Jukka Nisula

Vaurioitunut Beriev MBR-2 lentovene Hangonkylässä

19 viestiä aiheessa

SA-kuvia selatessa tuli vastaan minulle ennestään tuntematon Beriev MBR-2-kuva Hangosta. Kuva on päiväämätön, mutta mitä ilmeisimmin otettu kesällä 1942. Kuvatekstin mukaan "Ryssän vaurioitunut kone Östergårdsholmin rannassa." Perässä vielä toteamus "Hanko ja ympäristö". Östergårdsholm sijaitsee Hangonkylän pohjoispuolella, entisen venäläisten Hangonkylän lentosataman alueella. Laitoin tähän mukaan kartan vuodelta 1950 jossa Östergårdsholmin saari näkyy ja on merkitty. Ilmeisesti tätä vaurioitunutta tai tahallaan vaurioitettua Beriev-konetta ei kuitenkaan korjattu, sillä en löydä siitä mitään mainintaa Keskinen-Stenman-Niska "SIH 15 Meritoimintakoneet"-kirjasta. Ilmavoimilla oli viisi samanlaista sotasaaliskonetta tunnuksin VV-181-185. Minkään koneen yksilötiedoissa ei mainita koneen löytyneen Hangosta, joten ilmeisesti tämän SA-kuvan yksilö romutettiin? Onko kellään tietoa tästä yksilöstä tai sen myöhemmistä vaiheista.

Hangonkylän lentosatamassa toimi välirauhan aikana venäläisten 10. merilentoasema. Se kuului laivaston ilmavoimiin. Sillä oli käytössä kalustona aluksi 10-15, myöhemmin 2-3 kappaletta näitä MBR-2 lentoveneitä. Niiden päätehtävänä oli liikennöidä Hangon tukikohdan ja Leningradin sekä Tallinnan välillä.

Ohessa Berievin lisäksi muutama päiväämätön SA-kuva Hangonkylän lentosatamasta, samasta SA-kuvasarjasta kuin Beriev-kuva. Kaikki kuvat on ottanut TK-mies luutnantti Pentti J. Nikulainen, todennäköisesti alkukesällä 1942. Kuvatekstit ovat seuraavat: "Lentoveneitten tukikohdasta Östergårdsholmista (Hangonkylän satamassa). Kivikorsu kallion kyljessä." ja "Hangonkylän satamasta. Merenpohjassa isot kasat ammusten hylsyjä ym." sekä "Rautavarustuksia pienen salmen rannalla. Polkusilta saareen. (Hangonkylän satama)."

Kun sota syttyi kesäkuussa 1941, niin Beriev MBR-2 -koneista muodostettiin 81. Meritiedustelueskadrilli. Sen tehtävä oli edelleen kuljettaa korkeata sotilaspäällystöä Suomenlahden yli, mutta yksikön tehtävänä oli myös meritiedustelu- ja lentotähystys Suomenlahdella. Jo 23.6.1941 suurin osa eskadrillin koneista komennettiin ja siirrettiin Tallinnaan, ja siksi Hangonkylän lentosatamaan jäi vain kolme konetta. Venäläiset vetäytyivät pois Hangosta 2.12.1941.

Jukka

86960.jpg

86959.jpg

86958.jpg

 

 

86961.jpg

Hangon lentosatama Hangonkylässä.jpg

Hanko lentosatama.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hankolainen paikallishistorian tutkija Tomy Karlsson on yrittänyt selvittää lentoveneen kohtaloa. Se oli vielä paikalla 1947 suhteellisen ehjän näköisenä, mutta silloin rupesivat paikalliset "termiitit" hakemaan erilaisia muistoesineitä. Esim eräs hankolainen irroitti polttoainetankin käytettäväksi moottoriveneessään, vuosina 1957-1958 oli kertoman mukaan vielä osia paikalla. Tässä muutamia kuvia Tomyltä saatuja kuvia, sekä SA-kuva 65554. Kuvassa 2:  Suomen lipun Hankoon 4.12.1941 (venäläisten poistuttua Hangosta) tuunit lippupartio palaamassa Hangonkylästä Bromarfiin.

2020-11-16 MBR-2 Facebook.jpg

2020-11-22 via Tomy Karlsson.jpg

65564_MBR-2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurkiitokset Calle! Vähän arvelinkin, että sinulta sitä tietoa löytyy. Tässä on osasuurennos Östergårdsholmista vuodelta 1950. Onko suoraa tietoa, vai osaako joku noiden valokuvien perusteella sijoittaa Berievin oikeaan kohtaan saarta? Kuva: Vanhat ilmakuvat/Maanmittaushallitus.

Jukka

Hanko 1950.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko olla että Jukan ensimmäisessä kuvassa (Beriev kesällä) on Hangon kirkon torni taustalla (mootorin oikealla)? Latasin kuvan, ja on todennäköisesti vain puu.

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

SA-kuvia selatessa tuli vastaan minulle ennestään tuntematon Beriev MBR-2-kuva Hangosta. Kuva on päiväämätön, mutta mitä ilmeisimmin otettu kesällä 1942.

Lentovarikon (Le.V) kirjeessä maaliskuulta 1942 koskien vaurioituneiden sotasaaliskoneiden hakua, sanotaan mm.: "... Le.V:lle on toimitettu suurella vaivalla ja huomattavilla kustannuksilla sellaista sotasaaliina saatua lentokalustoa, jolla meillä ei ole käyttöä, toisaalta on taas korjauskelpoista lentokalustoa romutettu...". Samassa kirjeessä on luetteloitu ne kalustotyypit jotka sillä hetkellä kiinnostivat ilmavoimia. Runsaasta luettelosta löytyy mm. lentokone MBR (kaikki muunnokset) ja M-34 moottori.

Toisessa kirjeessä, joka on Ilmavoimen esikunnalta ja koskee Hangon alueelta lähetettyä sotasaalista ajalla 4. - 10.5.1942. Siinä luetteloidut lentokoneet: 4 kpl. I-153 runkoja, 1 kpl. I-16 runkoa (rungot vioittuneita mutta varaosiksi kelpaavia), SB-koneen keskisiipi ja nokka, I-16 moottoripeltejä ja 6 kpl. tasoja.

Beriev MBR -lentoveneitä ei luetteloon/lähetykseen kuulunut, mutta sen moottoreita kyllä kuului:: 1 kpl. AM-34 vaihteellinen, 3 kpl. AM-34 suoravetoisia, ynnä moottoriin kuuluvia sylinterisarjoja, venttiilikoneiston kansia jne.. 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kartan sinisessä ympyrässä on vähän samannäköisiä kallitoita, kuin mitä näkyy tuossa lentokoneen kuvassa. Pitää kokeilla, josko viikonloppuna olisi vielä kelejä lähteä ajelemaan veneellä katselemaan paikkoja.

Inked86960.thumb.jpg.fc96944f9f138ca8300d2d73ac864881_LI.jpg

Inked61444214de1e2_Hankolentosatama.jpg.f630390f9b596039f20f0b8e22d0da03_LI.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurensin vielä tuota v. 1950 ilmakuvaa. Berievin vieressä meressä on "laivanraato", hieman poikittain veden rajassa. Näkyy ainaklin kahdessa kuvassa. Saaren etelärannalla voisi olla havaittavissa tuollainen laivanmuotoinen muodostelma, (punainen nuoli) ja kone olisi ollut siis sen länsipuolella rannalla. Siinä kohdalla on hieman aukeaa ja jotakin mitä ei kyllä kunnolla erota. Berievin edessä on valokuvissa jonkinlainen puinen laskusilta, mikä saattaa näkyä kuvassa myös nuolen vasemmalla puolella.

Jukka

 

Hanko 1950 – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin Callen laittaman kuvan myös SA-kuvana Finna.fi-arkistossa ja hieman laajempana. Kuvateksti:

”Partio lähdössä Hangon kylän satamasta. Veneessä myös radioviestilaitteet.” Kuvaaja vänrikki Pentti J. Nikulainen, päivätty 4.12.1941. Taustalla Beriev. Auttaako edessä oleva terävä kallioniemi paikantamaan?

Jukka

B1DBC5C5-60CC-4044-BFAC-6E64F056479F.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
päivämäärä lisätty
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tomy Karlsson vahvisti (paikalla käyneen Bengt Wikströmin tiedon perusteella) että lentoveneen paikka oli Östergårdsholm-saaren etelärannassa, ilmeisesti melko tarkkaan Jukan piirtämässä kohdassa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Tomyn lähettämät kuvat (kartta missä merkitty paikka) sekä neljä muuta kuvaa:

nedladdning.jpg

Untitled-1.jpg

Untitled-2.jpg

Untitled-3.jpg

Untitled-4.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Calle! Tässä vielä saaren korkeusmuodostus, nykytilanne. (Maanmittaushallitus/Kansalaisen karttapaikka)

Jukka

95539D4E-F6FF-42F2-B5A0-4BE48A782CCA.jpeg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Löysin Callen laittaman kuvan myös SA-kuvana Finna.fi-arkistossa ja hieman laajempana. Kuvateksti:

”Partio lähdössä Hangon kylän satamasta. Veneessä myös radioviestilaitteet.” Kuvaaja vänrikki Pentti J. Nikulainen. Taustalla Beriev. Auttaako edessä oleva terävä kallioniemi paikantamaan?

Jukka

Vuoden -50 ilmakuvassa näkyy tämä niemenkärki, joka voisi olla sopiva paikka.Nykyisellään rannat ovat täynnä venelaitureita

2021-09-18 14_09_36-Paikkatietoikkuna — Mozilla Firefox.jpg

2021-09-18 14_11_55-.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Löysin Callen laittaman kuvan myös SA-kuvana Finna.fi-arkistossa ja hieman laajempana. Kuvateksti:

”Partio lähdössä Hangon kylän satamasta. Veneessä myös radioviestilaitteet.” Kuvaaja vänrikki Pentti J. Nikulainen. Taustalla Beriev. Auttaako edessä oleva terävä kallioniemi paikantamaan?

Jukka

B1DBC5C5-60CC-4044-BFAC-6E64F056479F.jpeg

Paikka löytyi.

Kuvat otettu hetki sitten :-) Saaren ranta on kasvanut täysin umpeen.

IMG_0102.jpeg

2021-09-18 15_17_40-Google Earth Pro.jpg

IMG_0098.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
Yksi kuva lisää
8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Seppo! Loistavaa, koneen paikka varmistui! Tuo kallion kärki on sama ja vedenkorkeuskin samaa luokkaa vaikka kuvien väliä on 80 vuotta!

Löysin digikansalliskirjastosta erittäin mielenkiintoisen lehtileikkeen. Se on Laatokka-sanomalehdestä, joulukuun 8. päivänä vuodelta 1941. Ohessa leikkeestä kohta jossa mainitaan ilmeisesti sama Beriev-lentovene Hangonkylän lentosatamassa.

Jukka

4C3D752D-58F1-48AB-B430-DA5B75EB1E62.jpeg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Löysin digikansalliskirjastosta erittäin mielenkiintoisen lehtileikkeen. Se on Laatokka-sanomalehdestä, joulukuun 8. päivänä vuodelta 1941. Ohessa leikkeestä kohta jossa mainitaan ilmeisesti sama Beriev-lentovene Hangonkylän lentosatamassa.

Kyllä se sama Beriev varmasti on. Ihmettelen vaan, miksi tämä ei kiinnostanut suomalaisia toukokuussa 1942 kun Berievin AM-34 -moottoreita kuljetettiin Hangosta varikolle?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.9.2021 at 11.23, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Hankolainen paikallishistorian tutkija Tomy Karlsson on yrittänyt selvittää lentoveneen kohtaloa. Se oli vielä paikalla 1947 suhteellisen ehjän näköisenä, mutta silloin rupesivat paikalliset "termiitit" hakemaan erilaisia muistoesineitä. Esim eräs hankolainen irroitti polttoainetankin käytettäväksi moottoriveneessään, vuosina 1957-1958 oli kertoman mukaan vielä osia paikalla. Tässä muutamia kuvia Tomyltä saatuja kuvia, sekä SA-kuva 65554. Kuvassa 2:  Suomen lipun Hankoon 4.12.1941 (venäläisten poistuttua Hangosta) tuunit lippupartio palaamassa Hangonkylästä Bromarfiin.

Nyt taisi selvitä tämän Hangon Berievin mysteeri, kun Callen yllä olevassa viestissä todetaan koneen olleen paikallaan suhteellisen ehjän näköisenä vielä vuonna 1947.

17.9.2021 at 20.23, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Toisessa kirjeessä, joka on Ilmavoimen esikunnalta ja koskee Hangon alueelta lähetettyä sotasaalista ajalla 4. - 10.5.1942. Siinä luetteloidut lentokoneet: 4 kpl. I-153 runkoja, 1 kpl. I-16 runkoa (rungot vioittuneita mutta varaosiksi kelpaavia), SB-koneen keskisiipi ja nokka, I-16 moottoripeltejä ja 6 kpl. tasoja.

Beriev MBR -lentoveneitä ei luetteloon/lähetykseen kuulunut, mutta sen moottoreita kyllä kuului:: 1 kpl. AM-34 vaihteellinen, 3 kpl. AM-34 suoravetoisia, ynnä moottoriin kuuluvia sylinterisarjoja, venttiilikoneiston kansia jne.. 

Löytyi Hangon Berievin evakuointia koskevia papereita vuodelta 1943. Tässä vaiheessa ei konetyyppi ollut enää ilmavoimille tärkeä ja siitä riisuttiinkin vain joitakin osia mm. mittarit. Kuvissa ei moottoria ole irroitettu vaikka sen evakuoinnista oli määräys. Kenttälentovarikko 4:n kahden miehen lisäksi jos ei saatu muita konetta purkamaan niin täytyihän se silloin jättää paikoilleen. Papereissa kerrotaan kuitenkin myös moottorin ja potkurin evakuoinneista?

kuva1.thumb.JPG.324c39e1fcef91453306cc790d0be83e.JPGkuva2.thumb.JPG.2c30c828083845130ea5ce1093f08e5c.JPGkuva3.thumb.JPG.492c90254f4bf2a8e49f17e706210cb7.JPGkuva4.thumb.JPG.616a223f752ab42def5f1c884823edf2.JPGkuva5.thumb.JPG.ed5c62035656e74e50db6ef20384f09f.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, selaillessani Kansalliskirjaston digitoituja Suomen kuvalehden sodanaikaisia vuosikertoja (valitettavasti vuoden 1940 jälkeen ilmestyneet numerot eivät vielä ole etäkäytössä) löytyi tässä ketjussa useita kertoja ollut SA-kuva, missä vastarannalla on MBR-2 hylky. Valitettavasti lehden rasteri oli niin harva, ettei MBR-2 hylky erotu painetusta kuvasta (SK nro 50/1941)

SK 50.1941.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään