Timo Partanen

Lenokoneen jäätyminen pilven läpi lennettäessä

5 viestiä aiheessa

Iltiksen otsikko epätavallisesta ilmiöstä on vähän outo, koska kyllä tuota näillä leveysasteilla tapahtuu säännöllisesti talviaikaan, mutta ei nyt ihan päivittäin tai edes viikottain.

Etelä-Suomessa ehkä vain unohdettu, että täälläkin voi pilvessä jäätää ja pakkasilla jää ei laskun jälkeen sulakaan itse, ja sitten maapalveluorganisaatio on ihmeissään kun sulatustoimia tarvitaan ja töissä ko.tehtävään (moottorien sulattelu) "koko lentoasemalla" on "yksi mies" ja viivettä kerääntyy. Tämä talven tulon yllätys on melkein vuosittain toistuva ilmiö alkutalvesta.... :hmm:

Pohjoisemmassa tapahtuu useammin ja Lapin kentillä talviaikaan jos ei jokapäiväistä, niin jokaviikkoista. Olosuhteista riippuen tietysti. Ja siellä valmiusaste tehtävän hoitoon on myös parempi, eli tarkistus/toimenpiteet hoituu itsestään muun koneen käännön ja tarkastuksen yhteydessä.

Moottorien ahtimien siipien tulee olla puhtaat jäästä ennen seuraavaa lähtöä, ja lähestymisessä tai rullatessa mahdollisesti kertynyt sinne jää sulatetaan pois kuumaa ilmaa siinne puhaltamalla. Moottoreissa on kyllä jäänehkäisy, mutta se ei tähän ilmiöön auta.

Siipiin ja muualle kertynyt jää puhdistetaan ennen seuraavaa lentoonlähtöä normaalissa jäänpoistokäsittelyssä. (ja Airbussilla voi huonolla tuurilla joutua käymään pesulla myös laskun jälkeen jos jäätäminen oli todella voimakasta silloin kun lennettiin laskusiivekkeet auki, koska niiden sisäänotto voi vaurioittaa rakenteita jos jää rutistuu niiden väliin - mutta ei eilinen sellainen ollut vaikka jäätä tulikin kohtalaisesti, koska pääosin jäätäminen oli välillä 2000-3000 ft minkä läpi pääsi lentämään sileänä).

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäänpoiston veteraanit Helsinki-Vantaalla kertoivat minulle joku vuosi takaperin, että tämä moottorien sulatus on nimenomaan nykyisten ohivirtausmoottoreiden ongelma. Ennen vanhaan kun DC-9 tai MD-8x rullasi laskun jälkeen standille moottorit jäässä, ei niitä tarvinnut sen kummemmin sulatella jäänpoistoporukoiden toimesta. Riitti vain, että mekaanikko laittoi ne keltaiset suojat sammutettujen moottorien imuaukkojen päälle ja kuumien moottoreiden jälkilämpö sulatti sinne kertyneen jään. Nykyisissä ohivirtausmoottoreissa on niin suuri ohivirtaussuhde, ettei sama temppu onnistu enää. Jotain hyvää noissa vanhoissa pillin muotoisissa mottoreissa oli.

(Näin minulle kerrottiin ja joku voinee korjata, jos tämä juttu on hevosmiesten tietotoimiston uutisia.)

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi osalla koneista saattaa saada jäätä siipiin pilven läpäisyssä jopa kesällä, jos kylmä polttoaine koskee tankin yläpintaan. Ilmiö on nimeltään Cold Soaked Fuel Frost (CSFF). Tällöin siiven yläpinta voi olla pakkasella ja lyhyellä käännöllä yläpintaan kertynyt jää ei ehdi sulaa. Esimerkkinä vaikka B737, jonka polttoaine koskee tankin yläpintaan noin 4000kg polttoainemäärällä. Tuollaista määrää ei yleensä lähestymisen aikana ole tankeissa kuin "läpitankkauksella", eli meno- ja paluulento on suunniteltu lennettäväksi yhdellä tankkauksella. Yleensä sitä tehdään ajan säästämiseksi, mutta lopulta aikaa voi mennä enemmän sulatteluun tai pesuun jota ei varsinkaan lämpimissä kohteissa ole välttämättä edes saatavilla. Osalla konetyypeistä ja operaattoreista voidaan kuitenkin viranomaishyväksynnällä lentää myös noudattaen CSFF-proseduuria, eli siivessä saa olla tietyllä alueella tietyn verran huurretta, vaikka yleisesti siiven täytyy olla täysin puhdas.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haiskahtaa roskalehden tavanomaiselta höpöuutiselta. Minäkin, oppimaton rasvari, olen "jokusen" käännön vaatimattoman urani aikana touhuillut. Useimmiten tuo mainittu fanien/potkurien jääkuorrutus toki oli lähempänä nollakelejä mutta ei mitenkään tavatonta kylmemmälläkään. Näen ongelman riittämättömän maapalvelukaluston/henkilöstön muodossa. Isommatkin moottorit sulattavat jäät jos imuaukon suojat virittelee mutta ei tarvi olla paljoa putte/pikkubussin kokoluokkaa isompi vehes niin ei niitä suojia yhtäkkiä ainakaan yksinään virittele. 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään