Jan-Erik Andelin

Ex-Abba-kone Pohjanmaalla?

14 viestiä aiheessa

Musayhtye ABBA:n käytössä ollut kone - Duke? Baron? - on tietojeni mukaan edelleen liikenteessä tukikohtana EFVA tai EFSI? Onko kellään tarkempaa tietoa? Joidenkin arvausten mukaan OH-BDX, mutta se taitaa koko ikänsä ollut Suomen rekkareissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minute ago, Jan-Erik Andelin said:

Musayhtye ABBA:n käytössä ollut kone - Duke? Baron? - on tietojeni mukaan edelleen liikenteessä tukikohtana EFVA tai EFSI? Onko kellään tarkempaa tietoa? Joidenkin arvausten mukaan OH-BDX, mutta se taitaa koko ikänsä ollut Suomen rekkareissa?

OH-BDX ostettiin USA:sta ja siirtolennettiin Helsinkiin rekisteritunnuksella N4AJ alkuvuodesta 1982, ei ole koskaan ollut Ruotsissa rekisterissä. Taitaa edelleen olla olemassa Seinäjoella. Yhtään Baronia Suomessa ei enää ole. 

En ole koskaan kuullut, että ABBA:lla olisi ollut oma kone, mutta se nyt ei välttämättä todista mitään muuta kuin huonon kuulon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

OH-BDX ostettiin USA:sta ja siirtolennettiin Helsinkiin rekisteritunnuksella N4AJ alkuvuodesta 1982, ei ole koskaan ollut Ruotsissa rekisterissä. Taitaa edelleen olla olemassa Seinäjoella.

Kone näyttää Traficomin nykyisin aika mukavasti toimivan rekisterihaun mukaan olleen samalla omistajalla jo yli 27 vuotta ja lentokelpoisuuskin on voimassa. Aika tuoreitakin kuvia löytyy netistä.

Mäkinen/Ritarannan mukaan OH-BDX:n aikaisemmat tunnukset olivat N86TP, (N5AJ) ja viimeisenä N4AJ, kuten Juha kirjoitti. Miksiköhän tuo yhdellä heittävä N-numero on teoksessa sulkeissa? En löytänyt pikaisella haulla kahdesta ensimmäisestä jälkeä netissä tai FAA:n rekisterihaussa.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Jorma Kosonen said:

 

Mäkinen/Ritarannan mukaan OH-BDX:n aikaisemmat tunnukset olivat N86TP, (N5AJ) ja viimeisenä N4AJ, kuten Juha kirjoitti. Miksiköhän tuo yhdellä heittävä N-numero on teoksessa sulkeissa? En löytänyt pikaisella haulla kahdesta ensimmäisestä jälkeä netissä tai FAA:n rekisterihaussa.

Rodney

Ne sulkeet tarkoittavat muistaakseni sitä, että rekisteritunnus on ollut varattuna, mutta ei otettuna käyttöön. Tässä kuva koneesta pian Helsinkiin saapumisen jälkeen. Vasen potkuri lepoutettuna, en tiedä tuliko niin laskuun, vai olisiko säikähtänyt kylmää sammuttaessa tjsp. 

be60n4aj-001.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä se systeemi on monissa vapaaturbiinimoottoreissa käytössä. Gas produser pyörittää öljypumppua ja se pysähtyy nopeammin kuin potkurin inertian pyörittämä työturbiini, jos potkuria ei lepuuteta. Voitelu éi toimi työturbiinissa kun öljypumppu ei pyöri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei liity mitenkään    kyseiseen  Baroniin mutta onpahan kaksi moottoria.

Kuvat Rovaniemeltä.   Laskuvaurion  jälkeen kone hinattiin hallille .  josta myöhemmin

rekkakyydillä Helsinkiin ,    Sikäli sattui sopivasti että  yhtiömme silloisen lippulaivan

ja samalla ainoan  koneen  toinen siipi pääsi samalla kuljetuksella

 Pankkoselle Järvenpäähän  uudelleenverhoilua   varten.

    Kone Cessna 140   OH-CSA

 

OH-CDH Cessna 310 laskuvaurio.jpg

OH-CDHa.jpg

OH-CDHc Takaisin Hesaan rekalla .Samaan kyytiin OH-CSA siipi.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille. Kyseinen "Abba-kone" onkin omistajan mukaan Cessna Citation OH-RBX, joka ei sitten olekaan ollut musiikkiyhtyeen käytössä, vaan myöhemmin jäsen Björn Ulvaeuksen omistuksessa muutaman vuoden 00-luvulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään