Jukka Juutinen

Puolalaiset Mercuryt Suomessa

7 viestiä aiheessa

Jukka Raunion VL:n historian 2. osan mukaan Suomeen tuli Saksasta 34 puolalaisten lisenssillä valmistamaa Mercurya. Mihin koneyksilöihin puolalaiset Mercuryt päätyivät? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Marttila
Bristol Blenheim
Taitoa ja Tekniikkaa (1989)

Moottoreita Puolasta
"joukossa oli varaosiksi purettavia ja muutamat oli ensiluokkaisessa kunnossa" (yht. 97)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raunion mukaan Suomeen tuli Saksasta 212 Mercuryä, joista 34 puolalaista. Kirjan mukaan puolalaisia, hyväkuntoisia Mercuryita tilattiin 45.

Marttilan kirja on osittain vanhaa tietoa. 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Juutinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 minuuttia sitten, Jukka Juutinen kirjoitti:

Raunion mukaan Suomeen tuli Saksasta 212 Mercuryä, joista 34 puolalaista. Kirjan mukaan puolalaisia, hyväkuntoisia Mercuryita tilattiin 45.

Marttilan kirja on osittain vanhaa tietoa. 

Ja/tai osittaista tietoa, kuvannee kauppaa kesällä '41.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tuo kauppa Mercuryistä tehtiin Raunion mukaan 1941 (sekä puolalaiset että Metzin sotasaalisvarikon moottorit), mutta Suomeen moottorit saatiin vasta 1942. Luku 212 Mercuryä on Ilmavoimien esikunnan ilmoittama sodan jälkeen (lähde edelleen VL:n historia). 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Moottori-ilmoitus" -kortiston mukaan saapuivat puolalaisvalmisteisista Mercury VIII moottoreista ensimmäiset 12 kpl. Suomeen 21.11.1941. Moottorit olivat Flugmotorenwerk Reichshof´ilta. Toisessa saapuneessa erässä 24.2.1942, oli 12 kpl. moottoreita Henschel Flugmotorenbau´lta ja loput 22 kpl. kortiston korteissa mainitsemattomalta toimittajalta. Kaikki 46 saapunutta puolalaisvalmisteista MME-P VIII moottoria olivat valmistusnumeroiden 8001-8067 sisältä.

Puolalaisvalmisteiset moottorit oli millimetrijärjestelmän mukaisesti valmistettu ja poikkesivat näin englantilaisista mitoista, siksi ne kaikki haluttiin keskittää pelkästään Gloster Gladiator (GL) koneisiin ja samalla vapauttaa niissä olevat englantilaiset Mercury XV -moottorit BL-koneita varten. Ensimmäinen puolalaisella Mercury-moottorilla (N:o 8043) varustettu kone oli GL-274 jolla kesällä 1943 tehtiin ensimmäinen koelento. Muita GL-koneita joissa oli ME-P VIII, olivat ainakin GL-270/8009, GL-271/8013, GL-253/8014, GL-276/8013.

Gladiatorien määrän huvetessa alettiin vuonna 1944 puolalaismoottoreita asentamaan myös Fokker D.XXI (FRm-) koneisiin. Tehdyn modifikaation myötä muuttui samalla moottorin tyyppimerkintäkin, esimerkkinä N:o 8001; ME-P VIII -> ME VII-P. Moottorikorkistoon merkittyjä FR-koneita joissa oli mainittu moottorityyppi, olivat FR-92/8001, FR-83/8007, FR-95/8025 ja FR-110/8065.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
XII XXI:ksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään