Mikko J Köykkä

Pikainen kyssäri pikkukoneiden moottoreista

17 viestiä aiheessa

Historian opettajamme rupesi tunnilla väittämään, että pienien potkurikoneiden moottoreita tekee vain kaksi yritystä maailmassa. Onko näin, ja mitkä ne firmat ovat. Tuli muistihäiriö minullekkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väärässähän hän on kuin vinoneliö. Mutta hän varmaan tarkoittaa Lycomingia ja Continentalia. Mutta onhan niitä valmistajia vaikka mitä... Katsoppas, kuinka opettajasi naama vääntyy, kun sanot, että nykyään potkurikoneisiin saa dieselmoottoreitakin. Ja vieläpä samaa moottoria, kuin Mersun A-mallin autoissa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, opettajan ilme oli kyllä hyvä! Yritti vaan vedota johonkin aeron mekaanikkoon. Sain varmaan vaan entistä oudomman maineen... Ja kaksi munkkia! Lähetän toisen sinulle virtuaalisesti kiitokseksi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu onhan se ope tavallaan oikeassa, aika pitkälti se noin on - Lycoming ja Continental kuitenkin hallitsee markkinoita aika täysin. Ultrissa on sitten Rotaxeja ja tosiaan nää dieselit on uutena tulokkaana mutta niitä on toistaiseksi määrällisesti häviävän vähän verrattuna noihin kahteen - joten ei se ope sillai väärässä ollut.

 

Dieselit kyllä varmasti tulevat yleistymään ainakin Euroopassa kun tuo lentobensan hinta kipuaa ylöspäin koko ajan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika mielenkiintoinen tuo STC jolla asennetaan 220hp:n Franklin C172:een. Ja vielä 6-pyttynen!  ;D

 

Paljonkos Cessna 172 Reims Rocketissa on hevosvoimia? Aikamoinen tykki sekin, ja kuutoskone. Muitakin kuutosia C172:ssa on ollut. Hyvinkäällä lenteli 1980-luvulla Jukolan Piloteilla OH-CKT, jossa oli jokin kuutonen, mutta huomattavasti kesympi. Kyydissä istuin kerran yhdessä toisen kaverin kanssa, eli meitä oli koneessa pilotti ja kaksi matkustajaa, eikä nousukyky ollut kovin vakuuttava.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko se ollu se jenkkien rocket,hawk xp?Siinä kaiketi 190 heppainen continental IO-360...

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CKT:ssa kuten muissakin I sukupolven C172:ssa on Continental O-300, 145 hp kuutonen, samat sylinterit kuin C150:n O-200:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, ikäänkuin ohimennen mainitaan uusien moottoreiden olevan PZL Franklin, eli ilmeisesti Puolassa valmistettuja!

 

Siitä on jo kauan, kun Franklinin valmistustyökalut siirtyivät Puolaan. Se taisi tapahtua vanhan kommunistivallan viimeisinä vuosina. Ovat tehneet siellä myös Rallyeta nimellä PZL Koliber:

 

http://www.kiwiaircraftimages.com/koliber.html

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmistajan sivujen http://www.wskrz.com/en/about-us/history/history-of-wsk-from-1984-to-2002/ mukaan PZL-Franklin'in valmistus aloitettiin uudelleen 1992, joten jossain vaiheessa vuoden 1975 (jolloin puolalaiset wikin mukaan ostivat Franklin Engine Company'n) ja 1992 välissä se kai sitten ehdittiin lopettaa. Nykyinen tilanne ei oikein selvinnyt. (Kuva PZL-Franklin moottorista löytyy, kun kelaa sivulla olevaa vuosilukunauhaa vuoteen 1992.)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultrissa on sitten Rotaxeja...

 

...ja nykyään muissakin, kuten Patrian Tecnamit 8)

 

( juu, oli pakko :-[ )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja nykyään muissakin, kuten Patrian Tecnamit 8)

 

( juu, oli pakko :-[ )

Ja Lappeenrannan Dynamicissa ja meillä Joensuussa Diamondissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään