Mika Laakso

Tsaikka ja Pyry ym. valokuvat

25 viestiä aiheessa

Sain pari vanhaa valokuvaa. Ilmeisesti ns.*kuva kuvasta*. 

Tsaikka kuvien eka löytyy SIH7, s.67.

VL Pyry lentäjä?

FullSizeRender - 2021-10-10T211856.353.jpg

FullSizeRender - 2021-10-10T211841.734.jpg

FullSizeRender - 2021-10-10T211908.109.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyry-kuvan resoluutio valitettavasti on niin pieni, että lentäjän kasvoista ei oikein saa selvää kun koittaa suurentaa. Menee ihan suttuiseksi. Pystyisitkö skannaamaan kuvan tai pelkästään kasvot isommalla resoluutiolla, niin kuvasta mahdollisesti saisi terävämmän.

Jukka

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skanneri ei toimi, otin paremmat kuvat oikealla kameralla. Alkuperäinen kuva on niin huonolaatuinen,

että tuskin lentäjän arvoitus ratkeaa..?

IMG_0002 (19).JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt on vähän parempi, kiitos Mika, mutta on tässä silti kyllä haastetta edelleen ja riittämiin…saa tosiaan nähdä jääkö arvoitukseksi.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10.10.2021 at 21.27, Mika Laakso kirjoitti:

FullSizeRender - 2021-10-10T211908.109.jpg

Kuvasta ei suoraan selviä onko otettu ennen vai jälkeen jatkosodan?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"jälkeen jatkosodan"?????? Eikös nuo hakaristitunnukset saneraattu aika pian pyörylöiksi 9/1944  jälkeen? Tarkoititko jatkosodan aikana?

t. jorma

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Isola kirjoitti:

"jälkeen jatkosodan"?????? Eikös nuo hakaristitunnukset saneraattu aika pian pyörylöiksi 9/1944  jälkeen? Tarkoititko jatkosodan aikana?

t. jorma

Mika jo vastasikin linkin kautta hakaristiä koskevaan kysymykseen. Sen sijaan keltaiset ns. itärintamatunnukset täytyi poistaa 14.9.1944 mennessä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakaristi ilman itärintamatunnuksia, pyöräsuojukset asentamatta, viittaisi(ko) kevääseen 1945.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

16 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Hakaristi ilman itärintamatunnuksia, pyöräsuojukset asentamatta, viittaisi(ko) kevääseen 1945.

Kuvan ajankohdan suhteen (hylkäämättä aikaa ennen jatkosodan alkua vuonna 1941) sanoisin, että jatkosodan jälkeisestä keväästä 1945 sopii kaikkein huonoimmin kuvaus ajankohdaksi. Ohj.K6/Le.SK:n oppilaat olivat jo Pyryillä yksinlentovaiheessa kun keskeytetyn kurssin viimeiset lennot lennettiin Kauhavalla 15.9.1944. Seuraavaksi ryhdyttiin siirtämään Pyry-koneita Kauhavalta pois lokakuussa.

Keväällä 1945 ei Kauhavalla ollut ohjaajakursseja käynnissä. Pyrytkin oli maadoitettuna elokuuhun 1945.

Olisiko kuvan lentäjä joku näistä? Tässä viimeiset Pyry-lennot Kauhavalla vuonna 1944:

IMG_1660.thumb.JPG.3f2710b54c3c5ccd404876f30f154551.JPGIMG_1661.thumb.JPG.ea123e8b5a7b8620f4aa556cb6103e4d.JPGIMG_1662.thumb.JPG.bc052397337b22becf9d591384382edf.JPGIMG_1663.thumb.JPG.146bc8e23ff01adf48fff6c8882390be.JPGIMG_2030.thumb.JPG.ca8ee21f5a1b9864c40b1c7e29a0773e.JPGIMG_2031.thumb.JPG.3d9182e9201c26a916a2fc9edb4614df.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävisikö koneeksi PY-12, sehän löytyy Raimon Pyry lennoista.
Jos tuon kuvan vaaleampi alue on yli maalattu keltainen.
Ainakin PY-12 ja -18:ssa oli keltainen nauha oli osittain hakaristin kohdalla.
Noista ainakin löytyi kuvat, lienee varmaan muitakin.
Ja vakaajan tumma osakin voisi täsmätä SIH28 LeSK sivu 39 kaputtikuvaan.
Kaukaahan nämä on haettu.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joissakin kuvissa itärintamatunnus näyttää hyvinkin tummalta, liekö riipuu käytetystä filmistä, auringon suunnasta tms. Tunnuksen ylimaalaus pikkutarkasti reunoja seuraten herättää myös kysymyksen.

Olettaen ettei itärintamatunnusta ole ylimaalattu niin vahva ehdokas olisi PY-12.
vrt. SIH 28 LeSK kuva sivulla 38 alhaala PY-12 (vanha kuomu) maaliskuu '42 ja kuva sivulla 39 ylhäällä PY-12 (uusi kuomu) maaliskuu '43.

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
lisätty oletus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, että Pyrystä puuttuu pyöräsuojat, ei välttämättä tarkoita sitä, että kuva on jatkosodan lopulta. Mm. SIH 14 kirjassa Suomalaiset hävittäjät on Ilmavoimien Pyry-tyyppikuva Kauhavalta lokakuulta 1941, jossa koneesta on pyöräsuojat pois. Eli niitä irroitettiin mm. kelirikon aikana.

Kuva on todennäköisimmin juuri Kauhavalta, päätellen betonilaatoista koneen alla. Niitä oli vain muutamilla kentillä. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan samaan ketjuun pari valokuvaa lisää mitä sain tänään.

Mikä tapaus Morane-Saulnier M.S.50 MS-56:n vei siivettömäksi? 

Postikorttikokoiseen valokuvaan kuorma-auton lavaan kirjoitettu

"otettu 1930".

63mm x 40mm kokoisessa kuvassa (Dornier Do 22), korjattu po.Blackburne Ripon.

Koneyksilöä tästä tuskin tunnistaa?

img6.jpg

img6-1.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa ei näy lunta ja kuitenkin ollaan tammikuussa, mutta vain tämä tapaus sopii kuvan kanssa:

Kauhavalla sijainneen Ilmailukoulun Tähystäjälaivueen Morane-Saulnier M.S.50C koulukone MS-56, joka vaurioitui pakkolaskussa suolle Ylistarossa 14.1.1930. Syynä pakkolaskuun oli moottorivika. Ohjaajana alikersantti Röhn, matkustajana lentokonemekaanikko Vehkoo. Tämä oli MS-56:n viimeinen lento ja kone poistettiin 16.11.1932.

Kakkoskuvassa on Ripon.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Virheellinen tunnus MS-50 vaihdettu tunnukseen MS-56
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä löytyi pari Tsaikka-kuvaa, laitan ne tähän jatkoksi. Eli pieni ja huonolaatuinen kolmen kuvan liuska,

koko n. 100x44mm jossa yksittäisen kuvan koko n. 36x30mm. Olisiko tuo ympäri mennyt kone VH-13?

SIH7 "Venäläiset hävittäjät"  s.53 : VH-13:n vasen pyörä irtosi laskurullauksessa Nummelassa ja kone

meni ympäri 12.9.41.

 

IMG_0001 (23).JPG

IMG_0003 (13).JPG

IMG_0004 (11).JPG

IMG_0005 (11).JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Tuo toinen kone, olisiko peräsimessä 2, eli IT-20?

Minusta se on paremminkin 3. Eli olisi sama VH-13.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25.10.2021 at 20.10, Mika Laakso kirjoitti:

IMG_0003 (13).JPG

 

 

Sotilasarvoltaan vielä pelkkä lentosotamies on päässyt lentämään oikealla hävittäjällä jota I-153 edusti vielä jatkosodan alussa. Vaurion syy ei ollut ohjaajassa Kosti Koskisessa kuten pöytäkirjasta voi lukea.

Vertasin Koskisen ilmavoitoista annettuja lukuja kahden kirjan välillä; Sotaohjaajakurssit 1-4 ja Hävittäjälentäjät Suomen ilmavoimissa 1939-1945. Ensimmäisessä kirjassa on 7 ilmavoittoa ja jälkimmäisessä luku on pudonnut 2:een.

IMG_0103.thumb.JPG.f3fd001015ef629895f1f5d249755b76.JPGIMG_0104.thumb.JPG.92af1a92fde9d50cc597d588f7eeb788.JPGIMG_0105.thumb.JPG.34786034ce2c21cbd8e2ba49759a5e31.JPGIMG_0106.thumb.JPG.3035424dd07d8705252886af76da812e.JPG

Lähde: Kansallisarkisto. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

 

Vertasin Koskisen ilmavoitoista annettuja lukuja kahden kirjan välillä; Sotaohjaajakurssit 1-4 ja Hävittäjälentäjät Suomen ilmavoimissa 1939-1945. Ensimmäisessä kirjassa on 7 ilmavoittoa ja jälkimmäisessä luku on pudonnut 2:een.

Lähde: Kansallisarkisto. 

Uskoakseni vuonna 2002 painettuun Sotaohjaajakurssit 1-4 -kirjaan on tullut painovirhe taikka asiavirhe. Kirjassa Kosti Koskisen mainitaan olleen tosiaankin "hävittäjä-ässä, 7 ilmavoittoa". Mutta jo vuonna 1978 painetussa "SIH 11 Hävittäjä-ässät" kirjassa (Keskinen-Stenman-Niska) Kosti Koskista ei ole mainittu ässien joukossa, eikä häntä ole kirjassa. Tuoreemmassa Keskinen-Stenman kirjassa "SIH 26  Ilmavoitot osa 1." vuodelta 2006 hänelle on merkitty 2 ilmavoittoa, molemmat heinäkuussa -44 MT-koneilla.

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morane-Saulnier M.S.50 mainittu, niin jatkan vielä yhdellä valokuvalla,

minkä sain tänään (koko n. 138 x 89mm). 2G6. (pitääkö olla pilkku/piste jokavälissä?

kuvassa näkyy piste vain kutosen perässä). 

Kuvauspaikka ilmeisesti Santahamina?

20230328_165612.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.3.2023 at 18.31, Mika Laakso kirjoitti:

Morane-Saulnier M.S.50 mainittu, niin jatkan vielä yhdellä valokuvalla,

minkä sain tänään (koko n. 138 x 89mm). 2G6. (pitääkö olla pilkku/piste jokavälissä?

kuvassa näkyy piste vain kutosen perässä). 

Kuvauspaikka ilmeisesti Santahamina?

Tämä Morane-Saulnier M.S.50C (2 G 6. = myöhemmin MS-51) saapui Ranskasta 20.11.1925. Vastaanottajana oli Ilmailutelakka Santahaminassa. Kuvassa on kone alkuperäisessä ranskalaisessa kuosissa talvella 1925-26. Nuo laskutelineet vaihtui kestävämpään malliin 12.9.1927 alkaneessa korjauksessa.

Vaikea sanoa, ollaanko Santahaminassa vai Utissa?,

sillä kone vaihtoi näiden kesken paikkakuntaa suht´ahkerasti: 25.11. - 26.11.25 koelentoja Utissa. Sitten paluulento Utista Santahaminaan 1.12., edelleen: Santahamina-Utti 5.12., jatkuen Utti-Santahamina 7.12. Nyt kone jäi pysyvämmin Santahaminaan, sillä se otettiin Ilmailukoulun Ohjaajaosaston käyttöön 20.4.1926 saakka. Koska kuva on talviaikaan otettu, laitan vielä yhden vaiheen koneen siirrolle kun se lennettiin Santahaminasta Uttiin 23.4.1926. Tästä eteenpäin se oli Utin Maaohjaajaosaston kone.

MS-51:n viimeinen lento tehtiin 8.10.1928, jolloin kokonaislentoajaksi tuli 485, 05 tuntia.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morane-Saulnier (2 G 6.) -kuva on Utista. Sama kuva löytyy ainakin kirjasta Keskinen-Stenman-Partonen : “Suomen ilmavoimat 1918-27” (s. 169). Kuva näyttäisi otetun kentän länsipäädystä suurin piirtein halli I:n edustalta kohti takahallia, jonka pääty häämöttää metsänreunaa korkeampana kuvan vasemmassa laidassa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään