Timo Partanen

Venäläiskoneen erikoinen reitinvalinta

117 viestiä aiheessa

4 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Iso kuva on se, että median joka tuutista tulee uutisia Venäjän mahdollisesta hyökkäyksestä Ukrainaan. Tähän isoon kuvaan liittyen spekuloidaan mitä ihmeellisimmillä pienemmillä asioilla, joilla saattaa olla yhtymäkohtia tähän isoon uhkakuvaan. Suurin syy Venäjän asettamaan uhkaan ei nähdäkseni ole niinkään pelko Naton laajenemisesta itään. Toki Venäjän halu aluevaltauksiin palauttaakseen vanhan imperiumin on sinänsä relevantti lähtökohta. Venäjähän on jo vallannut Krimin ja käytännössä osan Itä-Ukrainaa ja Pohjois-Ossetian muista pienemmistä voimatasapainoa muuttavista toimista puhumattakaan. Mutta siitä ei jostain syystä kirjoiteta, että Ukrainassa sijaitsee paljon tärkeitä sotateknologian kehitys- ja tuotantolaitoksia. Ukraina on vuosikymmeniä ollut Venäjän sotateollisuuden "piilaakso" vähän samalla tavalla kuin Sillamäe oli aikoinaan kohtuullisen merkittävä Venäjän avaruusteollisuudelle. Ukrainalaiset ovat maailman huippua omalla alallaan. Ehkä olen väärässä, mutta luulen Venäjällä olevan vaikeuksia korvata riittävän nopeasti näitä Ukrainassa sijaitsevia ja sotateollisuutta palvelevia kehitys- ja tuotantolaitoksia, jos Ukraina irtaantuu Venäjän yhteistyöstä ja mahdollisesti jopa liittyy Natoon.

Seppo      

Tuo voi hyvin olla noin, en osaa sitä kommentoida. Kuitenkin se, mitä Putin pelkää yli kaiken on demokratia. Hän tekee kaikkensa, että Ukrainan värivallankumous ei saisi jatkoa Valko-Venäjällä. Suurin painajainen Kremlissä on kansannousujen leviäminen itse Äiti-Venäjälle. Siksi länsimaisten tiedotusvälineiden toiminta on tehty mahdottomaksi, Navalnyi yritettiin likvidoida ja hänen ja muiden saman tyyppisten organisaatioiden toiminta yritetään tehdä mahdottomaksi. Mielenosootukset pidetään kurissa. Ukraina pyritään pitämään sotatilassa, jolloin sen mahdollisuudet Eu- tai Natojäsenyyteen eivät täyty. Tosin, Putinkaan ei elä ikuisesti... 

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selailin töissä 20.1.2022 ilmestynyttä Viikko Pohjois-Karjala -lehteä (3/2022) ja ohessa aiheeseen liittyvä mielipidekirjoitus ko. lehdestä.

20220121_120458.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha Ritaranta puhuu asiaa, taas kerran. Painosta johtuen kieltäydytään oikaisuista ja/tai pyydetään alempaa pintaa aina silloin tällöin, pari kertaa vuodessa tulee näitä caseja vastaan. Syystä tai toisesta diverttaus hyvinkin mahdollinen. Selitys kuulostaa täysin uskottavalta.

Kun diverttiä pyydetään, lennonjohto reitittää. Eli konepäässä ei ole diverttiä pyytäessä tietoa siitä, mitä kautta mahdollinen reitti kulkee. Hätätilanteessa tilanteen vaatimalla tavalla, mutta jos Leipzigiin asti tuolta mennään, sellaisesta ei ole ollut kyse.

Mutta jotteivät salaliittoteoriat täysin kuolisi, niin on pakko todeta kyseisen firman pilottien olevan aksentista päätellen 99-prosenttisesti venäläisiä. Jokaisessa yövuorossa vähintään pari jaksolla ja päivisinkin tulee silloin tällöin vastaan.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Sakari Paukkunen kirjoitti:

Selailin töissä 20.1.2022 ilmestynyttä Viikko Pohjois-Karjala -lehteä (3/2022) ja ohessa aiheeseen liittyvä mielipidekirjoitus ko. lehdestä.

20220121_120458.jpg

Kaukolla iltaoluet ryöpsähtänyt kalsareille.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Sakarin linkissä esiintyvä Kauko on epäilemättä hyvin isänmaallinen mies ja näkee mörköjä vähän joka puolella. Mutta ennen seuraavaa kirjoitustaan hänen olisi hyvä tehdä selväksi se, mikä on ilmatilaloukkaus ja mikä taas ei ole. Ja tehtävä selväksi se, ettei nyt ollut kyse ilmatilaloukkauksesta. Nyt lentäjät pyysivät reittimuutoksen ja saivat reittimuutosen. Se on aivan normaali käytäntö ilmailussa jokapuolella maailmaa. Lentäjät tekevät päätöksensä reittimuutoksesta ja lennonjohtajat tekevät parhaansa mahdollistaakseen sen. Peruste reittimuutokselle voi olla mikä tahansa eikä sitä lähtökohtaisesti kyseenalaisteta. Tietysti lennonjohtajien on hyvä tietää se, onko kyse potentiaalisesta vaarasta ja sen he myös normaalisti kysyvät ("What is the nature of your problem" tai jotain sellaista). Ilmatilaloukkaus on sellainen valtion ilmatilaan tunkeutuminen, jolle ei ole lupaa.     

Seppo

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti Kauko ei kuunaan saa käyttöönsä Flightradaria, noita ilmatilaloukkauksia kun on ihan tuhottomasti päivittäin, menee vielä yöunet...

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Tuo Sakarin linkissä esiintyvä Kauko on epäilemättä hyvin isänmaallinen mies ja näkee mörköjä vähän joka puolella. Mutta ennen seuraavaa kirjoitustaan hänen olisi hyvä tehdä selväksi se, mikä on ilmatilaloukkaus ja mikä taas ei ole. Ja tehtävä selväksi se, ettei nyt ollut kyse ilmatilaloukkauksesta. Nyt lentäjät pyysivät reittimuutoksen ja saivat reittimuutosen. Se on aivan normaali käytäntö ilmailussa jokapuolella maailmaa. Lentäjät tekevät päätöksensä reittimuutoksesta ja lennonjohtajat tekevät parhaansa mahdollistaakseen sen. Peruste reittimuutokselle voi olla mikä tahansa eikä sitä lähtökohtaisesti kyseenalaisteta. Tietysti lennonjohtajien on hyvä tietää se, onko kyse potentiaalisesta vaarasta ja sen he myös normaalisti kysyvät ("What is the nature of your problem" tai jotain sellaista). Ilmatilaloukkaus on sellainen valtion ilmatilaan tunkeutuminen, jolle ei ole lupaa.     

Seppo

Juurikin näin. Ei kyseenalaisteta, mutta jonkinlainen syy halutaan tietää jo prioriteetin kannalta. Operational reasons (tavallisesti ei kysellä sen enempää) on vähäpätöisin, tehdään kun keretään. Toiset syyt, vaikkei maydayta/pan-pania huudeltaisikaan, voivat saada aikaan nopeamman reaktion lennonjohdon puolella. 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun maailmalle on  karusti näytetty millaiset ovat todelliset kasvot Venäjällä, on syytä tarkastella tämän ketjun mielipiteitä uudelleen. Venäjä on osoittanut kuinka pienetkin asiat ovat välillä osa suurempaa suunnitelmaa. Heidän hybridivaikuttamisensa on uskomattoman suunnitelmallista ja ikävää ja ymmärryksemme ylittävää. Monet ovat varmaan jo tutustuneet tiedustelu-upseeri evp. Martti J. Karin asiantunteviin näkemyksiin asiasta. Meille on osoitettu miten emme voi luottaa oikeastaan itäisen naapurimme minkään harmittomalta näyttävän asian vilpittömyyteen. Ainoa varma asia on heidän täydellinen epäluotettavuus. Siten olisi tämän ketjun kovimpien huutelijoiden syytä tarkastella näitä höpöhöpö/foliohattu/salaliittoteorioita-mielipiteitään uudelleen. Ehkä tuomitseminen olikin turhan nopeaa ja äänekästä. Kymmenet tuhannet tunnit liikekoneen ohjaamossa, aikuisikään oikeuttavat vuodet Airbusin nokalla eikä pitkä ura kansallisessa lentoyhtiössä ja eläkkeellä kerätty ulkomaan lentokokemus tuokaan asiantuntemusta hybridivaikuttamiseen, eikä varsinkaan Venäjä-asiantuntemusta, vaikka henkilö niin itse luuleekin. Kuten Martti J. Kari asiantuntevasti tuo esiin esitelmissään ja haastatteluissaan, että usein toimitaan juuri niin kuin Venäjä haluaa (vrt. tämä ketju), ja näin toimimalla tehdään itsestä ns. hyödyllisiä idiootteja.

En odota, että ketjun huutelijat ja muiden toimintaa arvostelevat henkilöt nöyrtyisivät pahoittelemaan näkemyksiään , mutta toivottavasti edes hetken peilin edessä tutkiskelisivat toimintaansa, eivätkä sorru vastaavaan tulevaisuudessa. Voihan olla, että omassa itseriittoisuudessaan ainoastaan arvostelevat kirjoitustani. Sekin kertoo sitten paljon.

Rakentavasti ainakin yritetty,

Mikko  

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Putin saa tulevaisuudessa tilanteen jollakin tavoin hallintaan Ukrainan kanssa, niin voimme odottaa hybridivaikuttamisen kohdistuvan Suomeen entistä voimakkaampana. Tulee suusanallisen uhkailun lisäksi myös lisääntyvissä määrin ilmatilan ja merirajan loukkauksia, käsittämättömiä väitteitä Suomen natotavoitteista yms saissee. Toivottavasti pitää maarajan koskemattomana.
 

Zeta on nyt muodissa naapurissa 🤔 sommittelin naapurin putinisteille ajankuluksi tupla Zeta-hihamerkin, joka lienee tuplasti kuvaavampi 😖. 

DB99E9A5-3F78-425E-9E4F-0D923EAF8FF2.jpeg

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikon ystävällisen huomautuksen jälkeen luin koko keskusteluketjun (mihin en ole itse osallistunut) uudelleen. Tulipa mieleen että kuolleeksi todetulle ja kuopatulle Ilmailutoimittajien yhdistykselle olisi nyt ns. "sosiaalinen tilaus"! 

Muistaakseni eräänä syynä Ilmailutoimittaja-yhdistyksen perustamiseen oli (iltapäivä-) lehtien räikeä ja sensaationhakuinen kirjoittelu joistakin traagisista lento-onnettomuustapauksista, mihin kukaan ei ollut tyytyväinen.

Uusi yhdistys järjestikin heti muutamia seminaareja, joissa opetettiin lehtimiehille ja -naiselle ilmailualan perustietoja, sekä järjesti monipuolisia vierailuja ilmailualan toimipaikkoihin sekä Suomessa että ulkomailla (oli ainakin yksi yhdistyksen järjestäm USA:n matka) jne. Olisiko nyt syytä aloittaa tämäkaltainen alan median edustajien koulutus/sivistys toiminta uudelleen?? Uutena koulutusteemana voisi olla hybridivaikuttaminen ja trollitehtaat! 

cfg     

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai se on niin että kaikki elävät kuplissaan, jonka omat vanhemmat, opettajat, tiedotusvälineet ja ystäväpiiri ovat meille luoneet. Käsittämättömältähän se tuntuu, että useimmat iäkkäämmät venäläiset tosissaan uskovat olevansa pelastamassa Ukrainaa natsien ja NATOn kynsistä. Tämä on kuitenkin täysin loogista kun tietää että tällaista tarinaa heille televisiosta ja muista oman kuplansa tiedotusvälineistä on jatkuvasti syötetty. Kun toistat valetta riittävän monta kertaa, muuttuu se todeksi. Itsekään en tiedä koko sodasta yhtään mitään muuta kuin mitä "läntiset" tiedotusvälineet ja SoMekanavat aiheesta kertovat, tornareista puhumattakaan. Kupla se on tämäkin, vaikka todennäköisesti lähempänä todellisuutta kuin venäläisillä, varusmiesaikaansa viettäneitä pojanpoikiaan turhaan sotaharjoituksista kotiin vartovilla baabuskoilla. Matrix voidaan toteuttaa tiedotusvälineilläkin.

Muitakin pienempiä, mutta hyvin sitkeähenkisiä kuplia on. Yksi sellainen on Suomen YYA-liturgian ja Kekkosen kovalla kädellä Suomeen muodostama kupla itään päin kallellaan olevan "puolueettomuuden" ja väkinäisen hyvien suhteiden ylläpitämisestä Neuvostoliittoon. Tämähän oli aikanaan välttämättömyys, mutta monen mielestä se on edelleenkin hyve, vaikka perusteet eivät enää ole olemassa. Kun kouluissa, ja M. Karin todistuksen perusteella myös Suomen upseerikoulutuksessakin opeteltiin YYA-sopimus ja siihen liittyvä puolueettomuusdoktriini ulkoa ja siihen uskottiinkin, on siitä ollut mahdottoman hankalaa päästä eroon myöhemminkään. Vaikka YYA-sopimus on ollut haudattuna jo likimain 30 vuotta ja Ukrainan verilöylyn luulisi avanneen viimeisetkin silmät YYA-kuplan ulkopuoliselle todellisuudelle, on NATO-vastaisuutta edelleen kansassa ja vaikutusvaltaisissa poliitikoissakin yllättävän paljon. On siinä Virolaisillakin ihmettelemistä. En kuitenkaan haukkuisi Suomalaisia tässä kohtaa sinisilmäisiksi, vaan paremminkin uskostaan ja oikeiksi katsomistaan asioista kiinni pitäviksi, luotettaviksi ihmisiksi, joiden päätä ei vähällä käännetä. Olosuhteiden muuttuessa mielipiteiden muuttaminen kuintenkin muuttuu toisinaan hyveeksi. Toivottavasti valtiojohto pystyy tekemään tarvittaessa vaikka Rytit tarvittaessa ajoissa, jos jaarittelun takia koko prosessi alkaa pitkittyä liikaa ja NATO-ovi lävähtää vasten kasvoja tilanteen ehkä kiristyessä Suomenkin rajoilla. 

EDIT: Puolustusministeriön entisen virkamiehen mielestä ovi olisikin jo kiinni, Suomi-kuplassa elävälle kansalle syötetystä "Nato-optiosta" huolimatta. Prosessi olisi pitänyt laittaa liikkeelle samoihin aikoihin kuin Baltian maissa. Epäilen vaan, että sen ajan Suomessa vallinneessa ilmapiirissä NATO - hakemuksen tekeminen tuskin olisi onnistunut. 

No ja sitten tämän sivuston aiheeseen ja venäläiskoneiden taannoisiin seikkailuihin - yksi kupla saattaa olla sekin, että  ehkäpä monet lentäjät pitävät koulutuksessa opetettuna itsestään selvänä perussääntönä että he itse noudattavat opetettuja sääntöjä pilkulleen olettaen samalla, että kaikki muutkin niitä noudattavat aina ja joka tilanteessa, eivätkä esimerkiksi käyttäisi vaikkapa "hätätilannetta" tekosyynä tehdä maahanlasku. Ihan yhtä käsittämätöntä oli syyskuun 11. tapahtumat tai saksalaispilotin laajennettu itsemurha päin vuorenseinämää aikoinaan. Vain sairas mielikuvitus ja sadismi on rajana, ja sellaista tuntuu löytyvän heti rajan takaa riittämiin.

Ja toisaalta, tällä hetkellä vastaavanlainen Venäläiskoneen lento Suomen ilmatilassa lentokieltoineen aiheuttaisi joka tapauksessa varmasti aivan erilaisen reaktion kuin vain pari viikkoa sitten :-[

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
Ex-Virkamiehen kommentti NATO -optiosta lisätty
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleenkään en näe aiemmissa kommenteissa outoa, tai syytä miksi juuri tuon koneen lentoa pitäisi tänäänkään epäillä tahalliseksi vaikuttamiseksi, tiedusteluksi, ohjuslavetiksi, valemaaliksi, vai mitä näitä lennokkaita teorioita nyt olikaan vaikka kuinka foliohattua syvemmälle vääntäisi. Kun näki miten tuo tarina kehittyi ja mistä se sai alkunsa ja kun tietää miten siviili-ilmailussa toimitaan, on aivan turhaa tulla moralisoimaan ja huutelemaan peiliin katselulla (vaikka ko. lentoyhtiön kotimaa on paljastunut rappiovaltioksi).

Mikä tahansa siviililentokone ihan pienestä piiperistä isoon jumboon asti ja sitä kautta myös mikä tahansa lentoyhtiö voi koska tahansa lentää tuosta täysin samalla tavalla - jostain syystä tuon perusasian ymmärtäminen tuntui tässäkin olleen mahdotonta satunnaiselle flightradar-seuraajalle. Kun siis palaa taaksepäin ja katsoo miten pienestä, eli muutamasta mutkat suoraksi vedetystä FR24-tulkinnasta Twitterissä (jne.) ja Ylen toimittajan siitä pohjustetusta hyvin epäammattimaisesta ja yksipuolisesta artikkelista tuo lähti, niin huomaa että ihan kotimaisissa piireissä luotu skandaali mielestäni. Samankaltaisia eri venäläisyritysten rahtareita lenteli kuitenkin päivittäin yli Suomenmaata sieltä täältä aivan normaalisti. Kaikenlaisia teorioita voi aina kehitellä, ja niitä on täällä tyrmätty kun olivat vailla päätä ja häntää.

Tässäkin muutamien toimittajien epäammattimaisuus osoittaa hyvin miten helposti on mahdollista luoda epäilyksiä jos asioiden taustat ja faktat ja alan yleiset säännöt ja toimintaperiaatteet eivät ole tiedossa, ja hypätään johtopäätöksiin liian nopeasti jonkun sekalaisen nettikenraalin havainnon perusteella. Jos tuosta siviilikoneella saa lentää, niin sittenhän lentelevät - vaikka 300 metrissä "salaisten" tukikohtien yli niin paljon kuin sielu sietää. PV ja muut toimijat ovat varmasti tilanteen tasalla jos asioissa olisi jotain epäselvää.

Ilmeisesti nyt jälkiviisastellen olisi parempi jos alkuvuodesta, maailman vielä ollessa normaalitilassa, olisi täysin normaali lentosuunnitelmalla lentänyt siviililentoyhtiön kone estetty Suomen ilmatilasta. Jostain syystä? Mitenhän se olisi oikein perusteltu?
 

Olen tottakai täysin samaa mieltä, että tässä aivan idioottimaisen raukkamaisessa hyökkäyksessä venakot ovat hallintonsa ja valtion puolesta menettäneet kaiken uskottavuutensa, ja kaiken mitä länsi ja muu sivistynyt maailma keksii heille vastata on täysin oikein (ja siinä myös heidän yritykset ja kansalaiset kärsivät - ja toivottavasti siten saadaan muutos parempaan). Olen seuraillut sotatilannetta hyvin tiiviisti ja en ole huomannut että sodassa olisi alistettu siviili-ilmailun toimijoita sotatarkoituksiin, ja tästäkään syystä en näe tammikuisessa siviilitoimijan satunnaisessa lennossa mitään outoa. Olisiko koko keskustelua edes ollut tällä tasolla jos lento olisi ollut esim. Aeroflotin matkustajakone AirBridgen rahtilennon sijaan - tuskin. Siviili-ilmailua voidaan käyttää, helpostikin, vahingoittamistarkoituksessa (9/11 esim.), mutta kuitenkin kunnes toisin todistetaan, niin asiat on ns. operations normal.

Mutta saas nähdä mitä vielä keksivät kun venäläisten sotarikoksien lista tuolla kasvaa päivittäin. :(

15 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Mikon (Virtanen) kirjoitukseen, en vastakkaista mutta rinnakkaisen näkemyksen. Aivan varmasti siviililentokoneilla harjoitetaan tiedustelua. Sitä tekevät kaikki kynnelle kykenevät idästä länteen ja pohjoisesta etelään. Oman sotilasurani aikana jopa ruotsalaisilla oli oma Caravellensa muista puhumattakaan. Oleellista on tehdä selväksi tiedustelun ja vakoilun ero. Yksinkertaistettuna tiedustella saa kuka tahansa, kunhan hankkii tietonsa laillisin keinoin. Vakoiltaessa sen sijaan turvaudutaan laittomiin tiedonkeruun menetelmiin.                                                                                                             

Siviililentoliikenteen säännöt ovat käyttäjille kohtuullisen selkeät. Lentää saa lähtökohtaisesti kaikkialla missä se ei ole erikseen kiellettyä ja reittiä saa lähtökohtaisesti muuttaa, jos koneen päällikkö katsoo aihetta olevan. Lennonjohdon kannalta tietysti joku järki pitää olla, että koneita voi porrastaa toisiinsa. Tämän venäläisen rahtikoneen reittimuutosta ei kiellä mikään lakipykälä ja sen totuuden kanssa on elettävä.

Ammattina liikennelentäminen antaa keskimääräistä paremmat valmiudet perehtyä yhteistyöhön eri kulttuureihin kuuluvien ihmisten kanssa. Jos lentourasta tekee jälkikäteen koosteen, niin sen voi varmuudella todeta, etteivät liikennelentäjät todellakaan ole eri kulttuureiden suhteen sinisilmäisiä. Se ominaisuus katoaa jo ensimmäisten vuosien aikana. Vaikka kuinka hyvää pyrkisi ajattelemaan joistakin kulttuureista ja vaikka kuinka rehellisinä ja luotettavina pyrkisi pitämään joidenkin kulttuureiden ihmisiä, niin sanonta ”pessimisti ei pety” on enemmän kuin oikeaan osunut. Tämän takia ainakin itseäni eläkkeellä olevana liikennelentäjänä todella häiritsee suomalaisten sinisilmäisyys vieraita kulttuureja ja uskontoja kohtaan. Olisi meille kaikille parempi, jos nuorilla maatamme hallitsevilla poliitikoilla olisi realistisempi käsitys maailman menosta.

Mikon esille nostama propagandan nykyaikaisin versio eli hybridivaikuttaminen on valitettavasti todellisuutta. On totta, ettei liikennelentäminen tuo sen ymmärtämiseen lisäarvoa. Mutta sitä ei pidä sotkea siviililentämistä koskevaan lainsäädäntöön. Ne ovat kaksi eri asiaa. Kun liikennelentäjät puolustavat tällä forumilla alaa koskevaa lainsäädäntöä, eivät he samalla puolusta hybridivaikuttamista työkalunaan käyttävää propagandakoneistoa.       

Seppo  

11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Tuon Mikon (Virtanen) kirjoitukseen, en vastakkaista mutta rinnakkaisen näkemyksen. Aivan varmasti siviililentokoneilla harjoitetaan tiedustelua. Sitä tekevät kaikki kynnelle kykenevät idästä länteen ja pohjoisesta etelään. Oman sotilasurani aikana jopa ruotsalaisilla oli oma Caravellensa muista puhumattakaan. Oleellista on tehdä selväksi tiedustelun ja vakoilun ero. Yksinkertaistettuna tiedustella saa kuka tahansa, kunhan hankkii tietonsa laillisin keinoin. Vakoiltaessa sen sijaan turvaudutaan laittomiin tiedonkeruun menetelmiin

Kiinnostava maininta Caravelleista. Ruotsalaiset käyttivät kahta Tp 85 Caravelle sotilaskonetta tiedusteluun, Käyttivätlkö he myös siviilirekisterissä olevia Caravelleja? Vertailun vuoksi, kyllä FF-1 oli sotilaskone.

Muokattu: , käyttäjä: Timo Vesanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Tuon Mikon (Virtanen) kirjoitukseen, en vastakkaista mutta rinnakkaisen näkemyksen. Aivan varmasti siviililentokoneilla harjoitetaan tiedustelua. Sitä tekevät kaikki kynnelle kykenevät idästä länteen ja pohjoisesta etelään.                                                                                                             

U.S. Navy Manuals Combined -julkaisussa vuodelta 2007 täsmennetään mm. ICAOn Chicago Convention artikla 4:ää (misuse of civil aircraft), että tiedustelu siviilikoneella ei ole sopimuksen mukaista toimintaa. Ei koske sotilaskoneita ja toki sopimuksia voi aina rikkoa. Täsmennys perustuu ymmärtääkseni sopimuslisäykseen, joka on tullut voimaan 1998, eli sopimukset ja niiden tulkinnat voivat vuosien saatossa myös muuttua.

Linkki julkaisuun, toivottavasi menee oikealle sivulle, mistä ylläolevat tiedot löysin: https://books.google.fi/books?id=wXlSDwAAQBAJ&pg=RA2-SA4-PA4&lpg=RA2-SA4-PA4&dq=using+civil+aircraft+for+intelligence+gathering&source=bl&ots=jASoxiEApq&sig=ACfU3U1hn-ybiNQRRCP21VIjaGllXyEjNg&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjav4vhjcX2AhXWFXcKHf9hBrkQ6AF6BAgxEAM#v=onepage&q=using civil aircraft for intelligence gathering&f=false

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienee päivänselvää nykytilanteen meille suomassa valossa, että Venäjän hallintoa ei pätkän vertaa kiinnosta mitkään sopimukset. Pidän toki äärimmäisen epätodennäköisenä aiemmin linkkaamaani mahdollisuutta siihen että tuollaisella rahtikalustolla nyt mitään ohjuksia minnekään kelkottaisiin muuten kuin rahtina, mutta on, ja oli naiivia olettaa että mikään Venäjällä toimiva instanssi, oli se sitten miten itsenäisen oloinen tahansa omistusjärjestelyiltään, hallinnoltaan tai muutenkaan, olisi täysin irti valtion ohjauksesta ja oikuista.

Oli tämän kyseisen rahtilennon reitti sitten mistä tahansa johtuen sellainen kuin se oli, reaktiot siihen takuuvarmasti mitattiin ja arvioitiin Venäjällä.

Muokattu: , käyttäjä: Juri Pelkonen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14.3.2022 at 06.06, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Oleellista on tehdä selväksi tiedustelun ja vakoilun ero. Yksinkertaistettuna tiedustella saa kuka tahansa, kunhan hankkii tietonsa laillisin keinoin. Vakoiltaessa sen sijaan turvaudutaan laittomiin tiedonkeruun menetelmiin.                                                                                                     

 
Tiedustelua vai vakoilua

Suoritin asepalveluksen 1960 -luvun alussa. Eräässä vaiheessa jouduin sotatuomarin juhlalliseen puhutteluun. Sitten oli pakko allekirjoittaa vaitiololupaus. En saa paljastaa mistään mitään. Minusta tuli radiotiedustelija.

Valtion tekemä tietojen keräily on vakava asia. Se voi voinee olla tiedustelua tai vakoilua. Varmuuden vuoksi en vieläkään uskalla kertoa siitä mitään. Pelkään, että Kekkosen tai Hallamaan haamu tulee valtionsyytäjän hahmossa ja listii minut.
 
Nykyinen signaalitiedustelu lienee sama asia. Ovelia ja vaitonaisia hakkereita siihen tarvitaan.
 
Esa
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän päästään käsitemäärittelyn kiemuroihin ja harmaille alueille. Kumpaa sanaa vastaa intelligence, tiedustelua vai vakoilua, vai jotain muuta? Intelligence collection siviilikoneella olisi siis ICAOn sopimusten vastaista. Rauhan aikana mahdollisiin rikkomuksiin vastattaneen diplomaattisia reittejä, konfliktialueella siviilikoneella tiedusteluun saatetaan vastata jyrkemmin, kun koneesta tulee sotilaskohde (lainaus alla). Tuosta voisi maallikko päätellä, että pelkkä siviilikoneen kytkös tiedustelutoimintaan riittää, ei sen tarkemmin toiminnan sisältö. Mutta ehkei ICAOn sopimuksia ja sotilasmanuaaleja pidä näin suoraviivaisesti yhdistellen tulkita. Ja pinnallisesti, täsmentäviä ohjeita varmasti riittää.

Lainaa

The UK LOAC Manual (2004) states: 

Civil aircraft may legitimately be used for support missions such as transporting troops or supplies. When so used they lose their protection and become legitimate military objectives.

The following activities may render neutral civil aircraft military objectives:

d. if they are incorporated into or assist the enemy’s intelligence system

Practice Relating to Rule 10. Civilian Objects’ Loss of Protection from Attack

Historiaa siviilikoneilla tiedustelusta/vakoilusta kyllä löytyy, alla case Norjasta kylmän sodan ajalta. Siviilikonetiedustelu ja sen pelko jarrutti silloin merkittävästi uusien lentoyhteyksien avaamista.

Lainaa

Balkan Air was allowed a few flights from Bodø and Evenes in the summer of 1984. But when the tour operators attempted to resume flights in 1985, they were denied it by a government decision. The decision was announced together with an admission by Ass. Defense Minister Udgaard that they had several clear cases of airplanes from Balkan Air carrying electronic espionage equipment during stays at Norwegian airports.

Balkan Air, like all East Bloc airlines (and several Western) was periodically used by the intelligence services, according to van der Aart (van der Aart, 2018).

Fearing the Eye in the Sky: How the Fear of Espionage Affected the Development of Civil Aviation during the Cold War

Onkohan teknologiat (esim. satelliitit) ja menetelmät kehittyneet siten, että siviilikoneiden merkitys tiedustelutoiminnassa on vähentynyt? Se saataneen tietää vasta joskus tulevaisuudessa, kun tämän päivän arkistot avautuvat. Vaitonaisia kun tekijät ovat, kuten Esa totesi, ja on itsekin vielä vuosien jälkeen :)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Tiedustelua on aikoinaan suoritettu myös sellaisilla siviilikoneilla kuin A-12 ja U-2 😏

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minuuttia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Tiedustelua on aikoinaan suoritettu myös sellaisilla siviilikoneilla kuin A-12 ja U-2 😏

Ne eivät kuitenkaan tehneet lentosuunnitelmia, jotka olisivat menneet tiedustellun ilmatilan ilmailuviranomaisille.

Rodney :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään