Matti Palosuo

JU-52 mereen Espoossa 1944

8 viestiä aiheessa

Eilisessä Hesarissa oli juttua Espoossa 05.01.1944 mereen 'pudonneesta' saksalaisten JU-52 koneesta. Ambulanssikone oli matkalla Königsbergistä Kemiin. Välilasku Tallinnassa tankkausta varten oli jostain syystä jäänyt väliin. Ilmeisesti polttoaineen loppumisen takia kone teki pakkolaskun jäälle Espoonlahdella. Lentäjät ja matkustajat pääsivät pois koneesta, 7-8 loukkaantunutta. Kone vajosi jäihin ja siitä jäi näkyviin ainoastaan pyrstö.

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000008480837.html 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Ju 52 tapauksesta pitäisi olla kuva myös Ilmavomien kuva-arkiston kuvissa? Niin muistaisin. Nyt en pysty tarkistamaan.

(Katsoin välissä linkin uutisen ja kuva on erilainen kuin minä muistin. Siinä muistamassani kuvassa kone oli vielä jään päällä. Voi olla myös eri tapaus.)

Kari

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyy kaksi, on sama tapaus. Kuvatekstit:

”Saksalainen JU-52 sairaskuljetuskone joka 5.1.1944 teki pakkolaskun Espoon lahteen. Kone kesti jonkun aikaa tasojen varassa jäällä ja miehistö pelastautui.
Helsingin länsisaaristo 1944.01.07”

SA-kuvat 145014 ja 145015. Löytyy myös hakusanalla Espoo.

Jukka

 

AF83DD60-51C6-49F1-BD1B-8EF0961E10F0.jpeg

F1A9AAA9-FA1D-471E-8A8E-06B776E58F23.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Postiluukusta tipahtaneessa Hesarissani (10.1.22) on kirjoituksen otsikkona Natsien lentokone syöksyi Espoonlahteen vuonna 1944.

Junkers Ju 52 kuvattuna tasan kaksi päivää jäälle laskeutumisen jälkeen.

Laivue: 4/Lentolaivue 6. Malmi.

Lentokone: Dornier Do 22, DR-196.

Lentotehtävä: 07.01.44. 12:20-13:45. Lentom Paavilainen / T.K. Helström (eikö Helander?) / Korpr Kallio. Valokuvauslento. 300 m.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näiden SA-kuvien selosteessa on aivan oikein mainittu kuvaajana tk-mies Niilo Helander.

Tuo otsikko mikä lehdessä on, muutettiin nettiversiossa hyvin pian asiallisempaan muotoon ”saksalainen” lukuisten yleisökommenttien vuoksi.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Natsi/saksalainen ei suinkaan ollut ainoa epäasiallinen ilmaus otsikossa.

Tapahtuman kuvauksesta ja valokuvasta päätellen kone ei suinkaan syöksynyt ( eli tullut alaspäin sanotaan nyt vähintään 45 asteen kulmassa), vaan se suoritti ilmeisesti varsin normaalin lähestymisen liu'ussa moottorit pysähtyneenä eli niin kuin toisaalla tekstissä sanotaan:"Kello 12:55 kone teki pakkolaskun lähelle rantaa Espoonlahdella... Meri oli jäässä, eikä kone syöksynyt suin päin jääkylmään mereen". Sitten taas vähän myöhemmin:"..kun lentokoneen moottorit sammuivat ja kone syöksyi jäälle."  ja edelleen "Lentokone syöksyi silminnäkijän kertoman mukaan matalaan veteen, jossa jää oli vielä heikkoa." "Kyydissä ollut lääkäri kuitenkin luuli, että kyseessä oli tavanomainen laskeutuminen Suomen kamaralle".

Kaikki nk sekavaa hölynpölyä.

Kuvateksti on suhteellisen asiallinen:" Saksalainen JU-52 sairaankuljetuskone teki pakkolaskun Espoonlahteen tammikuussa 1944". Tarkkaan ottaen korrekti ilmaus tosin olisi "Espoonlahdelle" (vaikka se päättyikin Espoonlahteen;)).

Muuten, saksalaisilla oli tähän aikaan suuri lentotukikohta Porissa, ja liikenne sinne Königsbergistä pommikoneilla oli rutiininomaista. Porikin olisi voinut olla hyvä välitankkausvaihtoehto ja lento Kemiinkin lyhyempi kuin Tallinnan kautta.

OJ

P.s. Olisi mielenkiintoista tietää k.o. päivän (5.1.44) säätiedot. Jospa Tallinnassa oli niin huono (lähinnä sumuinen ) sää, että pilotti päätti tästä syystä jättää tekemättä sinne suunnitellun tankkausvälilaskun, ja todella suunnata Poriin. Huono sää jatkui, ja vähitellen nollan tienoilla olleessa säässä molempien moottorien kaasuttimet jäätyivät, ja moottorit pysähtyivät. On lähinnä kaksi syytä, joista moottorit voivat pysähtyä suurin piirtein yhtäaikaisesti: polttoaineen loppuminen ja kaasarien jäätyminen. En tunne JU-52 polttoainejärjestelmää, mutta uskon, että molemmilla moottoreilla oli erilliset p-ainejärjestelmät, joten tästä syystä niiden yhtäaikainen pysähtyminen ei ole todennäköistä. Voi tietenkin olla, että toinen pysähtyi, ja pilotti pysäytti toisen pakkolaskua varten, mutta tämäkään ei tunnu järkevältä, joten jäätyminen on varsin mahdollinen vaihtoehto. Pakkolaskupaikka viittaa toisaalta siihen, että pilotti on sen tietoisesti valinnut sopivan lähelle rantaa uskoen jään kantavan.

Spekuloitavaa riittää....

OJ

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Osmo Jalovaara
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös tätä konetta epäiltiin epäilin tuon ohjauspyöräni lähteeksi, joka on vielä varmistamatta?

Onko tietoa tämän Junkersin myöhemmistä vaiheista, nostettiinko se?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

 

Onko tietoa tämän Junkersin myöhemmistä vaiheista, nostettiinko se?

Helsingin Sanomien jutussa on kuva, jossa laiva on ajanut koneen viereen ja sitä nostetaan pois jäistä, eli vastaus on kyllä. Kuvateksti "Kone putosi Klobbenin edustalle tammikuussa 1944. Hinaus on tapahtunut tammi-huhtikuun välillä. Kuva: Espoon kaupunginmuseo."

"Koneen hylky hinattiin paikalta pois saman kevään aikana".

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000008480837.html

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään