Oskari Pirttisalo

Fenix Simulations A320 CEO | MSFS

207 viestiä aiheessa

27 minuuttia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Mitä kautta päivitys tapahtuu?Aikaisemmin tähän tuli muistaakseni kohta mitä painamalla päivitys tapahtui.Pitääkö nyt poistaa aikaisempi versio ja ladata Fenixin sivuilta uusi?

66c44d0ff219a_Nyttkuva2024-08-20105947.thumb.png.7fba5d10a29fa2e81b5680660618a6e2.png

Edellisessä päivityksessä tuli uusi pikku ohjelma ”Fenix installer”, jolla päivitykset ilmeisesti jatkossa tehdään. 
Jos tätä ei löydy koneeltasi, niin asenna se Fenix sivulta. 
https://fenixsim.com/blog/entries/2024-07-26_fenix_installer_and_a320_update/

(kelaa ihan alas, siellä on linkki)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä miten muilla Fenix A-320:lla lentävillä,mutta itsellä framet putoaa aika reippaasti kun avaa EFB:ssä Navigraphin karttanäkymän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

En tiedä miten muilla Fenix A-320:lla lentävillä,mutta itsellä framet putoaa aika reippaasti kun avaa EFB:ssä Navigraphin karttanäkymän.

En ole kyllä itse huomannut tällaista. Pidän mielessä seuraavalla lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava tällä Fenixillä on kuitenkin lennellä,kaikki toimii muuten hyvin.Uusimman päivityksen jälkeen tullut lennettyä noin kymmenkunta reittilentoa eri maanosissa.Navigraphin kartta kuitenkin käytössä taustalla minkä näppäilen esiin alt+tab yhdistelmällä.

 Pistin myös merkille että kaasun kalibrointi olisi helpottunut eli oli helpompi pistää asetukset kohdilleen.Lisäksi sieltä löytyi laippojen kalbroint,tosin laipat toimi ihan hyvin ilman kalibrointiakin.En muista että sitä asetusta olisi aikaisemmin ollut siellä.       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se EFB Navigraph ole kätevämpi tässä koneessa? Tai en tiedä, toimiihan se Navigraph hyvin siinä omassa ikkunassakin...

Kokeile noita punaisella merkittyjä asetuksia, saattaa vaikuttaa FPS/sujuvuuteen.

Screenshot-(1531).thumb.jpg.07d1b856d309535c91fd4dd1e6ae93aa.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo,täytyy seurata tilannetta ja pistää grafiikka-asetuksiakin vähän maltillisemmalle tasolle tällä koneelle lennettäessä.FPS on siinä 22-27:n välillä.N-Vidia control paneelista FPS rajoitettu 30:een.Mielestäni kuitenkin raskaampi kuin esim.PMDG 737-600 ja 700.Riippuu aika paljon myöskin siitä missä päin maailmaa lentelee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä käytän Frame generation-modia, joten simu tuntuu sulavalta. En myöskään mittaile FPS lukuja, mutta tosiaan PMDG ja oikeastaan kaikki tuntuvat toimivan sulavammin kuin Fenix bussi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Minä käytän Frame generation-modia, joten simu tuntuu sulavalta. En myöskään mittaile FPS lukuja, mutta tosiaan PMDG ja oikeastaan kaikki tuntuvat toimivan sulavammin kuin Fenix bussi.

En edes tiedä mistä Frame generation ladataan ja miten sitä käytetään.Käytössä näytönohjain Geforce GTX 1660 GTX TI ja prossuna Intel Core i7 10700K @ 3.80GHz

Tuolla aikasemmassa viestissä taisin todeta että kaasun kalibrointi olisi helpottunut mutta eilen illalla sain kaasun asetukset niin pieleen enkä ole vieläkään saanut kalibroitua niitä.Samoja tutoriaalivideoita tullut katsottua millä aikaisemmin olen saanut kaasukahvat kalibroitua. Kävi jo mielessä josko pitäisi poistaa ja ladata A320 uudelleen.Jotenkin tullut mieleen että jotain on mennyt pieleen kun tuntuu niin tahmeelta sen käyttö.

Koitin etsiä xml-tiedostoa missä olisi aikaisemmat kaasukahvojen arvot tallessa ,mutta en ole löytänyt sitä tiedostoa mistään.

C:\Program Files\FenixSim A320; C:\ProgramData\Fenix \FenixSim A320\calibration.xml.

Ps.Nyt löytyi xml-tiedosto mutta aikaisempia arvoja ei ole enää tallella.Niitten mukaan olisi voinut saada asetukset kohdilleen.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Aaltonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

En edes tiedä mistä Frame generation ladataan ja miten sitä käytetään.Käytössä näytönohjain Geforce GTX 1660 GTX TI ja prossuna Intel Core i7 10700K @ 3.80GHz

Eipä se Frame generation taida toimiakaan tuolla näytönohjaimella.

Kaasujen kalibrointi ei kyllä pitäisi olla kovin hankalaa, ja senhän voi tehdä aina uudestaan. Ainoa missä voi mennä homma sekaisin (voisin kuvitella) on reverssit, tai jos niitä ei kaasukahvassa ole.
https://kb.fenixsim.com/fenix-flight-control-calibration

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo,siinä reverssien asetuksissa on jotain pielessä.Kaikki muut menee kohdilleen,mutta reverssit ei.Aikasemmin sain kyllä kaikki toimimaan.Reverssit saa kyllä päälle painamalla näppäintä F2 joko kerran tai pari kertaa jos haluaa täydet reverssit.

Täytyy vaan sitkeesti kokeilla uudestaan josko ne saisi toimimaan.Haastetta piisaa.

Koneen näyttöihin tulee myös keltaisella tekstillä huomautus että kaasuasetukset ei ole kunnossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten tietysti nuo tikun/kaasun asetukset.

Throttle 1 ja 2 axis, ei se toinen throttle asetus "Throttle axis (0-100%)"

Screenshot-(1534).thumb.jpg.1f6fdaa8da12676e296dcb51c2c4284e.jpg

Airbus TCA kaasulle käyrät näin (Vasemmassa on mulla näköjään 1% virhe... :D )

Screenshot-(1533).jpg.143e3b8a26d9a5a392c0c68942853d27.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tätä Fenixsin maksullinen Airbus jotenkin parempi kuin hyväksi havaittu ilmainen FBW:n A32NX?

kysyn siksi, kun täällä on aiheesta paljon keskustelua. Kuvissa molempien ohjaamot näyttävät samanlaisilta eli aidoilta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Sitten tietysti nuo tikun/kaasun asetukset.

Throttle 1 ja 2 axis, ei se toinen throttle asetus "Throttle axis (0-100%)"

Screenshot-(1534).thumb.jpg.1f6fdaa8da12676e296dcb51c2c4284e.jpg

Airbus TCA kaasulle käyrät näin (Vasemmassa on mulla näköjään 1% virhe... :D )

Screenshot-(1533).jpg.143e3b8a26d9a5a392c0c68942853d27.jpg

66cb5a72dfc60_Nyttkuva2024-08-25192250.thumb.png.e8f061ad52f404e35af086573bc24f4e.png66cb5a76c64ad_Nyttkuva2024-08-25192347.png.53fae8b4e0f9b1938a74a58b864518dc.png

Asetukset yllä mutta nyt vaan ei onnistu asetukset.Merkillistä kun aikaisemmin sain ne toimimaan.Reverssit ei vaan suostu yhteistyöhön!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Onko tätä Fenixsin maksullinen Airbus jotenkin parempi kuin hyväksi havaittu ilmainen FBW:n A32NX?

kysyn siksi, kun täällä on aiheesta paljon keskustelua. Kuvissa molempien ohjaamot näyttävät samanlaisilta eli aidoilta.

En osaa sanoa onko parempi vai huonompi.Molemmat on hangaarissa ja molemmilla tulee lenneltyä.Pitäis varmaan lennellä molemmilla samanaikaisesti niin vois paremmin vertailla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

66ce0e8f19cc4_Nyttkuva2024-08-27203704.png.2c31016c132285d8b66ed2d532448aa7.png

Nyt toimii Fenixissä kaikki loistavasti.Tein yllämainitut toimenpiteet ja latasin installerin uudestaan. Installerista asensin koneen uudelleen.EFB:n Navigraphin karttanäkymäkään ei enää haittaa simun sujuvuutta,mitä tuolla aikasemmin ihmettelin.Lisäksi latasin Thrustmasterin sivuilta uusimman ajurin ohjaimiin ja lisäksi configuroin ne ohjeiden mukaan.Kaasuasetukset meni sen jälkeen vaivattomasti kohdilleen.Olihan siinä työsarkaa kerrakseen mutta näköjään se kannatti tehdä.Nyt pari lentoa takana eikä tahmeudesta enää tietoakaan.Tosin madalsin myös vähän grafiikka-asetuksia.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fenix on päivittynyt versioon 2.2.0.334.

Se näyttää installerissa seuraavanlaiselta. Korjattujen asioiden lista näyttää taas aika kiitettävältä...66d07a3b44311_Screenshot(1540).jpg.8f0240811ed552451dbdc8a417baf4d4.jpg

Kannattaa myös tarkistaa liveryt, nekin saattavat päivittyä välillä.

FNX_Liv1.thumb.jpg.3cf8ee8ba33cc3a6be9d30234f8f6e45.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hey **@everyone** - small update for you today. This patch has a couple of QoL items, but is mainly focused on preventing the engines from spontaneously combusting, as experienced by a small handful of users. We have a larger patch in the works (including attempting to solve the pitch oscillations that turned out to be way more complicated than anyone imagined), but wanted to push at least this critical fix ASAP for affected customers.

As a little addition, we’ve also included the extra rear window configuration to the A319 - this includes the extra row of seats in the cabin, and the entirely new rear galley. Screenshots below!

**Fenix A32X 2.2.0.351 changelog:**

**Known Issues**

- Pitch oscillation issues still being actively worked on, not yet resolved (a fix is currently in dev)

**Avionics and Systems**

- Added support for physical ACARS printers including separate auto-print options for ACARS and TELEX
- Added support for SayIntentions ACARS
- Added Lvar for PCA
- Added ambient light sensors to DU/DCDU/ISIS/MCDU
- Added TELEX message sender to AOC MSG DISPLAY page
- Modified how RETARD is triggered internally
- Improved sensitivity of centreline bumps
- Improved logging around Hoppie
- Improved A319 VNAV performance
- Improved logging around Fenix hooking/startup
- Fixed numeric-only aircraft registrations not showing on the placard
- Fixed 8.33 KHz frequencies like 121.555 not being selectable
- Fixed placement of “H” in chrono display
- Fixed typo in LGCIU failures
- Fixed various potential crashes throughout the systems
- Fixed payload being wiped when aircraft weights are reset
- Fixed “DON’T SINK” GPWS callout not being played
- Fixed bug when descent segment initial altitude is above the ceiling
- Fixed incorrect FROM in Hoppie TELEX messages
- Fixed CHR/stopwatch not resetting to a negative time value
- Fixed aircraft payload stations being reset
- Fixed some ACARS printers not showing

**Art and Sound**

- Added hubcaps to A320 model
- Added A319 high density configuration
- Reduced VRAM usage in interior
- General sound fixes & improvements
- RETARD looping infinitely should be solved, if it is, David is going on vacation
- BATT whine volume decreased
- Gear extension whine improved
- Cabin packs/wind vol adjustments
- Fixed several CFM sound regressions
- Fixed A319 and A320 slat marking missing
- Fixed logic for RETARD using max loop length
- Fixed tooltips not showing on A319 & A321

**EFB**

- Massively improved take-off performance code
- Fixed DLH OFPs missing weather information
- Improved settings page design
- Fixed brightness not persisting between sessions
- Fixed numeric input entry
- Fixed incorrect number of rows on A319 seat map
- Fixed “adjust planned weights” being incorrect in lbs
- Fixed EFB brightness not being saved

**Flight and Engine Models**

- Minor adjustment to flaps 3 & full drag on A319
- Gently adjusted differential braking so the airplane is not so wiggly during toe brake application.

Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hello @everyone 

**__2.2.0.359__**

Another small update, some bigger bugs and known issues are in dev so we're definitely listening in to the feedback! Since July 26th we've run 127 builds here in dev, that's 2 builds a day, __every single day__ for the last **59 days**, so we're definitely not sitting around 😄

**__Avionics and Systems__**

- Fixed issue with not connecting to SayIntentions ACARS
- Fixed LVR ASYM message during engine failure with thrust lever idle
- Small performance improvement

**__Art and Sound__**

- Fixed standby ADI vibrator volume
- Fixed A319 overhead bin missing some polygons
- Fixed A321 flap rod not animating on the right side
- Fixed A321 flap rod having incorrect material assignment
- Fixed A321 right inboard flap being slightly extended compared to the left wing
- Fixed A321 windows at the rear of the cabin showing gaps
- Fixed A321 having incorrect flap rivet normals
- Fixed panel decal normal map showing on cockpit livery decals
- Fixed some clickspots being hard to use from the FO seat

Enjoy 🙂

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

**__2.2.0.403__**

A new update is now available via the Fenix Installer, this has a couple of optimisations that nets us a bit of high-priority CPU time, we hope that this may help some affected with the oscillations free up a bit of headroom and therefore alleviate the issue, let us know if it helps please! Additionally, some fixes to GPS data, and for those flying in the US - switching STARs should now be a bit easier 🙂

Finally, FLX has learned how to behave itself a little better, so improvements all over the airplane really! Enjoy 🙂

@everyone 

**Avionics and Systems**

- Optimised internal scheduling of display rendering
- Added cargo distribution to loadsheet
- Added AOC FREE TEXT
- Added AOC ATIS request via VATSIM and IVAO
- Added new source of GPS ephemeris data - updated NAVSTAR tracking algorithm with more current data, fully prepared for full GNSS constellation (Galileo/Beidou/etc) when the real A320 is able
- Improved internal W&B code to better support sharklets and ACTs
- Improved conditions for auto-tuning ILS
- Fixed approach transition altitude not being based on the entered QNH
- Fixed values like 0.11 being rounded in the RNP field
- Fixed STAR not being reloaded or cleared after changing runway
- Fixed aircraft freezing during rare circumstances when using the ACARS printer
- Fixed S speed being impossibly low at around 45 T gross weight
- Fixed SayIntentions ACARS not connecting if a Hoppie code wasn’t entered
- Fixed CLOSEST AIRPORTS not showing an EFOB
- Fixed “HUNDRED ABOVE” and “MINIMUMS” playing when an MDA/BARO was entered on the ground
- Fixed ACARS client not correctly respecting “invalid login code” responses
- Fixed ALPHA FLOOR engaging on approach when below 100 ft RA
- Fixed SPD LIM not showing with a dual SFCC failure
- Fixed certain speeds showing when they shouldn’t with a dual SFCC failure
- Fixed cross track error not showing on the ground
- Fixed ECP ALL button logic (it shouldn’t “remember” the last selected page)
- Fixed formatting issues of the ATC unit on DCDU
- Fixed FUEL X FEED OPEN light appearing when the valve isn’t fully open
- Fixed tailstrike protection chevron not being amber
- Fixed physical BARO MODE switch becoming out of sync when linked
- Fixed COM3 playing at 100% volume
- Fixed HF2 transmit indicator lighting up when HF1 was active
- Removed MAX FLT TIME limitation on yellow hydraulic low level (HYD RSVR ISOL VALVE INS)

**Art and Sound**

- Fixed A319 & A321 safety card showing A320
- Fixed flap rods in A319 and A320
- Fixed overhead bin missing polys on high density cabin
- Fixed odd coloured paint on the wing of the A319
- Fixed ATC model not being said correctly in-game (incorrect localisation key)

**EFB**

- Improved cargo distribution to target an optimal CG
- Improved takeoff performance based on airport elevation
- Fixed EFB being blank on start-up if the previous session was quit with the EFB “sleeping”

**Flight and Engine Models**

Here we did a bit of work to the FADEC when it comes to FLX computations, some may have noticed a discrepency between the FADEC’s assigned thrust rating and what was actually achieved before - this has now been resolved by a thorough rework of the FADEC, but also it’s associated data sources. Additional to this, as a bonus of giving something a rework - you get to improve certain other aspects too. You may now observe the FADEC rating subtly changing as you roll down the runway during takeoff, this is normal - the FADEC is continously computing the appropriate thrust output and therefore slighty varying EPR/N1 - this is now reflected across the range, but we’re still tweaking the IAEs a little.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

**__2.2.0.421__**

@everyone 

Hello all, we come bearing the gift of a new engine! The CFM engine we initially selected for the A321 was the CFM56-5B2, but after much community feedback we have built and installed the more ubiquitous CFM56-5B3 as the engine of choice for the A321. This engine is 2000lbf (10kN) more powerful, and is the most powerful CFM variant fitted to any A32X CEO. Additional to that, we’ve shown the A321 more love by pushing an attempted fix at the autorotation issues, and taking another swipe at tuning the rotation on the A321 in general. Enjoy 🙂

**Avionics and Systems**

- Added an lvar for whether jet pumps are installed
- Switched loadsheets from using the SimBrief planned aircraft registration to the actual aircraft registration
- Fixed CF track intercept bug
- Fixed MCDU THR RED/ACC values not being rounded correctly
- Fixed certain characters breaking the formatting on the DCDU

**EFB**

- Added persistence of chart zoom levels and positions (just within the current session)
- Added CFM56-5B3 takeoff performance data
- Added ability to switch between CDU1 and CDU2 in the Web MCDU
- Added highlights to mass and balance fields when they will exceed MZFW and MTOW
- Improved readability of pop-up dialogs in dark environments
- Made error messages less ambiguous (less “server error”)
- Fixed differences between system- and EFB-reported green dot speed
- Fixed map and charts using magnetic heading
- Fixed incorrect landing wind component in regions with high magnetic variation
- Fixed flights showing as diverted after a turnaround
- Fixed callsign being padded to four digits rather than three
- Fixed malformed UI on planned numbers dialog when cargo input is clicked
- Fixed EFB charging when PILOT OUTLET CB is popped

**Flight and Engine Models**

- Replaced CFM56-5B2 with CFM56-5B3 engines on the A321
- Attempted an autorotation fix

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja pieni hotfixi näemmä tullut yöllä

**__2.2.0.426__**

HOTFIX

**Art and Sound**

- Fixed contact points causing A321 nose wheel to appear sunk into the ground

**Flight and Engine Models**

- Preventive bug fix for low thrust output from B3 engines in certain conditions

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

@everyone Sharklets are now available on your installer, further details below.

https://fenixsim.com/blog/entries/2024-11-07_sharket_update_released/

Changelog

**Avionics and Systems**

- Added custom wingflex simulation
- Added Additional Center Tank (ACT) support to A321, including ECAM SD FUEL adjustments, and updated FWC logic. Configurable via `fnx_act_count` in the aircraft.cfg of a livery (0, 1 or 2)
- Added LAF including the LAF INOP ECAM messages
- Updated Sharklet characteristic speed computation logic for FMGS vs. FAC data sourcing
- Added various FAC/SEC/ELAC updates
- Improved FAC weight estimation
- Added “CHECK WEIGHT” message
- Added sync between ACP volume knobs and the simulator (works for default ATC, but vPilot doesn’t currently read these simvars)
- Added ability for VOR/ILS/ADF idents to be heard
- Added new style ISIS displays. Forced on for Sharklets, but configurable per-livery for other types
- Added missing (but still INOP) STATUS/XLOAD menu item
- Added randomised boarding when using GSX
- Added “STOP RUDDER INPUT”  trigger gates and activation logic to Sharklet aircraft (aircraft equipped with newer software standard)
- Improved auto-connection of jetways
- Improved EFOB predictions for climb and descent phase
- Improved error handling in certain situations (vaguely gestures)
- Updated weight calculations performed by FMGC and FAC for sharklets
- Updated F, S and O speed factors slightly for all variants
- Updated CI calculations for A319 & A321
- Updated CONFIG and MAINT menu locations to free up LSK 5R for other functions
- Fixed 12 different crashes based on Sentry reporting data. Thanks to everyone who has Auto Crash Reporting turned on in the App!
- Fixed walk-in gate handling during deboarding with GSX
- Fixed missing degrees character next to GND TEMP on INIT A
- Fixed GSX pushback being repeatedly called on arrival
- Fixed doors not opening fast enough when GSX stairs connected
- Fixed FWD cargo door closing and clipping into GSX equipment
- Fixed predictive GPS not working when the arrival runway is not known
- Fixed center tank jet pump flow indicators showing when the aircraft first loads
- Fixed VLS being higher than green dot
- Fixed CP2 not showing in loadsheets
- Fixed default squawk code not being 2000
- Fixed ailerons/spoilers moving at an incorrect speed when in ground mode
- Fixed outer to inner cell transfer valve showing on variants that do not have outer and inner cells in their fuel tanks
- Fixed ND’s being too dark in ROSE LS mode
- Fixed some sharklet elevator and trim data not being loaded
- Fixed incorrect VLS calculation on takeoff and go around
- Fixed incorrect VLS factors for A320

Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään