Mika Laakso

Lentokoneen pyörä

40 viestiä aiheessa

Sain kuvien mukaisen pyörän. Jo sodassa, ja myöhemmin Kauhavalla palvelleen lentokonemekaanikon

jäämistöstä. Pyörä on viimeksi hoitanut virkaansa kottikärryissä, mutta missä alunperin? Renkaasta

päätellen lentokoneessa. Renkaasta tekstit: DUNLOP AEROPLANE, wired type, Made in England,

4-00 fits 15" wheel, overall dia 23 1/4", 590 m/m (korjattu 590% - 590 m/m)

Muuten renkaan tekstit on selvää, mutta mitä tarkoittaa tuo 590%?

Ja mistä (jos) lentokoneesta?

IMG_5012.JPG

IMG_5011.JPG

IMG_5013.JPG

IMG_5015.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niinpä.. suurennuslasilla katsottuna se 590% onkin 590 m/m

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avro 504:a oli / on yksi kappale. Koskahan se saadaan takaisin näytille?

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
43 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Avro 504:a oli / on yksi kappale. Koskahan se saadaan takaisin näytille?

Sitten kun saadaan laajennus Ilmavoimamuseoon.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
53 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Englantilainen, olisiko Avro 504:sta? Kuva: Wikipedia. 

Jukka

 

Avroja oli yksi ja siinä on pyörät paikallaan.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

Avroja oli yksi ja siinä on pyörät paikallaan.

”Vararengas”…? Kai siihen varaosia on voinut olla. Kumeja ja pyöriä särkyi. No, voi olla jostain toisestakin koneesta tietysti. Martinsyde Buzzard?

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

”Vararengas”…? Kai siihen varaosia on voinut olla. Kumeja ja pyöriä särkyi. No, voi olla jostain toisestakin koneesta tietysti. Martinsyde Buzzard?

Jukka

Martinsyde´ssä on 700 x 100 m/m renkaat.

4 tuntia sitten, Seppo Koivisto kirjoitti:

Ainakin saksalaisissa hävittäjissä renkaan ulkohalkaisija oli 760 mm. Entä Moth?

D.H. Moth "Ilmatar" esitteessä kerrotaan että "Koneessa on 600 x 100 m/m Dunlop pyörät ja renkaat."

Lisätty:

Tässä D.H. 60X Moth´in OH-VKG pyörän mitat (4" x 15). Mutta onko siihen merkattu fitsit ja tuumat oikein päin? Mikan pyörässä kun on annettu mitoiksi 4-00 fits 15" wheel.

IMG_0673.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Liitetty asiakirjan tiedot
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

4-00 fits 15" wheel

Käsittääkseni näin: 4 tuumaa leveä rengas, sopii (fits) 15 tuuman vanteelle.

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIH 22, Koulukoneet
sivu 112 kuva MO-104 (viisi härpäkettä vanteen kehällä) vahvistanee Moth epäilyksen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Mika alussa kertoi, on pyörä peräisin Kauhavalla palvelleen lentokonemekaanikon jäämistöstä. Tämä sopii hyvin, sillä vuoden 1929 lopusta (MO-116) oli Ilmailukoulussa Kauhavalla yksi tai kaksi MO-konetta rivissä (v. 1934 oli neljä MO:ta).

Nämä "Ilmattaren" valokuvat olen ottanut Tampereen Teknillisessä museossa heinäkuussa 1976. Venttiilin :-[Rasvanipan etäisyys ja asento pyörän keskiöstä näyttäisi sopivan kohdilleen.IMG_4500.JPG.79b8ac15799be7f28284a628601a6104.JPGIMG_4500a.JPG.3ba5ffbd2d2db3491466dadd628f15b3.JPGIMG_4501.thumb.JPG.f139813bfcb371969e6c95df5a943608.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Venttiili pois ja rasvanippa tilalle
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimon laittamaan kuvaan sopii myös tuo keskiöstä tuleva piiitkä rasvanippa

31 minuuttia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

(viisi härpäkettä vanteen kehällä)

Ja nuo härpäkkeet ovat ilmeisesti "pölykapselin" (autoalan termi, onko lentokoneen kapselille oma sana?) kiinnitykseen liityviä?

IMG_5023.JPG

IMG_5021.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Venttiilin :-[Rasvanipan etäisyys ja asento pyörän keskiöstä näyttäisi sopivan kohdilleen.

Venttiilin reikä kapselissa täsmää myös pyörääni!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyörä on dh60 Moth koneesta, lukitaan vastaus. Mutta mennään pitemmälle. Jos tuon vanteen purkais ja soodapuhaltais.

Ja maalaisi, niin mikä olisi oikia maali, värikoodi. Ilmavoimien väreihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Pyörä on dh60 Moth koneesta, lukitaan vastaus. Mutta mennään pitemmälle. Jos tuon vanteen purkais ja soodapuhaltais.

Ja maalaisi, niin mikä olisi oikia maali, värikoodi. Ilmavoimien väreihin?

Olen samaa mieltä eli lukitse vaan D.H.60X Moth.

Mitäs jos sen vain soodapuhaltaisi ja suojalakkaisi. Maalaus vain peittää kaiken vanhan alleen eikä sen pinta ole enää noin elävän näköinen. Ehdotan yhteydenottamista Ilmavoimamuseoon, siellä kun tehdään hyviä fiksauksia vanhaa pintaa säilyttäen, esimerkkeinä mm, Breguet, P-39Q Airacobra, Hurricane, Brewster...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rasvan ja lian poisto liuottimella kemiallisesti ja fyysisesti. Pintaan voi laittaa suojaksi vaikka vernissaa tai Isotrol klarlack grundia (alkydilakka joka sisältää pellavaöljyä). Pintaruosteen päälle voi vetää Dinitrol RC 900 -ainetta joka tummentaa pinnan ja tekee suojakalvon (sisältää muurahaishappoa ja epoksihartsia) mutta tästä ei ole minulla kokemusta. Kumin puhdistus varovasti esim. mäntysuovalla tai saippualla joka ei liuota rasvaa.

Muokattu: , käyttäjä: Antti Lappalainen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos itse meinaa tehdä niin oheisesta videoleikkeestä voi nähdä mitä kätevä itäisen maanpuolstusalueen Igor kotioloissa on vastaavaan projektiinsa keksinyt. Kyseessä tietty BMW/Ural kopion restaurointi mutta eiköhän vanhan leko pinnavanteen entisointiin istu samat ideat kuin vanhaan Uraliin?  Katso kohdat 4:13-7:33 ja 18:43-19:32 ja 20:30-20:42 sekä 27:00-28:20. Saako noita mömmöjä mistään härmäläisestä apteekista /Kärkkäiseltä (?)  tai IKH:sta tms? En osaa sanoa tai kestääkö kerrostalon viemäriputket noita cocktaileja sitten kun niistä pitää päästä eroon...Lykkyä tykö! :thmbup:

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: petri a hiltunen
typot taas...
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, petri a hiltunen kirjoitti:

En osaa sanoa tai kestääkö kerrostalon viemäriputket noita cocktaileja sitten kun niistä pitää päästä eroon...Lykkyä tykö!

No ainakin vessanpönttö puhdistuu, vaikka putket menisi!

Rod :cool:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Petrin / Igorin videolla hyviä vinkkejä, jos aikoo uudenveroista tehdä. Tähän pyörään nyt kuitenkin päätettiin jättää "ajan patinaa".

Antin ohjeilla päällykumin puhdistus lievällä Mäntysuopa-liuoksella. Ei lähtenyt vanteelta ihan kivuttomasti..

Sisuskumi entinen. Pitää kattella siihen joku motskarin 15" sisuskummi tilalle, jos löytyy vanhan näköisellä venttiilillä..

Vanteen puhdistus alkanut varovasti lievällä liuottimella hammas- ja tiskiharjalla. Löytyy keskiöstä kiiltävää alumiinia

ja joku numerokin rasvanipasta, F22528

 

IMG_5037.JPG

IMG_5038.JPG

IMG_5036.JPG

IMG_5031.JPG

IMG_5035.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovaksi kuivunut rengas lähtee helpoiten irti vanteelta kun sen kastelee ensin kunnolla kuumassa vedessä, jolloin kumi notkistuu. Jos alkuperäinen sisuskumi on korjauskelpoinen, kannattaa yrittää ennemmin käyttää sitä kuin uutta keinokumista sisuskumia. Vanha luonnonkuminen sisuskumi kestää halkeilematta paljon kauemmin kuin uudet sisuskumit.

Muokattu: , käyttäjä: Antti Lappalainen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, petri a hiltunen kirjoitti:

Jos itse meinaa tehdä niin oheisesta videoleikkeestä voi nähdä mitä kätevä itäisen maanpuolstusalueen Igor kotioloissa on vastaavaan projektiinsa keksinyt. Kyseessä tietty BMW/Ural kopion restaurointi mutta eiköhän vanhan leko pinnavanteen entisointiin istu samat ideat kuin vanhaan Uraliin?  Katso kohdat 4:13-7:33 ja 18:43-19:32 ja 20:30-20:42 sekä 27:00-28:20. Saako noita mömmöjä mistään härmäläisestä apteekista /Kärkkäiseltä (?)  tai IKH:sta tms? En osaa sanoa tai kestääkö kerrostalon viemäriputket noita cocktaileja sitten kun niistä pitää päästä eroon...Lykkyä tykö! :thmbup:

 

Valitettavasti Igori tuhosi tuossa samalla hienosti patinoituneen alkuperäismaalauksen.

Muokattu: , käyttäjä: Antti Lappalainen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään