Jukka Raunio

F3 ja Gyllenberg

5 viestiä aiheessa

En tiedä onko uutta muille, mutta minulle ainakin. Naamakirjan Ilmailun historia -ryhmässä julkaistiin eilen hieno kuva Thulinista F3 Torniossa maaliskuussa 1918. Pengoin vähän lisää, ja pilotti Alexis Gyllenberg osoittautui Tampereella syntyneeksi ja Tampereen Sahanterätehtaan pitkäaikaiseksi osakkeenomistajaksi. F3:n vähäisiksi jääneistä vaiheista ja lennoista en lähteistäni sen sijaan paljoa löytänyt. Sain luvan laittaa kuvan tänne. Lisäksi pari linkkiä aiheesta. Ilmailun Historia | Facebook Finska Sågbladsfabriks Aktiebolaget — Historia (porssitieto.fi) Alexis Gyllenberg (1895 - 1970) - Genealogy (geni.com)

244081977_10159404019561308_4536867584853355531_n.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"F3 -> A71/18. Tukholmalaisen Finlands Vänner-järjestön Suomen valkoiselle armeijalle lahjoittama kone. Junalla Haaparannan kautta Suomeen 18. - 19.3.1918. LOs I:lle. Vaurioitui pahoin moottoripaloa seuranneessa maahansyöksyssä Orivedellä 28.3.1918, vänrikki Gyllenberg, Gisiko. Lähetettiin Waasan Pumpulitehdas OY:n konepajalle korjattavaksi. Utin LAs:lle 12.6.1918. TuLK:lle elokuussa 1918. Poisto 11.8.1919."

Täällä on juttua ja edellä oleva lainaus sieltä:

https://www.flightforum.fi/topic/13764-thulin-typ-d-f3/

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ensimmäinen pointti oli oikeastaan siinä, että mm. Nils Kindberg ihmetteli aikoinaan ruotsalaisessa lehdessä, millä kone saatiin Tornionjoen yli. Torniossa otettu kuva voisi viitata siihen, että lentäen. Sitten taas junaan. Käytöstä Suomessa ennen kaputtia en ole löytänyt paljon mitään. Toinen, että Gyllenberg oli tosiaan Tampereella syntynyt. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gyllenbergille on myönnetty Honoris Causa (ei n:oa) pvm:llä 8.1.1920. Päiväkäsky n:o 5-1920.:

IMG_3041.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2.10.2021 at 15.10, Jukka Raunio kirjoitti:

Joo, ensimmäinen pointti oli oikeastaan siinä, että mm. Nils Kindberg ihmetteli aikoinaan ruotsalaisessa lehdessä, millä kone saatiin Tornionjoen yli. Torniossa otettu kuva voisi viitata siihen, että lentäen. Sitten taas junaan. Käytöstä Suomessa ennen kaputtia en ole löytänyt paljon mitään. Toinen, että Gyllenberg oli tosiaan Tampereella syntynyt. 

Aarne Bremer:
Ilmavoimien osallistuminen Suomen vapaussotaan vuonna 1918

Kirjan mukaan kone mahdollisesti salakuljetettiin osissa tai tulliviranomaiset olivat joko katsoneet läpi sormien tai lahjotut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään