Timo Partanen

Venäläiskoneen erikoinen reitinvalinta

117 viestiä aiheessa

No nyt on oikein Ilkka Kanervakin herännyt kommentoimaan, ja selvityksiä on saatava Venäjältä. https://yle.fi/uutiset/3-12275416

Lainaa

– Kyllä se on sellainen asia, jossa me tulemme varmastikin edellyttämään jonkinlaisen selvityksen saamista, että miten näin on saattanut päästä tapahtumaan. Se ei voi olla ihan sattuman sanelemaa, Kanerva sanoi Yle Radio Suomen Päivässä.

(...)

Keskusteluun osallistunut Ulkopoliittisen instituutin tutkija Jyri Lavikainen ei usko, että Venäjältä saadaan lennolle kunnollista selitystä.

- Jos selitystä Venäjältä pyydetään, he toimittavat varmasti sellaisen ympäripyöreän, josta ei käy mitään oleellista ilmi. Mielenkiintoinen “sattuma”, joka liittyy tietysti tähän yleisen tilanteen kiristymiseen.

Lavikaisen mukaan yksinkertaisin selitys rahtikoneen lentoreitille on se, että koneessa oli tiedustelulaitteistoa. Venäjää kiinnostaa, mikä on Suomen puolustusvoimien varautuminen nykytilanteessa, Lavikainen arvioi.

- Mutta kaikki tämähän on vain spekulaatiota.

En tiedä miten yksityisen yrityksen siviililentokoneen reititys tai sen muutokset kuuluvat Venäjän valtiolle, tai mitä valtion edustaja asiasta tietäisi sen enempää mitä esimerkiksi Suomen lennonjohtopalveluista vastaava taho ei jo tietäisi (alkuperäinen reitti, reitin muutoksen syy, jne.), ja minkälaisen kommentin Kanerva tai Lavikainen odottaa Venäjältä saavansa. Kannattaa kuitenkin Ilkan ehkä alkuun soittaa lentoyhtiön pääkonttorille ja vasta sitten liittyä Kremlin asiakaspalvelujonoon:)

Mutta onhan se aina hyvää ajanvietettä soitella naapurimaan kollegoille ja kysellä kuulumisia, ja asiasta tehdyn suhteettoman haloon kannalta on hyvä selvittää syy reitin muutokselle. Sen verran outo huhumylly tästä on jo kotimaassa itseaiheutettuna saatu, että mahdollinen oikea syy reititykselle jäänee vähemmälle huomiolle, tai sitä ei uskota, koska onhan se "paljon uskottavampaa" että siviilikoneella tiedustellaan Suomen varuskuntia ja valmiutta kuin että kyseessä olisi normaali siviilielämän operointiin liittyvä päätös ::).

Kuitenkin, edelleenkin, kyseessä on täysin normaali siviilikone ja jostain kumman syystä joka ikinen Ylellä ääneen päässyt päivystävä dosentti käsittelee tuota lentokonetta kuin jotain ydinpommittajaa ja silmiään räpäyttämättä väittää että koneessa olisi tiedustelulaitteistoa? Hoh hoh.

Ainakaan itse en näiden julkisten tietojen perusteella näe mitään syytä epäillä että tässä olisi mitään epäselvää tai sotilaallista agendaa. Mutta lisää kierroksia koneeseen vaan, ja kun samaa yhden henkilön Twitterissä aloittamaa arvailua toistetaan tarpeeksi niin hienosti etenee.

10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tässä olisi tehty tiedustelua tai muuta sotilaallista harjoitetta, niin olisi rikottu ICAO:n sopimuksia. ICAO Chicago Convention Article 4:

Lainaa

Misuse of civil aviation

Each contracting State agrees not to use civil aviation for any purpose inconsistent with the aims of this Convention.

https://www.icao.int/MID/Documents/2019/ACAO-ICAO Airworthiness/Session 1 chicago convention final.pdf

Sepon taustoittavat esimerkit taisi kohdistua oman maan väärinajattelijoiden ja resurssien tiedusteluun :)

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ilmavoimat ottaa kantaa asiaan.

https://ilmavoimat.fi/-/lentosuunnitelmatiedot-ovat-osa-ilmatilannekuvaa

Lainaus tekstistä:

" AirBridgeCargo Airlines -yhtiön lauantaina 15.1.2022 operoima lento on herättänyt spekulaatioita julkisuudessa. Kyseessä on siviililentoyhtiö, joka on lentänyt hyväksytyn lentosuunnitelman mukaisen reitin. Siviili-ilmailun lennonvarmistuselimet hyväksyvät kaikkien siviililentoyhtiöiden reitit normaalin prosessin mukaisesti.  "

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olisin venäläinen, ja haluaisin ruveta käyttämään jotakin siviilifirmaa hyshyshommiin, niin valkkaisin semmoisen, jossa lentäjistä suuri osa ei ole ulkomaalaisia. Air Bridge Cargon piloteista olen ihan radioliikenteen perusteella päätellyt löytyvän paljon ei-venäläisiä, myös brittejä ja amerikkalaisia. En tiedä tuon "kohulennon" miehistön kokoonpanoa, mutta sen tiedän, että huhut lähtevät hyvin nopeasti liikkeelle, vaikka olisi vain venäläisiäkin ollut.

Jos joku haluaa hakea Air Bridge Cargolle duuniin, niin täältä löytyy lisää tietoa: https://www.airbridgecargo.com/en/page/49/careers

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehtaankadulla Timo luultavasti jo hykerrellään 😉. Asiat on nyt kovasti päinvastoin miltä näyttää, tai sitten ei, tai on molempia joissakin tapauksissa. Mutta kun Venäjän ulkoministeri sanoo, että on Suomen oma asia hakeeko Nato jäsenyyttä vai ei, niin tässä totta on vaan ei!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisellä yhtiöllä laivasto rahtareita ympäri palloa. Koneet liikkeessä jatkuvasti mitä flightradariin on uskominen. Nyt olisi syytä panna jäitä hattuun. Jos Seremetjevon kentältä lähtee rahtilento Murmanskiin ja koneeseen tulee vika Suomen kohdalla, on halvempi suunnata baselle entä jättää kone rikkinäisenä kauas kaikesta. Huomioiden myös sen että joka tapauksessa kone lentäisi  Suomen yli (Suomi on pitkä ja kapea maa) niin miksi heti ollaan Yleisradion uutisissa toitottamassa että just Tikkakosken jne. yli ollaan lentämässä..

Se on eri juttu jos näitä koneita alkaa pyörimään jaloissa "vikojen" kanssa. Mutta nyt olisi syytä ottaa ihan rauhallisesti. Tutustuin kyseisen yhtiön verkkosivuilla niiden toimintaan ja töitäkin olisi tarjolla. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Joonas Häyrynen kirjoitti:

Kyseisellä yhtiöllä laivasto rahtareita ympäri palloa. Koneet liikkeessä jatkuvasti mitä flightradariin on uskominen. Nyt olisi syytä panna jäitä hattuun. Jos Seremetjevon kentältä lähtee rahtilento Murmanskiin ja koneeseen tulee vika Suomen kohdalla, on halvempi suunnata baselle entä jättää kone rikkinäisenä kauas kaikesta. Huomioiden myös sen että joka tapauksessa kone lentäisi  Suomen yli (Suomi on pitkä ja kapea maa) niin miksi heti ollaan Yleisradion uutisissa toitottamassa että just Tikkakosken jne. yli ollaan lentämässä..

Se on eri juttu jos näitä koneita alkaa pyörimään jaloissa "vikojen" kanssa. Mutta nyt olisi syytä ottaa ihan rauhallisesti. Tutustuin kyseisen yhtiön verkkosivuilla niiden toimintaan ja töitäkin olisi tarjolla. 

Ei ollut menossa Murmanskiin. Mielestäni näin jossain FR:n kuvakaappauksen, jossa määränpää oli alun perin Cincinnati. Suomen ylihän noita ko. yhtiön koneita lentää hyvinkin usein. Kyllä niiden reittiä sen verran saa muokattua, että halutessaan lentävät vaikka Tikkakosken ylitse. Eli ei ainakaan oikeasti "vakoilun" vuoksi tuollaista kuviota kannata kehitellä.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Occamin partaveitsellä voisi viillellä semmoisen siipaleen, että jos haluaisin kuvata tai muuten elektronisesti tiedustella vihollisen ilmatilassa, reitittäisin kaiken maailman kikostimilla varustetun siviilipulkan ilman mitään mielenkiintoa herättäviä mutkia.

Kaikki on tietysti mahdollista, kivahan se on välillä vähän jännittää ryssän päähänpistoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maikkarin seiskan-uutisissa ei sanaakaan "muurmanskin"-koneesta,sen sijaan YLE hekumoi innolla rahtarin lentelystä. Puolustusvaliokunnan pj.Ilkka Kanervan mukaan ei voi olla sattumaa,että venäläiskoneen reitti kulki yli Tikkakosken ja hän odottaa selvityksen vaatimista venäjältä!        https://areena.yle.fi/1-50922821

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos toimittelija Mäkeläinen raapustamassa jo seuraavaa klikkijuttua vaikka tästä koneesta joka lentää tällä hetkellä Suomen ilmatilassa ja edes fr24 ei osaa kertoa lennon päämäärää!!? 

Screenshot_20220118-195154.png

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Ei ollut menossa Murmanskiin. Mielestäni näin jossain FR:n kuvakaappauksen, jossa määränpää oli alun perin Cincinnati. Suomen ylihän noita ko. yhtiön koneita lentää hyvinkin usein. Kyllä niiden reittiä sen verran saa muokattua, että halutessaan lentävät vaikka Tikkakosken ylitse. Eli ei ainakaan oikeasti "vakoilun" vuoksi tuollaista kuviota kannata kehitellä.

Cincinnati ja Leipzig sattuvat olemaan DHL isoja hubeja, ja AirBridgeCargo lentaa paljon DHL rahtia.

Mutta hyva etta Kanerva vaatii selvitysta! Venajalla huutonauravat Ilen tyhmyydelle.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Tuomi
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä palstalla näyttää olevan melkoinen yksimielisyys siitä, että kyseessä olisi melko normaali operaatio. Toisaalta monilla asioista töikseen vastuussa olevilla on synkempi käsitys siitä, mistä oli kyse. No, olipa kyseessä mikä tahansa, on Venäjällä varmasti tarkkaan huomioitu minkälaisia reaktioita tämä tapahtuma on Suomessa aiheuttanut, ilmavoimissa, poliitikoissa ja somessakin. Mielenkiintoista nähdä, tuleeko vastaavia tapauksia jatkossa lisää.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli joko täysin tahallinen tai sitten tahaton impulssitesti. Annettiin lentsikalla tunnettu impulssi ja sitten mitataan mikä, missä ja miten herää resonoimaan. Aika monella tasolla näyttää resonoivan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun lukee näitä "kirjaviisaiden" turvallisuuspolitiikan asiantuntijoiden, virkamiesten, poliitikkojen, toimittajien ja foliohattujen kommentteja ja arveluita, niin alkaa tuntua siltä, että ilmailupiirien ulkopuolella ei ole juurikaan tietoa siitä miten aluelennonjohto, ilmatilan valvonta ja ylipäänsä kaupallinen lentoliikenne toimivat.

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pidä myöskään olla liian sinisilmäinen. Yli 100 vuotias sananparsi kertoo. R..sä on R..sä vaikka voissa paistaisi.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin juuri yhteydessä asiasta hyvin perillä olevaan luotettavaan tahoon. Kuulemma kävi niin, että Moskovasta Leipzigiin lähdössä olleeseen jumboon tuli vika. Oli kiireellistä rahtia, joka sitten kuormattiin Cincinnatiin lähdössä olleeseen koneeseen. Se oli jo ehditty tankata, joten suorinta reittiä Leipzigiin lennettäessä oltaisiin oltu laskussa ylipainossa. Niinpä kone aluksi seurasi Cincinnatin koneen reittiä, kunnes polttainetta oli kulunut riittävästi. Sitten pyydettiin uusi selvitys ja pudotettiin lentokorkeutta pinnalle 280 polttoainekulutuksen lisäämiseksi. Tultiin Suomen ilmatilaan reittipisteen GATRI kohdalla ja siitä suora selvitys etelärajalle pisteelle ALAMI. Taisin jotakin tämän tapaista arvella ensimmäisessä kommentissani.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritaranta
typo
29 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja oli mitä oli, niin saatiinpahan tästä uudelleenreitityksestä/tiedustelusta (tarpeeton yliviivataan) muutama satanen ylilentomaksuja 😃

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dodi, tuolle kun löytyisi vielä "virallinen" lähde, niin saadaan sitten I.Kanervakin tyytyväiseksi? :laugh:

Ehkä lähteesi saa vietyä lentoyhtiölle viestin, että median hyperventiloinnin takia kommentti asiasta heidän suunnalta ei olisi huono ajatus. (Kovin innokkaasti eivät toimittajat tainneet yrittää saada sieltä ketään kiinni, kun skuuppi on parempi)

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Olin juuri yhteydessä asiasta hyvin perillä olevaan luotettavaan tahoon. Kuulemma kävi niin, että Moskovasta Leipzigiin lähdössä olleeseen jumboon tuli vika. Oli kiireellistä rahtia, joka sitten kuormattiin Cincinnatiin lähdössä olleeseen koneeseen. Se oli jo ehditty tankata, joten suorinta reittiä Leipzigiin lennettäessä oltaisiin oltu laskussa ylipainossa. Niinpä kone aluksi seurasi Cincinnatin koneen reittiä, kunnes polttainetta oli kulunut riittävästi. Sitten pyydettiin uusi selvitys ja pudotettiin lentokorkeutta pinnalle 280 polttoainekulutuksen lisäämiseksi. Tultiin Suomen ilmatilaan reittipisteen GATRI kohdalla ja siitä suora selvitys etelärajalle pisteelle ALAMI. Taisin jotakin tämän tapaista arvella ensimmäisessä kommentissani.

 

Ei voi pitaa paikkaansa. Selityksestasi uupuu se, miksi lennettiin juuri Tikkakosken yli!

Toivottavasti Kanerva saa vastauksensa.

 

No, ihan vakavissaan, jotain tallaistahan tassa varmasti on takana. kohteet on molemmat isoja rahti/DHL hubeja, eli jotain shufflea siella on harrastettu.

Ma lensin aikoinaan ylipainoisena aika lyhyen reitin, olikohan joku Columbus-Chicago, lentojarrut taysin auki ja telineetkin piti ottaa ulos 100 mailia ulkona jotta poltsikkaa kului riittavasti. Keinot on monet.

 

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Tuomi
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Medioiden toimittelijat eivät viitsineet ottaa asiasta selvää, Juhan piti se tehdä. Esim. Ylen Mäkeläisellä loppui avut ensimmäisen tekemänsä valetarinan jälkeen.

Taas pitää kysyä mistä näille toimittelijoille palkka maksetaan? Klikeistä?

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

en näiden julkisten tietojen perusteella näe mitään syytä epäillä että tässä olisi mitään epäselvää tai sotilaallista agendaa. Mutta lisää kierroksia koneeseen vaan, ja kun samaa yhden henkilön Twitterissä aloittamaa arvailua toistetaan tarpeeksi niin hienosti etenee.

Kolmannen valtakunnan propagandaministeri oivalsi, että kun jotain väärää väitettä toistetaan riittävän usein, niin se muuttuu ihmisten mielissä totuudeksi. Hän oli ensimmäinen poliitikko, jolla oli siihen sopiva väline, radio.  Maailma näyttää muuttuvan koko ajan hullummaksi.

Esa

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trollitehtaalla korkataan vodkapulloja. 
”Tekemättä mitään saatiin massiivinen trolli, jonka puolustusvaliokunnan puheenjohtajakin nielaisi koukut, peruke ja monta metriä siimaakin mukana.”

Miten Sun Tzu sanoikaan:” viisas kenraali voittaa ilman taistelua.”

AW

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Sami Puro said:

Dodi, tuolle kun löytyisi vielä "virallinen" lähde, niin saadaan sitten I.Kanervakin tyytyväiseksi? :laugh:

Ehkä lähteesi saa vietyä lentoyhtiölle viestin, että median hyperventiloinnin takia kommentti asiasta heidän suunnalta ei olisi huono ajatus. (Kovin innokkaasti eivät toimittajat tainneet yrittää saada sieltä ketään kiinni, kun skuuppi on parempi)

ABC on laittanutkin kommentin. Minusta olisi saanut olla jämäkämpi ja täsmällisempi. Uskossaan vahvat kun tämän lukevat, niin eikun saavat lisää vettä myllyynsä.

https://www.airbridgecargo.com/en/news/340/statement-re-flight-from-moscow-to-leipzig

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä nimenomaisella kerralla vaikuttaa siis ko yhtiön tapauksella olevan ihan looginen selitys. Se ei kuitenkaan legitimoi Venäjön toimintaa kaikissa tapauksissa. Venäjä on autoritaarinen maa, jossa kaikki valta on keskitetty agressiivista politiikkaa noudataavalle presidentille. Venäjä, kuin myös Kiina  noudattaa toiminnassaan aivan eri logiikkaa kuin demokraattiset maat ja niissä koko valtion kaikki infra on tarvittaesssa valjastettavissa toteuttamaan mitä omituisimpia valtiojohdon tai puolueen aivoituksia. Toki suuri osa jokapäiväisestä toiminnasta noudattaa sovittuja kv käytäntöjä ja sitoumuksia, mutta mistä sen voi etukäteen tietää, mitkä ovat niitä ja mitkä eivät. Ei kai kukaan ole oikeasti voi olla niin naiivi ja historiaton, että kuvittelee Venäjän aina ja joka tapauksessa toimivat kansainvälisten sopimusten ja sitoumusten mukaan, noudattavan kansainvälisiä toiminnan sääntöjä ja ilmoittavan etukäteen asianmukaisesti siitä, mitä tulee tekemään, milloin ja missä laajuudessa. Paljon parempi kerran nostaa turhaan meteli asiasta jolle on olemassa luonnollinen selitys, kuin jättää sellainen keissi noteeraamatta jolle sitä ei ole. Se, nauretaanko Kremlissä  vai ei, ei ole oleellista. Oleellista on se, että mikä tahansa Venäjän tekemä asia voidaan nostaa keskusteluun. Tästä noussut kohu on aika selvä osoitus siitä, että kaikkiin Venäjän toimiin suhtaudutaan suuren yleisön piirissä hyvin epäluuloisesti. Se ei ole Suomen tai Lännen syytä. 

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään