Jaakko Männistö

Tuulivoimalat - riski yleis ja sotilasilmailulle

16 viestiä aiheessa

Suomessa on noin 1000 tuulivoimalaa. Suurin osa näistä pyyhkii korkeudella 1000 feet QFE eli kansanomaisesti n.300 m maastosta!  Ja myllyjä sen kun pystytellään lisää koko ajan. Vaikka gps, ym. päivitystä pidettäisiin mahd.mukaan ajan tasalla,niin jäljessä ne laahaavat. Jäämme seuraamaan sydän syrjällään milloin ensimmäinen lapa osuu lentolaitteeseen. Vielä ei ilmeisesti ole mitään sattunut?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin silloin kun itse vielä lensin näkölentosäännöillä, oli tapana katsella myös ikkunoista ulos. Tämä vaatimus ei liene muuttunut? Lentokoulussa lennettiin jopa ilman GPS:ää kartalla, kellolla ja kompassilla eikä silloinkaan törmätty esteisiin.

Mittarissa nuo taas on otettu huomioon eikä MSA:n alapuolella lennetä kuin kentältä lähdettäessä tai sitä lähestyttäessä. 

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Jäämme seuraamaan sydän syrjällään milloin ensimmäinen lapa osuu lentolaitteeseen.

Hengitystä ei kuitenkaan kannata pidättää lavan osumista aktiivisesti odotellessa.

Rodney :cool:

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.8.2021 at 10.42, Sami Tuomisto kirjoitti:

Ainakin silloin kun itse vielä lensin näkölentosäännöillä, oli tapana katsella myös ikkunoista ulos. Tämä vaatimus ei liene muuttunut? Lentokoulussa lennettiin jopa ilman GPS:ää kartalla, kellolla ja kompassilla eikä silloinkaan törmätty esteisiin.

Mittarissa nuo taas on otettu huomioon eikä MSA:n alapuolella lennetä kuin kentältä lähdettäessä tai sitä lähestyttäessä. 

Niinpä.Minä kun en ole muilla kuin näkölentosäännöillä(NF) lentänytkään ja juuri niillä nyt 43 vuotta. Katsellut myös pääasiallisesti ikkunoistakin ulos.Ilman GPS:sää lentänyt suurimman osan noista vuosista törmäilemättä mihinkään esteisiin. Tietysti,tätä säiettä avatessani ajatuksissa olikin pelkästään VFR-ilmailu ja siellä eritoten mm.kulovalvontalennot joita on tullut lenneltyä vuosien varrella jonkun verran.Juuri noilla lennoilla on saattanut tulla "parikin " kertaa eteen tilanne,että "jouduttu" haastavampaankin keliin,nimittäin kiusaus on melkoinen kun kerran savu havaittu ja paikannusta suoritetaan tai palohenkilöstöä  muuten jeesataan.Sotilasilmailuun en kummemmin arvaa puuttua,mutta pelkään,että myllyt tuovat sinnekin omat haasteensa.

Myös Rodille kiitos erittäin asiallisesta neuvosta,yritetään muistaa.Tähän saakka ei ole ollut kyllä ongelmaa,hyvin on happi riittänyt;)

 

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Myös Rodille kiitos erittäin asiallisesta neuvosta,yritetään muistaa.

Jaakko,

Kuten varmasti muistat, niin ilmaiset neuvot ovat yleensä hintansa väärtejä.

Rod :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mua kiinnostaisi oikeasti saada tietoa siitä, miksi nuo tuulivoimalat on niin suuri ongelma PV:lle. Homma tietysti konsentroituu siihen, miten tutka toimii ja millaiset jutut aiheuttaa tutkakaikujja. Tuuliturbiinin sivet on käsittääkseni komposiittia ja sen ei pitäsi näkyä tutkassa, joten mikä on se juuttu, että PV  ei halua tuuuliturbiineita eteläranikolle. Primäärisyy on tietysti se, että etelärannikkoa pitkin venäläiset koneet liikkuu, mutta miten kompoisoiittislavat voisi aiheuttaa hairiöitä tavoiteltaviin tutkakaikuihin?

  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Mua kiinnostaisi oikeasti saada tietoa siitä, miksi nuo tuulivoimalat on niin suuri ongelma PV:lle. Homma tietysti konsentroituu siihen, miten tutka toimii ja millaiset jutut aiheuttaa tutkakaikujja. Tuuliturbiinin sivet on käsittääkseni komposiittia ja sen ei pitäsi näkyä tutkassa, joten mikä on se juuttu, että PV  ei halua tuuuliturbiineita eteläranikolle. Primäärisyy on tietysti se, että etelärannikkoa pitkin venäläiset koneet liikkuu, mutta miten kompoisoiittislavat voisi aiheuttaa hairiöitä tavoiteltaviin tutkakaikuihin?

  

Viralliset syyt on sattuneesta syystä turvallisuusluokiteltua tietoa, että siitä tuskin koskaan tullaan julkisuudessa keskustelemaan. Kuitenkin Puolustusvoimat puoltaa suurintaosaa tuulivoimahankkeista ja vain pientä osaa se ei puolla. https://ruotuvaki.fi/-/puolustusvoimat-ei-seiso-tuulivoiman-tiella

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän näitä netistä löytyy,valitettavasti:  South Dakotassa Piper PA 32   päin myllyä neljä kuollutta. Yöaika. Myllyn merkkivalo epäkunnossa. https://www.baumhedlundlaw.com/blog/2017/february/widow-sues-faa-for-wind-turbine-airplane-crash/

Tuossa lehtijuttu Armininkin kertomasta Diamond kaputista,mikä lie se sitten ollutkaan:  https://pledgetimes.com/small-plane-crashes-into-a-wind-turbine-pilot-dies-in-crash-he-was-probably-a-professional-soccer-trainer/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Mua kiinnostaisi oikeasti saada tietoa siitä, miksi nuo tuulivoimalat on niin suuri ongelma PV:lle. Homma tietysti konsentroituu siihen, miten tutka toimii ja millaiset jutut aiheuttaa tutkakaikujja. Tuuliturbiinin sivet on käsittääkseni komposiittia ja sen ei pitäsi näkyä tutkassa, joten mikä on se juuttu, että PV  ei halua tuuuliturbiineita eteläranikolle. Primäärisyy on tietysti se, että etelärannikkoa pitkin venäläiset koneet liikkuu, mutta miten kompoisoiittislavat voisi aiheuttaa hairiöitä tavoiteltaviin tutkakaikuihin?

  

Komposiitti poikkeaa sähköisiltä ominaisuuksiltaan ilmasta, ja siksi se aiheuttaa epäjatkuvuuksia ohi kulkevaan radiopulssiin. Tarkempi analyysi on ei-julkista tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan julkistakin tietoa itse mekanismista kyllä löytyy. Vaikka tuota linkkiä tutkimalla. Aiheesta on ollut julkisia tarinoita eräissä esitelmätilaisuuksissa.

Opiskelemalla ahkerasti myös dielektrisyysvakion  mysteerit selviävät. Lavat eivät ole näkymättömiä ja on siinä se tolppakin. Mutta tuo lapavälke sotkee jopa digitelkkaria. Tutkien suorituskyky on toki salaista tietoa.

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163302/VNTEAS_2021_51.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset, Tauno ja Jorma. Tämä paransii, ainakin minun käsitystä tilanteesata melkoisesti. Tuo selvtys on erittäin hyvä ja käsittelee ongelmaa, sekä sen ratkaisuvaihtoehtoja varmaan niin syvällisesti kuin salassapitosääntöjen kannalta on mahdollista.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on varmaan asiatonta juttua tuohon vakavaan onnettomuuteen.

Kunhan pohdin tyhmiä. Nuo isot lavat pyörivät suhteellisen hitaasti. Sopivasti ajoittamalla olisi ehkä mahdollista ajaa sotilaskoneella kovalla nopeudellä läpi tuulivoimalan lapojen välistä .. .

Toivottavasti kukaan ei kokeile!  Ehkä elokuvissa....:hmm:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Matti Huoviala kirjoitti:

Saksassa vfr keli ei ilmeisesti ihan ollut kohdillaan. Olikohan silloin tuulimyllyn syytä?

Osatekijöistähän myös onnettomuudet aina koostuvat.Mutta tuosta ketjun otsikostahan voimme olla samaa mieltä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään