Mika Laakso

Kierroslukumittarin tunnistus

5 viestiä aiheessa

Löytyi kaksi vanhaa rpm kierroslukumittaria, kuvissa 1 & 2. Mistä koneista lienevät?

Mittari 1. taulussa tekstit: Mark V, No 52506. Takapuolella W (?) D.

Mukana olevassa Valtion Lentokonetehtaan Tarkastusosaston lapussa kynällä tekstit:

52506, kierrosmittari, S&S 600-2600 4:1, 4789KK. Ja lapun takapuolella:

Työtil no 455/V, pvm. 23.2.42

Mittari 2. mittarin jalan ja vaijerin kiinnitysosan täsmäävät numerot 0 ja 5,

ei muita numeroita. Paitsi pohjaan raaputettu 20kpl.

Sain mittarit viitteellä että 1. on Tiger Moth tyyppisestä suomi-koneesta.

Ja 2. on pyörivällä tähtimoottorilla olevasta kangaspuusta...

IMG_0001 (21).JPG

IMG_0002 (19).JPG

IMG_0003 (13).JPG

IMG_0004 (11).JPG

IMG_0005 (11).JPG

IMG_0010 (7).JPG

IMG_0006 (8).JPG

IMG_0007 (9).JPG

IMG_0008 (7).JPG

IMG_0011 (5).JPG

IMG_0012 (3).JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Löytyi kaksi vanhaa rpm kierroslukumittaria, kuvissa 1 & 2. Mistä koneista lienevät?

Mittari 1. taulussa tekstit: Mark V, No 52506. Takapuolella W (?) D.

Mukana olevassa Valtion Lentokonetehtaan Tarkastusosaston lapussa kynällä tekstit:

52506, kierrosmittari, S&S 600-2600 4:1, 4789KK. Ja lapun takapuolella:

Työtil no 455/V, pvm. 23.2.42

 

Sain mittarit viitteellä että 1. on Tiger Moth tyyppisestä suomi-koneesta.

IMG_0001 (21).JPG

 

Mm. De Havilland "Moth" -lentokone on hyvä ehdokas tälle (1.) mittarille. Suomen ilmavoimien ainoassa Tiger Moth´issa (MO-159) ei kuitenkaan ollut tätä mittari-mallia käytössä. Heti etsiskelyn alussa löytyi yksi lentokone johon mittari on ollut sovitettuna, ja se oli VL Kotka (KA-148). Jospa vielä löytyisi numerolla 52506 oleva mittari...

IMG_1617.thumb.JPG.ab1f1c303bf9880e2e1f93015d42fa7d.JPGIMG_1618.thumb.JPG.eafae659d0d5c5d54336d9c8381fd09c.JPGIMG_0436.thumb.JPG.858e3ce7f8e7f85e1cb936391a4235c8.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Raimon löytämässä VL Kotkan otteessa on maininta 2:1. Mun 1-mittarissa kiinni olevassa lapussa 4:1?

No mutta nyt tulee täsmätietoa (1.) kierroslukumittaristasi. Mittarin N:o 52506 ensiasennus uuteen vastavalmistuneeseen D.H.60 Moth´iin MO-115 koelentoineen vuonna 1930. Numerosarjan 52500-52511 kaikki mittarit asennettiin D.H.60 Moth -koneisiin.

kuva1.thumb.JPG.a9b24f4dd412afede39179bc540d538a.JPGkuva2.thumb.JPG.d6be34db1632c6a9c651947d6d65fa99.JPGkuva3.thumb.JPG.4ef428fcad2e323f2d8f447fd42b7361.JPG

Seuraavana löytyi korjatun MO-102:n luovutus- ja vastaanottopöytäkirja (Veljekset Karhumäki > Ilmailuvarikko > edelleen Lentoasema 1:lle Uttiin) jossa mittarisi mainitaan. MO-102 koki laskuvaurion Utissa 30.12.1936, ja kone lähetettiin Ilmailuvarikolle tammikuussa 1937.

kuva4.thumb.JPG.dfd7c248c5179a3a4b690f5a0b9754b0.JPGkuva5.thumb.JPG.8a5ee4367ad130cc1cbe7620610febb4.JPGkuva6.thumb.JPG.b93a27c603cdf0ff3cb63bfe93de39a1.JPG

Vauriosta kuvalla löytyy tarkempaa tietoa kirjasta: Utin koneet siipi maassa (2.painos), Jukka Vesen - Heimo Siiropää, Utin Ilmakilta 2018.

Lähde: Kansallisarkisto.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään