Topi Falkenberg

Sotilaita Kabuliin

4 viestiä aiheessa

Olen uutisista lukenut, että Kabulin lentokentälle ei enää ole siviilikoneilla asiaa, vasemmistopiirien keskustelua päivällä kunnellessani huoli oli kova siitä, että onko suomalaiset valmiussotilaat lähteneet etulaukalla Afganistaniin?

Kysymys kuuluu, että missä ovat olleet Suomen kuljetuskoneet ennen eduskunnan ja presidentin lopullista päätöstä? Siis CASA C-295M -kuljetuskoneet ja Learjet 35 A/S suihkarit. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Olen uutisista lukenut, että Kabulin lentokentälle ei enää ole siviilikoneilla asiaa

Ohessa tilanne kaksi päivää sitten koskien FAA:n NOTAMia ja jenkkien siviilikoneita. Eli pääsee kunhan on tarvittavat luvat. Pitäähän ainakin CIA:n käyttämien koneiden päästä laillisesti sinne. :cool:

Toinen asia on tietenkin vakuutusmaksut sotatoimialueella. Saattaa maksaa maltaita. Kun olin yhden viikon työmatkalla kyseisessä tukikohdassa / lentokentällä reilut 15 vuotta sitten oli matkavakuutukseni päiväkohtainen maksu nelinumeroinen.

Rodney

P.S. Eiköhän vain Taleban ole etulaukalla ja kaikki muut erittäin pahasti takalaukalla!

 

"The FAA has just issued an Emergency Order for Afghanistan, in the form of KICZ Notam 22 of 2021.

Effective immediately, US operators and flight crew are prohibited from operating in the Kabul Flight Information Region (OAKX). The FAA cites three specific risk factors: extremist/militant activity, limited risk mitigation capabilities, and disruptions to Air Traffic Services.

There are several exceptions stated in the order:

1. You can operate into Kabul International (Hamid Karzai) (OAKB) if you follow the PPR (Prior Permission) process, and are aware of the service limitations at the airport including lack of fuel and no possibility of overnighting, OR

2. You can operate in the Kabul FIR (OAKX) if another US government agency authorizes it together with the FAA, or by way of “deviation, exemption, or other authorization” issued by the FAA Administrator. If you do plan to fly, you must call the FAA Operations Center in Washington.

3. You can overfly on one airway: Use of airway P500/G500 is authorized for transiting overflights. (That airway cross the sliver of Afghan airspace in the east of Afghanistan between Pakistan and Tajikistan)"

Ref: OPSGROUP

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo. P.S.
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa siltä, että Afganistanin keikka on kahden kuljetuskoneen urakka. Sekä CC-2 ja CC-3 ovat nousseet hetki sitten ilmaan Utista lentotunnuksilla FNF237 ja FNF238. Molemmat koneet suuntaavat parhaillaan kohti Suomenlahtea. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään