Jorma Kosonen

VL Myrskyn entisöinnistä artikkeli HS Vantaassa

6 viestiä aiheessa

"Unohdettua sotakonetta rakennetaan uudestaan kaikessa hiljaisuudessa Vantaalla – Tällainen oli suomalaisen ilmailuhistorian ”surullinen tapaus”

Vapaaehtoiset ovat käyttäneet entisöintiin jo 30 000 tuntia. Viimeinen Myrsky romutettiin vuonna 1965."

"Konetta vuosien ajan talkoilla tehneet eivät saa työstä senttiäkään. Mitä työstä sitten jää käteen? 

”Onhan tämä tuottanut paljon innostusta ja iloa elämään, kun on voinut olla herättämässä henkiin suomalaista hävittäjäkonetta”, Matti Patteri sanoo ja jatkaa hymyillen:

”Ja me saadaan ilmainen lounas kaksi kertaa vuodessa.”"

https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000008261325.html

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

 

2 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Viimeinen Myrsky romutettiin vuonna 1965."

Ilmailumuseoyhdistys ry perustettiin 4.12.1969: "...Se työskentelee Suomen ilmailun menneisyyteen ja nykyisyyteen liittyvän, erityistä ilmailuhistoriallista arvoa omaavan esine-, kuva-, kirja- ym. aineiston kokoamiseksi ja tallentamiseksi...".

Ettei jäisi mitään epäselvyyttä tuosta "2 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:" tekstistä, niin copy/pastesin HS:n toimittajan tekstin. Omaa tekstiäni siinä ei ole yhtään ja sen takia ei myöskään allekirjoitustani.

Rodney

P.S. Mielestäni olisi syytä harkita yhdistyksen nimen vaihtamista Suomen Ilmailuhistoriallien yhdistys ry-nimeksi. Minusta se kuvaisi paremmin toimintaa ja selkeyttäisi tilannetta. Nyt esimerkiksi jää monelle epäselväksi mikä on yhdistyksen toimintaa ja mikä museon.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa, että hesarikin huomio projektin, mutta valitettavaa, että jutussa on poikkeuksellisen paljon väärää tai harhaanjohtavaa tietoa entisöinnistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Voitko lyhyesti listata pahimmat/merkittävimmät väärät tiedot ?

Kiitoksin Jorma

No vaikka onkin vain paikallisjutusta tässä kyse, jossa ei välttämättä voikaan odottaa kovin perusteellista selvitystä projektista, mutta tässä nyt tuli jotenkin tavanomaista lehtijuttuakin enemmän sellaista asiaa, joka ei minun korvaani kuulosta oikein hyvältä. Tässä nyt jotain silmiin pistäviä kohtia:

"Siivet on tehty kokonaan Ilmailumuseolla, kuten suurin osa muistakin rakenteilla olevan Myrskyn osista" ja "Suunnittelu, tuotantovälineet, koneen puuosat ja suurin osa uusista metallirakenteista tehdään Vantaalla." <-- en tiedä mistä toimittaja on nämä väitteet saanut päähänsä, mutta siipeä lukuun ottamatta kaikkia näitä tehdään kyllä ihan pirusti siellä toisessakin museossa, jonka nykyisestä nimestä ei toimittaja näytä olevan päässyt selvyyteen, sekä muutamalla kullan arvoisella yhteistyökumppanilla.

"Alkuperäisiä osia on noin viidennes. Loput on tehty vanhojen Myrskyn piirustusten perusteella käyttämällä nykytekniikkaa, esimerkiksi 3D-mallinnosta ja laserleikkausta" <-- projektin suunnitelmaan on kirjattu, että entisöintityö tehdään museaalisia periaatteita noudattaen ja ensisijaisesti alkuperäismenetelmin mahdollisuuksien mukaan ja näin on uusien osien kohdalla pyritty toimimaan. Siksi suurin osa uusista osista on tehty perinteisin, tai niitä vastaavin, menetelmin ja joissain työvaihessa on jouduttu aikataulu yms syistä johtuen käyttämään nykytekniikkaa (lähinnä laserleikkaus).

"Patteri ryhtyi etsimään muiden harrastajien kanssa Myrskyn alkuperäisiä osia." <-- Myrskyn ja muiden lentokoneiden osia on alettu keräämään talteen jo 80-luvulta alkaen eri ilmailumuseoihin, joista Ilmavoimamuseon henkilökunta on niitä käynyt tunnistamassa ja hakemassa. Tämä osia säilönyt porukka, joiden määrä ja työtunteja ei tunneta, on helppo unohtaa. mutta heidän ansiosta huomattava määrä Myrskyn osaa pienempiä ruuveja, letkuja ja muttereita myöten on onnistuttu säilyttämään siten, että ne ovat vielä olleet tunnistettavissa ja löydettävissä. Puhumattakaan killoista, yksityisistä keräilijöistä yms, joiden lahjoittamia osia on lukuisia ja melkein poikkeuksetta ne kaikki priimakuntoisia. 

Myös muun museotyön merkitystä, kuten arkistojen, tutkimuksen ym., olisi mukava, että joskus muistettaisiin korostaa kun on kuitenkin museoprojektista kyse.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään