Jukka Nisula

Pyry PY-1 Härmälässä 1939 vaiko Viialassa?

31 viestiä aiheessa

Kysymys liittyy tähän Pyryn kuvaan, johon on kirjallisuudessa olemassa kaksi eri tulkintaa, eli haetaan oikeaa paikkaa ja samalla pitäisi varmistaa päivämäärä.

Keskinen, Stenman, Niska kirjassa "Suomalaiset hävittäjät" sanotaan sivulla 5, että PY-1 on kuvassa muutostöissä kesällä 1939. (kuvateksti: Pyry PY-1:n muutostyöt käynnissä kesällä 1939). Paikka olisi siten Valtion Lentokonetehdas Härmälässä.

Jukka Raunion tulkinnan ja kommenttien mukaan taasen ”kuva on Viialan vanhalta lasitehtaalta (VL 2 osa), missä Pyry-sarja tehtiin loppukasausta vaille. Sopiva tilaisuus olisi PY-1:n korjaus sen jälkeen, kun korpaali Osmo Länsivaara teloi koneen siipeä 31.1.1941 myötätuulilaskussa Parolassa. Sieltä kone tämän mukaan lennettiin 13.2.1941 VL:lle korjattavaksi. No kysymyksen herättää, miksi se on noin paljon purettu pelkän siipivaurion takia. Ehkä se oli kahdessa vuodessa tullut jonkinlaiseen peruskorjauskuntoon.”

Löytyisikö koneyksilödokumenteista ratkaisu paikkaan ja aikaan?

Kuva on Jukka Raunion luvalla laitettu tänne hänen kokoelmista.

Jukka

F988E4D5-4D6C-4C8C-BEDD-8071A2DE565B.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
otsikon muokkaus ja tekstin täsmennys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kysymys liittyy tähän Pyryn kuvaan, johon on kirjallisuudessa olemassa kaksi eri tulkintaa, eli haetaan oikeaa paikkaa ja samalla pitäisi varmistaa päivämäärä.

Keskinen, Stenman, Niska kirjassa "Suomalaiset hävittäjät" sanotaan sivulla 5, että PY-1 on kuvassa muutostöissä kesällä 1939. (kuvateksti: Pyry PY-1:n muutostyöt käynnissä kesällä 1939). Paikka olisi siten Valtion Lentokonetehdas Härmälässä.

Jukka Raunion tulkinnan ja kommenttien mukaan taasen ”kuva on Viialan vanhalta lasitehtaalta (VL 2 osa), missä Pyry-sarja tehtiin loppukasausta vaille. Sopiva tilaisuus olisi PY-1:n korjaus sen jälkeen, kun korpaali Osmo Länsivaara teloi koneen siipeä 31.1.1941 myötätuulilaskussa Parolassa. Sieltä kone tämän mukaan lennettiin 13.2.1941 VL:lle korjattavaksi. No kysymyksen herättää, miksi se on noin paljon purettu pelkän siipivaurion takia. Ehkä se oli kahdessa vuodessa tullut jonkinlaiseen peruskorjauskuntoon.”

Löytyisikö koneyksilödokumenteista ratkaisu paikkaan ja aikaan?

Jukalta mielenkiintoinen huomio, johon en itse pystynyt löytämään varmasti oikeaa vastausta, huolimatta runsaasta Kansallisarkiston asiakirja-aineistosta.

PY-1:n lentokone(päivä)kirjoissa ei mainita "kesän 1939" muutostyöstä mitään. Käsitykseni on, että kuva ei ole kesältä -39.

Jukka Raunion mukaan kuva on Viialassa otettu PY-1:n muunnostöiden aikana kevättalvella 1941. Minulla ei ole todisteita PY-1:n sijaintipaikasta, mutta miksikäs ei VL Tampere voisi myös olla mahdollinen sijaintipaikka muutostyölle?

Jätän kokoamani aineiston teidän pähkäiltäväksi. (Toistaiseksi en ole löytänyt otsikkokuvan näköisiä ikkunapokia VL:n Härmälän tehtaan kuvista).

IMG_3640.thumb.JPG.1dfa15b56191d50ba98dffe906e339cc.JPGIMG_3641.thumb.JPG.8e19f0541dcf8d81de86d07c641b3687.JPGIMG_3644.thumb.JPG.7493c4abc56befc40539010efca1ddc1.JPGIMG_3645.thumb.JPG.492bad3d1c5f0a875ba0981b4f0dbbf6.JPGIMG_3649.thumb.JPG.2b3ba537733479b3a9bbeb1b25f2e08b.JPGIMG_3653.thumb.JPG.a0075cf2aff5fab6a5da6e1b0f888815.JPGIMG_3654.thumb.JPG.88d94eb22cc033d42f4f059171f2cdbe.JPGIMG_3655.thumb.JPG.6819507c2022b7126c5ed0000d48c00f.JPGIMG_3656.thumb.JPG.532eb3ecab4af69dfb32230c40cb810c.JPG

Tämä kirjoitus on 25.10.1941 PY-sarjan valmistuskustannuksia käsittelevässä paperissa:

IMG_9430.thumb.JPG.2182ded52e9c9738753e3f2d5e0ec66a.JPG

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Liitteiden järjestelyä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Tapanin postaamaan kuvaan liittyvä  kuvateksti: 

Viialan tehtaan logossa on kuvattuna kivirakenteinen 
tehdasrakennus, valokuvassa on aikaisempi puinen
tehdasrakennus

Plus yksi sisäkuva hallista (uudesta)? löytyy täältä: http://lasinkerailijanblogi.blogspot.com/2016/07/viialan-lasia-esilla-viialassa.html?m=1

Tässä kropattu ja tummennettu sisäkuva hallin päätyikkunoista. 

3057BA2A-5360-4396-AD2D-0EC5405B67AE.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Raimo ja kumppanit. Viiala on vahvoilla. Mm. Pentti Manninen oli sitä mieltä, että ”Jukka Raunion kirjassa on oikea paikka. Valtion Lentokonetahtaan Historia Osa 2 s. 70 on tuo sama rakennus ulkoa kuvattuna. Samanlaiset korkeat pieniruutuiset ikkunarivistöt, kuten sisäkuvassakin.” Kallistun itsekin Viialan puolelle tässä. Ohessa tuo kuva.

Jukka

0736B31D-A6E5-44C7-92BF-C943E41560CF.jpeg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erään näkemäni terävän sisäkuvan perusteella - johon minulla ei ole julkaisuoikeutta - olen vakuuttunut että Viialassa ollaan otsikkokuvassa. Tämä kuva löytyy myös Raunion Jukan Vation Lentokonetehtaan Historia Osa 2 kirjassa sivulla 71. Kirjassa vain tuo ikkunaseinä ei näy kovin hyvin.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4.9.2021 at 13.28, Jukka Nisula kirjoitti:

F988E4D5-4D6C-4C8C-BEDD-8071A2DE565B.jpeg

Nyt on selvitetty kuvasta että se on Viialassa otettu eikä Tampereen Härmälässä lentokonetehtaalla. Tästä johtuen on itseäni alkanut askarruttaa miksi Pyryn prototyyppi "PY-1" olisi lähetetty Tampereelta Viialaan sarjakoneiden joukkoon korjattavaksi siipivaurion takia. Pvm:llä 31.1.41 vaurioitunut siipi oli korjattu laivueessa väliaikaisesti jonka jälkeen kone lennettiin Tampereelle 13.2. Korjausselosteen (ks. yllä: VL, 14.3.41) mukaan siiven korjauksen lisäksi myös runkoon tehtiin joitakin korjauksia. Mutta vastaavatko ne korjaukset kuvan tapahtumia?, mielestäni eivät. Korjattu PY-1 lennettiin kuukauden kuluttua takaisin laivueeseen 15.3.41.

 Asiaa tutkittuani päädyin siihen, ettei PY-1 missään vaiheessa ollut Viialan tehtaalla, ja kuvassa rakennetaan sarjatuotannon alkupäässä olevaa Pyryä (ehkä PY-2 ?).

kuva1.JPG

kuva2.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa olevan Pyryn yksiosaisen tuulilasin perusteella, eli ilman sivulasien kehystä, kone on helposti tunnistettavissa kyllä PY-1:ksi. Minun tietojen mukaan PY-1 oli ainoa tuolla tuulilasilla. Sarjakoneisiin ne raamit tulivat ja PY-1:n tuulilasikin muutettiin sellaiseksi myöhemmin. Mutta se kuvan paikka ja aika... 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kuvassa olevan Pyryn yksiosaisen tuulilasin perusteella, eli ilman sivulasien kehystä, kone on helposti tunnistettavissa kyllä PY-1:ksi. Minun tietojen mukaan PY-1 oli ainoa tuolla tuulilasilla. Sarjakoneisiin ne raamit tulivat ja PY-1:n tuulilasikin muutettiin sellaiseksi myöhemmin. Mutta se kuvan paikka ja aika... 

Jukka

Pyry-sarjan rakennustyöt siirrettiin Viialaan talvella 1939. Pyry PY-1 oli jo ennen tätä luovutettu vastaanottajalle, 11.7.39.

Tässä Viialassa kuvattua rakenteilla olevaa Pyry-sarjaa ja kyllä tuulilasien asennukset näyttää olevan vielä enemmän kesken kuin otsikkokuvassa. Kuvatulkintani perusteella näyttäisi työjärjestyksen olevan sellainen, että tuulilasia reunustavat raamit asennettiin myöhemmässä vaiheessa paikoilleen, mutta asennettiin kuitenkin...

kuva1.jpg

kuva2.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, on tässä pureskeltavaa ja mietittävää! "Salapoliisihommaa". Ei ihme, että kuvasta on tehty erilaisia tulkintoja jo vuosikymmeniä sitten. Tämä J. Raunion kirjan kuva on siis rakennuksen ikkunoista päätellen otettu selvästikin Viialassa, se on jo todettu. Sain myös juuri tietoa yhdessä Jukka Raunion kanssa Valtion Lentokonetehtaan historiikki-kirjaa tekemässä olleelta henkilöltä, että aikoinaan kirjaa tehdessä ei ollut tämän kuvan kohdalla Viialasta mitään epäilystä. Käytössä oli ollut hänen mukaansa myös Viialan tehtaan historiikki ja paikallisen työntekijän todistus kuvan aitoudesta.

Kuvasta voi tehdä myös seuraavia huomioita. Pyryssä on kiinni yksiosainen taivutettu pleksinen etutuulilasi. Se näkyy kuvassa oikein hyvin. Muutkin kuomun plexit ovat jo kiinni, eli kuomun lasitus on valmis kokonaisuudessaan. Kone on muutenkin kuvassa ihan "valmis" ja rungosta on vain poistettu joitakin muodostuslevyjä. Jos tarkastellaan mitä kuvassa tehdään, niin korjausta varten tässä PY-1 koneen ohjaamon laseja ollaan tässä peittämässä liimapaperilla naarmujen estämiseksi. Edessä työskentelevä asentaja levittää liimaa tai vettä suojapaperille kiinnitystä varten. Taustalla on jo takimmainen sivulasi peitetty paperilla. Kuomun laseja siis suojataan teippaamalla korjaus- tai huoltotoimenpiteitä varten.
 
PY-1 oli ainoa, jossa oli tuollainen taivutettu yksiosainen tuulilasi. Sarjakoneissa oli erilliset tuuli- ja sivulasit, ne oli tehty myös erillisistä plexipaloista. Tämän takia kyseessä ei voi olla sarjakone (PY-2 - 41). Koneessa on keväällä 1939 asennettu uudenmallinen evä, mikä ei siitä kuitenkaan tee sarjakonetta.
 
Vaikeaa tätä kuvaa on minusta sijoittaa ainakaan Tampereelle Valtion Lentokonetehtaalle. Tuollaista rakennusta tuollaisine ikkunoineen ei siellä yksinkertaisesti ollut. Raimon laittamassa kuvassa Viialasta on lisäksi täysin samanlaiset ikkunat.
 
Jukka

 

F988E4D5-4D6C-4C8C-BEDD-8071A2DE565B.thumb.jpeg.e48d90fdb9dcaf867169a20b284d5f71.jpeg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

PY-1 oli ainoa, jossa oli tuollainen taivutettu yksiosainen tuulilasi. Sarjakoneissa oli erilliset tuuli- ja sivulasit, ne oli tehty myös erillisistä plexipaloista. Tämän takia kyseessä ei voi olla sarjakone (PY-2 - 41). Koneessa on keväällä 1939 asennettu uudenmallinen evä, mikä ei siitä kuitenkaan tee sarjakonetta.

Laitan ´todisteen´ myöhemmin, mutta löytyneen tiedon perusteella ja asia asiana: Prototyyppi PY-1:ssä ja kaikissa neljässäkymmenessä sarjan Pyryssä oli myös taivutettu yksiosainen plexilasi tuulilasina. Raamit kiinnitettiin sen jälkeen kun lasi oli jo paikoillaan.

Tässä valossa kuvassa on eräs Pyry-sarjan alkupään koneista jota kootaan Viialan tehtaalla.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo, tuo oli ainakin minulle uusi ja erittäin mielenkiintoinen tieto. Kuvia kun vertaa niin ”kabiinista” saa helposti kyllä toisenlaisen käsityksen. Laita siis ihmeessä lisätietoa. Tässä nyt vertailun vuoksi ensin PY-1 Härmälässä yksiosaisella tuulilasilla ja sitten linkin kuvissa Pyryn raamit Lappeenrannasta sekä otos SA-kuvasta Vesivehmaalta 1943. 
 

https://www.flightforum.fi/topic/32793-lappeenrannan-vl-pyryt/

https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2020_07/image.jpeg.768b1f3655b63478a374635c4079933c.jpeg

Jukka

49F6DA9B-1306-4934-B6C2-67635F496810.png

C38AB163-9BBB-4305-9F0C-669CBF2D2867.jpeg

 

934FE212-B3EF-4A5F-AF65-7DED8B6E6A37.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Laitan ´todisteen´ myöhemmin, mutta löytyneen tiedon perusteella ja asia asiana: Prototyyppi PY-1:ssä ja kaikissa neljässäkymmenessä sarjan Pyryssä oli myös taivutettu yksiosainen plexilasi tuulilasina. Raamit kiinnitettiin sen jälkeen kun lasi oli jo paikoillaan.

Tässä valossa kuvassa on eräs Pyry-sarjan alkupään koneista jota kootaan Viialan tehtaalla.

Sain julkaisuluvan tähän Valtion Lentokonetehtaan alkuperäiseen Pyryn tuulilasin piirustukseen Pentti Manniselta. 
Siinä on Pyryn ohjaamon ikkunaraamien ja erillisten sivu- ja tuulilasien piirustukset.  (lähde: Valtion Lentokonetehdas via Pentti Manninen).

Osapiirustuksesta näkyy erillisiä suoria lasipintoja, jotka on liitetty raamin ja lasin läpäisevillä ruuvituksilla. Ei missään taivutuksia prototyypin mukaisesti.

Jukka

41BB206B-D7DA-4251-8608-BB7D5BE60B6A.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Sain julkaisuluvan tähän Valtion Lentokonetehtaan alkuperäiseen Pyryn tuulilasin piirustukseen Pentti Manniselta. 
Siinä on Pyryn ohjaamon ikkunaraamien ja erillisten sivu- ja tuulilasien piirustukset.  (lähde: Valtion Lentokonetehdas via Pentti Manninen).

Osapiirustuksesta näkyy erillisiä suoria lasipintoja, jotka on liitetty raamin ja lasin läpäisevillä ruuvituksilla. Ei missään taivutuksia prototyypin mukaisesti.

Jukka

 

Jukka, koska piirustus on päivätty?

t. Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, sain viestiä, että hallussani on proton käsikirja.

t. Harri

Edit: Ja täsmennetään vielä, että käsikirjaa ei päivitetty, vaikka sarjakoneisiin tehtiin lukuisia muutoksia.

Muokattu: , käyttäjä: Harri Mustonen
Täsmennys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Nisulan laittama osapiirustus Pyryn tuulilasista on siihen tehtyjen muutosten ajalta eikä näin ollen sovi sarjatuotanto-Pyryjen (PY-2 - 41) rakentamisen aikaan 1940-41. Kaikissa Pyryissä oli alkuun yksiosainen taivutettu plexilasi tuulilasina.

kuva5.thumb.JPG.346fe3d26dbf9079236f2d1d68e7bb39.JPG

Liitteet muutosluettelosta ja PY-2:n korjausselostuksesta Veljekset Karhumäki Oy:llä 28.6.1944:

kuva6.thumb.JPG.1e5236b9a314580b489665129ea968a0.JPGkuva7.thumb.JPG.a158c91ae1529febef39eb3bbcbaeb8e.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti aika vetää tämä Jukka Raunion pyytämä kysymys nyt nippuun. Ensinnäkin suurkiitokset kaikille ketjuun osallistuneille, erityisesti Raimolle, Harrille ja Pentille hienoista dokumenteista ja kannanotoista. Saatiin taas kerran kasaan hienoja yksityiskohtia ja tietoa kokonaiskuvaa Pyryn tuulilasin muutoksista ja kehityksestä, työvaihe joka minulle ainakin on ollut ainakin aika vieras ja varsin hämärän peitossa. En ole aiheeseen kummemmin perehtynyt ennen kuin nyt. Ainakin Raunion ja tämän ketjun otsikon peruskysymykseen saatiin yksi varma vastaus, eli kuva on Viialasta. Se mikä koneyksilö on kuvassa, on jo sitten hankalampi selvittää näillä eväillä mitä kasaan on saatu. Kun ei Pyryn tunnuskaan kuvassa näy.

Katsoin vielä uudelleen alkuperäistä kuvaa (SIHL 14, sivu 8) Suomalaiset hävittäjät-kirjasta (Kalevi Keskinen-Kari Stenman- Klaus Niska), jossa kuvan alla lukee kokonaisuudessaan. "PY-1:n muutostyöt käynnissä kesällä 1939. Mm. peräsinten aerodynaamiset vastapainot muutettiin massapainoiksi". En tiedä mistä kirjan tekijät ovat aikanaan vuonna 1990 saaneet kuvatiedot, mutta nekin on tässä otettava huomioon ja niitä kunnioitettava, vaikka tiedetään, että vanhoissa kuvissa ja sitä myöten kirjoissa on epätarkkuuksia ja virheellisyyksiäkin. Näin se vain valitettavasti on. Joskus virheet on korjattu uusimpiin painoksiin jos uutta satavarmaa tietoa on löytynyt myöhemmin. Tai sitten ne  virheet toistavat itseään yhä uudelleen kirjoista ja lehdistä toisiin.

Kuvan kone voi olla siis joko kuvatekstissä mainittu PY-1, tai jokin muu alkusarjan kone, kuten esim. Raimo arvelee. Ajankohtaa ja koneyksilöä on mahdoton sanoa tarkkaan. Kuvassa näkyvissä olevista työvaiheista ja niihin liittyvistä päivämääristä olevia kommentteja on yllä ketjussa, myös Jukka Raunion itsensä arvuuttamia johdannossa. Kukin päätelköön itse, minä en ainakaan osaa sanoa varmasti, tulkinnanvaraa ja epävarmuustekijöitä kuvassa on liikaa.

Aika lailla varmasti alkupään koneisiin tehtiin tuulilasiin muutoksia jo ennen vuotta 1942 (viittaan Veljekset Karhumäen kirjelmään syksyltä 1942), sillä esim. samassa kirjassa Suomalaiset hävittäjät on kaksi PY-3:n kuvaa kuvatekstin mukaan otettuna toukokuussa 1941 ja jo selvästi erotettavissa olevalla uudella kolmiosaisella tuulilasilla ja kunnon metallipokilla. Eikä vain maalatuilla tuulilasin heijastuksenestomaalauksilla.

Harri kysyi Pentti Manniselta saamaani Valtion Lentokonetehtaan muutospiirustuksen vuotta. Itse en sitä  tiedä eikä sitä ole piirustukseen merkitty. Kysyin sitä Manniselta, mutta hänkään ei tiedä varmasti. Eikä piirustus Ilmavoimamuseosta löydy kuulemma ihan helposti ja nopeasti. Siellä on valitettavasti iso määrä pahvimappeja, joissa piirustukset ovat sekaisin. Tiettävästi alkuperäisiäkään, jotka löytyivät Hallista 1990-luvulla, ei ole digitoitu.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Harri kysyi Pentti Manniselta saamaani Valtion Lentokonetehtaan muutospiirustuksen vuotta. Itse en sitä  tiedä eikä sitä ole piirustukseen merkitty. Kysyin sitä Manniselta, mutta hänkään ei tiedä varmasti. Eikä piirustus Ilmavoimamuseosta löydy kuulemma ihan helposti ja nopeasti. Siellä on valitettavasti iso määrä pahvimappeja, joissa piirustukset ovat sekaisin. Tiettävästi alkuperäisiäkään, jotka löytyivät Hallista 1990-luvulla, ei ole digitoitu.

Jukka

Ilmavoimamuseon piirustuksia on lajiteltu pari vuotta sitten, joten ne ovat nykyään jo kohtuullisen siedettävästi selattavissa.

Kävin katsomassa PY-35:n tuulilasia, sen kolmiosaisen tuulilasin rakenne on sellainen, että raamit on täytynyt hitsata paikalleen rungosta irrallaan hitsausjigissä. Siksi edellä olevat arvelut vaikuttavatkin todennäköiseltä, että kaikkiin tai useimpiin koneisiin ehdittiin asentamaan yksiosainen tuulilasi kuten tehtaan kuvassa näkyy, mutta ne kuitenkin vaihdettiin kolmiosaisiin jo ennen sarjakoneiden valmistumista.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIH 28 LeSK
sivu 93 kuvateksti: "T-LLV 35:n johtoa haastatellaan Parolassa 10.7.41 ... Taustalla on Pyry PY-1" (yksiosainen tuulilasi)

89514_r500.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
lisätty SA-kuva
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmillista kun otsikkokuvassa lasien teippaaja seisoo juuri niiden raamien edessä mistä tämä ´prototyyppi vai sarjakone?´ propleemi olisi saatu helposti maaliin. Joka tapauksessa PY-1:n kuomussa oli tuulilasin jälkeen 6 ruutua vasemmalla sivulla peräkkäin ja kuomun katolla 4 ruutua. Sarjakoneissa vastaavat ovat 5 ja 3 ruutua. Näin ollen ei Pyryn manuaali ainakaan kuomun osalta ole jäänyt proton asteelle, vaan siinä on sarjakoneen kuomun piirros!

Alla Nisulan Jukan ja Tapio Heinomaan kuvat PY-1:stä.

kuva1.thumb.jpeg.49097caff6b58f9d72e3da7cdf6c537d.jpegkuva2.jpg.ac809a4783ff8eb92130048bb4d8c70c.jpg

Sarjakone PY-4:n kuomu helmikuussa 1941:

kuva3.thumb.JPG.a13c0b7a3c52dacef2fc92505dce3dea.JPGkuva4.thumb.jpg.61cd338307c52d10c099a01717b71ed4.jpg 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikella kunnioituksella keskustelijoille, mukava ja mielenkiintoinen tutkimisaihehan tästä kehkeytyi. Jukka Nisulan ja Mika Rautasaaren postauksista päätellen aihe ei ole vielä loppuunkäsitelty, vaan vaatii edelleen lisää asiakirjojen penkomista:thmbup:.

Oman tutkintani perusteella olen päätynyt tähän mennessä seuraavanlaiseen yhteenvetoon: Otsikkokuvassa on Pyry-sarjan (PY-2 - PY-41) alkupään kone jota kootaan Viialassa. Koneen numero ei näy eikä sitä näin ollen voida yksilöidä. Koneesta erottaa hyvin yksivärisen maalipinnan (=oliivivihreä), joka jäi hyvin lyhytaikaiseksi johtuen 1.11. ja 9.11.40 annetuista määräyksistä maalata myös Pyry -harjoitushävittävät "sotamaalaukseen" (=musta/vihreä naamiointimaalaus). Koko Pyry-sarjan valmistus kesti puolisen vuotta: ensimmäinen valmistunut PY-2 luovutettiin vastaanottajalle 9.1.41, viimeiset luovutukset olivat PY-41, 11.6. ja PY-39, 12.6.41. Aivan kaikki sarja-Pyryt eivät tästä huolimatta saaneet sotamaalausta, vaan ainakin yhden luovutetun koneen runko jäi oliivivihreäksi, ehkä myös PY-2:n?. Näin maalattua Pyryä en ole missään julkaisuissa/värikirjoissa nähnyt (poislukien PY-1 ja sodanjälkeiset maalaukset). Kysynkin: Onko otsikkokuvan Pyryn väri vaikuttanut siihen tulkintaan että kuvassa olisi proto-Pyry, PY-1 ???

Mitä tulee tuulilasien raameihin, pidän asiakirjoihin nojautuen kaikkien 1940-41 valmistuneiden Pyryjen raameja pelkästään maalattuina. Muutostarve ja toteutus tehtiin sitten myöhemmin (ks. asiakirjat ylempänä).

Jään odottelemaan vastaväitteitä!:)

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään