Eero Aitamaa

Mikä lähdön valmistelussa kestää?

11 viestiä aiheessa

Katselin juuri videota Hornetien lähdöstä maantietukikohdasta. Ne rullaavat metsän suojasta kiitotielle, mutta sitten siinä kiitotiellä pitää seisoa minuuttitolkulla ennen lähtökiidon aloittamista. Vihollinen ehti tuhoamaan ne moneen kertaan ennenkuin Hornetit pääsevät ilmaan. Suomeen pitäisi tilata sellaisia hävittäjiä, joiden lähtökiito voidaan aloittaa heti, kun nokka on menosuunnassa. Toi saman tyyppinen kuppaaminen on tosin käytössä kaikilla muillakin lentävillä laitteilla, kuten helikoptereilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siinä nyt niin kauaa mene... Tietenkin koneen on itse tehtävä tietyt tarkastukset ennen lentoonlähtöä, ohjainpintojen toimivuus yms. inertian ja muun toimivuus. Jos on kohotettu valmiustila niin kuski lähestulkoon päivystää istumalla koneen ohjaimissa valmiina lähtemään. 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuossakin tavattoman kauan kupattiin. Kiitoradan päähänkin piti pysähtyä about minuutiksi ennen liikkeellelähtöä. Kyllä Suomeen pitäisi saada nopeampia hävittäjiä tuon lähdön hankkimisen osalta. Vihollinen ei sellaista katsele, että "kupatkaa nyt ihan rauhassa, niin tuhoamme koneenne vasta sitten kun olette riittävän kauan kupanneet".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuossa mitään "kupata". Tuskin yksikään hx hankkeen koneista merkittävästi nopeammin pääsisi taivaalle. En tosin tiedä kuinka paljon nopeammin yksimoottoriset Gripen ja F35 suoriutuvat startista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää oon kerran ollut sellaisessa kyydissä matkustajakoneessa, että kiitotien päähän ei pysähdytty lainkaan. Kone rullasi normaalisti rullaustietä pitkin kohti kiitorataa ja näin ikkunasta, että nyt tullaan kiitotielle, kun on mustia renkaan jälkiä asvaltissa. Aattelin, että kohta pysähdytään kiitotien päähän testailemaan moottoreita, mutta ei mitään pysähdytty. Kun koneen keula osoitti kiitotien suuntaisesti, niin kapteeni laittoi heti ytyä putkiin ja moottorit lähtöteholle. Ei tarvinnut turhaan pysähtyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Eero Aitamaa kirjoitti:

Mää oon kerran ollut sellaisessa kyydissä matkustajakoneessa, että kiitotien päähän ei pysähdytty lainkaan.

Täysin normaalia ja jokapäiväistä toimintaa. Ei siellä kiitotiellä mitään moottoreita enää testailla tms.

Jos odotuspaikalle jäädään, niin siihen on syynä yleensä muu liikenne, matkustamo ei ole valmis, joku ohjaamovalmistelu kesken (harvemmin on), tai sellaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Eero Aitamaa kirjoitti:

Mää oon kerran ollut sellaisessa kyydissä matkustajakoneessa, että kiitotien päähän ei pysähdytty lainkaan. Kone rullasi normaalisti rullaustietä pitkin kohti kiitorataa ja näin ikkunasta, että nyt tullaan kiitotielle, kun on mustia renkaan jälkiä asvaltissa. Aattelin, että kohta pysähdytään kiitotien päähän testailemaan moottoreita, mutta ei mitään pysähdytty. Kun koneen keula osoitti kiitotien suuntaisesti, niin kapteeni laittoi heti ytyä putkiin ja moottorit lähtöteholle. Ei tarvinnut turhaan pysähtyä.

Uskoisin että millä tahansa suihkumoottoria käyttävällä lentolaitteella odotellaan moottorin lämpenemistä. Niissä koneissa mitä itse olen lentänyt aika on lyhimmillään 3 minuuttia ja pisimmillään 5 minuuttia. Sotilaskoneista en tiedä, mutta uskoisin niilläkin normaalioloissa odoteltavan lämpenemistä samalla tavalla.

Riippuu siis rullausmatkasta että pitääkö kiitotien päässä odottaa vai ei. Jos moottorin lämpenemisaika ei ole täynnä, niin liikennekoneella odotetaan yleensä kiitotien odotuspaikalla, mutta hiljaisessa liikennetilanteessa joskus myös kiitotiellä. Ja kuten Sami edellä sanoi, niin yleensä matkustajakoneen odottelu johtuu kyllä muista syistä.

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus (ainakin) muinoin pikkukoptereissa määrävänä oli akun varaustila. Pikkuisista akuista otettiin käynnistettäessä ns. kaikki irti. Piti käyttää ennen lentoonlähtöä niin kauan, että puhti riitti mahdollisessa flameoutissa uudelleenkäynnistämiseen. Sehän oli automatisoitu, ainakin joissain koptereissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Eero Aitamaa kirjoitti:

Katselin juuri videota Hornetien lähdöstä maantietukikohdasta. Ne rullaavat metsän suojasta kiitotielle, mutta sitten siinä kiitotiellä pitää seisoa minuuttitolkulla ennen lähtökiidon aloittamista. Vihollinen ehti tuhoamaan ne moneen kertaan ennenkuin Hornetit pääsevät ilmaan. Suomeen pitäisi tilata sellaisia hävittäjiä, joiden lähtökiito voidaan aloittaa heti, kun nokka on menosuunnassa. Toi saman tyyppinen kuppaaminen on tosin käytössä kaikilla muillakin lentävillä laitteilla, kuten helikoptereilla.

Rauhan aikana on tietyt proseduurit ja odotetaan esim. selvitystä lentoonlähtöön jne.

 

Tositilanteessa (tai sitä harjoitellessa) mennään heti. Mikään ei nykyisessä, eikä varmaankaan tulevassa, kalustossa estä nopeutettua lentoonlähtöä. Olen itse nähnyt lentoonlähdön seisontapaikan viereiseltä rullaustieltä. Kun kone on valmisteltu lentoonlähtöön tekniikan ja ohjaajan toimesta, niin siinä ei tarvitse mitään odotella jos muiden tahojen osalta homma on GO.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Eero Aitamaa kirjoitti:

Suomeen pitäisi tilata sellaisia hävittäjiä, joiden lähtökiito voidaan aloittaa heti, kun nokka on menosuunnassa.

Mistä saa lentokoneiden suihkumoottoreita, jotka ovat heti käynnistyksen jälkeen normaalisti käytettävissä lentoonlähtö- tai maksimityöntövoimalla? Ohjuksissa tulee vastaan, mutta kovin pitkää käyttöikää ei niillä moottoreilla ole.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään