Mika Laakso

VL Viima vanha valokuva

12 viestiä aiheessa

Sain tänään vanhan valokuvan. Koko n. 90 x 140mm. VL Viima.

Tunnistaako koneyksilöä kukaan?

FullSizeRender - 2021-12-27T201106.764.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi olevan VI-6. Vasemman alasiiven alapinnalla kokardin vieressä näkyy numero 6. Myös rungossa on 6.

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä varmistuksen varmistus. Eli minulla on sama kuva isolla resolla omissa kuvakokoelmissani. Se on saatu Kössi Partosen kokoelmista ja on alunperin Eino Ritarannan kuva. Kuvatiedoissa on mainittu tunnus VI-6, ja tässä osasuurennos.

Kone on nykyään Kauhavan Lentokonepuiston vitriinissä, oma kuvani.

https://www.ilmailumuseot.fi/tuotteet.html?id=25534/264356

Jukka

VI-6_ERi_collection-552_2200 kopio.jpg

IMG_E2919.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin VI-6:lla viisi ensimmäistä Viima-lentoani Kauhavalla lokakuussa 1954. Siihen aikaan VI-6 oli kabiinikone. Myöhemmin näin VI-6:n usein Räyskälässä, missä se seisoi vuosia restaurointiprojektin jäätyä kesken. Mm siivistä ei ollut mitään dokumentointia olemassa, ja niiden liettualainen valmistaja/korjaaja oli täysin hävinnyt markkinoilta, joten konetta olisi ollut erittäin vaikeata saada lentokelpoiseksi. Loppujen lopuksi olin mukana ostamassa sitä Tandefeltin perheeltä Kauhavan lentokonepuistoon. Järvenpään Viima-porukka teki vielä erinomaisen kunnostus- ja viimeistelytyön ennen vitriiniin asettamista, VI-6.thumb.jpg.559247fef09be8cfa8529a071d9f4f16.jpg.  

Muokattu: , käyttäjä: Osmo Jalovaara
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmittaa katsella tuossa entisöidyssä koneessa käytettyä rekisteritunnuksen kirjasinlajia. Oikeakin olisi hyvin yleisesti tiedossa, mutta on näköjään pitänyt mennä ali siitä, missä rima korkeimmillaan.

Muokattu: , käyttäjä: Esa Muikku
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 minuuttia sitten, Esa Muikku kirjoitti:

Harmittaa katsella tuossa entisöidyssä koneessa käytettyä rekisteritunnuksen kirjasinlajia. Oikeakin olisi hyvin yleisesti tiedossa, mutta on näköjään pitänyt mennä ali siitä, missä rima korkeimmillaan.

En näemmä olekaan ainoa jonka silmään tuo tökkää. Pyrstökokardi näyttäisi myös olevan liian pieni.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sama kone VI-6 Osmon mainitsemalla kuomulla Malmilla. Kuten ketjun aloituskuvassa, niin tässäkin näkyy hyvin myös alkuperäinen kapeampi fontti. Kuva: Finna.fi/Suomen Ilmailumuseo. 

Kuvan tiedot: “...Suomen ilmavoimien VL Viima VI-6 Malmilla, suksivarustus....” Aikaväli 1953-58.

Jukka

88ABFB9E-AD55-4263-AE42-C82BCFBB94C2.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen täytyy sitten olla sama, mitä Matit Könönen ja Aaltonen rakensivat pitkään Hämeenlinnan Ilmailukerhon tiloissa. Siivet olivat valmiina työtilan seinällä, kuulemma Liettuassa tehdyt. Restaurointi jäi kesken, kun kerholta lähti tilat alta hurjasti kohonneiden vuokrakustannusten takia.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä se on juuri se sama kone. Koneen numero on todella vääränkokoinen ym, mutta siinä vaihessa, kun vitriiniä rakennettiin, ei ollut mahdollisuutta maalauttaa hyvässä maalissa olevaa konetta tämän takia uudestaan. Oli isompiakin huolia. 

OJ

Vähän historiaa (Mustaakseni vuodelta 2016 - tai sitten 2017!):

                  Viima Kauhavan Lentokonepuistoon

Viime viikonvaihteessa suoritettiin Kauhavan Lentokonepuistossa ”roll-in” eli Viima-koulukoneen sisäänveto Juhani Aho vitriiniin. Lentosotakoulun kilta ja Harald Tandefeltin perikunta tekivät vuoden alussa kaupat Viima-avokoneesta ilman moottoria. Varsin pian tämän jälkeen löytyi myöskin Siemens-Halske Sh14A- moottorin romu, jonka myyjät, Kari Lappalainen, Janne Kivi ja Jari Kilpeläinen kunnostivat ulkoisesti hienoon näyttelykuntoon.

Näyttelykone VI-6 luovutettiin uutena 7.9.39 ilmasotakoululle ja myytiin yksityiselle ostajalle 1960 3875 tuntia lentäneenä. Kone poistettiin rekisteristä 1970 romutettuna. Harald Tandfelt osti koneen romut 1980-luvulla ja aloitti sen korjauksen. Uudet siivet teetettiin Liettuassa 1990-luvulla, mutta kansallisten mullistusten yhteydessä firma meni konkurssiin, ja siivistä jäivät tekemättä liima-ym testit sekä dokumentaatio, joita ilman konetta ei saa rekisteröityä lentokelpoiseksi. Moottori taas leikkasi pahasti kiinni jääkelkassa 1960-luvulla. Se haudattiin saaristolaistalon kaatopaikalle, mistä se kaivettiin esille 1990-luvulla ja kunnostettiin nyt Viiman nokalle. Kilta on erittäin tyytyväinen siitä, että se on saanut vitriiniin hienon näyttelyesineen panematta lentävää lintua häkkiin.

Lentokonepuistossa ovat nyt Saab Safir, Hawk, Viima, Stieglitz ja Pyry. Suunnitelman mukaisista koneista puuttuvat vielä Fougat ja Vinka, joiden jälkeen siellä ovat kaikki Kauhavalla toisen maailmansodan jälkeen käytetyt tärkeimmät koulu- ja harjoituskoneet.

P.s. Myös Fouga ja Vinka ovat nykyään paikoillaan puistossa. Käykääpä katsomassa!

OJ

Muokattu: , käyttäjä: Osmo Jalovaara
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osmon jo aikaisemmin laittama juttu VI-6

Muutama lehtileike aiheesta. ILKKA 25.01.2017 ja Aviisi 24.05.2017.

Anteeksi huono kuvanlaatu..

IMG_0001 (1).JPG

IMG_0004 (15).JPG

IMG_0005 (15).JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään