Juha Pihkanen

Lentokoneen vanteet ja jarrut, tunnistusapua tarvitaan.

18 viestiä aiheessa

Tarvitsen tunnistusapua.


Tuommoiset Good Year USA- merkkiset vanteet ja jarrut on kotoisin jostakin ilmeisesti sodan aikaisesta lentolaitteesta.

Renkaina on NOKIA 660x160 kumit...

Porukassa on varmasti tekniikkatietäjiä, jotka tunnistavat hetkessä nämä....

Saman näköisiä on ollut Curtis ja Hellcat koneissa ja Lockheedeissa, mutta ei ihan täysin vastaavia...

IMG_8092.jpg

IMG_8093.jpg

Niin kuin näkyy, on näistä aikoinaan tehty sontakärrin akseli.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi referenssitaulukko, jossa 41-5450 antaisi koneiksi P-39 Airacobran ja laivaston Curtiss SO3C-2C Seamew:n.

 

vanne 2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Lisätty toinen lentokonetyyppi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sotasaalis Airacobria oli täällä kolme (?), joilla ei ilmeisesti lennetty, niin miten nämä ovat päätyneet Hämeeseen hevoskärrin alle? Ja kotimaisin renkain...

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Juha Pihkanen kirjoitti:

Jos sotasaalis Airacobria oli täällä kolme (?), joilla ei ilmeisesti lennetty, niin miten nämä ovat päätyneet Hämeeseen hevoskärrin alle? Ja kotimaisin renkain...

Se onkin hyvä kysymys. Suomen Siivet -lehdessä numerossa 1/1971 on oheinen kuva. Keski-Suomen Ilmailumuseossa vuosina 1995-2000 entisöity ja nykyään Tuusulassa Ilmatorjuntamuseossa oleva Airacobra "26" on koottu Inkeroisiin 17.6.1944 laskeutuneen koneen (44-3255) siivistä, Aunuksesta löydetyn koneen (44-2664) rungosta ja Norjan tuntureilta löydettyjen koneiden sivuvakaimesta ja -peräsimestä.

https://www.ilmailumuseoyhdistys.fi/uutiset.html?a100=189

https://www.ilmailumuseoyhdistys.fi/uutiset.html?a100=189https://www.ilmailumuseoyhdistys.fi/uutiset.html?a100=189

Jukka

Airacobra.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös romuja huutokaupattu ? Meilläkin oli kotilalla jopa tykinpyörillä varustetut sontakärryt ! Renkaita toki voi vaihtaa. Tykinpyöriin ei tarvinnut renkaita, puupyörät. Sodan jälkeen uusiokäyttö oli välttämätöntä.

Joku varmaan kohta vetää esiin jostain tarkat huutokauppalistat ? Ja koneen yksilökin selvinnee ?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Juha Pihkanen kirjoitti:

Jos sotasaalis Airacobria oli täällä kolme (?), joilla ei ilmeisesti lennetty, niin miten nämä ovat päätyneet Hämeeseen hevoskärrin alle? Ja kotimaisin renkain...

Laskutelinepyörien tarina voisi olla sen suuntainen että Lentovarikon palveluksessa oleva henkilö on hankkinut itselleen jo aikaisemmin Lentovarikolla varastoidun Airacobran pyörät ja sitten myöhemmin ostanut Nokian ulko- ja sisärenkaat (660 x 160 mm.) jotka sopivat P-39Q:n renkaiden (26 x 6") tilalle.

Näyttäisi että pelkästään Messerschmitt 109:n laskutelineen pyöriin sopivat nuo Nokia 660 x 160 mm. renkaat kaikista sodan aikaisista Suomen ilmavoimissa käytössä olleista konetyypeistä. Ja siksi niitä valmistettiin suuremmat määrät...

kuva1.JPG

kuva2.JPG

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SA-kuvista löysin kuvasarjan alasammutusta Airacobrasta, joka tuon ajan tyyliin kirjoitettiin usein virheellisesti. Lisäksi kuvan päivämäärissä on outoa, sillä alastulopäivä on merkitty myöhemmin kuin kuvan päiväys. Kuvat on ottanut sotilasvirkailija Eino Nurmi.

"9.5. syöksyi venäläinen hävittäjä maahan Kanneljärven asemalta n. 1 km. etelään. Kone oli amerikkalainen Air-Cobra merkkiä. Aseistuksena oli 4 kevyttä ja 2 raskasta konekivääriä sekä 37 mm:n pikatykki. Koneen jäännökset ratapenkereen vieressä sijaitsevalla pellolla. (Suulajärvi, HLeLv 24.) 1944.05.05."

Jukka

150322-1.jpg

150323.jpg

150325.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia taustatiedon saamisesta. Moni asia on vuosikymmenten jälkeen jäänyt unohduksiin, mutta jonkinmoinen tapahtumaketju huutokauppojen ja osto-ja myyntitapahtumien välillä pulavuosina on todennäköisin.

Ja noista tykin pyöristä tuli mieleen, että tuolla oman muorilan liiterissä on myös tykkilavetin vanteet ja renkaat. Joten kyllä niitä armeijan tavaroita on maakuntaan mennyt sadottain.

EDIT: Ai niin... nyt kun osaa katsella ympärilleen, huomasin Tampereella myynnissä uudet 660x160 kumit... tosi vanhaa varastoa...

Muokattu: , käyttäjä: Juha Pihkanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuohon vanne-napa-jarruyhdistelmään jotakin huolto-ohjetta?

Jos vaikka ottaisi auki ja koettaisi saada jarrun toimimaan. Ja tekisi samalla mahdollisimman vähän tuhoja...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselleni ei varsinaista huolto-ohjetta noista ole tullut vastaan. Joitakin yleisiä räjäytyskuvia voi ehkä löytää, joista selviää ko. levyjarrutyypin rakenne ja toimintaperiaate. Tuon ikäisen laitteen korroosion vioittamista ja ruostuneista osista johtuen purkaessa hyvin todennäköisesti rikkoontuu jotain (varsinkin kierteet ovat vaarassa), jolloin pitäisi löytää tilalle varaosia. Myös tiivisteet saattavat olla aika haperossa kunnossa.

Onnea purkamiseen, jos siihen päätät ryhtyä!

 

jarrutus.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas pirun nyrkki kerrakseen... Hieman pistää miettimään purkamisen  tarpeellisuutta... ja terveellisyyttä...

Olisihan nuo hienot jossakin ajopelissä eturenkaina jarruineen, mutta taitaa olla iso haaste saada jarrut toimimaan.

Pelastaminen romukuormasta oli talteenoton syynä... Otin talteen toisetkin  vanteet renkaineen, ilman jarruja. Taitavat olla tuoreemmat ja tavallisemmat.

Tämmöiset...

IMG_8094.jpg

IMG_8095.jpg

Olivat auton peräkärryn alla.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Pihkanen
lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
53 minuuttia sitten, Juha Pihkanen kirjoitti:

Sen verran tuota Airacobran pyörää tuli purettua, että kävi selville jarrujen puuttuminen. >:(

Suitset korvasi jarrut;)

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään