Rolf Niemi

MSFS 2020 PMDG DC-6 kamera

21 viestiä aiheessa

Katsoin tuon PMDG:n tutoriaalivideo #2, jossa opastetaan käyttämään numeronäppäimiä ohjaamossa siirtymiseen eri paneeleiden välillä 0-9. Joku jippo on nyt jäänyt huomaamatta sillä omasta mielestäni tein asian videon mukaan. En kuitenkaan pysty liikkumaan numeronäppäinten avulla ohjaamossa mihinkään, mutta kameravalikosta kylläkin.

Apua kaivattaisiin ja tässä vielä pari kuvaa jos ne nyt mitään selkeyttäisi:

FlightSimulator 2021-07-05 14-05-55-66.jpg

FlightSimulator 2021-07-05 14-04-21-13.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Kiitos, mutta ei toimi---

Minulla tuo on kyllä ihan default toiminto simussa, en mielestäni ole muuttanut näitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Kiitos, mutta ei toimi---

Oletko kokeillut molempia Ctrl näppäimiä? Muistaakseni minulla toiminto toimi vain toisesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen tehnyt näin...en tiedä meneekö ihan protokollan mukaan, mutta toimii mulla.

Näppäimistön asetuksista määrittelin Custom camerat niin, että camera0 on numpad 1 ja siitä jatkuen viimeiseen numpad9:een.

Sitten siirryin koneeseen josta avautuu oletuksena näkymä pilotin pukilta. Säädän sen mieluiseksi joko nuolinäppäimellä tai hiirellä vasen näppylä pohjassa ja hyväksyn sen vas.Ctrl+vas Alt+ valisemasi numero näppäimistön yläpuoliselta riviltä ( mulla se on 5). Sitten vaikka näkymä vasemmalle em. tavalla näppäimistöltä numero 4.

Kamera liikkuu nyt painaessasi numpad:sta 5 kuskin pukille ja painaessasi 4 vasemmalle, eli kameran liikkeisiin ei tartte kun yhden käden käyttöä. Sulla on tällöin 10 kamerakulmaa käytössä. Näkymiä voi hienosäätää tarpeen mukaan nuolella/hiirellä.

Kokeile josko toimii, minä olen ollut tyytyväinen

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Matti:

Oikean puoleinen Ctrl-nappi toimii silloin kun olen esim. CRJ:ssä tarvinnut ns. popup-ikkunaa nähdäkseni joitakin tietoja tarkemmin. Ennenhän tuo toimi mm. FSX:ssä niin, että sen kuin klikkasi tarvittavaa mittaria saadakseen sen näkyviin isompana.

Juhani:

Joo - kiitos vinkistä. Täytyy kokeilla tuota ohjettasi. En ole aikaisemmin kikkailut näillä kameranäkymillä vaan siirtynyt tarvittaessa hiirellä ja nuolinäppäimillä, mutta DC-6 on sen verran ohjaamossa härpäkkeitä, mittareita ja vipuja nappuloineen että hankalaksi käy ellei siirtymä suju juohevasti.

Kuumuus häiritsee loivasti aivotyöskentelyä - ehkä se selittää osittain hitaan raksutuksen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä Juhani kirjoitti oli minusta melkein prikuulleen sama kuin siinä PMDG videolla ja eikös se ala Rolfilla pelittää, kuva ainakin näyttäisi hyvältä.(?)

(Vasen) Ctrl+numerot kirjainten yläpuolella pitäisi vaihtaa näkymää joka tapauksessa ja ovat kyllä olleet minusta DC-6:lle oikein käteviä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kysymästä. Jos kuvan Näppäimistöastukset ovat oikein, niin voin siirtyä sitten vaiheeseen 2 eli siirtyä ohjaamon puolelle kokeilemaan näkymiä. Tulen sitten takaisin itkemään tai iloisena kertomaan tuloksesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla vaikuttaa ajattelukykyyn muukin kuin tää helle..esim. en osaa ottaa kuvakaappausta tähän, mutta jos yrittäisin tuhannella sanalla.

Tuosta sinun kuvastasi näppäimistöstä poiketen mulla on laitettu nuo num komennot tuolle ekalle riville, vasemmalta lukien...  missä sulla näyttää olevan alt+0 alt+1 alt+2 jne...

ja mulla tuo toinen rivi oikealta lukien on tyhjä.

Kameroiden numerointi alkaa custon camera o ja merkitty vain ekalle riville myös num0...Tiedä sitten onko tällä  merkitystä...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos jälleen infosta. Palaan kohta uuden kuvan kanssa (käytän Fraps-ohjelmaa kuvien kaappaamiseen - vanha hyvä jo FS2004 ajoilta).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin - miltä nyt näyttää? Mukautettu kamera 0 (nolla) jäi kuvan ulkopuolelle, mutta se on NUM0

FlightSimulator 2021-07-06 16-54-09-01.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Rolf Niemi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttää ihan kun olis ihka oma;D Ny sitte laittelet kameran kulmat sinua miellyttävään asentoon

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Pelli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
18 minuuttia sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Näyttää ihan kun olis ihka oma;D Ny sitte laittelet kameran kulmat sinua miellyttävään asentoon

No niin - koville otti, mutta kiitos avusta:thmbup: Lopun säätämisen jätän huomiselle sillä näyttäisi tuo ukkosrintama lähestyvän uhkaavasti jolloin on otettava kaikki elektroniikka irti seinästä sähköpiikkejä silmällä pitäen. Aika yleisiä harmituksi täällä päin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jo vain kamerakulmat pelittävät ohjeesi mukaan siten kuin tarkoitus onkin. Erittäin kätevää - vähän niin kuin vaikkapa EZDok, joka toimi kylläkin Yoken parilla näppäimellä, mutta näillä mennään. Kiitos vielä kerran, Jussi:thmbup:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näistä kamerakulmista vielä...Katselin tuolta FlightSimTo sivuilta valmiita kamerakulmia. Kertokaa mulle miten saan ne toimimaan yhdellä näppäimellä,

Olen tähän asti käyttäny tuota numpad osiota, jolla onnistuu 10 kameraa ja ne saa tökittyä esille yhdellä sormella, mutta mite sitte kun noita kulmia onkin vaikka 18...saako niitä jotenkin yhdellä sormella tökittyä...vai saako? 

Tarkennan vielä tarkoitustani...eli kun joku tietäjä on tehny valmiit kanera-asetukset jollekin liitimellle, niin millä npääimillä ne saa käyttöön..?? tätä(kään) mie onneton en ymmärrä

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Pelli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään