Ilkka T Pylkkänen

Ilmapuolustus sotapäiväkirjat

35 viestiä aiheessa

Iisalmen Ilmapuolustus sotapäiväkirjassa on seuraavat merkinnät pvm. 13.7.41:

" Klo 10.20: 1/2 viholliskone pommitti Iisalmea pudottaen 3/50 pp ampumaradan viereiselle pellolle, Vaurioita ei tullut"

"Klo 11.02:  2/2 viholliskonetta pommitti Lapinlahtea pudottaen 5/50 ja 2/50 pp. Pommit putosivat n. 1 km asemalta pohjoiseen olevan rautatiesillan luo. 1 nainen kuoli ja 1 naishenkilö haavoittui lievästi. Nahkuri Vilhusen navettarakennus vaurioitui osittain."  (Mainittakoon, että Vilhusen sika antoi myös henekensä isänmaan puolesta!)

Kun itse muistan osia Lapinlahden pommituksesta, niin nämä merkinnät herättävät muutamia kysymyksiä:

Mitä tarkoittaa 1/2 ?  ja 2/2?  Tarkoittaako nämä sitä, että esim. 1/2 oli yksi 2-moottorinen pommikone ja 2/2 kaksi 2-moottorista pommikonetta? On kai epätodennäköistä, että toinen kakkonen tarkoittaisi saattohävittäjien lukumäärää. Tietääkseni NL ei niitä jatkosodan alussa tavallisesti käyttänyt (eikä heikon ilmapuolustuksen takia Pohjois-Savossa tarvinnut).

Merkintä "pp" tarkoittaa todennäköisesti palopommia, jonka paineaalto oli varmaan paljon pienempi kuin samankokoisen sirpalepommin. Asuimme silloin n. 200 m päässä maintusta sillasta ja meiltä särkyi paineaallon vaikutuksesta sillanpuoleiselta seinältä ikkunaruudut. Ihmetteln kuinka 200 metrin päähän järveen pudonnut palopommi voi aiheuttaa tällaisen vahingon. Olikohan se sittenkin ollut sirpalepommi!

Riippuen siitä kuinka ym. 2/2 tulkitaan, koneiden lukumäärässä on myös eroja siihen mitä silminnäkijät kertoivat. Heidän mukaan niitä oli kolme. Pommeja silminnäkijöiden ja osumien mukaan oli neljä (ei 5 + 2 päiväkirjassa), joista yksi putosi järveen ja loput kolme maalle kylän laitaan.

Olisiko kenelläkään kokemusta kuinka näitä sotapäiväkirjan merkintöjä pitäisi tulkita?

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen kysymys, johon löytyi vastaus Ilmavartion ohjekirjasta vuodelta 1941, painanut Suojeluskuntain yleisesikunta. Eli kyllä ensin on koneiden lukumäärä ja sitten moottorien lukumäärä. Ohessa sivu, jossa ohjeistetaan ilmavartiossa olevaa lottaa tai sotilasta. Tämä alkuperäinen kirja on ollut omistajansa vaasalaisen ilmavalvontalotta Tellervo Kiviojan mukana mm. Tiiksjärvellä.

Kuten tuossa kirjassa on, niin ”3/1” tarkoittaa 3 kpl:tta yksimoottorisia koneita ja ”9/2” 9 kpl:tta kaksimoottorisia.

Jukka

324FF66A-B097-4241-885E-AF0077AF9DEA.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka Nisulalle vastauksesta. Jos nyt joku voisi vielä valottaa 50kg palopommin vs. sirpalepommin räjähdysvaikutusta ja paineaaltoa niin olisin kiitollinen.

Ilkka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä olisi taas eräs kysymys, johon kaipaisin vastausta. Kuopion ilmapuolustus sotapäiväkirjassa on seuraava merkintä talvisodan ajalta:

"Pvm. 28.1/40  Klo. 10.09 –10.41

Alueella vieraili vihollisen lentokoneita Iisalmen kaupunkia kierrellen n. 2000 m korkeudessa Lapinlahden, Varpaisjärven, Iisalmenmaalaiskunnan,  Sonkajärven, Vieremän ja Rautavaaran kunnissa n. 500m korkeudessa. Lentoja oli kaksi kahden pommikoneen erissä. Pommeja ei heitetty. Sensijaan koneista avasivat useilla paikoilla kk tulen. Lapinlahdella ampuivat asemalla seisovaa tavarajunaa ja kirkonkylässä rakennuksia ja siviiliväestöä. Lapinlahden kunnantoimistotalo syttyi palamaan valojuovapanoksista, mutta ripeän palotorjunnan ansiosta saatiin sammumaan. Ihmishenkien menetyksiä ei ollut. Kuopio oli hälytetty 10.44 – 11.13 välisen ajan."

Isäni oli VR:llä töissä ja oli yllämainttuna aikana työvuorossa. Hänen kertoman mukaan kone, joka tulitti tavarajunaa (muuten isän kertoman mukaan ammusjuna!) oli hävittäjä eikä pommikone kuten yllä mainitaan. Samoin erään toisen silminnäkijän kirjoittaman muistion mukaan se oli hävittäjä, joka tulitti kunnantaloa. Todennäköisesti tämä oli sama kone kuin se, joka tulitti tavarajunaa. Löysin myös itse 50-luvun alussa aseman peltikatolta sen harjan saumasta n. 10 mm reiän, joka ei mielestäni voinut syntyä muuten kuin pienikaliperisen aseen luodista, ehkä 7.62.

Kysymys: Olen yrittänyt selvittää oliko se pommikone vai hävittäjä. Jos se oli pommikone, niin olisiko se tehnyt tämän kk hyökkäyksen palatessaan pommituslennolta johonkin muuhun kohteeseen vai suorittiko se koko taistelulennon ilman pommeja?. Olen selaillut C-F Geustin kirjaa Red Wings..., mutta en ole löytänyt (ainakaan vielä) pommituslentoa, joka olisi suoritettu jonnekin Keski-Suomeen ym. päivänä. En ole löytänyt myöskään tietoa hävittäjähyökkäyksestä ym. päivältä tälle alueelle.

Kysymys: Oliko NL:n ilmavoimilla tapana lähettää näin pitkälle yksistään  hävittäjiä tulittamaan (ja terrorisoimaan) siviiliväestöä?

Kysymys: Mitkä olisivat todennäköiset tukikohdat olleet, joista Iisalmen ja Lapinlahden pommitukset tai hävittäjähyökkäykset olisivat tapahtuneet? Uhtua, Repola, vai jokin muu?

Ilkka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22.12.2021 at 19.05, Ilkka T Pylkkänen kirjoitti:

Kiitos Jukka Nisulalle vastauksesta. Jos nyt joku voisi vielä valottaa 50kg palopommin vs. sirpalepommin räjähdysvaikutusta ja paineaaltoa niin olisin kiitollinen.

Ilkka

Tässäpä talvisodan aikaisia kokemuksia mainituista pommeista.

IMG_2387.thumb.JPG.ec070203ac0f42839feccfd14825b9b6.JPGIMG_2388.thumb.JPG.ac6166bbb73c397e7fac35670bd1e6c9.JPGIMG_2390.thumb.JPG.d3e550ce7913c399e07cdc57c1ce5727.JPGIMG_2391.thumb.JPG.1599477262da4f5d8286b0015c89eddd.JPGIMG_2393.thumb.JPG.7148b978891d22364c3cae7c7982ffd4.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

 

 

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Digiarkistosta löytyy tämä aihetta käsittelevä kapteeni E.T. Lappalaisen 151-sivuinen Sotakorkeakoulun diplomityö vuodelta 1975. Loppupuolella on lukuisia talvisodan liitekarttapiirroksia, joihin on piirretty viholliskoneiden tulosuunnat ja reitit eri kuukausina. Myös käytetyt lentokentät ja eri pommituskohteet on merkitty omiin karttoihinsa. Diplomityössä on paljon muutakin mielenkiintoista liittyen pommituksiin ja ilmavalvontaan. 

http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=392995

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esko Lappalainen luovutti diplomityönsä karttaliitteet käytettäväksi Punailmavoimat talvisodassa-kirjassa,  kartat oli valitettavasti tiivistettävä kirjan viimeiselle sivulle, ks. sivu 352!

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos taas kaikille hyödyllisistä vastauksista. Näyttää siltä, että Punailmavoimat talvisodassa kirjan englanninkielisestä versiosta (joka minulla on) on poistettu Carl-Fredrik Geustin mainitsemat kartat (tilasin tämän englanninkielisen version kun asun Floridasa ja sain sen siten noepammin.). Sen lopussa (viimeinen sivu 352) on vain värikuvia venäläisistä ja suomalaisista pommikoneista ja hävittäjistä. Muuten kirja on hyvin perusteellinen. Sitävastoin Esko Lappalaisen diplomityöstä löytyy erinomaisia karttoja koneiden toimintasäteineen ja lähestymisreitteineen. Raimo Heikkisen liittämä tutkimus pommilaaduista ja niiden vaikutuksesta antaa lisätodisteen siitä, että pommit, joita käytettiin Lapinlahden pommtuksessa eivät voineet olla palopommeja kuten sotapäiväkirjassa mainitaan vaan joko räjähdys- tai sirpalepommeja. Kuva yhdestä neljästä pommista, joka jäi puoliksi suutariksi ja joka löytyi nahkuri Vilhusen pellolta on alla. En ole tarpeeksi "ekspertti", että pystyisin sanomaan onko se räjähdys- vai sirpalepommi. Olisiko kenelläkään mielipidettä?

Ilkka

IMG_20211225_0001.jpg.f786aad46048d06b4ba584ecab27bb33.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyen Ilkka Pylkkäsen yllä olevaan viestiin:

Viime vuonna ilmestyneet talvisota-kirjani (Punailmavoimat talvisodassa ja Red Wings in the Winter war) ovat taiton ja viimeistelyn osalta täysin erilaiset. Puolalainen Mushroom-kustantaja halusi välttämättä teettää väripiirrokset omalla taiteilijallaan, sekä pyysivät lisäkappaleen Suomen ilmavoimien toiminnasta (joka minusta oli taas suomenkielisessä kirjassa tarpeeton), mutta jättivät kaikki Punailmavoimat-kirjan liitteet (taulukot ja Punailmavoimien laajan tappioluettelon) julkaisematta!

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen, että Tapio Heinomaan lähettämät kuvat eri pommilaaduista ja Raimo Heikkisen kopioima raportti pommien räjähdysvaikutuksesta todistavat, että pommit olivat räjähdyspommeja. Saksalainen ZAB-50-Tg 48 kg pommi on hyvin samannäköinen kuin se suutari, josta lähetin kuvan. Venäläisille oli tyypillistä kopöioida saksalaisten ja muiden lentokonekonstruktioita ja moottoreita 30-luvulla joten tämä pommi voisi kuulua samaan luokkaan.

PS. Syynä tähän kyselyyni on se, että minua, joka on yksi niitä harvoja elossaolevia, jotka muistavat jotakin näistä kahdesta ilmahyökkäyksestä Lapinlahdelle, pyydettin kirjoittamaan  tarinat Lapinlahti-Seuran arkistoon. Kun olin liian nuori muistamaan Talvisodan hävittäjähyökkäyksen perustuu tarinani etupäässä isäni kertomukseen (joka suojautui rautatieasema konttorin "pönttöuunin" taakse hyökkäyksen ajaksi), ja erääseen toiseen silminnäkijän kertomukseen sekä arkistotietoihin. Jatkosodan 13.7.41 tapahtuneesta hyökkäyksestä muistan pätkiä kuten ikkunoiden korjaus, Vilhusen osittain sortunut navetta ja pommikuopat. Näistä tapauksista on lyhyitä mainintoja muutamissa Lapinlahtea koskevissa kirjoissa, mutta tähän saakka ei ole ollut mitään tietoa yksityiskohdista, joita nyt yritän tällaisena "500 tunnin sunnuntailentäjänä" selvittää.  Siksi kiitokset kaikille avusta tähän saakka.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvat on kirjasta:
Flugzeuge Ausruestung Sovjetunion (1942)
Neuvostoliiton lentokoneiden varusteet

FAB, ZAB, AO ovat Neuvostoliittolaisia pommityyppejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26.12.2021 at 09.35, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Liittyen Ilkka Pylkkäsen yllä olevaan viestiin:

Viime vuonna ilmestyneet talvisota-kirjani (Punailmavoimat talvisodassa ja Red Wings in the Winter war) ovat taiton ja viimeistelyn osalta täysin erilaiset. Puolalainen Mushroom-kustantaja halusi välttämättä teettää väripiirrokset omalla taiteilijallaan, sekä pyysivät lisäkappaleen Suomen ilmavoimien toiminnasta (joka minusta oli taas suomenkielisessä kirjassa tarpeeton), mutta jättivät kaikki Punailmavoimat-kirjan liitteet (taulukot ja Punailmavoimien laajan tappioluettelon) julkaisematta!

Tervehdys Carl- Fredrik.

Löysin mielenkiintoisen Juupituupi- keskustelun Brewsteristä. Aiheena WW2:n huonoimmat lentokoneet.

Siellä ilmeisesti Venäläinen kaveri kirjoitti Brewster- pilottien ilmavoittoja suuresti liioitelluiksi. Miten näet asiantuntijana yleisesti ilmavoittojemme todenperäisyyden myös Puna-Ilmavoimien omien tilastojen perusteella. https://youtu.be/fXoscIeGTO0

 

ASa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ari,

tärkeään kysymykseen haluan vastata filosofisesti:

Talvisodassa oli suomalaisten hävittäjälentäjien ns. "overclaim-suhde" vielä kohtuullinen (jos sitä ylipäätään esiintyi) - ilmataistelut käytiin lähes poikkeuksetta Suomen ilmatilassa, ja pudotettujen koneiden hylyt löydettiin. Valitettavasti samaa ei voi sanoa jatkosodasta - ilmataisteluja käytiin usein vihollisen ilmatilassa sekä merialueen yllä - niinpä voitiin verifioda vain osa pudotusilmoituksista. Kun palkitsemiskriteerinä oli vielä pudotettujen viholliskoneiden lukumäärä (mikä oli tilanne miltei kaikissa maissa) löytyi heti monenlaisia "over-claim" syitä (suoranaista vilppiäkin esiintyi!).

Kiivaassa ja tiukassa koiratappelussa missä usea hävittäjä on tulittanut putoavaa konetta syntyy tietysti helposti (ja vilpittömästi) useita pudotusilmoituksia samasta alasammutusta koneesta. 

Hyvin kyseenalainen tilanne muodostui muuten hiljaisen asemasodan aikana (kesäkausina 1942 ja 1943), kun kiivaita ilmataisteluja käytiin Suomenlahden pohjukan ilmatilassa (Suursaari-Lavansaari-Kronstadt kolmio), mistä mm. Joppe Karhunen on laajasti kirjoittanut. Koska muita silminäkijöitä ei ollut niin taisteluun osallistuneet hävittäjälentäjät todistivat ilmavoitot toisilleen ristiin - mikä tietysti helposti johti (tahattomaan tai tahalliseen) over-claimiin. 

Todettakoon vielä että Suomen radiotiedustelijat tiesivät suht. tarkasti todelliset pudotusluvut siepatun vihollisen radioliikenteen perusteella, mutta toisaalta eivät halunneet mollata omia suorituksia (ja palkitsemisia), eivätkä toisaalta muutenkaan voineet paljastaa hankkimiaan tietoja (tiedustelujaostossa palvelleen kapt. G-E. Strömbergin kertomus).

Itämeren laivaston ilmavoimilla oli varsinkin 1942  hyvin vaikea konetilanne, eikä ilmaan voitu lähettää edes niin monta konetta kun suomalaiset väittivät pudottaneensa. Jopa kenraali Lundqvist kiinnitti asiaan huomiota elokuussa 1943, oheisena Ilmavoimien komentajan paimenkirje!

Myös kesäkuun 1944 torjuntataisteluissa esiintyi huomattavaa over-claimia. Venäläisissä "Flightforum"-kaltaisissa nettifoorumeissa käydään tällä hetkellä tästä asiasta hyvin vilkas keskustelu, mitä minulla on tarkoitus referoida kun tulokset kirkastuvat.

 

 

IMG_5999.JPG

IMG_6000.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuri kiitos vastauksestasi. Totuus taitaa olla sittenkin tarua ihmeellisempää.

 

Luonnikasta tulevaa vuotta.

 

ASa

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuan vallan sivistynyt sotalentäjä, hävittäjälaivueen adjutanttinakin toiminut, totesi 80-luvulla kysymykseeni jatkosodan ilmavoittojen paikkansapitävyydestä: "Ehkä puolet". Aika lailla samaan tulokseen tulee, kun katselee yksittäisten ajanjaksojen claimeja ja toisen puolen tappioilmoituksia, joista löytyy tietoa.

 

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs toinen tapahtumaketju missä syntyi paljon "over-claimia" oil Suursaaren valloitus maaliskuun lopussa 1942.

Tällöin monia venäläisiä I-153 -koneita oli ensimmäistä kertaa Suomen vastaisilla rintamilla varustettu RS-raketeilla siipien alla. Näitä - maamaalien rynnäköintiin tarkitettuja - raketteja laukaistiin ilmataisteluissa Curtiss-koneita vastaan. RS-rakettien osumatarkkuus ilmamaaleja vastaan oli tietysti olematon, mutta ilmassa räjähtävästä raketista syntyi virheellinen käsitys että kyseessä oli pommilastissa oleva viholliskone joka räjähti täysosumasta!  

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tapiolle venäläisten pommityyppien tietolähteestä. Nyt ymmärän paremmin C-F Geustin kirjassa “Red Wings...“ olevat merkinnät  ZAB-50, Fab-100, etc. Näiden tietojen ja todettujen vaurioiden perusteella perusteella olen vakuuttunut, että Lapinlahdelle pudotetut pommit olivat räjähdyspommeja eikä palopommeja niinkuin sotapäiväkirja mainitsee. Tätä tukee myöskin se, että pommituksen aikaan (13.7.41 oli sunnuntai)  kirkossa oli jumalanpalvelus. Aikalaisten kertoman mukaan mm. kattokruunut tulivat rysähtäen alas. Kun lähin pommi putosi n. 200 m kirkosta niin sen täytyi olla räjähdyspommi. Palopommi ei olisi saanut tällaista effektiä aikaan.  Kysymys, joka on vielä selvittämättä on pommien koko. Olettaen, että kaikki 4 pommia olivat samaa kokoa, niin koon voisi todeta mittaamalla suutariksi jääneen pommin koon. (Täytyy pyytää jotakin Lapinlahdella asuvaa ystävää mittamaan tämän suuutarin koon.)

Palaan vielä aikaisemmin tässä tietojen vaihdossa mainitsemaani  ilmahyökkäykseen  talvisodan aikana pvm. 28.1.40. Yrittääkseni selvittää ristiriidan joka vallitsee konetyypin tunnistamisessa sotapäiväkirjan merkintöjen ja silminnäkijöiden tekemien havaintojen välillä, olen tutkinut  y.m.C-F Geustin kirjaa sekä E. T. Lappalaisen diplomityötä. Sotapäiväkirja mainitsee, että kone, joka tulitti tavarajunaa sekä kunnantaloa oli pommikone kun taas kaksi silminnäkijää mainitsee, että se oli hävittäjä (ks. ote yhden silminnäkijän kertomuksesta alla).

“Tehtäviin kuului myös VPK (vapaapalokunta)-valmius. Eräänä kirkkaana pakkaspäivänä tuli ilmahälytys. Joukkomme kiirehti kunnantalolle, missä vaatimaton palokalusto oli. Letkut kuivatettiin silloin meijerin pannuhuoneessa. Pian kuului pohjoisesta lentokoneen jurina. Nähtyämme kahden koneen olevan jo Honkaniemen päällä syöksyimme piharakennuksen seinustalle heinäpaalien suojaan. Hävittäjät, jotka myöhemmin tunnistettiin MIG 5:ksi*), lensivät matalalla rautatietä seuraten etelään päin. Hetkisen kuluttua ne kuitenkin palasivat vielä matalammalla lentäen ja kylää konekivääreillään tulittaen. Yksi räjähtävä luoti sytytti kunnantalon läntisen päätyseinän täytteitä kytemään. Osa palokuntaa oli onneksi valmiina paikalla! Lapinlahdella ei sattunutkaan talvisodan aikana muita sotavahinkoja.”

*) Ylläolevassa koneet oli tunnistettu hävittäjiksi, mutta konetyyppi on väärin. MIG-5 suuniteltiin myöhemmin, mutta se jäi prototyyppiasteelle eikä siten tullut sarjavalmistukseen.

Tähän asti olen tullut seuraavien tietojen perusteella siihen tulokseen, että nämä koneet olivat hävittäjiä:

1.       Kaksi silminnäkijää ilmoittaa, että koneet olivat hävittäjiä. Molemmat kuuluivat Suojeluskuntaan, joten on todennäköistä, että heille oli opetettu viholliskoneiden tunnistamista. On myöskin suhteellisen helppo erottaa 1-moottorine hävittäjä 2-moottorisesta pommikoneesta.

2.       En ole löytänyt mitään tietoa siitä, että pommituslentoja olisi suoritettu y.m. päivänä Pohjois-Savossa ja että pommikoneet olisivat paluulennolla suorittaneet mainitut kk. hyökkäykset. On myös epätodennäköistä, että pommikoneita olisi käytetty hyökkäämään maaleihin yksinomaan konekivääreitä käyttäen. Jos ne olisivat olleet pommituslennolla niin voisi olettaa, että ne olisivat “tyhjentäneet panosvyönsä“ paluulennolla. Ilmatorjunta kun tällä alueella oli melkein olematonta, eikä siihen tarvainnut varautua. Näin ei kuitenkaan ollut.

Seuraavana on arvoitus se mistä nämä kaksi hävittäjää tulivat ja mitä tyyppiä ne olivat. Nojautuen yllämainittuihin tietolähteisiin olen tullut seuraavin päätelmiin:

1         Yksikkö voisi olla 80 IAP (englanniksi 80th Mixed Aviation Regiment), joka oli alistettu 28.12.39 VSS.9.A:lle. Tietojen perusteella päätukikohta oli Uhtua, mutta osia siitä operoi myös jääkentiltä Repolassa. Yksikkö oli toimintakykyinen näissä tukikohdissa  joulukuun lopussa 39.

2         Paitsi pommikonettyypejä SB ja TB-3, yksikköön kuului hävittäjiä kuten I-15, I-153 ja I-16. Osia näistä oli toimintavalmiina jo tammikuun alussa: täydennystä saapui myöhemmin.

3         Käyttäen E. T. Lappalaisen diplomityössä (Liite 1.5) olevia suoritusarvoja y.m. hävittäjät olisivat pystyneet suoritamaan taistelulentoja Kuopio-Iisalmi rataosalle vain Repolan alueelta; Uhtua tai muut E.T: Lappalaisen liitteesä 1.4 näkyvät kentät olisivat olleet näiden hävittäjien toimintasäteen ulkopuolella ja siten liian kaukana.  Suora Lentomatka Repolan alueelta Lapinlahdelle on n. 170 km. Käyttäen I-15 suoritusarvoja tällä hävittäjällä olisi teoreetisesti ollut n. 20 minuuttia maalialueella etsiä maali, suorittaa hyökkäys (ja vielä tarpeeksi poltoainetta palatakseen tukikohtaan). I-153:lla vastaava aika olisi ollut . 25 minuuttia. Sama diplomityö mainitsee, että lisätankeilla toiminta-aikaa voitiin jatkaa 45 minuutilla, mutta en ole tietoinen, että (tässä talvisodan vaiheessa) näitä olisi käytetty(?) En tiedä myöskään kuinka suuren polttoainereservin NL:n ilmavoimien ohjekirjat määräsivät päivälenoille(?)

4         Tietojen perusteella hävittäjät olisivat olleet joko I-15, I-153 tai I-16, mutta toistaikseksi jää epäselväksi mikä näistä.

*) Lähteet tietoihin 1 ja 2 tulevat C-F Geustin kirjasta, siv. 201 (eng. kiel. versio)

Onko kenelläkään mielipidettä?

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä selvennykseksi: Kenraali Lundqvistin yo. kirjelmä (5.8.1943) on tietysti kirjoitettu peitetysti "kukkaiskielellä", mutta jos sen lukee "rivien välistä" ilmenee varsinainen sanoma hyvin selvästi, ettei hän usko hävittäjälentäjien pudotusilmoituksiin!

Lundqvist oli ehkä tässä vaiheessa saanut tiedustelujaostolta vihjeen ettei kaikkiin pudotusilmoituksiin voi luottaa...

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi eri aihetta herttaisesti ristissä.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Hymiö poistettu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Filosofinen keskustelu ilmavoittoilmoitusten paikkansapitävyydestä voi minusta hyvin siirtää omaksi viestiketjuksi - ehkä sivuston ylläpito voi hoitaa?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai voihan joku aloittaa uuden ketjun jostakin tietystä ajanjaksosta tai ilmataistelusta. En tiedä, ketkä ovat Tiede-foorumilla jo pitkään keskustelleet aiheesta. Päällepäin uskottavaakin, koska viittaavat NL:n arkistoihin ja liittävät papereitakin mukaan. Suomenlahdella 1943 käydyt ilmataistelut voisivat olla kiinnostava aloitus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään