Markus Nyman

Transaviabaltika Savonlinna-Helsinki -reitille

31 viestiä aiheessa

Transaviabaltika voitti Traficomin tarjouskilpailun Savonlinna-Helsinki -reitin operoimisesta 19-paikkaisella Jetsream 31:lla. Lennot alkaa 4.10. kahdesti päivässä.

Toiseksi tuli BASe Airlines, sitten NyxAir, Nordica, Amapola ja viimeisenä DAT jonka tarjous oli yli kaksi kertaa kalliimpi kuin Transaviabaltikan. 

/mn

Muokattu: , käyttäjä: Markus Nyman
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa julkisen palvelun velvoitteessa on mainittu noi Savonlinnan lähestymisvaatimukset:

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Liite 1 julkinen palveluvelvoite päätös Savonlinna.pdf

Kaikki lähestymismenetelmät PBN-toimintaympäristössä edellyttävät RNP APCH -
kelpoisuutta mukaan lukien ILS ja LOC -menetelmät, koska niissä alku-, väli- ja keskeytetty
lähestyminen perustuvat RNP-toiminnallisuuden hyödyntämiseen. APV Baro-VNAV -
lähestyminen LNAV/VNAV -minimiin edellyttää lisäksi APV Baro-VNAV -kelpoisuutta APV
SBAS -lähestyminen LPV-minimiin edellyttää SBAS-vastaanotinta ja -kelpoisuutta.
Päätöksen kohteena olevalla Savonlinnan lentoasemalla on ainoastaan PBN-
toimintaympäristö eli konventionaalisia mittarimenetelmiä ei ole käytettävissä.
Lentoasemalle ja lentoasemalta toimiminen edellyttää vähintään RNP APCH -kyvykkyyttä ja
-kelpoisuutta.

-näinköhän Jetstream 31-koneessa on 3D-laskeutumisvalmius?

/mn

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Markus Nyman kirjoitti:

Transaviabaltika voitti Traficomin tarjouskilpailun Savonlinna-Helsinki -reitin operoimisesta 19-paikkaisella Jetsream 31:lla. Lennot alkaa 4.10. kahdesti päivässä.

Toiseksi tuli BASe Airlines, sitten NyxAir, Nordica, Amapola ja viimeisenä DAT jonka tarjous oli yli kaksi kertaa kalliimpi kuin Transaviabaltikan. 

/mn

Yllättyykö kukaan jos (kun) DAT tekee valituksen päätöksestä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmänä kysyn, että ovatko sopimuksen taloudelliset tiedot julkisia sopimuksen solmimisen jälkeen? Ymmärrän, ettei normaalisti liikesalaisuuksia kerrota julkisuuteen, mutta tässä on kuitenkin kyse veronmaksajien rahoista subvention osalta. Eli paljonko ja missä muodossa ja aikataululla reittiä subventoidaan julkisin varoin? Ei siinä sinänsä mitään väärää ole, onhan rautateitä, bussiliikennettä ja merimatkustamista subventoitu koko ajan.

Seppo  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

n. 2000 euroa per blokkitunti Jetstreamilla?

Tuolla hinnalla mikään taho ei voi tuota palvelua tuottaa mitenkään järkevästi, joko firma tekee tahallaan persnettoa, tai sitten säästöjä saadaan paikoista joissa ei normaalisti säästöjä saisi hakea.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Juha H Huttunen kirjoitti:

Entä lipputulot? Miten menee?

Näissä lennoissahan on yleensä ollut niin vähän matkustajia, että lipputuloilla saatetaan nipin napin kattaa lipunmyynnistä koituvat kulut.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan liput käyvät kaupaksi, koska en ainakaan ole missään huomannut tiedotetta lentojen alkamisesta ja lipunmyynnin aloituksesta ml. lippukaupan osoite.

Muokattu: , käyttäjä: Harri Koskinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

Kuinkahan liput käyvät kaupaksi, koska en ainakaan ole missään huomannut tiedotetta lentojen alkamisesta.

Joo ei ole yhtiö mainostanut ollenkaan, huomasin sattumalta paikallisessa lehdessä uutisen asiasta.

Lentokone nousee Savonlinnan ja Helsingin reitille lokakuun ensimmäisenä maanantaina – Transaviabaltikan reittiohjelmaan on vahvistettu myös suorat lennot Savonlinnasta Tallinnaan. Suurin osa tekstistä maksumuurin takana.

https://www.ita-savo.fi/paikalliset/4310483

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Kupiainen
Linkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Markus Nyman kirjoitti:

Ruosteisen lentokoneen moottorit hyytyivät kesken lennon Ruotsissa – Nyt sama kone alkaa kuljettaa suomalaisia matkustajia

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008281817.html?share=d37210a4a1810bec750bafd468948fcb

No mitähän intressiä hesarilla mahtaa olla mollata liettualaistoimijaa. Otsikoinnin malli suoraan seiskasta:(

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tällä koneella operoineista yhtiöistä ollut foorumilla puhetta ennenkin. Ensin se lensi ruotsalaisen European Executive Express-yhtiön lukuun Ruotsissa mutta yhtiö lensi myös Savonlinnaan ja Mikkeliin sekä Turun ja Maarianhaminan väliä. Ruotsissa tapahtui pari incidenttiä (2 jetikkaa meni lunastukseen) ja sikäläinen liikennevirasto katkaisi yhtiön sopimuksen. Yhtiö meni konkkaan 2005.

Sitten näillä Jetstreameilla lensi virolainen Avies. Ruotsissa tapahtui pari incidenttiä (mm.tämä mistä Hesari puhuu). Ruotsin virasto katkaisi sopimuksen. Yhtiö meni konkkaan 2015, mutta jatkoi lentojaan Virossa ja Virosta Tukholmaan kunnes Viron viranomainen vei liikenneluvan v.2016.

Nyt 2 näistä jetikoista on sitten liettualaisessa operoinnissa. Toivotetaan parempaa onnea.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo hesarin juttu on aika pitkä,loppupäästä pieni lainaus: 

""TRAFICOMIN ilmailusta vastaava johtaja Jari Pöntinen kertoo, että viraston tarkastajat kävivät tekemässä koneelle niin sanotun asematasotarkastuksen runsas viikko sitten Savonlinnassa, kun kone kävi siellä esittäytymislennolla.

”Tällaisessa tarkastuksessa asiantuntijatarkastajat käyvät esimerkiksi läpi koneen ulkoiset rakenteet ja fyysiset ominaisuudet ja puuttuvat ongelmakohtiin, jos sellaisia on. Heillä on myös oikeus maadoittaa kone ja estää jatko-operointi, jos epäselvyydet ovat suuria”, Pöntinen sanoo.

”Kone jatkoi matkaansa eli ei ollut mitään syytä pysäyttää koneen matkantekoa.”

 

Pöntinen toteaa, että Ruotsin viranomaisen kuvat ruostuneista osista ovat jo useita vuosia vanhoja, eivätkä kerro koneen nykytilasta. Hän muistuttaa myös, että Viron ilmailuviranomainen valvoo esimerkiksi koneen huoltoa.""

 

Pöntisen mukaan Traficomilla on hyvät suhteet kollegavirastoihin monissa muissa maissa ja tieto kulkee niiden välillä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikallinen media, muuttanut pikkuisen alkuperäistä otsikkoa, juttu luettavissa kokonaan, otsikko on sellainen että on saanut jutun kiinnostamaan paikallisia. Ja nyt monet puhuvat ettei ruosteeseen koneeseen uskalla mennä.

HS: Liettualaisyhtiö aloitti lennot Savonlinnasta Helsinkiin ruosteisella koneella, joka sai jo vuosia sitten arvostelua Ruotsissa:

https://www.ita-savo.fi/paikalliset/4321362

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone tarkastettu, tänään aamulla toiseen kertaan Traficomin toimesta, koneessa ei mitään huomautettavaa:

Traficom teki Savonlinnan reittiä lentävälle koneelle toisen rutiinitarkastuksen – "Ollaan täysin hakoteillä, jos nyt vedotaan ikivanhaan raporttiin", sanoo johtaja Jari Pöntinen Traficomista:

https://www.ita-savo.fi/paikalliset/4321909

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lipunmyynnissäkin voisi olla hiomista:

Lainaa

Savonlinnan ja Helsingin väliset reittilennot alkoivat jälleen maanantaina puolentoista vuoden tauon jälkeen, mutta lippuja on hankala löytää ja ostaa. Yleensä ensimmäinen linkki ei toimi, Sky Scannerista ei löydy kaikkia vuoroja, ja oikeat nettisivut ovat viroksi, englanniksi tai huonolla suomen kielellä.

https://yle.fi/uutiset/3-12132359

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Lipunmyynnissäkin voisi olla hiomista:

No nythän on löytynyt jo hyvä ratkaisu ongelmaan.

Rodney :cool:

"Koponen ei usko, että ongelmat karkoittavat matkustajia. Maahuolintayhtiö on hänen mukaansa luvannut auttaa paikallisia asiakkaita lipun ostamisessa."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on eilisestä aamusta alkaen yhtiön toinen koneista ollut ilmeisesti korjattava Helsinki-Vantaalla. ES-PJR eilisen aamulennon jälkeen Savonlinna-Helsinki jäi sinne, ES-PJA lentää nyt Viron ja Savonlinnan lentoja, tänään aamulento Helsingistä Savonlinnaan vajaat kolme tuntia myöhässä. Savonlinnasta lähdetään ajoissa, mutta Helsingistä takaisin tulee 2-3,5 tunnin myöhästymiset lennoilla.

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Kupiainen
Kirjoitusmuotoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

6.10.2021 at 15.23, Markus Nyman kirjoitti:

Ruosteisen lentokoneen moottorit hyytyivät kesken lennon Ruotsissa – Nyt sama kone alkaa kuljettaa suomalaisia matkustajia

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008281817.html?share=d37210a4a1810bec750bafd468948fcb

No nyt se moottori sitten hyytyi Helsingissä. Transaviabaltikan lennolla KTB504 Helsinki-Savonlinna, moottori sammui nousussa, miehistö julisti maydayn, kone kääntyi takaisin. Laskeutui yhdellä moottorilla.

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
50 minuuttia sitten, Markus Nyman kirjoitti:

No nyt se moottori sitten hyytyi Helsingissä. Transaviabaltikan lennolla KTB504 Helsinki-Savonlinna, moottori sammui nousussa, miehistö julisti maydayn, kone kääntyi takaisin. Laskeutui yhdellä moottorilla.

Jep, näköjään ES-PJA kyseessä. Korvaava kone ES-PJR on parhaillaan matkalla siirtona Tallinnasta Helsinkiin.

fsn.JPG.928f7eb2b1fe91c042f632072456194d.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään