Carl-Fredrik Geust

Ilmakuvien tunnistaminen

21 viestiä aiheessa

Pystyykö kukaan tunnistamaan oheiset ilmakuvat (Kansallisarkiston "sekalaisten valokuvien" mapista - ilman selitystekstiä!). Kuvat 1 ja 2 on selvästi Lentolaivue 16:n ottamia, ilmeisesti FK-koneesta (eli suhteellisen lähellä rintamalinjaa), kuva 3 lienee taas BL-koneen ottama kuva, eli kauempana Itä-Karjalassa. 

IMG_2416.JPG

IMG_2417.JPG

IMG_2419.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Calle.

Kuva 2 on Hirvas. Lentokenttä kuvattiin 3100 metristä 16.5.1942 kello 9.20. Lentolaivue 16/FK-78/Ohj. kers Sarin/Täh. vänr Halmetoja.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiuvassa 1 näkyy koski ja sen alajuoksun  kuohut, jos tämä nyt jotain  auttaa. Kosken virtaama vaikuttaa varsin merkittävältä ja outoa on se, että sitä ei näytä olevan "valjastettu".

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin onkin sama maisema kuvissa 1 ja 2; en ollut sitä itse huomannut  - kiitos Timo ja Raimo! Vastauksenne tulivat jopa odotettua nopeammin; nyt odottelen vain kuva 3:n tunnistamista,

t. Calle

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva 1 on kuvattu samalla lennolla heti Hirvaksen lentokentän eteläpuolella niin, että kuvan yläosassa näkyy Hirvaksen lentokenttää!

 

(Jaa, se olikin jo huomattu).

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka,

Sotahistoriallisen seuran sotahistorialliset kohteet-linkin Hirvaksen kentän alakuvassa seisovat "jänkäjääkärirykmentin", JR12:n veteraani Oiva Suutarinen ja allekirjoittanut Hirvaksen kentän kiitoradalla Sotahist. seuran kesäretkellä 2012!

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko kolmannessakin kuvassa olla lentokenttä (ks. rajoitettu kuva)?
Minulle meni muuten paljon aikaa ymmärtämään mitä järvessä olevat vaaleat pyöreät alueet ovat (ilmeisesti tukkeja?) [vastaavia mm. Kontupohjan ilmakuvissa tässä ].

CaptureZ.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne ovat juuri niitä, eli toisiinsa yhteen kettingeillä sidottuja tukkilauttoja, nippuja. Sellaisia oli myös kotikaupunkini Kokkolan Ykspihlajan satamassa ja lähirannoilla, ja oli jännää pojankoltiaisena -70-luvun alussa juosta niiden päällä ja hyppiä lautalta toiselle. Tukit joustivat ja pomppivat kivasti jalkojen alla. ”Sumppailu” oli termi, ja olihan se vaarallista, jos olisi pudonnut mereen tukkien väleihin ja sieltä olisi ollut hankala nousta ylös. Onneksi ei sattunut mitään...huh huh.

Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kontupohjassa oli amerikansuomalaisten rakentama paperitehdas, joten siellä ne varmaan olivat paperipuun varastoja. Paperipuun pituus silloin Suomessa oli 2 m. Kuvassa näkyy nippuja Imatralla 1967 (lyhyellä hollannilla), jossa aina kaksi paperipuunippua on ilmeisesti sidottu yhteen.

460px-Houtvoorraad_bij_papierfabriek_bij

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Houtvoorraad_bij_papierfabriek_bij_Imatra,_Bestanddeelnr_920-4766.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Koivisto
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia tukkiasioiden varmisuksesta: -). Kommentit vielä 3. kuvasta: Kuvassa on jonkin verran asutusta, mutta kohtullisen paljon tukkilauttoja. Onko kaupunki lähellä (kuvan ulkopuolella)? Oikeassa alakulmassa on koski, ja kosken yli menee (ei-niin-pieni) tie. Ilmasuunta: vesi virtaa siis [tämä taas oma tulkinta] kaakoissuunasta järveen/vesistöön (tai, jos kuva olisi nyt väärinpäin(?), luoteissuunnasta).

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun katsoo tien varressa olevien rakennelmien varjoja, pohjoinen näyttäisi olevan oikealla? Ja nuo tienvarren rakennelmat voisivat olla lautatapuleita? Jokea pitkin uitetaan tukkeja kun kuvan yläreunassa näkyy kolme tekeillä olevaa tukkilauttaa. Olisiko alueella saha?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmannen kuvan paikkakunta taitaa olla Seesjärven rannalla sijaitseva Paatene. Ohessa Callen laittaman ilmakuvan ja Google Mapsin satelliittikuvan vertailu. Seesjärven pinnankorkeutta on vuoden 1953 jälkeen nostettu kaikkiaan 6.3 metriä (tämä tieto löytyy muun muassa Sotahistoriallisen Seuran sivuilta) ja se on muuttanut Seesjärven rantaviivan muotoa voimakkaasti, mutta Paateneen kylän/kaupungin pohjoispuolella oleva pieni järvi ei ole yhteydessä Seesjärveen, eikä sen pinnankorkeus eikä rantaviivan muoto ole muuttunut. Sekä ilmakuvassa että Googlen satelliittikuvassa tuo järvi muodostaa selkeän kohti Paatenetta osoittavan “sormen”.

Vaikka Seesjärven pinnakorkeuden nosto onkin saanut aikaan järven rantaviivan muodon muuttumisen Paateneen kohdalla, on ilmakuvasta ja satelliittikuvasta edelleen tunnistettavissa kuvia yhdistäviä maastomuotoja.

Heikki

Paatene.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heikki on oikeassa, Paatene on kuvassa. Tässä linkkinä tuo edellä mainittu sivu, jossa on myös vanha kartta, joka täsmää alkuperäiseen Callen laittamaan ilmakuvaan. Ilmakuva pitää vaan kääntää 180 astetta, kuten Heikki oli tehnyt. Kannattaa klikata linkin karttakuvan päällä, niin se terävöityy.

https://www.sotahistoriallisetkohteet.fi/app/sights/view/-/id/728

Jukka

97361163-57DB-4A1B-A337-09F9327FFEBB.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka ja Heikki! Kuten monesti on jo todettu, tällä palstalla saa vastauksia vaikka minkälaisiin ilmailuhistoriallisiin kysymyksiin!

Laitan heti seuraavan tunnistamattoman ilmakuvan (lähde: Aimo Juholan jäämistö). Tämä kuva on ilmeisesti otettu 12.8.1941 LeLv 42:n kuvauslennolla Piippinä-Nurmoila-Säntämä, eli ennenkuin suomalaiset etenivät Aunuksen kannalla Syvärille.

 

 

 

41-08-12 SP.48.42 AJu017, Piippinä-Nurmoila-Säntämä.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Kari,

näin ilmeisesti onkin! Jos kääntää kuvan noin 45 astetta, niin näkyy rantaviivat ja tiestö selvästi. Suomalaiset olivat ilmeisesti pidentäneet kiitoradat, joten kenttä olikin erinäköinen kesällä 1944. 

Minua hämäsi ettei Juhola ilmeisesti tunnistanut Nurmoilan kenttää, vaikka oli siellä usein käynyt; hänen kenttäkuvissaan on yleensä hyvin täsmälliset tiedot! 

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Minua hämäsi ettei Juhola ilmeisesti tunnistanut Nurmoilan kenttää, vaikka oli siellä usein käynyt; hänen kenttäkuvissaan on yleensä hyvin täsmälliset tiedot! 

Ilman tekstitystä ei piirrosta (19.1.43) ihan heti tunnistaisi Nurmoilaksi...

 

Liitteet: Kansallisarkisto.

IMG_1315 Nurmoila.JPG

IMG_1316_Nurmoila.JPG

IMG_1421 Nurmoila.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään