Jorma Laiho

Epäonnistunut helikopterinosto

16 viestiä aiheessa

Tänään on Helsingin Sanomissa tarina 50 vuotta sitten palstalla.

Yleisradion TV lähetykset lähetettiin ennen Kivenlahden aseman valmistumista Stadionin tornista. Tämän antennin historia on oma tarinansa. Se oli omaa valmistetta ja palveli hyvin. 

Se poistettiin 11.1.1972, helikopterin avulla. No, kaikki ei mennyt aivan kuten myöhemmin Strömsöössä. Antenni poistui, mutta ei hallitusti. Museoon siitä ei enää ollut. Se mätkähti pihalle. Kukaan ei onneksi loukkaantunut. Tulin itse YLEn hommiin vasta 1973, mutta olen hommasta kuullut monta tarinaa. Tuon kuvan olemassaoloa en tiennyt.

Saamani tiedon mukaan helikopteri ei olisi ollut suomalainen ? Tai ainakin pilotti oli ruotsinkielinen. Erään tarinan mukaan alamiehen ja pilotin käsitys höger/vänster näkökulmista oli eri. Lehden mukaan  kyseessä olisi ollut kuitenkin nostokoukun häiriö.

Kone näyttää kuvassa Jet Rangeriltä tai sen sukulaiselta tms. Onko kellään muistikuvaa tai tietoa koneyksilöstä ? Kunhan saan mukana olleita kiinni, yritän toki kysellä ihan paikalla olleilta. Heitä on vielä olemassa.

Tuon tapauksen jälkeen helikoptereita ei YLEssä nostotöissä käytetty pitkään aikaan. Moni niitä ehdotti, mutta suurin pulma oli silloisen kaluston nostokyky ja  nostotarkkuus. Sen sijaan antennien suuntakuviomittauksiin helikoptereita käytettiin paljon. Niissä olin itse jo mukana.

Mutta tunnistaako joku tuon ?

Jorma

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Kone näyttää kuvassa Jet Rangeriltä tai sen sukulaiselta tms. Onko kellään muistikuvaa tai tietoa koneyksilöstä ?

Jet Rangerhän tuo on. https://www.hs.fi/historia/art-2000008465563.html

Tarkastin Mäkinen/Ritaranta rekisterikirjan ja Atso Haapasen Helikopterit Suomessa 1953-2003 tiedot. Ainoa tuona ajankohtana Suomen siviilirekisterissä (poislukien Rajavartiolaitos) ollut Jet Ranger oli Helikopteripalvelun operoima Agusta Bell 206A Jet Ranger OH-HIE.

Rajalla oli tuolloin jo 4 kpl saman tyyppistä Jet Rangeria: OH-HRD, -HRE, -HRF ja -HRG. Kaksi viimeisintä oli saapunut syksyllä 1971 Italiasta muutama kuukausi ennen ko. tapahtumaa. Ne voisivat teoriassa olla vielä tuolloin ilman Rajan tunnuksia, koska näyttää, että tunnuksia ei tehtaalla maalattu. Tuskin kyseessä kuitenkaan oli Rajan virka-apu Ylelle?

Rodney

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvaa kun suurentaa niin voisi kuvitella rekkarin alkuosan olevan SE.

Virka-apu ei tule kyseeseen kun YLE ei ole viranomainen enkä usko, että raja olisi tuohon aikaan kaupallisesti tuollaista tehnyt. Itse olin tuolloin vielä lukiossa mutta luulen, että olisin tapauksesta kuullut oman RVL urani aikana, jos se olisi rajan kopterille tapahtunut. Sen tiedän, että rajan jetistä on ainakin yksi tutka pudotettu mereen samalla menetelmällä. Jetin kuormakoukussahan on magneettikytkimellä toimiva pakkolaukaisu jonka nappi on ohjaussauvassa. Se voi tosiaan laueta sähköhäiriön seurauksena.

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minutes ago, Jorma Kosonen said:

Samassa sarjassa on myös kuva normaaleilla telineellä, joka on matalaa versiota. Minusta Hesarin kuvassa on "normaali" korkeampi teline. Saattaa tietenkin olla optinen harha?

https://www.airhistory.net/photo/150435/OH-HIE

Rodney

Niin muuten näyttää olevan. Ja jotenkin vaikuttaisi vaaleammalta tuo Hesarin kuvan kopterin värikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Ja jotenkin vaikuttaisi vaaleammalta tuo Hesarin kuvan kopterin värikin.

Pitää paikkansa eli minäkin alan kuvitella kuten tarkkasilmäisempi Arska eli kallistun Swedun puolelle.

Rod

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen Mariston Jussin joskus selittäneen, että kuormakoukku laukeaa automaattisesti (?) jos vaihteistoöljystä tulee lastuvaroitus. Tällainen muistuma löytyi jostain hämähäkinseittien seasta.

Tämä liittyi siihen, kun pelastautumisharjoituksissa nosteltiin ihmisiä. Silloin nostoköysi laitettiin sakkelilla kiinni kiinteään koukkuun.

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko väärinkäsitys. En muista kuulleeni. Sellainen järjestelmähän olisi vaarallinen, kuorma voisi tippua minne vaan. Toisekseen uusi tai peruskorjattu vaihteisto saattoi jonkun kerran pikkuisen "lastuttaa" hioutuessaan, ilman sen kummempaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo maininta päävaihteistosta ja nostokoukusta ei kyllä pidä paikkaansa. Niillä ei ole mitään yhteyttä keskenään. Ainut yhteys koukun laukaisimeen on ohjaussauvan kytkin joka on sähköinen ja mekaaninen pakkolaukaisukytkin etupenkkien välissä.

Kuormakoukun johdotuksessa oli aikoinaan tehtaalla sisäänrakennettu virhekytkentä joka aiheutti sen että johtimen kuoren vaurioituessa laukaisujärjestelmä maadottu ja koukku laukesi. Jouduin aikoinaan selvittelemään asiaa kun Jetin koukusta putosi 250 kg:n generaattori Anterin korpeen. Muistaakseni aiheesta julkaistiin jonkun tason muutosmääräyskin.

Sippo

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Olisiko väärinkäsitys. En muista kuulleeni. Sellainen järjestelmähän olisi vaarallinen, kuorma voisi tippua minne vaan. Toisekseen uusi tai peruskorjattu vaihteisto saattoi jonkun kerran pikkuisen "lastuttaa" hioutuessaan, ilman sen kummempaa.

Ok.

Saattapa olla, että Jussi on vähän värittänyt tarinoitaan merimiehille.

Tai sitten minun hämähäkinseitit on liikaa epäjärjestyksessä 😳

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se ruotsinmaalainen oli. Tarkempia tietoja ei tähän hätään kukaan muistanut.

Kiitos kaikille tutkimuksesta !

Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi vuoden 1971 tapaus: Helsingin Sanomien mukaan  17.4.1971 Tampereen Näsinneulan huipulle nostettava masto/lipputanko  putosi helikopterista,  meni järven jään läpi osittain ja masto hajosi. Tornin avajaiset olivat myöhemmin samana vuonna.  Muita vahinkoja ei sattunut.  Lehden kuvista katsoen kopteri oli mallia Bell 47 J. Pilotin  etunimi oli "Jorma". Lehden otsikko: "Näsinneulan neula Näsijärveen".    

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No niin, sain kiinni lisää todistajia.

Nostokohteita oli peräti kolme. Tammisaaren antenni,  Albertinkadun vanha TES-TV antenni sekä tuo Stadionin tornin TV-antenni. 

Kaikissa kohteissa oli ongelmia. Albertinkadun antenni oli liian painava, se purettiin kahteen osaan ja silti oli pulma. Eräs ongelma oli kuulemma liian lyhyt nostoliina. Työskentely kopterin alla viimassa on hankalaa ja vedon saaminen tarkasti vertikaaliin ei ole helppoa. Taakka vetää sivuun, jolloin sen takertuessa tulee ongelmia. Jo Tammisaaren jälkeen osa porukasta sai tarpeekseen.

Kaiken  huipuksi kopteri ei ollut sen enempää Ruotsista kuin Suomesta, vaan Norjasta ! Tästä aiheutui monta kertaa minullekin kerrottu kielipulma.  Kotimaisen mastomiesporukan ja kopterin radioyhteyden välissä oli vielä joku tulkkina. 

Näsinneulan myös muistan, mutta YLEllä ja tässä kirjoittavalla Jormalla ei ole sen kanssa mitään tekemistä.

YLEn pari myöhempää onnistunutta nostoa, ei laskua, olivat 1980 luvulla Nuvvuksen (Tenojoen varrella)  pieni alilähetinmasto, sen osien kuljetus ja osin nosto. Tässä kopterina melko kevyt kapine eli Hughes 500 C, OH-HIT. Toinen järeämpi nosto oli Ylläksen  maston huippuvaimennin Ilmavoimien MI-8:lla.

Mastonostoihin on Euroopassa eniten perehtynyt Kamovia käyttävä sveitsiläinen firma. Se on nostellut antennisylintereitä mm. Ruotsissa.

https://www.heliswissinternational.com/en/dienstleistungen/montagen/antennenmontagen/

Amerikoissa on sitten jo noita oikeita kraanakoptereita. Isoja Sikorskyjä.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Erickson_Inc.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Simo Lallukka kirjoitti:

Pilotin  etunimi oli "Jorma".

Tuohon aikaan Jorma oli ihan neutraali nimi, hartioiden leveydestä riippumatta.

Rodney :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Amerikoissa on sitten jo noita oikeita kraanakoptereita.

Flying'in artikkeli kymmenen vuotta sitten Erickson Sky Crane'ista.

Rodney

P.S. Tuon kolmannen pilotin, joka nostohommissa lentää "puhelinkioskista" naama pyrstöroottoriin päin, sauvan ja polkimien toiminta lienee peilikuva normaaliin? Vai onkohan kraanaa modernisoitu niin, että on autoleijunta ja joystick?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään