Topi Falkenberg

Kilpa-auton moottori

11 viestiä aiheessa

Naapurini pyysi välittämään seuraavat kuvat lentokonemoottorista, joka myöhemmin 50-luvulla on palvellut kilpa-auton voimanlähteenä. Kaveri on kiinnostunut kaikesta tiedosta mitä foorumin tietäjät saavat irti moottorin alkuperäisestä käyttöhistoriasta. 

08085660-7A47-41AB-B5B0-347336F4FD10.jpeg

51DF385F-7F21-4CFC-B599-D0DE02D87FB1.jpeg

2CC812A0-3700-4B48-A427-4283539A91D5.jpeg

3E8F92FD-F37E-4F78-94B8-5F802C0C79ED.jpeg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä Hispano-Suiza 180 hv moottorista löytyy numeron 11920 perusteella seuraavia tietoja:

Pvm:llä 30.5.1924 saapui Ranskasta Suomeen käytettynä. Aikaisempi lentoaika tuntematon. V. 1925. Moottori korjattu täydellisesti. Asennettu uusia osia: 8 kpl. männän tappia ja 6 kpl. männän renkaita. Kampikammion alapuolikas korjattu uuttaamalla. Työ suorittanut monttööri Saarikivi. Marraskuussa -25 käynyt koetelineessä. Suurin kierrosluku 1600 kierr./min. Polttoaineen kulutus 1300 kierr./min. 21,700 kg./tunnissa. 1500 kierr./min. 33,600 kg./tunnissa. Kokeen tehneet monttööri Hilleström ja vääp Hurme. Leima: Ilmailutelakka Santahamina. 7.12.1925. Asennettu Ilmailutelakalla magneetot Victrix N:ot 66665 ja 66850. Pvm:llä 2.2.1926 lähetetty Hävittäjäeskaaderille Uttiin (käyntiaika Suomessa 2,30 tuntia). Moottori kiinnitetty Gourdou-Leseurre koneeseen, tunnus 8.F.20, pvm:llä 12.2.26. Irroitettu koneesta 13.9.26 kokonaiskäyntiajan (kka) ollessa tällöin 115.45 tuntia. Moottori lähetetty Ilmailutelakalle 100 tuntia käyneenä 24.9. Moottori korjattu täydellisesti 8.2.1927. Kaikki kuluneet osat vaihdettu käyttökelpoisiin. Käynyt koetelineessä 1,20 tuntia. Suurin kierrosluku 1600 kierr./min.,pienin kierrosluku 375 kierr./min. Pa-kulutus 1300 kierr./min. 35 litraa/tunnissa. Kokeen tehnyt montt. J. Salminen. Moottorin käyntiaika viimeisen täydellisen korjauksen jälkeen (Vkj. 1,20 tuntia). Lähetetty Uttiin Maalentoeskaaderille ja asennettu Caudron C.59 jatkokoulutuskoneeseen, tunnus 2.E.5, 22.3.27. Moottori irroitettu 21.5.29 ja kone lähetetty korjattavaksi. Moottori viety H/MLE:n tekn. varastoon Utissa. (Vkj. 38,30 tuntia). (2.E.5 jonka myöhempi tunnus CA-50 on säilynyt päiviimme museokoneena - mutta ilman moottoria! Konetta entisöidään parhaillaan Suomen Ilmailumuseolla Vantaalla.). Moottori kiinnitetty Gourdou-Leseurre, tunnus GL-19, pvm:llä 28.7.27. Irroitettu koneesta GL-19 magneeton hammaspyörän ja suojuskopan rikkouduttua (Vkj. 50,05 tuntia). Lähetetty 27.10.28 Lentokonetehtaan Santahaminan osastolle korjattavaksi. Moottori korjattu täydellisesti 18.2.1929. Käynyt koetelineessä 1,30 tuntia. Suurin ja pienin kierrosluku 1580/300 kierr./min. Pa-kulutus 1300 kierr./ 33 litraa tunnissa. Lähetetty Uttiin MLE:lle 1.3.29. Moottori asetettu koneeseen GL-22 pvm:llä 13.6.29. Ei lentoja eikä käytetty maassa. Lähetetty tarpeettomana poistetun koneen GL-22:n mukana Lentokonetehtaan Santahaminan osastolle. Saatu Lkt.Sh.os:lle 12.4.30. Moottori N:o 11920 poistettu Ilmavoimien luetteloista pvm. 11.10.33. Ilmavoimien Esikunnan kirjelmä 2309/VII/16. Ins,kapt L. Vuolasvirta. Myyty romuhuutokaupassa 16.1.1934. Ins.kapt L. Vuolasvirta.

Tämä kooste tuli valmiiksi,

Kysynpä vielä, onko kuvan "Claudel" kaasuttimessa mitään valmistusnumeroa? Entä ovatko nuo "Victrix" magneetot valmistusnumeroiltaan 24960 ja 34826?

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Jatkettu koosteen tekoa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Kiinnostaa muuten. Missä kilpa-autossa tuo moottori oli?

 

Minäpäs kysäisen sitäkin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoinen löytö tuo moottori, joka siis on ollut kiinni Caudron C.59:ssä CA-50, jota Ilmailumuseoyhdistys parhaillaan konservoi ja kuten Raimon laittamissa dokumenteissa todistetaan. Aikamoinen yhteensattuma. Siltä pohjalta syttyi heti ajatus, että miksi ei... siis Caudroniin kiinni nokalle... Samanlainen moottori löytyy muuten myös Vaasan Auto- Ja Moottorimuseon kokoelmista. Se on ollut kiinni taasen Ilmavoimien Gourdou-Leseurre-hävittäjässä. Tein jutun Feeniksin Vaasan moottorista vuonna 2006, joten tässä vähän lisätietoa moottorityypistä. Kuva alla on itse ottamani Vaasan Auto- ja Moottorimuseossa kesällä 2006.

Jukka

kuva 1..jpg

hispano 1.jpg

hispano 2.jpg

hispano 3.jpg

hispano 4.jpg

hispano 5.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on vähän lisää osanumeroita Raimolle, kaasarista ei löytynyt näkyvää numerointia. 
Moottori on ollut esillä Espoon automuseossa. Ohessa lopuksi kuvat starttimoottorin asennuksesta (autokäytössä), kilpa-autosta ja museomoottorin esittelytaulusta, joka ei tällä foorumilla kuitenkaan läpäise faktatarkastusta ihan kaikilta osin 😉.  

7BB7FFFB-C2CA-4D12-9242-8B46C4B50128.jpeg

8F792E28-5B30-46E7-AB56-A41A48F1AD4E.jpeg

03E8FA63-31D5-4737-B90E-5DE4342636EF.jpeg

8DAE60FE-D148-44A1-9781-CDD812205647.jpeg

E4C2C602-AAE3-4BB7-A2DE-85AC4F7B9A78.jpeg

A4ED92F2-1DE6-42E5-BD1E-BB96D169E067.jpeg

9A545C18-38A9-4117-9808-A431A5CF608E.jpeg

1C47DA4C-D4B4-40AA-B110-5CC8AB64AF7D.jpeg

CCB1DC94-51C6-4B42-A2E9-315DEFF5875D.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

Esittelytaulun laatija sekoittanut tämän näemmä Moranen Hispano-Suiza 12Y -moottoriin.

Jos tuo olisi ollut MS 406:n nokalla, niin se olisi selittänyt osaltaan koneen suhteellisen vaatimattomat suoritusarvot... :)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään