Jorma Greijus

Koska sukupolvenvaihdos 6-20-paikkaisten koneiden kerhossa?

30 viestiä aiheessa

Yksi uusi konetyyppi lisää tulossa tähän tosi vanhaan listaan: Tecnam P2012 Traveller.. Yhteeensä 11 paikkaa, 2 moottoria (ikävä kyllä Lycomingeja). 100 konetta on tilattu Cessna 402:n korvikkeiksi.

Muussa suhteessa on sanotttava, että eipä ole vuosien varrella paljonkaan tapahtunut tässä koneluokassa.

Lainaa

The aircraft, 100 of which have been ordered by US regional airline Cape Air for delivery starting in 2019, took to the sky on 22 December. The Italian manufacturer says the aircraft (serial number 002) will be configured as the ‘Conforming Production Aircraft’ and act as the template for all P2012 customer production aircraft.

The first 11-seater P2012 Traveller prototype first flew in July 2016 and since then has accumulated more than 250 flight test hours. The second aircraft further enables Tecnam’s flight test and development teams to stay on track for both EASA and FAA certification this year, in order to start delivery of the first 20 during 2019.

The Traveller is equipped with latest avionics from Garmin, the new G1000 Nxi, and is powered by two 375 HP Lycoming piston engines. It is planned to enter short-haul revenue service with Massachusetts-based Cape Air, which serves 39 destinations in the US, Caribbean and Micronesia, early in 2019.

https://www.hmgaerospace.com/news/lara/second-tecnam-p2012-traveller-takes-off/

https://en.wikipedia.org/wiki/Tecnam_P2012_Traveller

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/9/2018 at 17.29, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Yksi uusi konetyyppi lisää tulossa tähän tosi vanhaan listaan: Tecnam P2012 Traveller.. Yhteensä 11 paikkaa, 2 moottoria (ikävä kyllä Lycomingeja). 100 konetta on tilattu Cessna 402:n korvikkeiksi.

https://www.hmgaerospace.com/news/lara/second-tecnam-p2012-traveller-takes-off/

https://en.wikipedia.org/wiki/Tecnam_P2012_Traveller

Tecnam on saanut lisää tilauksia ja optioita P2012 Traveller-koneelleen Kolumbiasta ja Etelä-Afrikasta. Sitovia tilauksia on yht. 11 ja optioita 17. Jo aikaisemmin konetta tilanneet amerikkalainen Cape Air (josta lisää ylläolevassa artikkelissa) ja ZilAir Seychellien saarilta ovat jo saaneet ensimmäiset koneyksilönsä, ja Cape Air aloittaa liikennöinnin joulukuussa.

Lainaa

Costruzioni Aeronautiche TECNAM has secured new firm orders for eleven Tecnam P2012s, including six for South Africa's charter operator Tamifield and five for Colombia's Charter Express.

TECNAM recently delivered its first P2012s to Cape Air (9K, Hyannis) and ZilAir (SYZ, Mahé). The type has yet to enter commercial service and is scheduled to do so with Cape Air on December 14, 2019.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/83792-colombian-south-african-carriers-order-tecnam-p2012s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava nosto ja hauska katsella omiakin wanhoja ajatuksia. Taitaa otsikon kysymys olla edelleen ajankohtainen?  

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjällä on muutama päivä sitten lentänyt ensilentonsa 9-paikkainen 1-moottorinen potkuriturbiinikone Baikal LMS-901, josta ajatellaan tulevan An-2:n korvaaja. Kone kuljettaa 9 matkustajaa tai 2000 kg rahtia 1500 kilometrin päähän.

Kannuspyöräkoneena Baikal soveltunee nokkapyöräkoneita paremmin Venäjän itäisten osien päällystämättömille kiitoteille. Moottorina on GE 80, Walter M601:n jatkokehitelmä, jota tehdäänTsekeissä. (sikäli kuin Venäjän vastaiset pakotteet eivät tule amerikkalais-eurooppalaisen moottorin käytön esteeksi.) Muuten koneen ulkonäkö muistuttaa C208:aa tai Kodiakia.

Koneen hinta dollareina on arviolta 1,6 miljoonaa USD. Länsimaiset kilpailijat ovat noin miljoonan verran kalliimpia.

Lainaa

Baikal, a Russian single-engine utility plane to be used by local airlines and in hard-to-reach areas, has made its maiden flight in Yekaterinburg, Russian Industry and Trade Minister Denis Manturov said on Sunday.

"The Baikal LMS-901 single-engine multi-purpose plane has made its maiden flight," he said.

The plane was developed by the Baikal-Engineering company under the contract with the Russian ministry of industry and trade and is meant to be used by local airlines.The plane took off from an airdrome in Yekaterinburg and spent 25 minutes in mid-air at an altitude of 500 meters.

Russian light multipurpose single-engine aircraft Baikal was designed by Ural Civil Aviation Plant’s subsidiary Baikal Engineering to replace the outdated Soviet-made An-2 aircraft. The plane was created to increase transport accessibility of remote Russian regions and help develop local air service.

The plane can carry a payload of two tonnes and cover up to 1,500 kilometers with the cruise speed of 300 kmph.

https://www.ruaviation.com/news/2022/1/30/17315/?h

https://www.airway1.com/russian-turboprop-lms-901-baikals-maiden-flight-to-take-place-in-2022/

Video ensilennosta. Osassa videota ei ole ääntä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti joutui polkemaan tuossa videon lopussa. Onhan kannuskone yleensä vaativampi jalan käytölle nousu- ja laskukiidossa mutta tuo näytti vaikealta.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koivurova
Lisätty "nousu- ja laskukiidossa"
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään