Rolf Niemi

Simworks Studios - Kodiak 100

19 viestiä aiheessa

Hankin tuon eilen ja olen tämän päivän aikana tutustunut tuohon parin videon, parin foorumin ja manuaalin kanssa tuohon koneeseen. Olin Rovaniemen kentällä aikeissa lentää Enontekiölle, mutta pari ongelmaa putkahti esiin. Toisen eli miten lentosuunnitelma näpytellään tuohon vehkeeseen selvitin (aika hankalaa aluksi), mutta sitten oli tuo tuulilasin jäätyminen. Löysin kyllä tuon Environmenteal Control System (ECS) paneelin, mutta mielestäni sieltä ei oikein apuja saanut ja lasit pysyivat jäässä.

Kysyisin, että miten (jos mahdollista) tuo oikein hoidetaan, sillä kai Kodiakilla pystyy lentämään myös arktisissa olosuhteissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Napsautta windshield de-ice nappulaa. Minulla ainakin pysyy tällä tuulilasi puhtaana lämmönsäätöjen ohella. Lisäksi säädä airframe-nappulasta.

Windshield.jpg

Airframe.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Ehder

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep - siinähän se oli kuitenkin. Olin tutkivinani nuo nappulat tarkoin, mutta kuinkas sitten olikaan. En huomannut tuota, mutta kiitos paljon avusta. Huomenna pääsen testaamaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin hankin Kodiakin eilen, äkkiseltään tuntuikin astetta realistisemmalta koneelta. Lastasin koneen puolilleen, ja ekalla kerralla oletin sen olevan yhtä huoleton kuin C208 (default) ja tonttiin tuli oikein rysähtäen. ;D

Kaikissa koneissa toimivat nämä Icing asetukset:

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Minäkin hankin Kodiakin eilen, äkkiseltään tuntuikin astetta realistisemmalta koneelta. Lastasin koneen puolilleen, ja ekalla kerralla oletin sen olevan yhtä huoleton kuin C208 (default) ja tonttiin tuli oikein rysähtäen. ;D

Kaikissa koneissa toimivat nämä Icing asetukset:

 

Joo - huomasin, että proseduureihin on suhtauduttava vakavasti, muuten loppuu lento kuin kanalla. Yksi video näytti miten asiat on tehtävä. Kovasti tätä on kehuttu ja siksi hankin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli todistettua itselleni, että trimmit ovat kaiken A ja O ja että lastauskaan ei mene ihan heittämällä. Voipi olla, että menee useampi kone romuksi ennen kuin homma sujuu, mutta mielenkiintoinen kone tämä on. Oikeista koneista minulla ei ole kokemusta, mutta olettaisin, että tässä on pyritty mahdollisimman realistiseen simukokemukseen. Pitänee lähteä etelän lämpöön harjoittelemaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Pitänee lähteä etelän lämpöön harjoittelemaan ;D

Joo, kannattaa valita joku korkealla kuumalla ylängöllä oleva lyhyt kiitotie realismin tarkistamiseksi.

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Joo, kannattaa valita joku korkealla kuumalla ylängöllä oleva lyhyt kiitotie realismin tarkistamiseksi.

Rodney :cool:

Ajattelin kyllä ensin harjoitella mahdollisimman tasaisella näin ensi alkuun. Totesin myös, että G1000Nxi vaatii tarkempaa tutustumista - näyttäisi erään videon perusteella olevan melko monipuolinen kokonaisuus. Nooh - opissa se on variksen poikakin tuulessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, mistä tämä johtuu - olisiko joku MFD:n asetus pielessä vai onko kysymyksessä ominaisuus bugin kera?

Siis tarkoitan noita raitoja:

 

FlightSimulator 2022-01-07 13-49-09-94.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Rolf Niemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

En tiedä, mistä tämä johtuu - olisiko joku MFD:n asetus pielessä vai onko kysymyksessä ominaisuus bugin kera?

Siis tarkoitan noita raitoja:

 

Tuli tällainen villimpi idea aiheesta mieleen. Käsittääkseni nuo laitteet käyttävät osittain simun maisemaa hyväksi. Ei sulla ole alueelle asennettuna mitään heightmap/mesh/DEM maisemaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Tuli tällainen villimpi idea aiheesta mieleen. Käsittääkseni nuo laitteet käyttävät osittain simun maisemaa hyväksi. Ei sulla ole alueelle asennettuna mitään heightmap/mesh/DEM maisemaa?

Ei tuonne ole asennettu mitään ylimääräistä. Lento oli välillä Barcelona - Madrid. Kun lensin jokin aika sitten Rovaniemeltä Enontekiöön, niin tuota efektiä ei ollut.

Lento sinänsä sujui hienosti, mutta kentältä ylös alkuvaihe tuottaa vielä loivaa tuskaa vaikka trimmiä rudderille oli laitettu kohtuullisesti. Lasku hienolle Enontekiölle sen sijaan onnistui yllättävän hyvin ja löin yläfemmat itseni kanssa;DTuohon auttoi kun "bindasin" rudder trimmin yokeen. Tekemäsi EFET on hienoa laatua:thmbup:

Lennossa oli yksi ongelma tai oikeastaan säässä. Ulkolämpötila OAT näytti ilmassa (4 000 ft) -9 astetta ja Enontekiön kentällä -25, joka piti oikeassa elämässä paikkansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Lennossa oli yksi ongelma tai oikeastaan säässä. Ulkolämpötila OAT näytti ilmassa (4 000 ft) -9 astetta ja Enontekiön kentällä -25, joka piti oikeassa elämässä paikkansa.

En osaa sanoa ihan noin isosta heitosta tai sen realistisuudesta, mutta ajelin tässä ympäri Rovaniemeä kuvaamassa äsken. Lämpötila heitti kaupungissa -28 ja -18 välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta kuvapaista näkee miten lämpötila muuttuu yks' kaks' siihen,mitä pitäisikin. Iltahämärääkö kuvailit - golden hour?

 

1.jpg

2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuntuu, että tässä simussa on edelleen Celsius/Farenheit ongelma. Katsoin wx:n reaalimaailmasta ja se näyttää EFET:llä -25C / -13F ja Kodiakissa näkyy olevan FL 4 000 -10C.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Rolf Niemi said:

Minusta tuntuu, että tässä simussa on edelleen Celsius/Farenheit ongelma. Katsoin wx:n reaalimaailmasta ja se näyttää EFET:llä -25C / -13F ja Kodiakissa näkyy olevan FL 4 000 -10C.

Tai sitten ylempänä on lämpimämpää kuin maanpinnalla. Windy.com esim näyttää 3000ft -12c Enontekiölle, eli eiköhän tuo simussa aika kohdilleen ole. Oletan että tuo FL4000 tarkoittaa 4000ft.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minuuttia sitten, Juha Rönkkö kirjoitti:

Tai sitten ylempänä on lämpimämpää kuin maanpinnalla. Windy.com esim näyttää 3000ft -12c Enontekiölle, eli eiköhän tuo simussa aika kohdilleen ole. Oletan että tuo FL4000 tarkoittaa 4000ft.

Oletat korkeuden oikein - hätäseen kirjoitin. En tiedä ilmakehän liikkeistä, mutta 3 800 jalkaa -10C ja 2 000 jalkaa -25C. Toki tiedän, että lämmin nousee ylös ja kylmä painuu alas, mutta joo - ihmettelen vaan kun en koskaan ole ohjaamossa istunut enkä näin ollen ole moiseen nopeaan lämpötilan muutokseen törmännyt. Toisaalta Celsius/Fahrenheit vastasivat jollain tapaa ajatusta siitä, että jotain oli vialla, mutta oli miten oli, niin näin kuitenkin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

ihmettelen vaan kun en koskaan ole ohjaamossa istunut enkä näin ollen ole moiseen nopeaan lämpötilan muutokseen törmännyt.

Hyvinkin mahdollinen, eikä edes kovin harvinainen maanpintainversio voi olla kyseessä, sillä tuulikin on tyyni, 2kts. Itse muistan kerran talvella lähteneeni Rissalassa laskuvarjohypylle, kun maassa oli -28C. Hyppykorkeudesssa, joka taisi olla 2500-3000ft AGL, oli vain -14C.

Rodney

P.S. Laskeuduin lentoaseman oven eteen ja menin kuumalle rommille kuppilaan.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
49 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Hyvinkin mahdollinen, eikä edes kovin harvinainen maanpintainversio voi olla kyseessä, sillä tuulikin on tyyni, 2kts. Itse muistan kerran talvella lähteneeni Rissalassa laskuvarjohypylle, kun maassa oli -28C. Hyppykorkeudesssa, joka taisi olla 2500-3000ft AGL, oli vain -14C.

Rodney

P.S. Laskeuduin lentoaseman oven eteen ja menin kuumalle rommille kuppilaan.

No niin - joka päivä oppii vielä "vanhanakin" jotain uutta eli kiitos molemmille tietoiskusta. Näillä sitten jatketaan Kodiakin parissa hyytävissä olosuhteissa vaikka alkuviikosta onkin lauhempaa luvassa.

Kylmää kyytiä sinulla - olettaisin ja rommi varmasti paikallaan:thmbup:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitkeästi testaillen ja lopulta FS-foorumilta löytämäni modin avulla sain tämän koneen lentämään G1000 Nxi:n kanssa lähimain niin kuin sen kuuluisikin mennä. Enää ei mene zig zaggia mutkissa ja kääntyy finaaliin suhteellisen hyvin. Ihmettelinkin jo että vaikka tumpelo olenkin niin en sentään niin huono kuin tuo kone antoi minun ymmärtää;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään