Mika Laakso

Lentokoneen pyörä

40 viestiä aiheessa

2 minuuttia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

Kovaksi kuivunut rengas lähtee helpoiten irti vanteelta kun sen kastelee ensin kunnolla kuumassa vedessä, jolloin kumi notkistuu.

Hetken ähellyksen jälkeen näin toimittiin, ja helpotti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minuuttia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

Jos alkuperäinen sisuskumi on korjauskelpoinen, kannattaa yrittää ennemmin käyttää sitä kuin uutta keinokumista sisuskumia. Vanha luonnonkuminen sisuskumi kestää halkeilematta paljon kauemmin kuin uudet sisuskumit.

Juuri näin! Mieluummin korjattu alkuperäinen, kuin uusi uusi. Mutta tässä voi kyllä olla vähän haastetta.. Aion yrittää..

22 tuntia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

Pintaan voi laittaa suojaksi vaikka vernissaa

Tallikaveri jo huikkas, että hänellä on kyllä vernissaa. Onko tämä sitä oikiaa?

IMG_5044.JPG

IMG_5041.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Juuri näin! Mieluummin korjattu alkuperäinen, kuin uusi uusi. Mutta tässä voi kyllä olla vähän haastetta.. Aion yrittää..

Tallikaveri jo huikkas, että hänellä on kyllä vernissaa. Onko tämä sitä oikiaa?

Kyllä tuo on sopivaa. Ruosteen poistamiseksi vanteelta ja pinnoista käyttäisin happoa joka on muutettu geelimäiseksi, jolloin happo ei valu heti pois. Happona voi käyttää fosforihappoa tai sitruunahappoa jota saa helpommin. Fosforihappo jättää kuivuessaan pinnalle fosfaattipinnan joka estää uudelleenruostumista. Muut hapot vaativat välittömän kuivaamisen ja silti pinnalle voi syntyä rautaoksidia. Hapon geelimäiseksi teko tapahtuu selluloosa- tai metylaniliimaalla. Myös kaupasta saatava tapettiliisteri on toiminut geelinä. Fosforihappoa saa ainakin Laspek Oy:ltä ja sitruunahappoa myydään jauheena sikojen ripulilääkkeenä esim. Hankkijalla.


Tiistaikerhon blogissa ruosteenpoistosta:
https://www.ilmailumuseoyhdistys.fi/blogi.html

Muokattu: , käyttäjä: Antti Lappalainen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Tallikaveri jo huikkas, että hänellä on kyllä vernissaa. Onko tämä sitä oikiaa?

Kannattaa huomioida pellavaöljyn kanssa touhutessa öljyisissä räteissä piilevä itsesyttymisvaara. Tämä vaan just in keis 😉. 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Kannattaa huomioida pellavaöljyn kanssa touhutessa öljyisissä räteissä piilevä itsesyttymisvaara. Tämä vaan just in keis 😉. 

Hyvin vakuutettu on puoliksi poltettu.

Roti :cool:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikallinen kummisuutari haki vanhan sisärenkaan, jotta voiko sille tehdä jotain?

Keskiö puhdistettu liuottimella ja hammas- ja tiskiharjalla. Näyttäisi olevan alumiinia?

Vain irtolika pois, ja näyttää hyvältä..

Soodapuhalluskokeilu aloitettu, pinnojen juuret.

Tuo aksilan jatkosta löytynyt vihreä väri, onko koneen alkuperäistä,

vai myöhemmän käytön kottikärryn väri?

IMG_5050.JPG

IMG_5051.JPG

IMG_5052.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka tuo putki on kiinnitetty akselin päähän, (jos on paikallaan)? Vai meneekö putki yhtenäisenä pyörän navan läpi? Alkuperäisen akselin pitäisi kaiken järjen mukaan olla umpijöötiä. Onko tuo reiitetty holkki kierteellä kiinni? Pyörän kiinnitys tai varmistus siten  järjestetty  haarasokalla.

Kuvan lähde: primeportal.net, joskin kyseessä Dh 60 G.

https://data3.primeportal.net/hangar/mark_hayward/dh.60g_gipsy_moth/images/dh.60g_gipsy_moth_13_of_16.jpg

 

dh 60 g pyörä.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Kuvalinkin lisäys. Pyörät molemmilta puolilta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

4.12.2021 at 15.51, Mika Laakso kirjoitti:

Samanlainen! Voitko Marko vahvistaa meidän "varman tiedon", että pyörä on dh60X Moth-koneesta? ;)

Todennäköisesti ei voi vahvistaa, sillä myös Sääski on mahdollinen ehdokas:P. No joo, kahdessa ilmavoimien konetyypissä on ollut käytössä samojen mittojen Dunlop-pyörä.

Taulukko tarkoilla pyörämitoilla vuodelta 1934:

IMG_6545.thumb.JPG.06af900b3b78725b37103a33dfc4614a.JPGkuva2.JPG.265da166e8bb6808efdbce14885c664e.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Kuinka tuo putki on kiinnitetty akselin päähän, (jos on paikallaan)? Vai meneekö putki yhtenäisenä pyörän navan läpi? Alkuperäisen akselin pitäisi kaiken järjen mukaan olla umpijöötiä. Onko tuo reiitetty holkki kierteellä kiinni? Pyörän kiinnitys tai varmistus siten  järjestetty  haarasokalla.

Ontto putki lähti irti navasta, tuskin alkuperäinen aksila kun minkäänlaisia laakereita ei löytynyt. Holkeissa ei ole kierteitä. Navan läpi menevän putken päälle on lyöty molemmin puolin halkaistut putken pätkät.

IMG_5053.JPG

IMG_5054.JPG

IMG_5055.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas. Nuo holkit näyttäisivät liukulaakereilta, riippuen, mitä materiaalia ne ovat ja istuvatko tiiviisti pyörän napaan. Ne näkyvät myös Raimon lähettämässä mittapiirroksessa. Tuon ikäisissä pyörissä ei siis tainnut olla rulla-/ kuulalaakereita.

Ratkaisevaksi tekijäksi siis jää konetyypin määrittelyssä nuo pölysuojien kiinnityslipareeet. Oliko ne myös Sääsken vanteissa? Pyörälaskutelineellä varustetusta Sääskestä on aika vähän tarpeeksi tarkkoja valokuvia olemassa.

Heitän vielä yhden kysymyksen pohdittavaksi: Mistä tuohon kotimaista tuotantoa olevaan konetyyppiin hankittiin pyörät...käytettiinkö ehkä samoja kuin Moth:issa?

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoja Dunlop-pyöriä olivat MO:ssa ja SÄ:ssä, kuten taulukosta voi lukea;). Sääskien lisäksi myös Moth-koneita valmistettiin Suomessa. Nuo "pölykapselit" olivat nitroselluloosalakalla kiristettyä verhoilukangasta ja pyörien navat voideltiin vaseliinillä täytetyllä rasvaprässillä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Nuo holkit näyttäisivät liukulaakereilta

Kyllä nämä "holkit" varmaan on liukulaakerit. Ja reiät on ns. rasvareikiä.

IMG_5056.JPG

IMG_5057.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3.12.2021 at 20.30, Antti Lappalainen kirjoitti:

Kyllä tuo on sopivaa. Ruosteen poistamiseksi vanteelta ja pinnoista käyttäisin happoa joka on muutettu geelimäiseksi, jolloin happo ei valu heti pois. Happona voi käyttää fosforihappoa tai sitruunahappoa jota saa helpommin. Fosforihappo jättää kuivuessaan pinnalle fosfaattipinnan joka estää uudelleenruostumista. Muut hapot vaativat välittömän kuivaamisen ja silti pinnalle voi syntyä rautaoksidia. Hapon geelimäiseksi teko tapahtuu selluloosa- tai metylaniliimaalla. Myös kaupasta saatava tapettiliisteri on toiminut geelinä. Fosforihappoa saa ainakin Laspek Oy:ltä ja sitruunahappoa myydään jauheena sikojen ripulilääkkeenä esim. Hankkijalla.


Tiistaikerhon blogissa ruosteenpoistosta:
https://www.ilmailumuseoyhdistys.fi/blogi.html

Tuossa valmis liima-fosforihapposeos, jonka voi sivellä pensselillä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000847/CAR-REP-Rust-Stop-Ruosteenpysayttaja-250-ml

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään