Armin Zuger

Yleis- ja harrasteilmailun kilpailutapahtumat

65 viestiä aiheessa

02/04/2024 at 00.24, Armin Zuger kirjoitti:

Ultra SM 2024 Nummela (7-9.6.2024)
Ultra SM pidettiin viime vuonna Hangossa, nyt 2024 Nummelassa.
Kilpailukutsu tässä.
Lisätietoa: https://milk.fi/ultrasm2024/

Ultra SM lähestyy, vielä mahtuu. Pienkoneella voi/saa osallistua (varsinaisen UL kilpailun ulkopuolella)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketä lähtee "peltikoneella" mukaan? Me tullaan Hyvinkäältä yhdellä JUP koneella paikalle. Tiedossa on sosiaalista kanssakäymistä eli kuppilatiimaa, mielenkiintoista, erilaista ja kehittävää kentänkiertoa hieman laajemmalla kuviolla. Huomaatte myös että lajitoveria autetaan lajiin perehtymisessä.

Kannattaa kokeilla!

 

-P-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
01/04/2024 at 13.44, Armin Zuger kirjoitti:

3rd WANR Kamenica (Slovakia) 12.8-25.8.2024
Kansainvälinen ANR-kilpailu. Ilmoittautuminen on avattu, kenttä siis LZKC (Kamenica nad Cirochou).

Lainaa

I would like to inform you, that Bulletin No. 2 was published on the competition webpage: https://wanr2024.sk/
I would like to also kindly remind you about the due date for receiving the Official Entry forms (31.5.2024) and Entry Fees.

 

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15/04/2024 at 17.17, Armin Zuger kirjoitti:

3rd World ANR hampionship 2024, Kamenica nad Cirochou (LZKC), Slovakia (12.-25.8.2024)
Varsinainen kilpailu 18.-25.8.2024

weppisivut: https://wanr2024.sk/

Tällä hetkellä 39 osallistuvaa tiimiä. 
Jälki-ilmoittautuminen 30.6.2024 mennessä, ks. lisätietoa weppisivuilta, bulletin 2 (C.5.3 Late Entries)

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poimittu toisesta erillisestä säikeestä:
Ruotsin SM-tarkkuuslentokilpailu
Paikka : Dala-Järnan lentoasema ESKD
Aika: Perjantai 26. - lauantai 27. heinäkuuta 2024

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3rd FAI World Air Navigation Race Championship alkaa kohta Slovakiassa (Kamenica nad Cirochou LZKC) https://wanr2024.sk/
Varsinaiset kilpailupäivät 19-23.8.
Lainaus FAI tiedotteesta:

Lainaa

Slovakia welcomes competitors
to the 3rd FAI World Air Navigation Race Championship

Kamenica nad Cirochou, Slovakia, 14 August 2024 – Thirty-three crews are currently making the most of the training days this week before the 3rd FAI World Air Navigation Race Championship begins this Sunday, 18 August, in Kamenica nad Cirochou, Slovakia. The competition will run until 24 August.
Radomski Boleslaw and Darius Lechowski of Poland will be defending their title from the 2019 World Championship in Portugal against crews from Austria, China, Czechia, France, Germany, Norway, Poland, Spain, UK and the six crews from Slovakia.
With five years between this year’s competition and the previous edition, the hosts – Aeroklub Kamenica nad Cirochou – are pleased to welcome some new crews alongside some previous competitors.

Event Schedule 
•    12 Aug: Arrivals
•    13-17 Aug: Training days
•    18 Aug: Landing practice, General Briefing and Opening Ceremony
•    19 Aug: Landing test
•    20-23 Aug: Competition tasks
•    24 Aug: Closing Ceremony and Prize Giving

What is an Air Navigation Race?
The Air Navigation Race (ANR) discipline comprises two components: navigation and landings. It is a knock-out contest where aircraft with a two-person crew fly in elimination heats against each other.
For Navigation Tests, there are 8-10 turning points in a narrow corridor which has a common start and end point. The crew will receive their map and will have a short time to prepare before heading to their aircraft to take off. There are two Landing Tests for the crews to complete. The scoring is for navigation, landing, and a combined score.
The tasks take place without the use of GPS - teams are given a map and must use stopwatches and a compass to find the turnpoints.

What’s the appeal of an Air Navigation Race?
International Chief Judge, Maurice Ducret, explained that the format derived as a “dynamic and contemporary form of Precision Landing and Rally Flying. Flights are shorter, so there are more per day.” This, alongside the live tracking which can be followed online or at the airfield, means crews can have support from anywhere in the world.
ANR is also relatively simple and inexpensive to organise with a small team. Numbers of pilots have gradually increased since the first world championships in Spain, and the visibility for the sport was also boosted by its inclusion in The World Air Games in Dubai, 2015.
Ducret encourages younger crews to get involved, saying, “Once you’ve flown it for the first time, you’ll love it!” and indeed the competitor list for the event shows that more experienced pilots will be flying alongside some newer pilots particularly in the Czech, Norwegian, Polish and Slovakian teams.
It helps that the “rules and scoring are easy to understand”, as Ducret explains. The original aim as conceived by Heinrich Schawalder was to attract hobby pilots towards competing and improve pilot's technical skills in navigation and also landing. Pilots can also use the software to create their own ANR tasks and practice at their own airfield which makes a fun way to try out the concept.
He also adds that the ANR friendships span across boundaries, “it’s like a huge family!” he concludes, with a smile.

 

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveisiä Kamenicasta jossa on käynnissä FAI World Air Navigation Race Championship.

  • Laskukilpailu pidettiin ensimmäisenä päivänä 19.8., ja iso yllätys oli, ettei tullut yhtään protesti (!)
  • Sää hyvin lämminta (eilen 34 astetta, tänään noin 20)
  • Suunnistuskoe: täällä kokeillaan niin, että valmistellaan kaksi reittiä, ja lennetään ne peräkkäin (samalla lennolla, ilman laskua). Näin saatiin 32 osallistujaa läpi noin puolessa päivässä
  • reaaliaikainen lentoseuranta on saatu aikaiseksi: https://airsports.no/global/contest_details/663/
  • ohjaamoon asennetaan pieni kamera (kustannus: 40 eur) joka nauhoittaa yhden kuvan per sekunti. Se käytetään satunnaisiin tarkastuksiin (että pelataan sääntöjen mukaisesti).
  • huomisen sääennuste ei ole niin hyvä kuin eilen/tänään, mutta katsotaan.
  • EDIT: kaksi valitusta että todellinen reitti ei täsmä karttapohjan kanssa - molemmat vedetty pois.

20240816_152111.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
typot ja kieli, ja täydennys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamu oli sumuinen, mutta sää aukeni noin klo 10:30. Koneet ovat ilmassa, reaaliaikainen lentoseuranta päällä: https://airsports.no/

Kylmärintama lähestyy, mutta aika-ikkuna pitäisi juuri riittää...
EDIT: 15:15 viimeinen lasku, kaikki hyvin.

20240821_085038.jpg

20240821_085102.jpg

20240821_090346.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeinen kilpailupäivä, jälleen erinomainen sää. Jokainen tiimi on lentänyt 7 reittiä, nyt neljä parasta lentää kohta uudestaan. Jatkoon menee kolme Tsekin tiimiä (15/39/261 pistettä) ja yksi tiimi Slovakiasta (135 pistettä). Virhepisteiden jakauma on todella iso. 10. sijalla on 900 pistettä, sijalla 30 on jo 6000 pistettä ja listan lopussa on 14000+ pistettä.
Paljon nuoria aputehtävissä (iso plussa järjestäjjille), halukkaat saivat perämiehen paikalla olla koneessa mukana, kun rullataan tankkauksen jälkeen takaisin parkkiin. Heille iso elämys, joka ei maksa mitään. 

20240823_132121(0).jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kamenican kilpailu on ohi. Kilpailussa ei valituksia, ei yhtään protesti(!). Voittajat (sijat 1-4) Tsekki-Tsekki-Tsekki-Slovakia.
Eilen illalla komeat hallibileet, jotka alkoivat pienimuotoisella lentonäytöksellä (kaksi Zliniä palkkiristillä, yksi Jak punatähtillä, ja kolmas Zlini jenkkitunnuksilla). Kaartotaistelut ja lisämausteena "pommituksia" ja alasampumisia. Koko setti mielenkiintoisilla lentokorkeuksilla. Sen jälkeen tuttuun tapaan kostea ja pitkä ilta.
Tänään illalla loppuseremonia paikallisessa renesanssi-kartanossa https://www.hrady-zamky.sk/en/humenne/

20240824_124725.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkkuus- ja Rallilennosta eli (O)ANR suuntaviivoja kaudelle 2025? 

 

ANR on ottamassa sosiaalisuutensa, koukuttavuutensa ja intensiivisyytensä takia paikkaansa tarkkuuslennon maailmassa  https://youtu.be/jywBZyqcL1Q 

 

Fakta:  

1) meillä on Suomessa tilanne jossa kisoja/tapahtumia järkkääviä kerhoja ei ole tarjolla SIL ja joukkueiden (rahoitus) vaatimissa aikamääreissä. Olemme lattakierteessä järjestelyiden osalta.

Ensi vuoden tarkkuuden tai rallin tai ANR:n  SM kisat pitäisi olla haettuna lokakuun loppuun mennessä.  

Välineet ja tietotaito tapahtumien järjestämiseen on, tosin ensi kaudella varauksin. Rukkaset eli tekijät siis vain puuttuu. 

Kaudella 2025 toinen tietotaitoa omaavista on lienee varusmiespalveluksessa ja toinen haluaa kerrankin itse lentää koska on viimeiset 3 vuotta panostanut ohjelmistoon ja tuomarointi/kisajärjestäjärooliin.  

2) (O)NAR oli tänä vuonna kokeilussa Norjassa tarkkuuden PM kisan korvaajana ja oli OK. Sama formaatti (kaikki Itämeren ympärysmaat pois lukien USSR oli kutsuttuna) laajennettuna Euroopan maihin on 95% varmuudella ensi vuonna Tanskassa 26-29 kesäkuuta, paikka vielä avoin.  

 

  

Mitä tarvitsee tehdä jotta kiinnostuneet saavat a) treenattua tavoitteellisesti ja b) kenties hankittua tukijoita tavoitteeseensa pääsemiseksi? 

 

3) Mikäli olemme suomessa kädettömiä ja saamattomia seuraavat SM kisat voidaan järjestää 2025 Tanskan PM kisojen yhteydessä 26-29.6.2024.

SIL byrokratian/sääntöjen takia tarvitsemme vain määräaikaan mennessä kerhon joka hakee SM kisat järjestääkseen ne yhdessä Tanskalaisen organisaation kanssa. Käytännössä tarvitsemme siis kerhon joka hakee kisat määräaikaan mennessä  ja nimeää hakemuksessa yhteyshenkilön hoitamaan asiaa. Lisätiedot proseduureista jari.lehti@ilmailuliitto.fi 

Tanskalaiset hoitavat loput kuten kisabulletiinit jne. 

Ennakkoilmoittautumiset tapahtumaan on varsin aikaisessa vaiheessa (Maaliskuu) eli jotta saisimme asiat kirjattua SIL MT toimintasuunnitelmiin pitäisi askelmerkkien olla selvinä hyvissä ajoin ennen marraskuun alkua.  Ei toimitasuunnitelmassa => ei tapahtumaa.

 

4) Mikäli joitakin ultra – ja PPL pilotteja kavereineen alkaa homma kiinnostamaan (navigaattori ei tarvitse lupakirjaa) niin meillä on suomessa 25 reittiä valmiina 23. eri lentopaikalle eli kynnys aloittaa harjoittelu on matalalla. 

Ohessa linkki softaan jolla voi harjoitella omaehtoisesti mikäli ei halua investoida 34€ FAI tallentimeen. https://youtu.be/h4OblJAbxzo 

 

Kimppalento kisapaikkakunnalle, samalla koneella voi osallistua ainakin 2 miehistöä ja lento yli Skoonen &  Juutinrauman on aina elämys- varsinkin jos näkee jotakin ulos. 

Laji, kuten myös perinteiset tarkkuus – ja rallilento ovat siis avoinna yksi(mäntä/sähkö)moottorisille ultrille ja PPL koneille MTOW yli 450kg minimi IAS 60KTS. 

 

5) Nyt tarvitaan vain päätöksiä mitä tehdään tulevaisuudessa, järkkäämmekö tapahtumia itse vai luotammeko skandinaavisiin naapureihimme? 

6) Keskustelua aiheesta tarvitaan ja räpylöitä ylös jos kiinnostusta on niin saadaan ehkä jotakin aikaiseksi! 

 

-Pete- 

 

PS. Saattaa olla, että ensi vuonna tapahtumaan pääsee mukaan kisan ulkopuolella ilman FAI lisenssiä eli SIL jäsenyyttä ei kenties välttämättä tarvita. Aika näyttää tarvitaanko lisenssiä mutta FAI lisenssit antaa miehistöille edes jonkinlaisen vakuutuksen tapahtumassa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulevia kansainvälisiä FAI tapahtumia:

2025 24th World Rally Flying Championship, Ferrarra (Italia).  30.8- 7.9.2025 : (sivut työn alla...) https://www.wrfc2025.it/
2026 26th World Precision Flying Championship ?? (tällä hetkellä täysin auki)
2027 4th World Air Navigation Race Championship (auki, mahdollisesti yhteistyönä Saksa/Sveitsi, tapahtumapaikka Etelä-Saksa (Mengen/Donaueschingen tms. ?)

 

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennakkotietoa

Ensi vuoden 2025 ensimmäinen kansainvälinen kisainfo ohessa:

Ferrara, Italia . Google Earthiin hakukenttään Via Aeroporto, 128, Ferrara, Italia niin paikka löytyy.

Rallilento on haastava mutta hauska ja sosiaalinen kahdella hengen miehistöllä lennettävä laji. Navigaattorilla ei tarvitse olla lupakirjaa

Ultrilla pääsee mukaan (ja on myös pärjätty hyvin tähän mennessä!)

-P-

 

 

 

 

WRFC-2025_Local-Rules 241029_page-0001.jpg

WRFC-2025_Local-Rules 241029_page-0002.jpg

WRFC-2025_Local-Rules 241029_page-0003.jpg

WRFC-2025_Local-Rules 241029_page-0004.jpg

WRFC-2025_Local-Rules 241029_page-0005.jpg

WRFC-2025_Local-Rules 241029_page-0006.jpg

WRFC-2025_Local-Rules 241029_page-0007.jpg

Muokattu: , käyttäjä: petri a hiltunen
typot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuore Aerokurier-lehti mainitsee Deutschlandflug 2025 (11.-15.6.2025). 
Lennon alue on kuvattu alla. Lisätietoa myös https://navigationsflug.de/update-notam-df-2025/
Mielenkiintoisia kenttiä ja kaupunkeja tarjolla (mm. Rothenburg o.d.T. - suosittelen!). Kaksi ryhmää.

Lainaa

Wettbewerbsgruppe:
Lahr (EDTL) -> Saarlouis Düren (EDRJ) -> Oppenheim (EDGP) -> Leverkusen (EDKL)

Touringgruppe:
Lahr (EDTL) -> Rothenburg o.d.T (EDFR) -> Mainz-Finthen (EDFZ) -> Leverkusen (EDKL)

 

Deutschlandflug_2025.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään