Jorma Laiho

OH-ILL

9 viestiä aiheessa

Tämän viikon Maaseudun Tulevaisuuden Viikonvaihde-liitteessä 23.7.2021, Sivu 6-7 on hyvä artikkeli OH-ILL Klemmin entisöinnistä. Otsikko on : ” On se komia kones”.

Konetta remontoidaan Rengonharjulla.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän rempan myötä alkaa sitten OH-ILL:n kolmas "elämä".

Tässä ote ensimmäisen lentojakson päättymisestä:

IMG_9472.thumb.JPG.6faa8ffc7ede74f23c00e640d70cb137.JPG

Lähde: KA

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Feeniksin numerossa 3/2017 on laaja artikkelini OH-ILL:stä jossa kerrotaan harvinaisten kuvien kera perusteellisesti koneen koko tarina ja sen monet "elämät" 1930-luvulta lähtien aina nykyiseen uudelleenrakentamiseen.

Jukka

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaiset kiemurat OH-ILL:n romujen siirtyessä Hämeenlinnan Ilmailukerholle vuonna 1950.IMG_5995.thumb.JPG.dd440364c9d1c239bb78763909b2deeb.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkoa edelliseen asiapaperiin, kun kone käytännössä kokonaan uudelleenrakennettiin käyttäen ruotsalaista aihiota ja muutamaa vanhaa OH-ILL:n osaa mukaanlukien tyyppikilpi. Kone rekisteröitiin 23.12.1950. Lähde: digi.narc.

Huom. edit: käytännössä koneen uudelleenrakennus alkoi vasta 1953 kun Ruotsista oli saatu ostettua v. 1952 SE-ANB:n aihio ja kone valmistui 1955.

Eikä tässä uusimmassa kohta taas lentävässä (hienoa!) OH-ILL:ssä juurikaan ole enää mitään jäljellä tuosta vanhasta. Laskutelineen osa ja tyyppikilpi taitaa olla. 

Jukka

FD07408A-3B49-4A56-9EA4-6792F1ED851C.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minuuttia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

No, muisto lentää !

Kyllä! On todella upea nähdä kone taas tuossa kuosissa, lähes alkuperäisissä väreissäkin. Hatunnosto tälle porukalle, moottorikin on samaa aikakautta ja tyyliä kuin koneessa alun alkaen ollut Hirth. Kunnia koneen uudelleen rakentamisesta kuuluu myös edesmenneelle Aulis Manniselle, joka ehti rakentaa täysin uudet siivet ennen poismenoaan. Ne on hyödynnetty projektissa. Joten tuossa moneen kertaan uudelleenrakennetussa koneessa on niitä mainitsemiasi muistoja todella paljon! Hienoa, että niitä vaalitaan ja kunnioitetaan.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään