Aatu Impiö

Lähestymisvalot

21 viestiä aiheessa

Koneita spottaillessa olen usein miettinyt että milloin kiitotien päädyissä olevissa (EFOU:ssa keltaisissa) tolpissa olevat valonheittimet (ILS-valot??) syttyvät?

Punaiset valot palavat kyllä tolpissa koneiden laskeutuessa ja noustessa, mutta koskaan en ole nähnyt valonheitinten palavan, vaikka keli olisi ollut pimeä ja overcast muutama sata jalkaa. Käsittääkseni nämä valonheittimet tekevät myös päällä ollessa "pyyhkivää" liikettä, mitä Youtube-videoista olen nähnyt.

Olisi mukava päästä näkemään valot joskus toiminnassa, eli milloin kannattaa kentälle suunnata, mikäli niitä halajaa nähdä?

Muokattu: , käyttäjä: Aatu Impiö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILS on radioaalloilla toimiva systeemi, ei siinä mitään valoja ole (tai sitten olen ihan "ulalla"). Tämä voisi vaatia nyt tarkennusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30 minuuttia sitten, Timo Koski kirjoitti:

ILS on radioaalloilla toimiva systeemi, ei siinä mitään valoja ole (tai sitten olen ihan "ulalla"). Tämä voisi vaatia nyt tarkennusta.

Minä ainakin varmuudella olen ulalla näistä asioista;D Tarkennuksena kuitenkin että tarkoitin että käytetäänkö näitä kyseisiä valoheittimiä ILS-lähstymisen yhteydessä. Valothan ei itsessään tietenkään "navigoi".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse on lähestymisvaloista. Tarkemmin löytyy rakenteista ja hienouksista, kun hakee hakusanoilla "Approach light systems"

Valot sytytetään yleensä huonossa näkyvyydessä siinä vaiheessa, kun saapuva kone on loppuosalla, eli muutamaksi minuutiksi ennen koneen laskeutumista.

Esimerkiksi tuossa eilen oli 100% suurtehovalot päällä lähestymisessä, kun näkyvyys oli alle 3km ja pilvikorkeudet alle 300ft luokkaa. Tänään taas ei ollut suurtehoiset päällä, kun pilvikorkeudet oli alkaen 800ft ja näkyvyydet yli kymmentä kilometriä.

Muokattu: , käyttäjä: Harri Kontturi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä sellainen yksityiskohta tuohon aloitukseen, että esimerkiksi Suomessa ei mikään lähestymisvalolinja tee pyyhkivää liikettä valoilla, vaan kyllä ne kaikki palaa samalla kirkkaudella keskenään (ryhmän kirkkaus kokonaisuutena on suurtehovaloissa säädettävissä).

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyykö laskeutuva lentokone laittamaan lentokentän valot päälle nappia painamalla jostain lentokoneen painikkeista?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa ei käytössä millään lentoasemalla. Nummelaan on (kai?) tulossa joku tälläinen järjestelmä, kentälle on tänä vuonna asennettu valojärjestelmä enemmän/vähemmän valmiiksi (en ole ihan perillä tarkasta tilanteesta).

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Suomessa ei käytössä millään lentoasemalla. Nummelaan on (kai?) tulossa joku tällainen järjestelmä, kentälle on tänä vuonna asennettu valojärjestelmä enemmän/vähemmän valmiiksi (en ole ihan perillä tarkasta tilanteesta).

Olikohan Vesivehmaalla joskus 90-luvulla käytössä tuollainen systeemi. Sitä joskus yöllä kokeiltiin, kun lennettiin Hesasta (siis Vantaalta) Kuopioon. Ei taidettu kyllä onnistua valojen sytyttämisessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Olikohan Vesivehmaalla joskus 90-luvulla käytössä tuollainen systeemi. Sitä joskus yöllä kokeiltiin, kun lennettiin Hesasta (siis Vantaalta) Kuopioon. Ei taidettu kyllä onnistua valojen sytyttämisessä.

Muistelin, että Kumlingessa olisi myös ollut joskus, mutta ei ole nykyään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan Eurassa ollut. Pirkkalassakin joutui pyytämään kenttäpäivystystä laittamaan valot päälle, silloin kuin torni ei ollut vielä 24h auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.10.2021 at 21.03, Aatu Impiö kirjoitti:

Koneita spottaillessa olen usein miettinyt että milloin kiitotien päädyissä olevissa (EFOU:ssa keltaisissa) tolpissa olevat valonheittimet (ILS-valot??) syttyvät?

Punaiset valot palavat kyllä tolpissa koneiden laskeutuessa ja noustessa, mutta koskaan en ole nähnyt valonheitinten palavan, vaikka keli olisi ollut pimeä ja overcast muutama sata jalkaa. Käsittääkseni nämä valonheittimet tekevät myös päällä ollessa "pyyhkivää" liikettä, mitä Youtube-videoista olen nähnyt.

Olisi mukava päästä näkemään valot joskus toiminnassa, eli milloin kannattaa kentälle suunnata, mikäli niitä halajaa nähdä?

 

Lennonjohto tai AFIS käyttää lentopaikan valoja. Lähestymisvaloja on sekä pieni- (punaiset) että suuritehoisina. Suurtehojen valovoimakkuutta voi säädellä viiden eri asetuksen välillä, nämä ovat 1%, 3%, 10%, 30% ja 100% voimakkuudet. Suurtehoja käytetään, kun pilvikorkeus on alle käytössä olevan lähestymismenetelmän OCA/OCH+300ft, kun näkyvyys on alle 5 km tai kun tilanne niin vaatii. EFOU ILS osalta näyttäisi n. 500ft pilvikorkeus tarkoittavan sitä, että satkut pitäisi olla käytössä. Jos 30 käytössä, niin siihen päähän taasen riittää n. 600-700ft pilvikorkeus tarvitsemaan satkut. Kannattaa myös huomata, että ne valot on luonnollisesti suunnattu yläviistoon, joten maasta ei välttämättä saa ihan täysin käsitystä siitä, kuinka kirkkaat ne ovat. Erityisesti pimeällä tulee himmennyspyyntö käytännössä heti, kun kone pääsee pilven alle, sillä ne häikäisevät aika pahasti hämärällä ja pimeällä.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten kiitotien päässä sivulla on joskus VASI tai PAPI -valot, jotka värivaloilla avustavat lähestyvää konetta/lentäjää oikealle liukukulmalle. VASI =  Visual Approach Slope Indicator. Valosysteemi ei kai käytä ILS -laitteistoa, Systeemi voi olla ilman antureita suoraan valoilla/optiikalla toteutettu. Jotkin tuontapaiset valot on kai vieläkin Malmin kentällä tai oli vielä aiemmin tänä vuonna. 

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin PAPIt pitäisivät olla edelleen paikallaan, mikäli vaarantamiskieltoa ei ole rikottu ;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla oli valojen kytkentämahdollisuus lennonjohdon lisäksi myös kenttäpäivystäjän huoneessa. Vielä 90-luvun alkupuolella kenttäpäivystäjä päivysti ympäri vuorokauden. Tämä tarkoitti sitä, että myös lentotoiminta oli mahdollista 24/7. Saavuttaessa yölennolta pyydettiin rullauksen jaksolla kenttäpäivystäjää sytyttämään valot. Samoin lennolle lähtö oli mahdollista vaikka klo 3 yöllä, kun lentosuunnitelmä lähetettiin Helsinki-Vantaan tornille ja ilmassa otettiin yhteys lähestymisen jaksolla.

Tämä järjestely toimi hyvin, kunnes Malmin päällikkö ajatteli säästää kenttäpäivystyksen palkkakuluissa ja tilasi teollisuusvartijat lentokentälle tekemään kierroksia alkaen klo 23, johon päättyi kenttäpäivystys siitä alkaen. Ikävä kyllä siinä päättyi samalla yölentotoiminta klo 23 jälkeen. Teollisuusvartijoilla kun ei ollut rajoitettua radiopuhelimenhoitajan todistusta eikä siis lupaa puhua jaksolla, eikä kaiketi lupaa valojen säätämiseenkään.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Simo Lallukka kirjoitti:

Sitten kiitotien päässä sivulla on joskus VASI tai PAPI -valot, jotka värivaloilla avustavat lähestyvää konetta/lentäjää oikealle liukukulmalle. VASI =  Visual Approach Slope Indicator. Valosysteemi ei kai käytä ILS -laitteistoa, Systeemi voi olla ilman antureita suoraan valoilla/optiikalla toteutettu. Jotkin tuontapaiset valot on kai vieläkin Malmin kentällä tai oli vielä aiemmin tänä vuonna. 

Toimivat optisesti, eli PAPI-valoissa on neljä valoyksikköä, joista kaikista lähtee valkoinen ja punainen valo tietyllä kulmalla ulospäin (eri kulma joka yksikössä). Riippuen siitä, millä kulmalla kone on suhteessa valoihin, kone näkee sitten eri määrän punaisia ja valkoisia valoja.

fig4-7-2.gif.1a462d7e9c7fb68a00adeef1989

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeastaan oma kysymyksensä, mutta laitetaan nyt tähän jatkoksi kuitenkin: jos ei ole VASI:a tai PAPI:a tai muitakaan apuneuvoja ja edessä on esim. tuon ylläolevan kuvan mukainen näkymä (valoilla tai ilman), mistä ja miten se VFR-pilotti arvioi, ollaanko oikealla liukupolulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytän paria kauan sitten oppimaani hyvää sääntöä vfr-lähestymiseen: 5 x solmut = vajoamisnopeus jalkoina. Eli jos lähestymisvauhti on 60 kts, säädä vajoaminen suunnilleen 300 ft/min, jolloin liukukulma lienee lähellä sitä 3 astetta. Toinen sääntö on tarkkailla maastossa olevaa kohtaa (esim ratanumeroita tai viivaa) ja ikkunassa olevaa likatahraa. Jos ne näyttävät pysyvän päällekkäin koko ajan, menet mukavasti tuota pistettä kohti - jos maakohde alkaa nousemaan likatahran päälle, vajoat liian jyrkästi - ja kääntäen. Siispä älä pese ikkunaa liian puhtaaksi..

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään