Hannu M Virtanen

CASAt Afganistaniin

24 viestiä aiheessa

43 minuuttia sitten, Hannu M Virtanen kirjoitti:

Kaksi Casaa lähtenyt lehden mukaan Afganistaniin

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008208082.html

Juuri nyt laskeutumassa Katowiceen Puolassa, löpöä varmaan lisää.

Reitti tiettävästi Utti - Katowice - Bucarest - Tbilisi, josta sotilaiden matka jatkuisi SAC:n C-17 koneilla Kabuliin.

Ruotsin puolustusvoimien tiedotteen mukaan yksi maan ilmavoimien C-130 Hercules on matkalla Afganistaniin, toinen meni paikalle jo pari päivää sitten.

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait siitä mitään haittaakaan olisi jos meillä olisi käytössä sellainen kuljetuskone jolla tuollaiset matkat pääsee ilman välitankkausta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Arto Virtanen kirjoitti:

Ei kait siitä mitään haittaakaan olisi jos meillä olisi käytössä sellainen kuljetuskone jolla tuollaiset matkat pääsee ilman välitankkausta. 

No kovin vähänlaisesti omasta sellaisesta on myöskään hyötyä, ellei Suomi ole sitten sattumalta hyökkäämässä pikaisesti johonkin.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

No kovin vähänlaisesti omasta sellaisesta on myöskään hyötyä, ellei Suomi ole sitten sattumalta hyökkäämässä pikaisesti johonkin.

Eiköhän sellaisesta olisi hyötyä etenkin puolustuksessa, kun kriisi syttyy. Rahtaisi täydennysmateriaalia (jos sitä saa silloin) Puolustusvoimillemme. Jotenkin uskon, että kaikkea materiaalia ei löydy maamme rajojen sisältä kovin pitkään kahinaan.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa Suomi tarvitsee isokokoista rahtaria armeijan käyttöön, sen sijaan CASA-koneita voisi kyllä hankkia lisää. Muutama kone ei kauheasti lämmitä oikean tarpeen tullen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 hours ago, Jorma Kosonen said:

Eiköhän sellaisesta olisi hyötyä etenkin puolustuksessa, kun kriisi syttyy. Rahtaisi täydennysmateriaalia (jos sitä saa silloin) Puolustusvoimillemme. Jotenkin uskon, että kaikkea materiaalia ei löydy maamme rajojen sisältä kovin pitkään kahinaan.

Rodney

Valtio voi silloin omistajaohjata Finnairia poistamaan penkit jostain a330 ja rahdata sillä. Suojataan hävittäjillä. Tankkauskoneen puuttuminen suojatessa toki ongelma, tarvitaan siis toinen a330 johon säiliö.  Kahinoidessa kaikille muillekin koneille ja laitteille tulee määräys palvelukseen. Esim. Kuorma-autot, maasturit, kaivinkoneet jne. Muistakaa ottaa omat kumisaappaat myös.

Edit.  Oma mielipiteeni on että clobemasterit tai mitkään muutkaan rahtikoneet ei pärjää itäisen naapurin ilma-asejärjestelmille paljoakaan paremmin kuin a330. Voin olla väärässäkin. 

Muokattu: , käyttäjä: Jori Lamberg
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi Itävalta omistaa C130 koneita ja mietin että miksei myös myös ne olisi sopivia meille. Ehkä se on vain ollut Suomen budjettiin sopivampi ostaa CASAt ja näin ollen kompromissiratkaisu. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Arto Virtanen kirjoitti:

Esimerkiksi Itävalta omistaa C130 koneita ja mietin että miksei myös myös ne olisi sopivia meille. Ehkä se on vain ollut Suomen budjettiin sopivampi ostaa CASAt ja näin ollen kompromissiratkaisu. 

UTI-KBL on yli 2600 mailia vaikka vetäisi linnuntietä. C130:n teoreettinen maksimikantama on 2050 mailia (ja superinkin alle 2400 mailia). Sillä ei ole mitään saumaa lentää ilman välilaskua Kabuliin, saati sitten, että sillä pääsisi pois Kabulista.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle oli hieman yllätys, että menivät tankille jo Katowicessa. Piti oikein käppyröistä katsoa eikä sillä todellakaan täydellä kuormalla Utista kauemmas pääse. Jos viedään vain kirjeitä niin kulkee kyllä tuplamatkan.

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Sippo Nevalainen kirjoitti:

Onhan se 1/12 osuus C17:sta tässä SAC porukassa. Taidetaan olla vaan käyttövuoroissa listan häntäpäässä. 

Sippo

https://www.reservilainen.fi/uutiset/suomenkin_kayttama_boeing_c-17_globemaster_soveltuu_pienille_kentille

Suomen osuus ei ole 1/12 vaan 3,2 prosenttia vuosittaisista 3165 lentotunnista eli 100 lentotuntia vuodessa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_Airlift_Capability

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montakohan taisteluvarusteista miestä suurinpiirtein CASA vetää, ja toinen konehan voi olla vermeitä varten vaan.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juha Karhu kirjoitti:

Montakohan taisteluvarusteista miestä suurinpiirtein CASA vetää, ja toinen konehan voi olla vermeitä varten vaan.

Juha

Lehdessä luki, että voisivat ottaa kyytiin jopa 60 siviiliä, eli arvioisin öbaut noin 30 uttilIaista? Etenkin jos eivät ottaneet mukaan painavia 7,62 rk 60:siä? vaan niitä pienempikaliperisia (nato 5,56) völjyyn. Eikä niitä taida paljoa enempää toimontakuntoisina ollakkaan? Natokaliperisia rynkkyjä meinaan 🤔.  Arveluja nämä tietysti ovat vaan, kun virallisesen tiukasti valtiovallan puolesta ei tähän suureen salaisuuteen oteta kantaa. Toinen kone ehkä tosiaan vie teltat, kaminat ja polttopuut + kenttämuonat sekä bajamajat ym. kuukauden tarpeita varten.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Arto Virtanen kirjoitti:

Esimerkiksi Itävalta omistaa C130 koneita ja mietin että miksei myös myös ne olisi sopivia meille. Ehkä se on vain ollut Suomen budjettiin sopivampi ostaa CASAt ja näin ollen kompromissiratkaisu. 

Päätös C-295M:n hankinnasta tehtiin vuonna 2006. Toisena vaihtoehtona tarjouskilpailussa oli C-27J.

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074118317/Ilmavoimat+hankkii+kaksi+kuljetuskonetta+Espanjasta

Lainaa

Ilmavoimien mukaan tarjouskilpailu espanjalaisen C-295M:n ja italialaisen Alenia C-27J:n "Spartanin" välillä oli tiukka. Espanjalaisen mallin valintaan vaikutti muun muassa edullisempi hankintahinta ja koko eliniän kustannukset sekä sen soveltuvuus joukko ja materiaalikuljetuksiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 hours ago, Jorma Kosonen said:

Eiköhän sellaisesta olisi hyötyä etenkin puolustuksessa, kun kriisi syttyy. Rahtaisi täydennysmateriaalia (jos sitä saa silloin) Puolustusvoimillemme. Jotenkin uskon, että kaikkea materiaalia ei löydy maamme rajojen sisältä kovin pitkään kahinaan.

Rodney

Totta kyllä. Täydennysmateriaalin toimittaminen parilla isollakaan rahtikoneella on kuitenkin hyvin pienimuotoista. Tarvittaisiin aika monta lentoa (ja konetta) minkäänlaisen toimivan ilmasillan toteuttamiseen. Taitaisi toiminta keskittyä joidenkin erikoisoperaatioiden vaatimien tarvikkeiden ja joukkojen rahtaamiseen silloin kuten nytkin Afganistanissa (toivottavasti sinne ei juututa).

Hyvä olisi jatkossakin pitää kunnon varmuusvarastot varaosille, elintarvikkeille ja kulutustarvikkeille edes sadaksi vuorokaudeksi. Ja seuraavaksi varmistaa meritiet- yhdellä normaalilla suomalaisella irtorahtlaivalla saa kerralla kuljetettua saman määrän tavaraa tonneissa (NRT~2700mt) kuin liki neljällä sadalla CASAn kokoisella koneella tehdyllä rahtilennolla yhteensä (max payload ~7mt). 

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
typo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22.8.2021 at 14.04, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Finnairila ensi yönä mielessä Tbilisin operaatio. (OH-LWP)

Ja toi aamulla 102 matkustajaa takaisin Suomeen. Eikö tuo ois hoitunna Finnairin 321:lläkin  vai vietiinkö niin paljon rahtia mukana sinne lentäneille joukoille ettei ois 321 mahtunna tai ois tarvittu välilasku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennolla oli mukana myös viranomaisia, esim Helsingin pelastuslaitos lähetti lennolle 3 ensihoitajaa. Myös jonkinlaiset turvavälit taisi olla käytössä lennolla. Eli A321 olisi voinut olla pikkaisen liian pieni kone. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään