Mikko Kauppila

Sotilaslennonjohdon välineet

6 viestiä aiheessa

Nippelitietokysymys sotilaslennonjohdon varusteista:

Ihan julkinen lehtikuva Ylivieskan lentoaseman tornista pv:n harjoituksen aikana. 

https://www.kalajokilaakso.fi/uutinen/582618

Mitä nämä kaikki härpäkkeet ovat, ja mihin niitä tarvitaan? Pv:n julkaisuja lukiessa puhutaan esim. Maisasta ja Puhkosta...

4: Dittelin radio -puhellaan siviililekojen kanssa

8: Erickssonin puhelin, ja sen alla an/prc-117g -puhellaan sotilaslekojen kanssa

20210731_125733.thumb.jpg.0918d1df2540ecd5e321b006009caffa.jpg

2031037.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Kauppila

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Integroitu ATC

Suomessa on integroitu (yhteen sulautettu) lennonjohtojärjestelmä. Ei ole erikseen siviili- ja sotilaslennonjohtoja. On vain lennonjohtoja, joita pyörittävät siviilit ja / tai sotilaat. Monet muut maat ovat kateellisia suomalaisesta systeemistä.

Kaikki suomalaiset  lennonjohtajat, siviili ja sotilaat, ovat saaneet siviilikoulutuksen ja kaikilla on siviiliviranomaisen myöntämä lupakirja. Esimerkiksi minä olen ollut siviilinä Kauhavan lennonjohdossa. Safirien ja Fougien yhteensovittaminen oli kiintoisaa.

Olen aloittanut muutaman esitelmän kertomalla, että olen kävelevä lennonjohto. Sitten kaivoin taskustani kännykan. Siinä on viestiyhteydet. Toisesta taskusta kaivoin VHF-käsiradion. Siinä on radioyhteydet. Lisäksi mukanani oli muutama stripsi ja kynä. Porrastus- ja muistiinpanovälineet. Vielä tarvitaan minut itse. Minimissään lennonjohtoon ei muuta tarvita.

Ylivieska on nykyisin valvomaton lentopaikka. Minusta kuvassa on aivan tavallinen torni. Laitteisiin en varmuuden vuoksi ota kantaa, mutta pöydällä voi olla taistelujohdon tarvitsemia. En tunne kuvassa olevia kavereita, mutta he muistuttavat kovasti kertausharjoituksiin kutsuttuja siviililennonjohtajia.

Esa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Aivan normikamaa lennonohdoissa, mielestäni.

Toi 6. paneeli on varmaan esivalittujen radiotaajuuksien valintoja ja ehkä kiitotievalojen ohjauksia.

Maisa = Hälytyspuhelinjärjestelmä. Sillä puhutaan maassa olevalle lentokoneelle tai johtokeskukselle. Menee lankaa pitkin, niin ei tarvi käyttää radiota.
Puhko = puhekommunikaatiojärjestelmä. Siitä käytännössä salattu puhelin ja radio. Sillä saa sitten yhteyksiä melkein minne vain, mitä järjestelmään on ohjelmoitu. Puhelimia, radioita, jne.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
8/2/2021 at 16.07, Esa Karanko kirjoitti:

Olen aloittanut muutaman esitelmän kertomalla, että olen kävelevä lennonjohto. Sitten kaivoin taskustani kännykan. Siinä on viestiyhteydet. Toisesta taskusta kaivoin VHF-käsiradion. Siinä on radioyhteydet. Lisäksi mukanani oli muutama stripsi ja kynä. Porrastus- ja muistiinpanovälineet. Vielä tarvitaan minut itse. Minimissään lennonjohtoon ei muuta tarvita.

Esa

Kovin paljon muuta ei tainnut olla Estonian pelastustöiden aikana Silja Europalle ensimmäisenä lähetetyllä lennonjohtajalla - eikä kännykkäkään toiminut!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ha haa! Onneksi pelastushelikopterit eivät lennonjohtoa tarvitse. Ne osaavat ja haluavat toimia onnettomuuspaikalla keskenään ihan itse. 

:cool:  Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2.8.2021 at 16.07, Esa Karanko kirjoitti:

En tunne kuvassa olevia kavereita, mutta he muistuttavat kovasti kertausharjoituksiin kutsuttuja siviililennonjohtajia.

Näistä jopa kaksi muistuttaa kovasti eräitä tuntemiani aluelennonjohtajia.

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Laukkanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään