Timo Nurmi

Italia Trasporto Aereo (ITA).

58 viestiä aiheessa

4 tuntia sitten, Jarmo Kohtanen kirjoitti:

Laskujen maksu on italialaisille aina kunnia-asia ja ettei muuta luuloa synny on valtio valmis maksamaan vaikka kansalaistensa ravintolalaskutkin :laugh:

https://yle.fi/a/74-20045997

Maksut pitää huolehtia asianmukaisesti, jotta luottokelpoisuus säilyy :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/25/2023 at 22.54, Pentti Köylijärvi kirjoitti:

"Saksalaiselle Lufthansalle 41 prosentin osuus italialaisesta ITA:sta" uutisoi Hesari. Elikä neuvottelut ovat johtaneet sopimukseen. Luftari sijoittaa ITA:aan 325 mio €. Hallituslähde Italian hallituksesta kertoo, että Lufthansa varaa mahdollisuuden kasvattaa osuuttaan ITA:sta keskipitkällä aikavälillä.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009612097.html

Euroopan komissio julkaisi 25. maaliskuuta 2024 alustavat tulokset käynnistämästään tutkimuksesta, joka koski Lufthansa-konsernin ehdotusta hankkia määräysvalta ITA Airwaysissa.  

Euroopan kilpailuviranomaiset ilmoittivat olevansa huolissaan siitä, että jos yrityskauppa toteutuu nykyisessä ehdotetussa muodossaan, se voi vähentää kilpailua useilla Italian ja Keski-Euroopan välisillä lyhyen matkan reiteillä sekä Italian ja Yhdysvaltojen, Kanadan ja Japanin välisillä pitkän matkan reiteillä.

EU:n sisäisten lentojen osalta raportissa todettiin, että vaikka näillä markkinoilla toimii useita halpalentoyhtiöitä, niiden katsotaan olevan riittämättömiä kohtuullisen kilpailun takaamiseksi. Tämä johtuu niiden erilaisesta liiketoimintamallista ja siitä, että ne toimivat usein toissijaisilta lentoasemilta.

Toinen huolenaihe on ITA Airwaysin ja Lufthansan määräävä asema Milanon Linaten lentoasemalla (LIN), joka sijaitsee lähimpänä kaupungin keskustaa.

https://www.aerotime.aero/articles/eu-commission-raises-objections-to-lufthansas-acquisition-of-ita-airways

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopan komission odotetaan julkaisevan päätöksen Lufthansan suunnitelmaan integroida ITA Airways Lufthansa Groupin tytäryhtiöksi, osaksi lentoyhtiöryhmää johon kuuluvat johon kuuluvat jo SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines Discover Airlines ja Eurowings.

Lufthansa Group on sisällyttänyt sopimusehdotukseensa korjaavia toimenpiteitä, joilla lievennetään mahdollisia haitallisia kilpailuvaikutuksia joillakin keskeisillä markkinoilla. Näiden toimenpiteiden jälkeen Euroopan komission odotetaan näyttävän kaupalle vihreää valoa.
 

Lainaa

The European Commission’s approval of the proposed acquisition by the Lufthansa Group of an equity stake in Italian airline ITA Airways is expected by July 4, 2024.

https://www.aerotime.aero/articles/eu-likely-to-greenlight-ita-airways-acquisition-by-lufthansa-reports-bloomberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/28/2024 at 00.24, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Euroopan komission odotetaan julkaisevan päätöksen Lufthansan suunnitelmaan integroida ITA Airways Lufthansa Groupin tytäryhtiöksi, osaksi lentoyhtiöryhmää johon kuuluvat johon kuuluvat jo SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines Discover Airlines ja Eurowings.

Lufthansa Group on sisällyttänyt sopimusehdotukseensa korjaavia toimenpiteitä, joilla lievennetään mahdollisia haitallisia kilpailuvaikutuksia joillakin keskeisillä markkinoilla. Näiden toimenpiteiden jälkeen Euroopan komission odotetaan näyttävän kaupalle vihreää valoa.
 

https://www.aerotime.aero/articles/eu-likely-to-greenlight-ita-airways-acquisition-by-lufthansa-reports-bloomberg

Vihreää valoa tuli:

Lainaa

 

Kilpailuviranomaisen hyväksynnän myötä tie on nyt selvä 41 prosentin vähemmistöosuuden hankkimiselle ITA Airwaysista. Tällöin Deutsche Lufthansa AG ostaa loput osakkeet 325 miljoonan euron pääomasijoituksella, josta sovittiin jo toukokuussa 2023. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä. Tämä edellyttää sekä EU:n komission kanssa neuvoteltujen korjaustoimenpiteiden ennakkototeutusta että EU:n ulkopuolisten kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Lufthansa Group ja MEF ovat sopineet ITA Airwaysin jäljellä olevien osakkeiden ostosta, ja ne voidaan toteuttaa aikaisintaan vuodesta 2025 alkaen.

Lufthansa Group ja ITA Airways suunnittelevat yhdessä nopeaa integraatiota. Rooma-Fiumicinosta tulee Lufthansan kuudes ja maantieteellisesti eteläisin keskus. Yhtiöiden reittiverkostot on tarkoitus linkittää toisiinsa codesharingilla, jotta asiakkaat voivat yhdistää lentoyhtiöiden tarjouksia. Tämä luo yli 1 000 uutta vaihtovaihtoehtoa ja lisää vaihtoehtoja erityisesti Etelä-Amerikan, Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän kohteisiin. ITA Airways vahvistaa kilpailua myös Italiassa, jolle on tällä hetkellä ominaista halpalentoyhtiöiden merkittävä asema.

ITA Airwaysin tavoitteena on liittyä Star Allianceen lähitulevaisuudessa.

 


https://newsroom.lufthansagroup.com/en/eu-commission-gives-green-light-for-lufthansa-groups-participation-in-ita-airways/

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatteliko joku, että Italian veivaus lentoyhtiön myynnin kanssa on päättynyt - ei ole:

Lainaa

Italian valtiovarainministeriö on lykännyt ITA Airwaysin vähemmistöosuuden myyntiä Lufthansalle, koska saksalaisen lentoyhtiön kanssa on kiistaa sovitusta hinnasta, kertoi kaksi asiaa tuntevaa lähdettä tiistaina. Italialaislähde sanoi, että valtiovarainministeriö ei aio ”aliarvioida” ITA:ta.

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/italy-claims-lufthansa-wants-pay-less-than-agreed-ita-stake-2024-11-05/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt väitetään Lufthansan ostaneen "alustavat" 41 % ITA:sta. Italian valtion haltuun jää kuitenkin "toistaiseksi" 59 %. Lufthansan kerrotaan saavan täyden kontrollin vuoteen 2033 mennessä ;Dhintaan 829M euroa.

Hyvin venyy ja paukkuu italialainen purkka.

Lainaa

ROME (AP) — Germany's Lufthansa Group on Friday finalized its acquisition of Italian airline ITA Airways, closing a long period of uncertainty for Italy’s former flagship carrier.

Under the 325-million-euro ($350 million) deal, Lufthansa takes an initial 41% stake in ITA, formerly Alitalia, from the Italian government, gaining full control by 2033 with a total investment of 829 million euros.

The remaining 59% will initially continue to be held by the Italian Treasury.

https://www.yahoo.com/finance/news/german-lufthansa-closes-deal-acquire-185834698.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ajattelee "italialaisittain" avautuu mielenkiintoisia skenaarioita. Kun Alitalia lopetettiin ja ITA Airways perustettiin, paloi paljon julkista rahaa eläkejärjestelyihin ja uuden yhtiön käynnistämiseen. Onneksi EU:lla on rahoitusmekanismi tällaisiin muutoksiin. ITA Airways on nyt toiminut kolme ja puoli vuotta eikä ainakaan minulla ole sellaista tietoa, että tuloskunto olisi ollut kovinkaan kaksinen. Onneksi EU:lla on kuulemani mukaan jonkinlainen rahoitusmekanismi "kansallisesti tärkeän" infran ylläpitämiseen tappioista huolimatta. Nyt Lufthansa on ostamassa 41 prosentin siivua yhtiöstä, mutta rahoitusanalyytikot pitävät myyjän hintapyyntöä korkeana tuloksentekokykyyn nähden. EU:lla on varmaankin (en tiedä varmaksi) rahoitusmekanismi tällaisten kauppojen toteutuksen mahdollistamiseksi. Voihan ITA Airways saada jotain "joululahjarahaa" (kuten Suomessakin on kansallisesti tehty) EU:lta siten, että ITA Airwaysin kassassa onkin yllättäen parisataa miljoonaa riihikuivaa. Ja tulihan Italialle EU:n elvytysrahaakin noin 220 miljardia euroa. Johonkinhan se loppurahakin on käytettävä, kun yksityisten ihmisten asuntorempat on jo tehty. Vanha totuus on, että raha on käytettävä etteivät italialaiset virkamiehet EU:ssa ala luulemaan, ettei Italia sellaista avustusta enää tarvitsisi myöskin ensi vuonna. Ei se kauppahinta 41 %:n osuudesta silloin enää kalliilta tunnukaan.                                                                                                                                                                                                                         

Ja ei, minulla ei ole mitään Italiaa vastaan. Päinvastoin, rakastan Italiaa ja juon siellä ollessani italialaista EU:n tukirahoilla tuotettua punkkua, että saisi edes pienen osan suomalaisten maksamasta EU-maksuista takaisin. Siitä olen vilpittömän kateellinen, että Italialaiset mepit ja EU-virkamiehet ovat moninverroin meitä taitavampia junailemaan EU:n sisällä asioita omaksi edukseen.   

Seppo

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään