Timo Nurmi

Italia Trasporto Aereo (ITA).

58 viestiä aiheessa

En nyt äkkiä löytänyt sopivaa threadia. 

Italia perusti uuden kansallisen lentoyhtiön Alitalian tilalle.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008129167.html

Summary eli tiivistelmä asiasta näkyy otsikossa tai tuossa URLissa. Viduix män tuo pelastusoperaatio, tai vielä ei olla nähty kaikkea.

"Uuden lentoyhtiön nimi on Italia Trasporto Aereo (ITA).

talian talousministeriö kertoo tehneensä sopimuksen EU-komission kanssa uuden kansallisen lentoyhtiön perustamisesta kriisistä toiseen lentäneen Alitalian tilalle.

Komissio on vaatinut, että uuden lentoyhtiön perustaminen ei saa merkitä Alitalian toiminnan jatkamista toisella nimellä. Ministeriön mukaan sopimus takaa sen, että näin ei ole.

Talousministeriön mukaan saavutettu ratkaisu on rakentava ja tasapainoinen.

ITA:n laivasto on kooltaan puolet Alitalian laivastosta. Yhtiö aikoo palkata noin 2 800 henkilöä tänä vuonna ja 5  750 henkilöä ensi vuonna.

Alitalian palveluksessa on yli 11 000 työntekijää.

ITA:n on määrä olla täydessä toimintavalmiudessa lokakuun puolivälissä. Alun perin suunnitteilla oli elokuu, jotta yhtiö ennättäisi aloittaa lomakaudella."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ITA saa osallistua julkiseen huutokauppaan, jossa tarjolla on Alitalian brändi. Veikkaan, että asia junaillaan siten, että ITA:n tarjous voittaa ja ITA on jälleen nimeltään Alitalia. ITA saa perinnöksi myös lukuisia slotteja Milanossa ja Roomassa.

Lainaa

ITA will buy assets for its aviation business directly from Alitalia and it will bid in a public tender to acquire the carrier's brand, which it sees as "an essential element in carrying out its industrial plan" and was one of the EU requirements for the deal.

However, ITA will inherit only part of Alitalia's flight slots – one of the main sticking points in the negotiations and a key asset for carriers – thus accepting the Commission's demands. It will get 85pc of the old Alitalia slots at Milan's Linate airport and 43pc at Rome's Fiumicino hub.

https://www.independent.ie/business/world/alitalia-successor-ita-gets-ready-to-fly-after-long-awaited-deal-with-european-commission-40658350.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Timo Nurmi kirjoitti:

Viduix män tuo pelastusoperaatio, tai vielä ei olla nähty kaikkea.

Ei mennyt ollenkaan viduix. Lauseen jälkimmäinen osa lienee oikea. Minun mielestä prosessi etenee tarkalleen tyypillisen italialaisittain laaditun käsikirjoituksen mukaan. Kun tämänhetkisellä y-tunnuksella oleva Alitalia lopettaa, silloin valtionapututkinnat todennäköisesti loppuvat, alkaa valtion (ja EU:n) rahoittama henkilökunnan varhaiseläkebuumi, brändi on jo kaupan ja tietysti asia junaillaan siten, että ITA voittaa, omat koneet siirtyvät uudelle yhtiölle ja vieraat vie omistaja mennessään, slotit siirtyvät pilkkahinnalla jollain kikkakakkosella ITA:lle, ITA uutena valtionyhtiönä saa osakepääomana ja erilaisina käynnistys- ja markkinointiavustuksina muutaman sata miljoonaa. Hankitaan muutama moderni lentokone ja siten koko prosessi maalataan vihreäksi siirtymäksi. Sokerina pohjalla suomalaistkin veronmaksajat varmaan pääsevät lahjoittamaan elvytysrahaa ITA:lle, onhan kyse koronan runteleman teollisuudenalan elinkelpoisuuden turvaamisesta.

Seppo  

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ITA:lle eivät näytä vanhat Alitalian koneet kelpaavan, vaan yhtiö haluaa 81 upouutta "uuden sukupolven" konetta 4 vuoden sisällä, mihin on varattu 5,3 miljardia dollaria, kertoo Corriere della Sera-lehti.

Kyse ei näytä olevan enää siitä, ostetaanko vai ei, vaan siitä, ostetaanko Airbusilta vai Boeingilta, jolta ehkä saataisiin puristettua 70 % alennusta.

Lainaa

Airbus SE is the favorite to win a multi-billion tender for a new aircraft fleet for the successor of Italy’s bankrupt Alitalia SpA, Corriere della Sera reported on Sunday.

The tender is valued at $5.3 billion and would provide 81 new generation planes within four years, it added. Representatives for Airbus and Boeing declined to comment to Corriere.

Although Airbus is favored, Boeing could offer an “unprecedented package offer with airplanes discounted by as much as 70%,” the Italian newspaper wrote.

https://www.bnnbloomberg.ca/airbus-leads-for-5-3-billion-italy-plane-deal-corriere-says-1.1632725

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän tämän suuntaista arvelinkin, mutta en uskaltanut veikata heidän toimivan näin suoraan. Oppia ei tarvitse hakea kauempaa kuin rajan takaa Ranskasta. Ranskassa vaikuttivat 1980-luvun lopulta 1990-luvun puoleenväliin Attalin veljekset. Veljeksistä Bernard oli Air Francen pomo ja samaan aikaan kaksoisveli Jacques oli EBRD:n (European Bank of Reconstruction and Developement) pomo. Kuten veljeksillä on tapana, nämäkin juonivat monenlaista, joista he itse ja myös Ranska hyötyivät. Esimerkkinä vaikka LOT:n (Puolan kansallinen lentoyhtiö) osakkeiden osto. Bernard junaili itse kaupan ja veli Jacques antoi meidän yhteisestä kassasta rahasäkit. Ja tietysti LOT osti rahoilla samantien ranskalaisten hyödyksi Airbusseja. Kaikki olivat tyytyäisiä Ranskassa, kun yhteistä eurooppalaista rahaa käytettiin nimenomaan Ranskan ilmailuteollisuuden elinvoimaisuuden hyväksi. Veljesten ansiosta sai myös Francois Mitterand vähän lisää hyvää mainetta ja loppuaikoina myös Jacques Chirac. Suomeen näitä EBRD:n rahoituksia tuli esimerkiksi Ranskaan ja Italiaan verrattuna murusia. 

Veikkaan tämän italialaisten vaatimuksen uusista koneista tarkoittavan juuri sitä Italian vihreää siirtymää, johon tarkoitukseen suomalaisetkin veronmaksajat antavat rahaa miljarditolkulla. Silloin suomalaiset veronmaksajat rahoittavat Finnairin kilpailijaa. Ja varmaan myös loppuosakin ITA:n käynnistämiseen tarvittavasta rahoituksesta löytyy jostain yhteiseurooppalaisesta rahoituselementistä. Eivät italialaiset ole kovin hanakoita laittamaan likoon omia rahojaan. Ja sama rahoituskuvio on varmaan suunniteltu niille työttömiksi jääville Alitalian työntekiöille, joille ei olla millään ilveellä pystytty junailemaan varhaiseläkettä. Onhan Alitalia käyttänyt varhaiseläkeporkkanaa jo useita kertoja viimeisen 15 vuoden aikana. Ja tietysti Alitalian laittomaksi epäiltyä rahoitusta koskevat tutkinnat päättyvät, kun ei ole enää firmaakaan, jolta voisi periä takaisin väärin perustein maksetut valtionavut. Olisikohan meidänkin pikkuhiljaa aika oppia Euroopan valtamaiden metkut? Ja onkohan maallamme sellaiset kokeneet monissa liemissä keitetyt neuvottelijat, jotka osaavat EU:n rahanjaon todelliset pelisäännöt. Ainakin uutisten mukaan nuori pääministerimme on useaan otteeseen kehunut medialle kyenneensä neuvottelemaan maallemme erinomaisia sopimuksia. Toivoisin näkeväni myös tuloksia.

Seppo   

10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Corriere della Sera-lehden mukaan ITA lentää ensi viikolla sertifiointilentoja saadakseen viranomaiselta oman AOC:n eli operaattoriluvan. Tähän tarkoitukseen on vuokrattu A330-200, joka on Alitalian väreissä ITA:n tarralla varustettuna. Tarrassa lukee "operated by ITA", kerrotaan Corrieren italiankielisessä uutisessa. A320 liittyy seuraan piakkoin.

Lainaa

ITA-Italia Trasporto Aereo, the new Alitalia, has leased Airbus A330-200 EI-EJN from APC Ltd. (Aircraft Purchase Company Ltd.).

The aircraft is being operated on proving flights for the new AOC starting next week.

The airliner is in the Alitalia livery with a ITA sticker.

A second aircraft, an Airbus A320 is due soon.

https://worldairlinenews.com/2021/08/13/ita-is-doing-aoc-certification-flights-with-airbus-a330-200-ei-ejn/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ITA on nyt saanut AOC:n ja liikenneluvan, joten lennot voidaan tarvittaessa aloittaa ja lippujen myynti on mahdollista. Periaatteessa on sovittu, että 15.10. ITA aloittaa ja Alitalia lopettaa.

EU:n komissio tutkii edelleen Alitalian saamia valtionapuja, joiden summa on nyt 1,3 miljardia euroa. Kovasti niitä on tutkittu mutta mitään tulosta ei ole näkynyt.

Lainaa

The country’s civil aviation authority, Ente Nazionale Aviazione Civile (ENAC), on Wednesday said it had granted ITA its AOC and air transport operating license, authorizing it to begin flying and selling tickets. The agency also updated the list of Italian airlines, revealing that Italia Trasporto Aereo will fly with the ICAO three-letter code ITY.

On July 15, Italy publicly announced that the new state-owned airline will start flying on October 15 and that Alitalia will stop operating as an airline on the same day

At the same time, the commission’s investigations into the compliance with EU state aid rules of state support granted to Alitalia in the range of €1.3 billion are ongoing,” a commission spokesperson said.

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2021-08-19/alitalia-successor-ita-moves-closer-mid-october-launch

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ITA, Italian uusi valtiollinen lentoyhtiö, aikoo aloittaa "vaatimattomasti" lokakuun 15.päivä 52 koneen laivastolla, mikä on alle puolet Alitalian konemäärästä, ja työntekijöitä olisi aluksi enintään 2950, kun Alitalia Groupilla on 11000.

Mutta, "koska ITA:lla on lupaava liiketoimintasuunnitelma", ITA aikoo kasvattaa työntekijöiden määrää 5700:aan v. 2025 mennessä. Ja mikäli ITA voittaa tarjousskilpailun Alitalian maapalvelu- ja huolto-osastoista, työntekijöitä tuleekin lisää 3,950 henkilöä v. 2025 mennessä. Silloin henkilökunnan määrä on noussut jo 9650:een. Ihan vähän lisää ja taas heitä on 11000. ;D

Italialaisten suunnitelma on selkeä ja yllättävän läpinäkyvä. Vai onko kukaan enää yllättynyt?

 

Lainaa

ITA, a much smaller airline than Alitalia, is starting out slowly with gradual steps. It will commence with an initial fleet of 52 aircraft, namely, 7 Airbus 330s, 44 A320 family aircraft, and one Embraer jet. This is less than half of Alitalia’s pre-COVID fleet of 113 aircraft. Its workforce should be between 2,750 to 2,950 people when it begins, a pale comparison to Alitalia Group’s 11,000 current employees. 

However, ITA has a promising business plan. It aims to increase its staff numbers to 5,550 to 5,700 people by 2025. And if ITA wins the tender for Alitalia’s ground handling and maintenance divisions, an additional 3,750 to 3,950 people could be hired by 2025. The new carrier also plans for its fleet to reach 80 aircraft by the end of 2022, and over 105 in 2025.

https://www.aerotime.aero/28664-Alitalias-successor-ITA-confirms-launch-October-15-2021

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2021-07-25 at 19.05, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Vähän tämän suuntaista arvelinkin, mutta en uskaltanut veikata heidän toimivan näin suoraan. Oppia ei tarvitse hakea kauempaa kuin rajan takaa Ranskasta. Ranskassa vaikuttivat 1980-luvun lopulta 1990-luvun puoleenväliin Attalin veljekset. Veljeksistä Bernard oli Air Francen pomo ja samaan aikaan kaksoisveli Jacques oli EBRD:n (European Bank of Reconstruction and Developement) pomo. Kuten veljeksillä on tapana, nämäkin juonivat monenlaista, joista he itse ja myös Ranska hyötyivät. Esimerkkinä vaikka LOT:n (Puolan kansallinen lentoyhtiö) osakkeiden osto. Bernard junaili itse kaupan ja veli Jacques antoi meidän yhteisestä kassasta rahasäkit. Ja tietysti LOT osti rahoilla samantien ranskalaisten hyödyksi Airbusseja. Kaikki olivat tyytyäisiä Ranskassa, kun yhteistä eurooppalaista rahaa käytettiin nimenomaan Ranskan ilmailuteollisuuden elinvoimaisuuden hyväksi. Veljesten ansiosta sai myös Francois Mitterand vähän lisää hyvää mainetta ja loppuaikoina myös Jacques Chirac. Suomeen näitä EBRD:n rahoituksia tuli esimerkiksi Ranskaan ja Italiaan verrattuna murusia. 

Veikkaan tämän italialaisten vaatimuksen uusista koneista tarkoittavan juuri sitä Italian vihreää siirtymää, johon tarkoitukseen suomalaisetkin veronmaksajat antavat rahaa miljarditolkulla. Silloin suomalaiset veronmaksajat rahoittavat Finnairin kilpailijaa. Ja varmaan myös loppuosakin ITA:n käynnistämiseen tarvittavasta rahoituksesta löytyy jostain yhteiseurooppalaisesta rahoituselementistä. Eivät italialaiset ole kovin hanakoita laittamaan likoon omia rahojaan. Ja sama rahoituskuvio on varmaan suunniteltu niille työttömiksi jääville Alitalian työntekiöille, joille ei olla millään ilveellä pystytty junailemaan varhaiseläkettä. Onhan Alitalia käyttänyt varhaiseläkeporkkanaa jo useita kertoja viimeisen 15 vuoden aikana. Ja tietysti Alitalian laittomaksi epäiltyä rahoitusta koskevat tutkinnat päättyvät, kun ei ole enää firmaakaan, jolta voisi periä takaisin väärin perustein maksetut valtionavut. Olisikohan meidänkin pikkuhiljaa aika oppia Euroopan valtamaiden metkut? Ja onkohan maallamme sellaiset kokeneet monissa liemissä keitetyt neuvottelijat, jotka osaavat EU:n rahanjaon todelliset pelisäännöt. Ainakin uutisten mukaan nuori pääministerimme on useaan otteeseen kehunut medialle kyenneensä neuvottelemaan maallemme erinomaisia sopimuksia. Toivoisin näkeväni myös tuloksia.

Seppo   

En muista koskaan nähneeni Airbuskonetta LOT:in väreissä! Vai onko muistini niin pihalla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Antti Koivisto kirjoitti:

En muista koskaan nähneeni Airbuskonetta LOT:in väreissä! Vai onko muistini niin pihalla.

Nyt muisti on tainnut tehdä tepposet minulle. Sen on täytynyt olla joku muu lentoyhtiö. Tästä lentoyhtiötapauksesta oli 1980-90 vuosikymmenen vaihteen tienoilla skandaalihakuista juttua joissakin ulkolaisissa lehdissä. Jutun painopiste oli juuri veljesten yhteisesti junailemat asiat.

Seppo  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jacques Attali tuli EBRD -pankin johtoon huhtikuussa 1991. Kaksoisveli oli tosiaankin Air Francen pomo.  Airbus ei kai saanut isoja konetoimituksia jostain syystä 1990-luvulla entisille Itä-blokin maille kun katsoo koneiden tuotantolistoja. Kaksi Airbus 310:tä toimitettiin alkuvuonna 1991 Tsekkoslovakian CSA:lle, ne oli tilattu 1989 kommunistihallinnon aikana. Air France osti osuuden CSA:sta. Sitten EBRD -pankki oli osallistunut CSA:n omistukseen, Attalit puuhamiehinä.  Csa ei tehnyt 1990 -luvulla isoja Airbus kauppoja, mutta vastaanotti ATR-72:ta vuonna 1992.     

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italialaisen käsikirjoituksen mukaan jatketaan. Nyt kyse on Alitalian brändin "markkina-arvon mukaisesta" huutokaupasta, joka on käytännössä pedattu ITA:lle. Kuka muu maksaisi Alitalian brändistä mitään?  Brändin huutokauppa voidaan ehkä pitää jo ensi viikolla, mikä tarkoittaisi sitä, että voittajana ITA voisi vaihtaa nimensä Alitaliaksi jo ennen lentojen aloitusta 15 lokakuuta. ;D

EU:n kilpailuasioiden komissaari Margrethe Verstager on ollut esittävinään erilaisia vaatimuksia ja käynyt neuvotteluja, mutta kyllä italialaiset vetävät asiassa pitemmän korren, taas kerran. Lakaistaanko vanhan Alitalian saamat valtionavut, 1,3 mrd €, samalla maton alle, kun vanha Alitalia lopettaa samaan aikaan kuin uusi aloittaa (15.10.)?

Lainaa

Italy’s new state-backed airline, Italia Trasporto Aereo SpA, will seek to buy the Alitalia name in time for its start of service in mid-October, according to people familiar with the matter.

A market-price auction of the brand was outlined in a decision released on Friday by the European Commission. It’s one of the measures required in order to consider ITA a separate entity from the 74-year-old Alitalia, which is being wound down after losing money for decades. The sale of the iconic name could take place as soon as next week, said the people, who asked not to be named because the plans aren’t public.

https://www.luxtimes.lu/en/business-finance/aviation-italy-s-new-airline-may-claim-alitalia-brand-in-time-for-debut-613c7145de135b9236ec1829

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU-päätös Alitalian v. 2017valtion 900 Mio € tuesta tuli muutama päivää sitten:

Lainaa

The European Commission has concluded that two State loans for an amount of €900 million, granted by Italy to Alitalia in 2017, are illegal under EU State aid rules. Italy must therefore recover the illegal State aid, plus interest, from Alitalia.

muualla kerrotaan että ITA lle annettu tuki (1.35 Mia €) on (näköjään) "ihan ok": 

Lainaa

But the authorities in Brussels simultaneously said new flag airline ITA – set to start flying next month – was not liable to reimburse the money and that 1.35 billion euros being injected into the firm by Rome did not breach state aid rules.

lähde: 
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_4664
https://www.thelocal.it/20210910/eu-finds-italys-alitalia-loans-illegal-clears-new-carrier/ 

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
kirjoitusvirheiden korjaus
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarina jatkuu. EU:n komission mukaan ITA ei ole Alitalian taloudellinen seuraaja, eikä ITA:n siksi tarvitse maksaa takaisin Alitalian saamia laittomia valtionapuja. Komission mukaan Italian valtion 1,35 mrd euron satsaus ITA:han on toteutettu markkinaehdoin, joten se ei ole (laitonta) valtionapua.

Hienosti junailtu tähän mennessä.

Lainaa

The European Commission has found that Italia Trasporto Aereo S.p.A. (“ITA”) is not the economic successor of Alitalia and, hence, it is not liable to repay illegal State aid received by Alitalia. It also found that Italy’s capital injections of €1.35 billion into the new company are in line with market conditions, and therefore do not amount to State aid under EU rules.

https://www.aviation24.be/airlines/ita-italia-trasporto-aereo/european-commission-finds-new-air-carrier-ita-is-not-alitalias-economic-successor-and-italys-capital-injections-into-ita-are-market-conform/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Hienosti junailtu tähän mennessä.

Helsingin kaupungin ja Helsingin Bussiliikenteen kannattanee palkata italialainen lakimies junailemaan hommia vastaisuudessa.

Rodney :cool:

https://yle.fi/uutiset/3-10853868

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Helsingin kaupungin ja Helsingin Bussiliikenteen kannattanee palkata italialainen lakimies junailemaan hommia vastaisuudessa.

Rodney 

Suoraan Palermosta, ilman turhia välikäsiä.

Seppo

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitalian brändin huutokauppa on jo meneillään ja päättyy 30.syyskuuta. Alitalian konkurssipesän valvojat, jotka määräävät ehdoista, ovat asettaneet pohjahinnaksi 290 miljoonaa euroa, joten ihan pikkusummilla ei brändiä saa. Lisäksi ostajalla, joka voi olla myös EU:n ulkopuolelta, pitää olla ainakin 200 miljoonan liikevaihto ja AOC sekä liikennelupa, mikä rajaa ostajat lentoyhtiöiksi, jotka ovat jo ennestään toiminnassa.

Saa nähdä, miten näitä ehtoja noudatetaan tai muokataan. Tässä olisi jollain isolla kilpailijalla tilaisuus karsia Alitalian nimi pois käytöstä ostamalla brandi ja jättämällä brändi käyttämättä. Tai Ryanair ostaa ja alkaa lentää myös Alitalia-brändillä?

Jos ITA häviää huutokaupan, tulee ongelmia, koska ITA:n on tarkoitus ottaa käyttöön koneita,jotka on valmiiksi maalattu Alitalian liveryyn. Silloin koneet pitäisi maalata uudestaan...

https://corporatetravelcommunity.com/alitalia-bankruptcy-managers-set-price-for-brand-at-eur290-million/

https://airwaysmag.com/airlines/alitalia-brand-on-sale-ita/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Plaani jatkuu suunnittelusti. Lentonsa 15. lokakuuta 2021 käynnistävä Italia Trasporto Aereo hankkii merkittävän määrän uusia matkustajakoneita, joista ensimmäisten on määrä liittyä italialaisyhtiön laivastoon vuoden 2022 ensimmäisen vuosineljänneksen lopulla.

Italia Trasporto Aereo (ITA) käynnistää laivastouudistuksen

Mitenkähän siinä huutokaupassa kävi, menikö sekin ison plaanin mukaisesti?

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Kartano

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitalian brändin huutokaupan ehdot ovat tarkentuneet. Tämänhetkinen pohjahinta on 290 miljoonaa euroa plus alv 22 % ja joitain maksuja sen päälle. Ne halukkaat, jotka ilmaisivat mielenkiintonsa 30.9.mennessä, pääsevät ilmeisesti tutustumaan Alitalian talouslukuihin/kirjanpitoon ja lokakuun 4. päivään mennessä on tehtävä sitova tarjous ja maksettava ennakkosuorituksena 40 miljoonaa euroa. Ja mikäli yhtään tarjousta ei tule 4.päivään mennessä, järjestetään uusi huutokauppa, jossa ei ole pohjahintaa lainkaan.

Siis ratkaisua saadaan odottaa muutama päivä, tai vielä pitempäänkin. Kannattaa muistaa, että nyt on kysymyksessä italialainen huutokauppa ;D

Lainaa

Despite being evaluated approximately 150 million Euros ($175.9 million) on Alitalia’s books, the brand is being put for auction at a starting price of 290 million Euros, plus 22% V.A.T. and related fees. Parties interested have until Sept. 30 to request access to the data room and until Oct. 4 to place a binding offer with a 40 million Euros advance. Should there be no offers during this period, there will be a second auction with no minimum starting price.

https://airlinegeeks.com/2021/09/21/ita-prepares-to-bid-for-alitalia-s-brand/

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huutokaupan ensimmäinen vaihe on lässähtänyt kasaan, koska mikään lentoyhtiö, ei edes ITA, ei halunnut sitoutua maksamaan brändistä 290 miljoonaa euroa, mikä on ITA:n johtajankin mielestä tuplasti yli brändin markkina-arvon. Siis yhtään tarjousta ei tullut.

Nyt kai sitten siirrytään vaiheeseen 2, jossa voidaan tehdä aikaisemman pohjahinnan alittavia tarjouksia. 

https://www.ruetir.com/2021/10/04/alitalia-the-first-auction-for-the-sale-of-the-brand-has-been-deserted-downwards/

Toinen uutinen väittää,että kakkosvaiheen huutokaupan viimeinen päivä on vasta 31.12.2021. Tämä tietäisi sitä,ettei ITA voisi käyttää Alitalia-nimeä ennenkuin mahdollisesti vuodenvaihteen jälkeen.Toki ollaan edelleen Italiassa, ja ehdot voivat muuttua.

https://allstartsusa.com/2021/10/05/alitalia-brand-flop-auction-today-summit-with-the-trade-unions/

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitalian viimeiset lennot lennettiin virallisesti eilen, 14.10. ja tänään lentonsa aloittaa ITA. Alitalian brändin huutokaupan 2. vaiheen jälkeen sitten katsotaan, vaihtuuko ITA:n nimi takaisin Alitaliaksi.

Tällä vuosisadalla Alitalia teki voittoa vain yhtenä vuotena, ja Italian valtio käytti Alitalian tukemiseen yli 8 mrd euroa vain viimeisten 3 vuoden aikana.

Lainaa

Alitalia, a one-time symbol of Italian style and glamour brought low by economic mismanagement, will operate its last flight on Thursday after 75 years, before handing over to its downsized successor Italia Trasporto Aereo (ITA).

The traditional choice of popes, prima donnas and Italy's political elite, Alitalia has been run by state-appointed administrators since 2017 to avoid being liquidated.

The company has ended only one year in the black this century and the government has run to its rescue many times, spending more than 8 billion euros ($9.27 billion) just in the last three years.

https://news.yahoo.com/alitalia-dies-75-turbulent-years-171825727.html?fr=sycsrp_catchall

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Italian valtio käytti Alitalian tukemiseen yli 8 mrd euroa vain viimeisten 3 vuoden aikana.

Niin kauan kuin muistan, Alitalia on ollut "laillinen" rahanpesula. Laillinen lainausmerkeissä siksi, että tuskin firman rahaliikennettä on koskaan tutkittu samalla tavalla kuin erityistilintarkastuksessa tulisi tutkia. Nyt sitten loppuu viimeisetkin tutkinnat, kun koko firma ajetaan konkurssiin. Tuskin lienee yllätys, ettei suurimpien velkojien valitsema pesänhoitaja tule löytämään mitään isompaa moitittavaa. He ovat kompensaationsa jo saaneet.  

Jos ruoditaan 8 miljardin avustusta kolmen vuoden aikana firmalle, jolla on samanaikaisesti myös normaalit myyntitulot. En tiedä, kuinka suuren osan kulurakenteesta lippu- ja muut tulot kattavat, mutta oletetaan, että kaksi kolmasosaa. Eli tämän oletuksen mukaan valtion avustus on viimeisen kolmen vuoden aikana kattanut kolmasosan Alitalian menoista. Jo tämäkin itsessään antaisi aihetta pohtia avustuksen mielekkyyttä konkurssikypsälle yritykselle. Että onkohan avustuksella häiritty epäterveesti markkinoita, kun viranomaiset ovat olleet hyvinkin herkkiä vaatimaan takaisian laittomiksi tulkitsemiaan avustuksia muiden maiden lentoyhtiöiltä? Ensimmäiseksi tulee mieleen Estonian Air.  

Tilanne lienee karkeasti se, että Alitalialla on käytössään noin 80 lentokonetta, joista noin puolet on 2000-luvulla tehtyjä ja toinen puoli vanhoja romuja. Varmaan voidaan laskea vanhan sirkkelimiehen yhden käden sormilla viimeisen kolmen vuoden aikana ostetut uudet lentokoneet. Kolmen vuoden aikana annettu 8 miljardin avustus tarkoittaa tämän oletuksen mukaan reilun 30 miljoonan avustusta vuodessa jokaista 80 lentokonetta kohti. Tosiasiassa liikenteessä on viimeisen vuoden aikana ollut vain noin 60 konetta, jolloin päiväkohtainen avustus on noin 120.000 euroa. 80 koneen mukaan laskettuna päiväkohtaisesti avustusta ollaan annettu noin 90.000 euroa, siis jokaisena vuoden päivänä jokaista lentokonetta (platan vierelläkin seisovaa romuakin) kohti, pelkästään viimeisen kolmen vuoden aikana. Jos avustus on oletuksen mukaan kolmasosa kaikista menoista, jokaisen kentokoneen operointi on maksanut Altalialle 270.000 euroa jokaisena vuoden päivänä. Kyllä tämä rahaa kuluu helposti isoilla kaukoliikenteessä olevilla laajarunkokoneilla, mutta ei niitäkään ole kuin kolmisenkymmentä ja niistäkin osa erittäin hyvin tienaavia rahtareita (viimeisen parin vuoden aikana niidenkin lukumäärä on puolittunut). Muulla laivastolla 270.000 euron kuluttaminen vuoden jokaisena päivänä tuskin onnistuu vaikka kuinka yrittäisi. Jos jollain on tarkempaa tietoa, niin korjaukset ovat tervetulleita. 

Johtopäätöksenä se, että rahaa on pantu haisemaan johonkin aivan muuhun kuin mihin olisi pitänyt. Onhan rikollisuutta ja korruptiota joka maassa. Mutta on maita, joissa yhteisten rahojen jakaminen on poliittisella tasolla viety aivan uudelle tasolle. Eikä tarvitse olla kaksinen ennustajaeukko pohtiessaan Italian todellista käyttötarkoitusta tulevalle EU:n noin 200 miljardin euron elvytysrahastolle.             

Seppo

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kolehmainen
Täsmennys laivaston nykyisestä koosta
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Ilmeisesti) entiset Alitalian lentoemännät protestoivat roomalaisella torilla riisuuntumalla aina alushameisilleen asti ja huutavat lopuksi "Non siamo Alitalia" eli "me emme ole Alitalia". Protesti johtunee siitä, että ITA palkkaa alussa vain pienen  osan Alitalian työntekijöistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään