Kirjoitettu Joulukuu 29, 2021 (muokattu) Tämän päivän olen urakoinut Ivalon kanssa. Terminaali on laajennettu, eli pitäisi nyt olla aika hyvin kohillaan. Sen sijaan minulla on ehkä nyt sellainen "positiivinen ongelma", eli Ivalon ilmakuva on nyt liian iso ladattavaksi flightsim.to palveluun, olen koittanut pakata sitä eri tavoin, mutta ei auta. Yritin myös jakaa sen kahtia, mutta enpä onnistunut siinäkään. Jospa tässä jonkun ratkaisun tähänkin löytää, yleensähän asiat tuppaavat järjestymään. Suuri kiitos kuuluu Ilkalle ja Juhalle, jotka ovat hankkineet kuvamateriaalia, tekstuurimateriaalia ja muutenkin avustaneet ja kannustaneet tämän maiseman kanssa jo monen vuoden ajan. Tarkoitukseni ei ole hyökätä payware-maisemantekijöiden kimppuun, mutta mikään ei voita paikallistuntemusta. Lisäksi maisemissani tärkeysjärjestys on tämä: 1. Navigointilaitteet, ILS jne. 2. Valaistus, lähestymisvalot, kiitotienvalot, rullausteiden valaistus, kiitotien maalaukset 3. Kylttien sijainti ja valaistus, tarkkasilmäisimmän huomaa, että Ivalossa on vähän erilaisia kylttejä.... 4. Platta ja terminaali, tuulipussit, mastot ym. rakennukset lentokoneesta käsin katsottuna Tässä tärkeimmät. En ole tekemässä mitään terminaalin sisäisiä mallinnoksia, en kovin paljon tarkempaa parkkipaikkaa yms. mutta minun maisemassa ei myöskään ole muovisia olentoja, objekteja, eikä vesivahinkoja kaikkien räystäiden alla. Olen nyt siis fiksannut terminaalin, ja "Ramirent is no more" kentän laidalla. MSFS vetäisi talviteksuurit hatusta, eli pitänee tutkia vielä, miten lumi asettuu pinnoille. Näköjään toiset asfalttitekstuureista saavat lumipinnan ja toiset eivät... Tämä maisema ei siis ole ihan valmis, mutta tuosta pääsee tutkimaan. Olkaa hyvä. "Linkki löytyy alempaa tästä ketjusta" Muokattu: Joulukuu 30, 2021, käyttäjä: Tatu Kantomaa Linkki poistettu, löytyy alempaa 15 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 Loistavaa Tatu. Tekee heti mieli lentää Ivaloon sekä oikeasti Finnairilla että simulla! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 Kiitos kuuluu avustajien lisäksi totta kai myös itse tekijälle eli kiitos TatuEn usko, että payware-tekijöiden tarvitsee kokea tulleensa varpaille astutuksi tai tuntea marinan tarvetta jos freewaren tuotos on parempaa laatua. Voisi ajatella, että tällöin payware-tekijöillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin joko tehdä kerralla kunnollista tai jättää kokonaan tekemättä. Suomeen on (ja muuallekkin) tehty lukuisia ilmaisia lisäosia ammattitaidolla ja päivitys toimii loistavasti. Sitten on taas täysin päinvastaisesti maksullisten lisäosien kanssa, mutta se ei toki koske kaikkia tämäkään. Kiitos vielä kerran kaikille Suomi-lisurien tekijöille tässä samalla kun Tatua kiittelen 4 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 Outo juttu...itseni ei saa avattua pakkausta. Ilmoittaa purkuvaiheessa, että virhe 0x80004005 määrittämätön virhe layout.json tiedosto...??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 (muokattu) 28 minuuttia sitten, Juhani Pelli kirjoitti: Outo juttu...itseni ei saa avattua pakkausta. Ilmoittaa purkuvaiheessa, että virhe 0x80004005 määrittämätön virhe layout.json tiedosto...??? Jaa, niinpä näyttää. Pitää rakentaa zippi uudelleen, oli varmaan jotkut hämärät asetukset 7-zipissä kun tein paketin. Voit ladata 7-zipin ja purkaa sillä, se toimii ongelmitta. https://www.7-zip.org/download.html Muokattu: Joulukuu 30, 2021, käyttäjä: Tatu Kantomaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 Tällä perus Zip...purkajalla. Nyt kun kokeilin uudelleen ja ohitin tuon layout.json tiedoston, nii läksi purkamaan. Täytyy kokeilla tuliko kaik roippeet ladatuksi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 Hyvältä näyttää.Muutamista kohdista tosin puuttuu lumi aivan kuten Tatu viestissä mainitsi.Kokeilussa vaihdoin reaaliajan kesäaikaan jolloin oli valoisampaa.Ilta- ja aamuhämärät on mun mielestä parhaimpia aikoja lennellä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 Multa puuttuu ainakin valotolpat asema-alueelta ja itse rakennus on .....jotenkin kökkö...ei ole nimeä. Lienee tuo joidenkin layout.json tiedostojen puutteesta..??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 Juu, ei toimi oikein jos noita json tiedostoja ei ole. Paketoin kohta uudelleen, fiksasin terminaalia vähän. Lumi satelee simussa joillekin materiaaleille ja joillekin ei. Itse asiassa haluaisin kiitotien puhtaaksi lumesta, mutta pitää nyt tutkia miten se toimisi. Ilmakuvaa piti vähän pienentää, en keksi muuta tapaa saada tiedostokokoa pysymään hanskassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 Kiitos minultakin Tatulle & kumppaneille Vaikken vielä ole siirtynyt MSFS -simuun, niin pikkuhiljaa pitäisi sekin aloittaa... 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 (muokattu) Tuo zippi pitäisi nyt toimia oikein ja ilmakuva on aavistuksen erilainen. En keksinyt vielä ratkaisua lumiasioihin. Muokattu: Joulukuu 31, 2021, käyttäjä: Tatu Kantomaa Linkki poistettu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 1 tunti sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti: Ivalo MSFS Tuo zippi pitäisi nyt toimia oikein ja ilmakuva on aavistuksen erilainen. En keksinyt vielä ratkaisua lumiasioihin. MSFS nykyisestä SDKsta puuttuu järkevä lumen hallinta. Mutta mitä tummempi asfaltti, sitä vähemmän lunta. Voit joko valita tummempi asfaltti tai säätää käytössä oleva tummemmaksi Colorisation-toiminnalla. Toivottavasti tuohon tulee joku parempi ratkaisu ... 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 38 minuuttia sitten, Bamce Fabricius kirjoitti: MSFS nykyisestä SDKsta puuttuu järkevä lumen hallinta. Mutta mitä tummempi asfaltti, sitä vähemmän lunta. Voit joko valita tummempi asfaltti tai säätää käytössä oleva tummemmaksi Colorisation-toiminnalla. Toivottavasti tuohon tulee joku parempi ratkaisu ... Äh... harmi juttu. No... talvella on Ivalossa kuitenkin koko ajan pimeä (simussa minusta pimeämpää kuin oikeasti) niin jospa tällä pärjätään. Katselin justiin maisemaa kesäsäällä, ja se näyttää just hyvältä. En haluaisi lähteä rikkomaan sitä. Entäs sitten toinen juttu... millä asetuksilla olet tehnyt mastotekstuureja? Tarkoitan siis sellaista missä on alpha channel, ne näkyvät sulla jotenkin paremmin kauemmas. Joku materiaalisäätö Blenderissä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 Suurin osa mastoista mitä olen käyttänyt ovat peräisin FISD Library-paketista. En tidä olenko tehnyt yhtään itse Blenderillä. Jos olen, niin ihan normihommaa, eli neljä sivua (kuutio josta poistan pohjan). Sitten sopiva tekstuuri png-muodossa, teen vain yhden layerin, poistan läpinäkyvät osat ja talteen. Corel Paintshopia käytän. Blenderissä MSFS Standard ja siihen alpha sekä kaksipuolisuus. Ei varmaan mitään sen kummempaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 Noista maisemarakennuksen hienosäädöistä ja muista fiksuista kiemuroista en vielä ymmärrä paljoakaan, mutta täytyypä taas tarjota virtuaalikahvit Tatulle ja kumppaneille hillomunkin kera. Minulla lataus onnistui kertalaakista ongelmitta. Pyörähdin hieman pikkukopterilla äsken katsomassa paikkoja. Tosi hyvältä näytti. Nyt vielä muita askareita, niin en ehdi Vantaalle täältä Ivalosta lentämään, aloittelin jo kuitenkin mielessäni sieltä APUn käynnistyksellä portilta 2. Liikennettäkin näytti Ivalossa olevan. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 2 minuuttia sitten, Seppo Kalkas kirjoitti: Noista maisemarakennuksen hienosäädöistä ja muista fiksuista kiemuroista en vielä ymmärrä paljoakaan, mutta täytyypä taas tarjota virtuaalikahvit Tatulle ja kumppaneille hillomunkin kera. Minulla lataus onnistui kertalaakista ongelmitta. Pyörähdin hieman pikkukopterilla äsken katsomassa paikkoja. Tosi hyvältä näytti. Nyt vielä muita askareita, niin en ehdi Vantaalle täältä Ivalosta lentämään, aloittelin jo kuitenkin mielessäni sieltä APUn käynnistyksellä portilta 2. Liikennettäkin näytti Ivalossa olevan. Minua ihmetyttää nuo valtavat valopylväät terminaalin päädyissä. Ne eivät kuulu minun maisemaan, joten mietin, että mistähän ne ovat sinne ilmestyneet. Vai olenko unohtanut jotain... minulla ei kyllä tuollaisia näy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 10 minuuttia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti: Minua ihmetyttää nuo valtavat valopylväät terminaalin päädyissä. Ne eivät kuulu minun maisemaan, joten mietin, että mistähän ne ovat sinne ilmestyneet. Vai olenko unohtanut jotain... minulla ei kyllä tuollaisia näy. Olisiko mahdollista, että minulla on kuitenkin joku aikaisempi EFIV Yhteisö/ Commynity kansiossa? Eli päällekkäisyys. Tarkistin ko. kansion kyllä, mutta minun tarkkuus = jotain jää huomaamatta usein. Tämän takia onkin mielestäni hyvä joskus lähettää omia kuvia, niin saadaan puolin ja toisin kokemusta?? Käyn vielä läpi oman kansioni, koska todennäköinen syy löytyy sieltä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 (muokattu) jr-airport-efiv ? Oli ainakin minulla siellä... Muokattu: Joulukuu 30, 2021, käyttäjä: Bamce Fabricius 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 53 minuuttia sitten, Bamce Fabricius kirjoitti: jr-airport-efiv ? Oli ainakin minulla siellä... Juu ja kyllä. Sehän se. Bamcen kysymys osui ja upposi. Otetaan erikulmaotos uudestaan. > Nyt näyttäisi että ylimääräinen, kuulumaton, olematon on kadonnut? 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 Konkluusiona, puolestani tässä hetkessä, tai jonkunlaisena välitulevana, puoliymmärrykselläni toteaisin kernaasti seuraavaa: Monimuotoinen ja monin eri kerroksin jatkuvasti kehittyvä simulaattori tämä on. Alun perin tämä kolmansien osapuolien/ yhteisöllisyys/ Community kansio on ainakin jotenkin mielestäni toiminut. Oma vika, jos ei pidä kansioitaan, omaa konettaan ja monimuotoista tietotekniikkaa/ liitetietojaan/ taitojaan hallussa. Toki hieno ja hyvä asia on ja ovat tämänkaltaiset keskustelufoorumit. Moni ongelma ratkea nopeammin ja jouhevammin, kuin yksin tahkotessa. Kiitos annettakoon kaikille, etenkin teille aktiivisille, ja toki myös taustaryhmittymille. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 No ny tuli kaikki...Kiitos taas Tatu...on kerrassaan upea 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2021 No niin hyvä hyvä että ongelmat selviää. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 31, 2021 20 tuntia sitten, Mika Virolainen kirjoitti: Kiitos minultakin Tatulle & kumppaneille Vaikken vielä ole siirtynyt MSFS -simuun, niin pikkuhiljaa pitäisi sekin aloittaa... Jos on vakaa ja toimiva P3D, niin kannattanee pysytellä siinä vielä ainakin tovi. Sillä säästää ainakin vähän mielenrauhaansa 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 31, 2021 18 minuuttia sitten, Rolf Niemi kirjoitti: Jos on vakaa ja toimiva P3D, niin kannattanee pysytellä siinä vielä ainakin tovi. Sillä säästää ainakin vähän mielenrauhaansa Kuten minulla on. Vakaa ja toimiva versio 4.5. Aerosoftin Airbussilla on ilo lennellä, toimii hyvin. Sen sijaan FS2020 on maisemiltaan jo nyt ylivoimainen, joskin haluaisin maastoon lisää tarkkuutta ja paremmat värit. Bingin ilmakuvat kaipaisivat lisäksi päivitystä. Edelleen simun sujuvuus kaipaa kehittymistä ja uudet päivitykset eivät saisi tehdä vahinkoa aiemmin hyvin toimiville asioille simussa. Hyvää simuiluvuotta 2022 kaikille ja kiitos erityisesti suomalaisille maisemantekijöille ja myös niille tekijöille, jotka ovat tehneet mm. tarkkoja korkeusmallinnuksia (DEM/mesh) muualle maailmaan kuten Kanarian saarille. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 31, 2021 Kiitos teille. Suosittelen lataamaan julkaisuversion alla olevasta linkistä, viimeistelin maisemaa hiukan verrattuna noihin viime päivien julkaisuihin. En tiedä syttyykö tästä sota vai miten käy, katsotaan. Toisaalta ehkä nuoremmat maisemantekijät eivät tiedä eri simujen historiasta, tai tässä tapauksessa esim. siitä, että me suomalaiset ollaan joskus oltu lisäosien kärjessä laadun ja kehityksen suhteen. Ja nimenomaan freewaresta puhutaan. https://flightsim.to/file/25509/efiv-ivalo-airport 8 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla