Mika Laakso

Saksalaisia ja suomalainen lentäjä valokuvia

22 viestiä aiheessa

12kpl vanhoja hiirensyömiä valokuvia, koot n. 80-90mm x 110-130mm.

Kuvat 1-4 suorareunaisia ja kuvat 5-12 reunat kuvioitu, eli lienee

eri tapahtumissa kuvattu? Joissakin kuvissa takapuolella erottuu

heikosti leima "LEONAR", Sain kuvat viitteellä:

"Suomalainen kaveri oli lentokoneineen yhteysupseerina Saksan ilmavoimissa"

Kuvissa 1 ja 2 näkyy saksalainen lentomerkki ja Rautaristi. Kuvassa 1 suomalainen

lentomerkki, luutnantti? Pöytäkoristeista päätellen joulunaika?

Tunnistaako kukaan henkilöitä / tapahtumaa?

Numeroinnit valokuvien vas. alanurkassa minun laittamia.

img6-11.jpg

img6-12.jpg

img6-13.jpg

img6-9.jpg

img6-8.jpg

img6-10.jpg

img6-5.jpg

img6-6.jpg

img6-7.jpg

img6-2.jpg

img6-3.jpg

img6-4.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin (luutnantti ?) kapteeni Jussi Laakso Ilmavoimista oli jatkosodan aikana Luftwaffen yhteysupseerina. En osaa nyt sanoa oliko Saksassa, mutta ainakin Suomessa. En tiedä onko kuvassa Jussi Laakso, sillä kuvaa hänestä en nyt äkkiseltään löytynyt. 

edit: löytyi kuva Jussi Laaksosta. Ilmeisesti on eri mies. SA-kuva  20.7.1941.(osasuurennos).

Jukka

F6E0F754-9661-4337-BC13-3F23088D4307.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Kuvan lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mielenkiintoisia kuvia taas!

  • Kuvassa 1+2 kynttilät ovat sähköisiä, verhot kiinni. Olisko pienempi porukka, pöytä muistuttaa baariin(?)
  • Kuva 5-12 (kirkas valo ikkunoista kasvoille). Porukka polttaa, paljon savua ilmassa.
  • Kuvassa 4 on 'aidot' kynttilät, joten kuva 3+4 (myös valaistuksen takia) kuuluu minusta ehkä enemmän samaan sarjaan kuin kuva 5-12
  • Sama kirkas valo on kuvassa 3+4, mutta ilman savua. Ehkä sama tilaisuus kuin kuva 5-12 mutta tilaisuuden alusta?
Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Ainakin (luutnantti ?) kapteeni Jussi Laakso Ilmavoimista oli jatkosodan aikana Luftwaffen yhteysupseerina.

Ohessa Jussi Laakson (SLM 426/228) tiedot Kadettimatrikkelista. Ylennetty kapteeniksi vuonna 1942.

Rodney

616db5749ff56_JussiLaakso.thumb.jpeg.df9735525ad81228b0e8532c54591b76.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
SLM
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin just että kuvissa 1 ja 2 pöydän reunassa on jotain tekstiä?

Kuka tulkitsee?

Ja sain kuulla että kuvien edellinen omistaja on saanut ne henkilöltä Ahonius,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Ja sain kuulla että kuvien edellinen omistaja on saanut ne henkilöltä Ahonius

Ohessa Kadettimatrikkelista Per-Eric Ahoniuksen (SLM 421/227) tiedot.

Rainer Ahonius (SLM 161/50) oli syntynyt 11.02.1996 eli vanhempi.

Rodney

616dbc8f627d6_Per-EricAhonius.thumb.jpeg.0b1a13e928fc3e0b648a4ab50cd78fd0.jpeg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tämä ratkennut Ahoniukseen, sillä Mikan kuvissa on mitä ilmeisimmin luutnantti Per-Eric Ahonius. 
 

”Kapteeni P. E. Ahonius hävittäjäkoneensa siivellä. Koneen peräsimeen maalattu 4 vihollisen moottoritorpedoveneen kuvaa ja 2 pystyviivaa vihollishävittäjien merkiksi. Tälläinen saalis on saavutettu tällä koneella.
Römpötin lentokenttä 1942.07.09”. (SA-kuva alkuperäisellä tekstillä).

Jukka

7EB4A78C-A69B-42FF-BEEB-40F3856B639C.jpeg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

kuvissa on mitä ilmeisimmin luutnantti Per-Eric Ahonius

Tarkastaisin luutnantti P-E Ahoniuksen kapteeniksi ylennyksen päivämäärän ennen siunausta. Ylennetty kapteeniksi 1941 ja

2 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Pöytäkoristeista päätellen joulunaika

Rod :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rodneyn laittaman kadettimatrikkelin mukaan P.E. Ahonius luutnantti 1938, kapteeni 1941.

Ja Nisulan laittaman kuvan mukaan mies on sama, kuin mun 1 ja 2 kuvissa.

Eli 1938-1941 rajataan kuvat 1 ja 2

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
58 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Huomasin just että kuvissa 1 ja 2 pöydän reunassa on jotain tekstiä? Kuka tulkitsee?

  • Kun suurennan kuvat, laatuu huononee sen verran että (ainakin minä) en saa mitään irti teksteistä. Olisiko mahdollista ottaa alkuperäiskuvasta osasuurennuksen ja laittaa sen tänne?
  • Kuvassa 2 seinällä on taidetta, toisin kuin kuvassa 8 + 10 jossa sotilashenkilön + Hitlerin kuva.
  • Hitlerin kuva seinällä - voisiko johtopäätös olla että tilaisuus on saksalaisten (vuokra-)tiloissa(?)
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Rodneyn laittaman kadettimatrikkelin mukaan P.E. Ahonius luutnantti 1938, kapteeni 1941.

Ja Nisulan laittaman kuvan mukaan mies on sama, kuin mun 1 ja 2 kuvissa.

Eli 1938-1941 rajataan kuvat 1 ja 2

Lisäisin listaan kuvat 3 ja 4, sillä kyllä Ahonius on niissäkin. Veikkaan kuvien ajankohdaksi vuotta 1941. 

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentolaivue 6:n 3. lentueen sotapäiväkirjan merkintä 30.12.1941 sekä 11.10. 1941. Ahonius oli komennuksella Saksassa. Eli kuvien ajankohta todennäköisesti joulu 1941. Ahonius on siis jo kapteeni, vaikka puvussa vielä luutnantin jämät. Lähde: Kansallisarkisto

Jukka

22337B16-DC6E-43CA-83C7-F207B7509B04.jpeg

AAF45683-8E7C-497C-B75D-9FC3C1DDE6C3.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys /korjaus päivämäärään
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvat varmaan otettu saksassa .   Eihän meillä tunnettu sähkökynttilöitä.

Suomesta kävi muutamia  sotasaaliskoneita saksassa tutkimuksissa.

Liekö ollut matkan tarkoitus.

Ter Vesa

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Saako tästä mitään?

Kiitoksia. Luultavasti saksankielinen aforismi, joka kiertää pöydän koko reunan. Mutta hankalaksi menee. M ja W kirjain tässä tapaukssesa ovat hyvin samanlaiset. On vain muutama sanaa:

Lainaa

...der am meisten weil [*] er lebte(s?)...

Sanojen tarkoitus/merkitys? en osa sanoa, tekstiä on vaan liian vähän... Jos saisimme suurennuksen myös kuvasta 1, saisimme muutaman sanan lisää...?

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
Korjaus - kuva 1 suurennuksen kautta saisimme lisää tekstiä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LLv 6:n sotapäiväkirjassa mainittu peiteluku 8501 tarkoittaa Ilmavoimien komentajaa kenraali J. F. Lundqvistia. Everstiluutnantti Olavi Sarko taasen oli Ilmavoimien esikuntapäällikkö. Eli käsky Ahoniuksen Saksan matkasta laivueeseen tuli suoraan komentaja Lundqvistilta. Mikkelissä Tuukkalassa oli Ilmavoimien Esikunta ja Ahoniusta pyydettiin ilmoittautumaan siellä Sarkolle. Komennus alkoi 12.10.1941 ja loppui siis 31.12.1941.

Kuvassa Sarko vasemmalla ja Lundqvist vuonna 1941. Kuva: finna/Museovirasto.

edit: sanoma Karjalan Armeijan ilmakomentajan sotapäiväkirjan liitteistä 8.10.1941. Lähde: Kansallisarkisto

Jukka

637156F5-FA24-4845-BD20-1ACBCF980B9A.jpeg

71329B02-1F9E-416E-9C02-8221782A7C46.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka on ansiokkaasti kasvojen tunnistuksen kautta selvittänyt myös kuvien taustoja, että ollaankin saksanmaalla. Ainoa mikä tästä enää puuttuu, on Ahoniukselle määrätty tehtävä Saksan päässä. Itse olen kaivellut arkistojani kohdasta "sotasaalishankinnat Saksasta", löytämättä Ahoniuksen (tai kenenkään muunkaan samaan aikaan lähteneen) nimeä niistä.

12 tuntia sitten, Vesa Viero kirjoitti:

Kuvat varmaan otettu saksassa .   Eihän meillä tunnettu sähkökynttilöitä.

Suomesta kävi muutamia  sotasaaliskoneita saksassa tutkimuksissa.

Liekö ollut matkan tarkoitus.

Ter Vesa

Suomesta Saksaan lähetetyt DB-3 (VP-13) ja I-16 (VH-21) eivät näyttäisi liittyvän Ahoniuksen Saksan matkaan asiakirjojen perusteella, vaan ei voi varmasti tietää...

Tässä päiväkäsky kapteeniksi ylennyksestä ja Ahoniusten sukuhauta Helsingin Hietaniemessä:

 

IMG_0461.JPG

IMG_8229.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
poistettu ylimääräinen sana
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Raimo. Minäkin olen koittanut etsiä syytä tuolle komennukselle. Eiköhän se syy saada vielä selville. Samoihin aikoihin oli muuten toinenkin komennuskunta parisen kuukautta Varsovassa saksalaisten luona tyyppikoulutuksessa Dornier Do 17Z-pommikoneisiin. Mukana oli 12 upseeria ja 13 aliupseeria. Komennuskuntaa johti majuri Niilo Artola LLv 46:sta, ja mukana Varsovassa oli kyllä ihan eri miehet.

Tuo Saksan komennuskunnan kokoonpano on sikäli mielenkiintoinen, että reissussa oli mukana sekä hävittäjä- että pommikoneohjaajia. Lisäksi tekniseltä puolelta ins.majuri Harri. LLv 24:n 4. lentueen spk:ssa on myös mainittu kapteeni Pelle Soveliuksen lähtö Saksaan Vesivehmaan lentokentän kautta ja tulo takaisin laivueeseen, mutta tehtävää Saksassa ei mainita. Samaten LLv 46:n spk:ssa on merkinnät, joissa on mainittu sekä Mellerin, että Helmisen Saksaan lähtö ja tulo. Päivämäärät ovat samat kaikilla. Se, että mukana on kaksi LLv 46:n ohjaajaa voisi viitata jotenkin tuleviin Dorniereihin, mutta tämä on vain spekulointia.

Raimon laittaman dokumentin perusteella Ahonius ylennettiin kapteeniksi tuolloin loppuvuonna 9.12. komennuksen aikana. Näissä suunnilleen samoina päivinä kirjoitetuissa eri sotapäiväkirjoissa hänet on mainittu sekä luutnanttina (lähtö), että kapteenina (tulo). Reissun aikana 15.10.-31.12.1941 hänellä näyttää olevan vielä luutnantin arvomerkit puvussaan. Olisi kiva tietää juhlitaanko kuvissa miehen saamaa mahdollista ylennystä Saksassa vaiko joulua, tai vaiko molempia!

Vielä hieman ins.majuri Harrista. Hän kävi juuri ennen Saksan reissua vielä kierroksen tukikohdissa, ensin 9.10. illalla Lentorykmentti 2:n esikunnassa yhdessä kapteeni Paimion kanssa keskustelemassa talvihuollosta ja sen välineistä. Seuraavana päivänä 10.10 kävivät edellä mainitut sekä konetarkastaja Sola Nurmoilassa huoltoasioissa ja sama ryhmä vielä 11.10. LLv 24:ssa ja LLv 28:ssa huoltoasioissa. Muutaman päivän päästä 15.10. olikin Harrilla ja näillä muilla lähtö Saksaan.

Komennuskunta Saksaan. Komennus 8.10., ilmoittautuminen evl Sarkolle Mikkelissä 13.10 ja lähtö Saksaan 15.10.1941. Paluu 31.12.1941.

- insinöörimajuri Armas Jalmari Johannes Harri, Ilmavoimien Esikunta

- kapteeni Erkki Heinilä, hävittäjäohjaaja, Täydennyslentolaivue 35:n komentaja

- kapteeni Tauno Meller, pommikoneohjaaja, lentueenpäällikkö, 1/Lentolaivue 46

- kapteeni Per-Erik Sovelius, hävittäjäohjaaja, lentueenpäällikkö, 4/Lentolaivue 24

- luutnantti Per-Eric Ahonius, hävittäjäohjaaja, lentueenpäällikkö, 3/Lentolaivue 6

- luutnantti Aarre Helminen, pommikoneohjaaja, Lentolaivue 46

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
täsmennyksiä
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvat 5-12, ilmeisesti kaikki kuvien henkilöt saksalaisia? olisiko Ahoniuksen kuvaamia? Tämä jää arvoitukseksi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pentti Manninen arveli, että kuvat 5-10 olisi voitu ottaa Malmin lentokentällä sijainneessa Luftwaffen kerhotalossa. Se tuli tutuksi nimellä Sonnenschein. Kalustus ja tarjoilu "Saksan malliin". Kuvassa 10 oikeanpuolimmaisin on Mannisen mukaan kovasti samannäköinen kuin Helsingin varuskunnan komendantti Carl Seber. Näin muuten onkin, ja myös kuvissa 6 ja 7 ja 8 saattaa olla sama kaljupäinen henkilö istumassa oikeassa reunassa, minusta hän voisi olla sama Ceber. Löysin Carl Seberistä muutaman kuvan SA-kuvista, päivätty 28.10.1941 Helsingissä. Sama mies näyttää olevan kuin ainakin kuvassa 10.

Lisäksi kuvissa 7 ja 8 seinällä oleva taulu saattaa mielestäni esittää ev.luutnantti Kurt Kuhlmeytä, samoja piirteitä on. Tämäkin voisi olla johtolanka Malmille. Tein viimeiseksi kuvakollaasin Kuhlmeystä, niin voi verrata tauluun ja valokuvaan. Saisiko Mika taulusta paremman otoksen jotenkin?

Sen sijaan kuvien 1-4 väittäisin olevan muualta, todennäköisesti siis Saksasta. Perustelen niissä olevaa joulukoristusta, sekä Ahoniuksen luutnantin arvomerkkejä. Nämä yhdessä viittaavat joulunaikaan 1941.

edit: Lisään tähän vielä Penalta saamiani lisäkommentteja.

"Kuhlmey oli sakujen sankari Stuka-lentäjänä. Mutta olisiko ollut Malmilla 1941 seinäpiirroksena, oli muistaakseni Afrikassa. Jos pitäisi arvata niin tuossa saattaa olla Kommandatur Fliegerhorst Malmi henkilökuntaa. "Jouluvalot" ehkä vain käytännön tarpeesta, kun kentän valot menivät usein. Rillipää ehkä saksalainen Rissland, joka oli 1941 Luftwaffen ensimmäinen pomo kentällä.

Suuri osa noista tyypeistä olisi hyvinkin ei-lentämätöntä Malmille sijoitettuja saksalaisia. Ainakin komppanian kokoinen lentokenttämuodostelma, viestiä, sääosasto ja muita (lentokenttäkorjaamo)."

Jukka

img6-2.jpg.3afbfc88394f27c4d9892d0dcab91c43.jpg

58721.jpg

58722-1.jpg

Kuhlmey.png

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(minullekin tuli mieleen nimi Kurt Kuhlmey, kuva 2 (keskellä olevasta henkilöstä) +3 (oikealla) , mutta ajattelin että mies oli silloin muualla kuin Saksassa/Suomessa)

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
korjaus, kuva 2+3
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään