Marko Rintanen

Blackburn Riponin tankki

8 viestiä aiheessa

Käytiin kotiuttamassa seuraavanlainen "latolöytö". Eli haettiin Riponin bensatankki. Myyjä tiesi kertoa, että tankki on peräisin koneesta, joka on aikoinaan tehnyt jonkinmoisen kaputin Piikkiöön, lähelle Harvaluotoa. Ja siitä kaputtikoneesta tankki oli kulkeutunut lähistöllä olevaan maatilaan. No minä en ainakaan netistä löytänyt mitään mainintaa tuollaisesta tapauksesta, mutta tapahtuihan Riponeille paljonkin eriasteisia havereita. Aika vähän on mitään merkintöjä tankissa tai tankin osissa. Mutta yhdessä kohtaa lukee PA30395. Voisikohan se kenties tarkoittaa tankin numeroa. Mutta josko joltakin löytyisi mainintaa, että Piikkiön puolelle on jokin Ripon-yksilö tehnyt jonkin epäonnistuneen tai onnistuneenkin suorituksen, niin tietoa otetaan kiitollisena vastaan.

IMG_8928.jpg

IMG_8935.jpg

IMG_8939.jpg

IMG_8942.jpg

IMG_8955.jpg

IMG_8957.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Marko se yllättää löydöillään:thmbup:

Nyt olen lähdössä Kaivarin lentonäytökseen ja siellä menee iltaan saakka. Huomenissa sitten katson löytyykö mitään. Kyllähän tuo on Riponin pa-säiliö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti ihan tsekata, ja ihan on saman näköinen kuin se, jonka näin joulun aikoihin vuonna 2014 Uudessa Seelannissa. Siellä oli työn alla Blackburn Baffin, joka on periaatteessa Riponista kehitetty torpedokone, johon on Napier Lion-rivimoottorin tilalle vaihettu Bristol Pegasus-tähtimoottori - eli sama kuin oli useimmissa suomalaisissa Riponeissa. Käytännössä siis sama kone. Uuden Seelannin Baffin oli tuolloin restauroinnin alkuvaiheessa, polttoainetankki oli suurin tunnistettava osa. Toivottavasti on edennyt reilussa kuudessa vuodessa.

IMG_9222.JPG

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riponeissa oli kaksi polttoainesäiliötä. Tähän mennessä on selvinnyt, että Markon hallussa oleva "pääpolttoainesäiliö" on kirjain-/numerosarjan perusteella alkuperäinen englantilainen - mikseipä myös värinsäkin puolesta. Riponin toinen pa-tankki ns. "putoussäiliö" sijaitsi ylätason välisiivessä.

Tutkimukset jatkuvat, koska Piikkiössä tapahtunutta konevauriota en ole löytänyt, lähimpiä tapauksia löytyi Lapvikistä eli Lappohjasta. Vaikka vain yksi Ripon oli hankittu suoraan Englannista (RI-121) ja loput (RI-129-143, 150-159) valmistettu lisenssillä Suomessa, niin alkuperäisosiakin oli alkuun mukana tuotannossa, siksi ei voi sanoa suoraltakädeltä, että tämä oli ollut juuri RI-121:n säiliö.

Ketjun liitteinä olevien valokuvien perusteella havainnoin säiliöissä pienehköjä keskinäisiä eroavaisuuksia. Tämä on Vesivehmaan museo-Riponin RI-140:n pa-säiliö. Koneen nokalla on edelleenkin Panther MK II A -moottori.

610ea9fd8c7cd_Vesivehmaa_8.7.12012.thumb.jpg.ae4c22eb1d227fdbc98125b0591fe7bb.jpg

Palaan aiheeseen!

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6.8.2021 at 13.18, Marko Rintanen kirjoitti:

Käytiin kotiuttamassa seuraavanlainen "latolöytö". Eli haettiin Riponin bensatankki. Myyjä tiesi kertoa, että tankki on peräisin koneesta, joka on aikoinaan tehnyt jonkinmoisen kaputin Piikkiöön, lähelle Harvaluotoa. Ja siitä kaputtikoneesta tankki oli kulkeutunut lähistöllä olevaan maatilaan. No minä en ainakaan netistä löytänyt mitään mainintaa tuollaisesta tapauksesta, mutta tapahtuihan Riponeille paljonkin eriasteisia havereita. Aika vähän on mitään merkintöjä tankissa tai tankin osissa. Mutta yhdessä kohtaa lukee PA30395. Voisikohan se kenties tarkoittaa tankin numeroa. Mutta josko joltakin löytyisi mainintaa, että Piikkiön puolelle on jokin Ripon-yksilö tehnyt jonkin epäonnistuneen tai onnistuneenkin suorituksen, niin tietoa otetaan kiitollisena vastaan.

IMG_8928.jpg

Kävin läpi tuhansia suomalaisia Riponeja koskevia asiakirjojen sivuja lentopäiväkirjoineen. Missään ei löytynyt pakkolasku- tai vauriotumispaikkakuntana Piikkiötä. Mitään suurempaa/vakavampaa Riponin vauriota ei siellä ainakaan ole tapahtunut, se olisi kyllä papereissa näkynyt. Ihmettelen, mistä syystä pa-säiliö olisi jätetty Piikkiöön? Onko mahdollista, että säiliö onkin Riponien poiston jälkeen huutokaupattu vaikka ilmailuvarikon toimesta?

Suomalaista I.sarjan Riponia kootaan Suomenlinnassa:

IMG_4325.thumb.JPG.039a706c86709f64cbed3933a0866c42.JPG

Säiliössä kiinniolevan kierrekappaleen koodi "PA30395" on englantilainen referenttinumero (eikä se ole säiliön numero). Tässä esimerkkinä joitakin ref.numeroita:

kuva1.thumb.JPG.94783b02d40ed6c3da4eeb6183efd4c8.JPG

Polttoainesäiliön tilavuuksia litroissa ja kiloissa:

kuva2.thumb.JPG.77d8539d8882de892d4a2681bd5ef9f9.JPGkuva3.thumb.JPG.0a3538a1c5720b9aabe0d8a680c268f9.JPGkuva4.thumb.JPG.2fbca10bf0821ccaf0ec95e12b667b14.JPGkuva5.thumb.JPG.336b6d7488be536e2b583e5c910cab8c.JPGkuva5a.thumb.JPG.4b2d11687f4f3d6437a90cd385169766.JPG

 

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään