Simo Lallukka

Hyppykone pudonnut Ruotsissa

32 viestiä aiheessa

Kyseessä on harvinainen hyppykone eli De Havilland DHC-2 Beaver. Koneessa oli turbiinimoottori. Kävin tuolla kerholla hyppyreissulla vuonna 2013 jolta reissulta tämä ottamani kuva on.
msP9280097.jpg.79cca8f8f7c7aeed726c30ac2af6788a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoprofiilin perusteella tällä kertaa ei sentään sakattu ja pudottu syöksykierteessä maahan suoraan pudotuksesta kuten parissa aiemmassa tapauksessa. Mutta oliko kaikki ne kahdeksan hyppääjääkin pudonneessa koneessa, eli poka olisi yhä ollut mukana?  Hirveä tapaus joka tapauksessa.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo flightradar-kuvio ei varmaan ole onnettomuuslennolta. Nopeudet ja korkeudenmuutos näyttävät ihan normaaleilta. Lisäksi sen kellonaika on 16:21 UTC ja Expressenin juttu on julkaistu klo 19:38 Ruotsin aikaa eli 17:38 UTC.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Kallioinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minutes ago, Juha Kallioinen said:

Tuo flightradar-kuvio ei varmaan ole onnettomuuslennolta. Nopeudet ja korkeudenmuutos näyttävät ihan normaaleilta. Lisäksi sen kellonaika on 16:21 UTC ja Expressenin juttu on julkaistu klo 19:38 Ruotsin aikaa eli 17:38 UTC.

Jep, tuossa lehtitekstin täydennyksissä mainitaankin, että onnettomuus olisikin tapahtunut nousun yhteydessä, eli profiilikuvan täytyy olla väärä.

Quote

Planet ligger på en av landningsbanorna. Planet förolyckades i samband med att det skulle lyfta från Örebro flygplats. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu tuo on edelliseltä lennolta. Nuo kaikki Flightradar24:n SE-KKD-lentotallenteet alkavat jostain noin 300 jalan tuntumasta (ilmeisesti radarin lähin radioasema kuulee tuon transpoderin vasta tuosta korkeudesta) joten turmalennolla kone ei kerinnyt ainakaan tuota korkeammalle?

Muokattu: , käyttäjä: Harri V. Matikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naistoimittaja sanoi videoklipissä Expressen sivulla jotain, että kone ehti juuri startata ennen onnettomuutta. Kone/hylky on kiitotien sivussa. (sanovat ruotsiksi "landningsbana" eli "laskurata", tarkoittaa suomeksi kai "kiitotie"). 

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jetphotosissa on koneesta toissapäivänä otettu ja eilen nettiin ladattu kuva, jonka huomautuksissa valokuvaaja sanoo koneen pudonneen moottorivian takia. Mikäli tietoon on luottamista, se viittaisi sakkaukseen.

Lainaa

2021/07/08 Crashed right after Takeoff due to an engine failure at Örebro.

https://www.jetphotos.com/photo/10215344

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mietin miltä mahtaa tuntua, jos täydellä teholla toimivasta potkuriturbiinista loppuu puhti välittömästi lentoonlähdön jälkeen. Onko tapahtuma niin selkeä, että pilotti heti ymmärtää työntää nokan alas? Kaikissa Beavereissa ei taida olla sakkausvaroitinta?
 
Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietämätön spekulointi on aina ehkä turhaa... Mutta ...

Jos painopiste on nousussa takana ja veto loppuu tulee mikä vaan kun kivi alas. Tässä tapauksessa tuskin koska sivuvakain sekä peräosa näyttäisi olevan suht koossaan.

Jos painopiste on edessä kun veto loppuu lienee kyseessä hallitsematon syöksy nokalleen ja jos lentokorkeus on liian pieni ei ehdi oikaisua edes yrittää. Sauva lienee takana "reaktio-omaisesti" kun nokka putoaa mutta korkeus/vauhti ei riitä ?  

Jos painopiste on "kohallaan" ei välttämättä korkeus riitä kun veto loppuu yhtäkkiä ja samalla hetkellä kone nousussa sakkaa. Laskuvarjokoneita vedetään kyllä kylmän viileesti tehon puitteissa "äkkiä" ylös toisin kun jotain esim. Cessa150/170-sarjalaisia joita on edes mahdoton vetää nopeasti pystyyn ylös. Kun teho yhtäkkiä loppuu 100ft korkeudella peli on menetetty?

Silti mietin paloivatko kyydissä olleet vai menehtyivätkö iskusta? Sen haverikomissio selvittänee. Kuvissa kuitenkin rungon takaosa on "kasassa" joten ihan täysi syöksytörmäys maapallon kanssa ei liene kyseessä?

Siis kuhan tässsä pohdiskelen... sana lie vapaa? :hmm: Ikäviä tapauksia aina nää tällaiset, oli miten oli. Onnettomuus on aina monen tapahtuman summa.

:-[-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma käsitykseni on, että mikäli konetta kuin konetta lennetään käsikirjan mukaisesti, niin moottorin köhäistessä on aina mahdollisuus jatkaa hallittua lentämistä pakkolaskuun asti työntämällä sauvasta. Ripeä toki pitää olla, ei saa jäädä hartiat lukkoon. Ja vaikka lentoonlähtöihin vääjäämättä tulee rutiini, niin siinä pitäisi aina jaksaa olla erityisen skarppina, vaikka tuhansien onnistuneiden starttien jälkeen hommaan tn. suhtautuu aika rennosti.

Sen sijaan mikäli koneella on tehty startti pilli vinkuen ja esim. ylipainoisena (vrt. Imatran keissi), niin marginaalit on aika ohuet, kun pata sanookin alkunousussa poks.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Timo Helenius kirjoitti:

Tietämätön spekulointi on aina ehkä turhaa... Mutta ...

Jos painopiste on nousussa takana ja veto loppuu tulee mikä vaan kun kivi alas. Tässä tapauksessa tuskin koska sivuvakain sekä peräosa näyttäisi olevan suht koossaan.

Jos painopiste on edessä kun veto loppuu lienee kyseessä hallitsematon syöksy nokalleen ja jos lentokorkeus on liian pieni ei ehdi oikaisua edes yrittää. Sauva lienee takana "reaktio-omaisesti" kun nokka putoaa mutta korkeus/vauhti ei riitä ?  

Jos painopiste on "kohallaan" ei välttämättä korkeus riitä kun veto loppuu yhtäkkiä ja samalla hetkellä kone nousussa sakkaa. Laskuvarjokoneita vedetään kyllä kylmän viileesti tehon puitteissa "äkkiä" ylös toisin kun jotain esim. Cessa150/170-sarjalaisia joita on edes mahdoton vetää nopeasti pystyyn ylös. Kun teho yhtäkkiä loppuu 100ft korkeudella peli on menetetty?

Silti mietin paloivatko kyydissä olleet vai menehtyivätkö iskusta? Sen haverikomissio selvittänee. Kuvissa kuitenkin rungon takaosa on "kasassa" joten ihan täysi syöksytörmäys maapallon kanssa ei liene kyseessä?

Siis kuhan tässsä pohdiskelen... sana lie vapaa? :hmm: Ikäviä tapauksia aina nää tällaiset, oli miten oli. Onnettomuus on aina monen tapahtuman summa.

:-[-

 

Oletko lentänyt yhtään hyppykeikkaa?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä ja surullinen tapahtuma, kuten onnettomuudet aina ovat. Toivottavasti turmaan johtanut tapahtumaketju ja sen kulkuun vaikuttaneet tosiasiat saadaan mahdollisimman nopeasti selville ja niitä korjaamalla pyritään välttämään vastaavan onnettomuuden toistuminen. Syyllisten etsiminen harvoin korjaa mitään tai parantaa tulevaisuuden tilannetta.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Juurikas
Muotoilu
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Julkisesti on kovin vähän oikeaa tietoa. Tässä hyvä yhteenveto tutkimustilanteesta eli erilaisen datan keruu on nyt menossa. Kone nousi noin 100 metrin korkeuteen, kääntyi jyrkästi vasemmalle ja syöksyi alas. Silminnäkijät ovat enimmäkseen näitä ”kuulin kovan pamauksen” tyyppisiä . SVT ei ole maksumuurin takana, kuten muut lähteet. Odotellaan tietoja.

https://www.svt.se/nyheter/handelseforlopp-kartlagt-men-inte-orsak-till-haveriet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
45 minuuttia sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

Eikös toi alkupätkä ole Airvan onnettomuudesta? Loppupätkästä en tiedä 

Oikeassa olet! Tekstin videon alta keskustelusta kun lukee,niin siellähän joku on huomioinut saman: "First 8 s is from an accident in 2019 and not the crash in Örebro!" 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään