Petri Lehtovirta

Sataa se risukasaankin - Martin, Slovakia

1 viesti aiheessa

Jälleen pieni ote eräästä koronakesän 2020  etapista.

Seuraava kohteemme oli  Martinin kaupunki Žilinan alueella, Slovakian luoteisosassa.

Edellisiä tarinoita:

Itävalta - Bad Ischl
Itävalta - Hangar-7

Slovakia - Slavnica -Dubnica
Slovakia - Liptov
Slovakia -Nitra-Janikovce

Slovakia - Kosice

 

Kaupungin itäpuolella on pieni ruohokenttä, Letisko Martin  LZMA,  kiitotiepituus 800 metriä ja kentällä toimii lentokerho.

Sisäänajotien varressa on aidatulla nurmialueella pienen pieni museokokoelma Slovakiassa vaikuttaneita koneita, etupäässä militaaripuolta Varsovan liiton vuosilta.

Museon sivut  löytyvät parhaiten nykyään Facebookista

Valitettavasti juuri sillä hetkellä kun saavuin paikalle, lämmin kesäpäivä ratkesi reippaaksi sadekuuroksi ja museo oli laittanut pillit pussiin hetkeä aiemmin. Aina ei voi onnistua. Sateesta huolimatta - kun mestoille oli tultu, niin kiersin aitauksen takaa kartoittamassa pintapuolisesti värkit.

 

Ensimmäisenä portin luona on melko harvinainen ensimmäisen tuotantosarjan Let L-410A, OK-ADN, serial 00-04.

Sarjanumeron perusteella tämä olisi ensimmäinen tuotantokone, sillä koneesta tehtiin ensin kolme prototyyppiä, ja sitten pieni A-sarja.

A-sarjan erikoisuus on, että siinä on Pratt & Whitney PT6A-27 -moottorit kolmilapaisilla potkureilla. Prototyypeistä lähtien konetta oli tehty Tsekkoslovakialaisten potkuriturbiinien ympärille, mutta toimitusvaikeuksia vuoksi A-sarjaan hankittiin moottorit länsimaista. Myöhemmin kone moottoroitiin etupäässä Walter M601:n eri versioin.

D71_6518-2.JPG.4ab68a412f8874ea5efa4e906346b382.JPG

 

Hivenen haalistunut Mi-2, OK-NIN, s/n 528348103

Lähes kaikki koneet oli huputettu. Ja ovat Jetphotosin kuvien perusteella yleensä aina kuomut hupun sisällä, joitain erikoistilaisuuksia lukuunottamatta.

D71_6520-2.JPG.b0b4e420e83c580e9cb1a4e42075ad90.JPG

 

Toinen, parempikuntoinen Mi-2, joka on ollut Slovakian poliisin käytössä. Tunnus B-2405 ja s/n 539005124

Kuten jo aiemmassa tarinassa on kerrottu, niin Mil Mi-2:t  on valmistettu kaikki Puolassa, PZL-Swidnikin tehtaalla.

 

D71_6521-2.JPG.d71eb5e0c5be1284846132236ed4d38c.JPG

 

Tästä enää vaivoin erottaa että huputuksen alla on lentokone. Mig-15bisR, tunnus on ollut 3024 ja s/n 713024. Kone on yksipaikkainen tiedusteluversio (R = reconnaissance)

D71_6522-2.JPG.1204dbd8171c17445ddf8d808d93c2c3.JPG
 

Aero Delphin L-29RS, tiedusteluversio runsaasti valmistetusta harjoituskoneesta. Tunnus 2609, s/n 792609

D71_6523-2.JPG.2af889e2103b8f397a2f93e0bee0ee70.JPG

 

Mikojan-Gurevitsh MiG-19S, NATO-koodiltaan Farmer-C,  tunnus 0302 , s/n 150302. Tsekkoslovakialla oli eri versioina kaikkiaan 183 Mig-19:ää käytössään.

D71_6524-2.JPG.0a458d4ee6070833ad1fde43ef2479b0.JPG

 

Takarivissä oli Mikojan-Gurevitsh MiG-21U-600, NATO tunnus Mongol-B, tunnus 2916, s/n 662916

D71_6525-2.JPG.e08e7299a70e9328db98dfcf0e7f7712.JPG

 

Siellä takarivissä oli myös MiG-21F-13, tunnus 0710, serial 760710, Huomaa lisäsäiliö ja rakettiaseistus.

D71_6526-2.JPG.46542df00c564c6b9f4835f19941bae9.JPG

 

Sitten hieman edellistä tuoreempi laitos, MiG-21MF, tunnus 9815 ja serial 969815

D71_6527-2.JPG.ac864dbad78890c234df94c1af8fd327.JPG

 

Ikäjärjestyksessä edellisten väliin asettuna MiG-21PFMA, lähinnä puolalaiseen makuun paranneltu versio ns. "modernisoidusta" toisen sukupolven MiG-21:stä.

D71_6528-2.JPG.f61ac32c1ce4b5166743426b0d78e479.JPG

 

Kaiken maailman ravisitimien takana luuraili Suhoi Su-7BK hävittäjä-pommittaja.

D71_6529-2.JPG.b9bb1e6b472d336d5d9384c6cfff45e8.JPG

 

Ei museota ilman Anttua.  An-2, tunnus OM-RIQ ja serial 117447314

D71_6532-2.JPG.7d1ef7c1bc053312e1f382b1a803cedb.JPG

 

Ilmatorjuntaohjus  ZRK C-75М  suurinpiirtein 60-luvun loppupuolelta

lisätietoja C-75 -perheestä muun muassa täällä:
https://en.topwar.ru/29179-pervyy-sovetskiy-massovyy-zrk-s-75.html

D71_6531-2.JPG.f0a723acc87bbbb4ab4073989b97b062.JPG


Zlin Z-142, OM-SNY, s/n 0444. Malli on jatkokehitetty aiemmasta Zlin Z-42 alkeiskoulutuskoneesta, parannuksena lähinnä voimakkaampi moottori. 80-luvulla kehitystä jatkettiin siirtämällä nokalle Lycoming IO-360, jolloin tyyppimerkinnäksi tuli Z-242

D71_6533-2.JPG.e35c674677dc2061229c35c155071896.JPG

 

Kiitos kärsivällisyydestä. Jatkuu jälleen jonkin ajan päästä...

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
Fiksailtu kirjoitusvihreitä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään