25 viestiä aiheessa

Onko kellään usealla kaukopartiolennolla kk-ampujana/tähystäjänä toimineen kersantti Vaito Simanaisen henkilötietoja? - Ei löydy SLM-luettelosta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MyHeritage-sivusto antoi Vaito Kalervo Simanaiselle syntymävuoden 1918 ja kuollut 2009.

Jukka 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli Ilmasotakoulun konekivääriampuja- ja radiosähköttäjäkurssilla talvisodan aikana. Kursseja pidettiin kolme. Veikkaisin, että oli ensimmäisellä 4. joulukuuta 1939 alkaneella tai toisella 14. tammikuuta 1940 alkaneella. Kauko Aho mainitsee nimittäin tuolla olleensa samalla kurssilla ennen lento-opintojaan. Löytyyköhän noiden kurssien papereita jostakin. virtualpilots.fi: WW2History-UrbanBlitz2004-Aho.html

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konekivääri- ja sähköttäjäkurssi 1. ja 2. 1939-1940.

http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=36137

http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=36138

edit: Vaito Simanainen on luettelossa ja Kauko Aho ilmoittautui samalle kurssille heti perässä 6.2.-40. 

Jukka

4F467269-E927-4DD1-8E46-279B85288659.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vaan. Osassa 2 muutama sivu juttua hänen itsensä kertomana ja valokuvia.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Juutinen kirjoitti:

Simanaisesta taisi olla jotain juttua Toivo Sorsan Lentäjän albumeissa. 

"Kersantti Vaito Simanainen, konekivääriampuja-lentosähköttäjä "työpaikallaan" He-115:ssä. Kers. Simanainen oli mukana kaukopartioiden kuljetus- ja huoltolennoilla kolmena kesänä. Hänelle kertyi yhteensä 56 vihollisen puolelle lentokoneella tehtyä laskeutumista."

Jutut ovat yhdeksän miehen kaukopartion vieminen 20.6.43 linjojen taakse He-115:llä Yrjö Lemmingin lentämänä. Laskeutumisen jälkeen Simanainen ampuu kolmea vihollista veneeseensä. Jutusta ei selviä jätettiinkö kaukopartio tehtävää suorittamaan.

Toinen juttu on kaukopartion haku He-59:llä (SD+EE) 9.7.43. Partion Lemminki oli vienyt 4.7.43 ja tullut yllätetyksi jääden miehistöineen vangiksi.

Rodney

Toivo Sorsa: Lentäjän Albumi 2, PM-Julkaisut, 1979, ISBN 951-99137-9-3

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Viite
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minuuttia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Voiko joku vielä kertoa miksi Simanaista ei löydy SLM-luettelosta?

Mitä todennäköisimmin, koska sitä ei ole hänelle sota-aikana myönnetty. Saatan tietysti olla väärässäkin ja SLM-luettelon tekijät missanneet hänet.

Luettelossa on muutama, jotka ovat saaneet merkin vasta kymmeniä vuosia sodan jäleen. Ja ainakin yksi sodan jälkeen ko. merkin saanut puuttuu luettelosta. Olisi mielenkiintoista, jos joku pääsisi käymään läpi sodan jälkeen myönnetyt merkit ja onko niissä lisää vastaavia tapauksia.

Rodney

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Voiko joku vielä kertoa miksi Simanaista ei löydy SLM-luettelosta?

Konekivääriampujat saivat lentomerkkinsä vasta 22.04.1942 alkaen.

5 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Mitä todennäköisimmin, koska sitä ei ole hänelle sota-aikana myönnetty. Saatan tietysti olla väärässäkin ja SLM-luettelon tekijät missanneet hänet.

Luettelossa on muutama, jotka ovat saaneet merkin vasta kymmeniä vuosia sodan jäleen. Ja ainakin yksi sodan jälkeen ko. merkin saanut puuttuu luettelosta. Olisi mielenkiintoista, jos joku pääsisi käymään läpi sodan jälkeen myönnetyt merkit ja onko niissä lisää vastaavia tapauksia.

Rodney

SLM-luettelossa on kyllä viitattu päiväkäskyyn N:o 18/26.04.42. [kohta] 3. "Ylipäällikkö on esittelyssä 22.04.42 hyväksynyt käytäntöön Suomen lentomerkin konekivääriampujalle."

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/24/2021 at 17.42, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Konekivääriampujat saivat lentomerkkinsä vasta 22.04.1942 alkaen.

Tuo ei käsittääkseni tässä, eikä ehkä muissakaan tapauksissa selitä, miksei merkkiä ollut myönnetty. Ylipäällillkkö hyväksyi SLM:n kk-ampujille tuolla pvm:llä, mutta en usko (uskoni tuskin saattaa olla väärä), että vaatimuksia alettiin laskea vasta tuosta pvm:stä. Ensimmäiset 18 SLM:ä kk-ampujille myönnettiin 10.07.1942. Eiköhän kunkin henkilön suoritukset laskettu heidän sotilasuransa alusta?

Virtanen/Temmes luettelossa on mainittu kolme vaatimusta konekivääriampujan SLM:n myöntämiselle.

En ole asiaan syvällisesti perehtynyt, mutta yksi mahdollinen seikka miksei lentomerkkiä ole myönnetty, voisi olla vaatimus 1. lk:n sotilasradiosähköttäjän tutkinnosta. Tai Ilmav. komentajan hyväksymän ohjelman mukaisen kk. ampujakurssin suorituksen puuttuminen.

PN:na oletan , että kymmenen rintamalentoa korvaa ainoastaan tuon 50 lentotunnin vaatimuksen tehtävässä. Ei siis kurssia ja 1. lk sotilasradiosähköttäjän tutkintoa, jotka vaaditaan joka tapauksessa?

Oliko näin esim. sodan jälkeen myönnetyissä merkeissä? Virtanen/Temmes luettelossa näistä kahdessa on maininta "sotalentojen perust."

Oli miten oli, uskon kaikkien merkkinsä ansainneen, ja joidenkin ilmeisesti jääneen sitä paitsi, vaikka sen olisivat suoritustensa perusteella ansainneet.

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaito Simanaisen ihmeellinen kantakortti-sotku!

Vaito Simanaisen kantakortin liitteenä on hänen kiitoskirjeensä 1.11.1968 tapahtuneen ylikersantti-ylennyksen johdosta, missä hän toteaa että Ilmavoimien komentaja, kenr.luutn. Reino Turkki oli myöntätyt hänelle 4.8.1967 Suomen Lentomerkin tähystäjälle Honoris causa No. 212.

Simanainen toteaa myös että hänelle on jäänyt epäselväksi milloin hänet todellisuudessa on ylennetty ylikersantiksi - Simanainen oli saanut VR4-kunniamerkin 10.11.1944, jonka kunniamerkin saatekirjeen mukaan hänet olisi samalla ylennetty ylikersantiksi. Tämä ylennys on jostakin syystä jäänyt kirjaamatta kantakorttiin, missä on ainoastaan em. ylennys ylikersantiksi reservissä 1.11.1968!

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaito Simanaisen sotilasarvojen ylennysten tahti oli alussa huimaava.

- Res.lentosotamiehenä ISK:n oppilaaksi K.K.ampuja ja sähköttäjäkurssi 2:lle, ajalla 2.2.-27.3.1940.

- Res.alikersantista (milloin alikersantiksi ylennys oli?) res. kersantiksi Lentorykmentti 4:n päiväkäskyllä N:o 15/40, 23.5.1940.

-Ylikersantiksi ylentäminen saikin sitten odottaa 1960-luvun jälkipuoliskolle saakka.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei nyt liity Simanaisen erikoiseen ylennysuraan muuten, kuin erikoisuuden vuoksi. Bruuaksen Veijolla oli sotilaslentomerkin lisäksi myös toinen Ilmavoimien sodan aikana myönnetty lentomerkki (kk-ampuja muistaakseni)? Ja tämän merkin kantamisen oli joskus paljon myöhemmin joku nykyupseeri kyseenalaistanut jossakin reserviläisillassa (Upinniemessä)? merkin harvinaisuuden vuoksi. Voisikohan joku tarkistaa muistikuvani Temmeksen luettelosta, meinaan merkkien suhteen?

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg
Taitofonia tai tautofonia 😂

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ote Simanaisen kantakortista (ylennykset ja kunniamerkit - korpraali 27.6.1940, alikersantti 13.8.1941, kersantti 12.8.1942 ja ylikersantti 1.11.1968 - toisen kerran?? ), sekä kantakorttiin liitetty Simanaisen kirje 13.11.1968.

IMG_5647crop.JPG

IMG_5643.JPG

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
59 minuuttia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Tämä ei nyt liity Simanaisen erikoiseen ylennysuraan muuten, kuin erikoisuuden vuoksi. Bruuaksen Veijolla oli sotilaslentomerkin lisäksi…

Selvennetään sen verran, että nimi kirjoitetaan Veijo Broas. Itse olen nyt reissussa, joten en pysty tarkistamaan lentomerkkiluettelon tietoja hänestä. 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Selvennetään sen verran, että nimi kirjoitetaan Veijo Broas. Itse olen nyt reissussa, joten en pysty tarkistamaan lentomerkkiluettelon tietoja hänestä. 

Jukka

Veijo Broas-nimistä henkilöä ei ole koko SLM-luettelossa 1918-1944, jonka ovat koonneet Kullervo Virtanen ja K.J. Temmes.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, Veijo Broas oli syntynyt vasta maaliskuussa 1926. Nekrologin mukaan palveli Hävittäjälentolaivue 13:ssa. Eli oli kovin nuori. Onko kyseessä taas joku kesken jäänyt kurssi tms. ? Tai onko sukunimi vaihtunut. Nekrologi löytyy Hesarista.

Simanaisen huimia seikkailuja kannattaa lukea noista Virtuaalipilottien haastatteluista. Eiköhän VR4 tullut juuri kaukoparttiohommista. Näistä kaikista ei puhuta vieläkään. Simanainen taisi lentää pari keikkaa vielä rauhanteon jälkeen. Siitä on lyhyt maininta haastattelussa.  Kyseessä lienee ollut pari linjojen taakse jäänyttä partiota. Niiden huolto tai nouto. Niistä ei takuulla dokumentteja löydy kuin epäsuorasti.

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Tässä ote Simanaisen kantakortista (ylennykset ja kunniamerkit - korpraali 27.6.1940, alikersantti 13.8.1941, kersantti 12.8.1942 ja ylikersantti 1.11.1968 - toisen kerran?? ), sekä kantakorttiin liitetty Simanaisen kirje 13.11.1968.

IMG_5647crop.JPG

 

 

13 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Vaito Simanaisen sotilasarvojen ylennysten tahti oli alussa huimaava.

- Res.lentosotamiehenä ISK:n oppilaaksi K.K.ampuja ja sähköttäjäkurssi 2:lle, ajalla 2.2.-27.3.1940.

- Res.alikersantista (milloin alikersantiksi ylennys oli?) res. kersantiksi Lentorykmentti 4:n päiväkäskyllä N:o 15/40, 23.5.1940.

-Ylikersantiksi ylentäminen saikin sitten odottaa 1960-luvun jälkipuoliskolle saakka.

Alla olevien dokumenttien mukaisesti olen koonnut ylennykset yhteen. (Korjaus kurssin alkamisaikaan, joka oli 8.2., ei 2.2.).

Alinna on se päiväkäsky jossa päätettiin myöntää SLM myös konekivääriampujalle.

kuva1.thumb.JPG.125372ca02c65beb1ac56fccd502ed3f.JPGkuva2.thumb.JPG.5d9ed02c60d4dbc8fb289b7c2d991fc0.JPGkuva3.thumb.JPG.bb3e7aab4fab1b548be12e2ae9097cd3.JPGkuva4.thumb.JPG.fe560939a64399d425a092ab9d988ab8.JPGkuva5.thumb.JPG.3b0e9b35912cea05b98776205ed14c6a.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

No, Veijo Broas oli syntynyt vasta maaliskuussa 1926. Nekrologin mukaan palveli Hävittäjälentolaivue 13:ssa. Eli oli kovin nuori. Onko kyseessä taas joku kesken jäänyt kurssi tms. ? Tai onko sukunimi vaihtunut. Nekrologi löytyy Hesarista.

Ohjaajakurssi 8, vuosi 1946.

Ohj.K 8 -kurssijulkaisun kronikasta:

Broas, Veijo Viljo Kalervo. Kemi.

"Aslak", "Eskimo" - Elävä tietosanakirja, muttei siitä huolimatta - tai ehkäpä juuri siksi - voinut sietää kasvisruokia. Erikoisuus: lohivoileivät ja kahvi. Tyypillinen panttari - kasasi voinsakin leipäpalan toiseen päähän...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/24/2021 at 23.20, Jorma Kosonen kirjoitti:

PN:na oletan , että kymmenen rintamalentoa korvaa ainoastaan tuon 50 lentotunnin vaatimuksen tehtävässä. Ei siis kurssia ja 1. lk sotilasradiosähköttäjän tutkintoa, jotka vaaditaan joka tapauksessa?

Raimon laittaman alkuperäisen päiväkäskyn kopion mukaan tuo Virtanen/Temmes-luettelon perusteella tekemäni pilkun viilaaminen ei pitäne paikkaansa. Päiväkäskyn kolmannessa kohdassa on vain tuo 50 tuntia. Seuraava virke rintamalennoista ei kuulu kolmanteen vaatimukseen, vaikka se niin on V/T:ssa.

Sodan aikana 10 rintamalentoa olisi pitänyt riittää yksistään merkin saamiseen, mikäli tulkitsen päiväkäskyä oikein.

Rod (PN) :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Ohjaajakurssi 8, vuosi 1946.

Ohj.K 8 -kurssijulkaisun kronikasta:

Broas, Veijo Viljo Kalervo. Kemi.

"Aslak", "Eskimo" - Elävä tietosanakirja, muttei siitä huolimatta - tai ehkäpä juuri siksi - voinut sietää kasvisruokia. Erikoisuus: lohivoileivät ja kahvi. Tyypillinen panttari - kasasi voinsakin leipäpalan toiseen päähän...

 

Ok, Veijolla olikin uudempi lentomerkki ohjaajalle. Olisiko se toinen (kk/sähköttäjä) merkki voinut olla kuitenkin myönnetty 44 tai 45?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Veijo Broas-nimistä henkilöä ei ole koko SLM-luettelossa 1918-1944, jonka ovat koonneet Kullervo Virtanen ja K.J. Temmes.

Tämän missasin, eli ei ollut mitään vanhaa lentomerkkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään