Timo Partanen

Venäläiskoneen erikoinen reitinvalinta

117 viestiä aiheessa

1 tunti sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Ne eivät kuitenkaan tehneet lentosuunnitelmia, jotka olisivat menneet tiedustellun ilmatilan ilmailuviranomaisille.

Rodney :cool:

Totta, näitä tuli saataville vasta hiljattain 😃

Screenshot_20220315-174739_Drive.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15/03/2022 at 15.30, Juri Pelkonen kirjoitti:

Niin. Tiedustelua on aikoinaan suoritettu myös sellaisilla siviilikoneilla kuin A-12 ja U-2 😏

Onko nämä koneet siviilikoneita vai valtionkoneita (state aircraft)? ICAO convention koskee siviilikoneita, ei valtionkoneita (artikla 3).

Lainaa

Article 3

Civil and state aircraft

a. This Convention shall be applicable only to civil aircraft, and shall not be applicable to state aircraft.

b. Aircraft used in military, customs and police services shall be deemed to be state aircraft.

https://www.jus.uio.no/english/services/library/treaties/07/7-01/international-civil-aviation.xml

Eipä silti, siviili- ja valtionkoneiden määritelmät eivät ole selviä ICAO:llekaan. Esim. 2015 on työryhmä todennut mm. alla olevia ongelmia. Joskus toki määritelmien epäselvyys voi olla tarkoituksellistakin, antaa ns. pelivaraa luoville ratkaisuille.

Lainaa

the authors of the Study observe, however, difficulties and uncertainties arising in the proper qualification of aircraft used for unusual purposes and in particular:

a) when the aircraft is not used in military, customs or police services but is used in other governmental services,

b) when an otherwise civil aircraft with civil crew is used for military purposes;

c) when an a aircraft is chartered, either in whole or in part, to carry military, customs or police personnel and/or cargo, is used in part for carriage of persons or cargo for remuneration; and

d) when an aircraft which could otherwise be considered a state aircraft (possibly with a military crew) is used to carry passengers, cargo or mail for remuneration.

https://www.icao.int/Meetings/LC36/Working Papers/LC 36 - WP 2-6.en.pdf

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15.3.2022 at 16.04, Jorma Kosonen kirjoitti:

Ne eivät kuitenkaan tehneet lentosuunnitelmia, jotka olisivat menneet tiedustellun ilmatilan ilmailuviranomaisille.

Rodney :cool:

 

DSC_0133_7.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Markku Mikkola kirjoitti:

Onko nämä koneet siviilikoneita vai valtionkoneita (state aircraft)? ICAO convention koskee siviilikoneita, ei valtionkoneita (artikla 3).

Eipä silti, siviili- ja valtionkoneiden määritelmät eivät ole selviä ICAO:llekaan. Esim. 2015 on työryhmä todennut mm. alla olevia ongelmia. Joskus toki määritelmien epäselvyys voi olla tarkoituksellistakin, antaa ns. pelivaraa luoville ratkaisuille.

 

Pitänee kaivaa "Overhead reconnaisance..." kirja ja tsekata, muistaakseni näille ei perustettu mitään peitefirmaa, vaan olivat suoraan CIA:n kalustoa. Pilotithan olivat U-2 alkuaikoina ja koko A-12:n hyvin lyhyen elinkaaren ajan CIA:n palkkalistoilla, koska hieman naiivisti kuviteltiin että jos kone ammuttaisiin alas, ei syntyisi hirvittävää haloota koska siiviilihän se tässä vain hieman eksyi ilmakehää tutkiessaan 😏

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän oli neuvostovenäläisten matkustajakoneiden lasinokan funktio? Pommikoneissa oli vastaava tähtääjää varten. Ei noissa Tupoleveissa ollut kuitenkaan pommikuiluja. Oliko niissä kameravarustusta? Olen joskus kuullut väitteen, että olisivat suunnistajaa varten moisen värkänneet (?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Akseli Keränen kirjoitti:

Niin, suunnistaja siellä pilottien edessä alhaalla istui.

Sehän se virallinen selitys oli :cool:. Mutta oikeasti, mitä se suunnistaja sieltä lasinokasta katseli? Pilvimuodostelmia? :lol:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15.3.2022 at 11.05, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Niin, sellaisia haetaan



https://supo.fi/avoimet-tyopaikat

kybertiedustelija.JPG

Tuo teksti tuosa ilmoituksessa alkaa pänniin, kun sitä lukee. Helvetin pitkä litania, mutta kappalejako loistaa poissaolollaan. Todella rasittavaa lukea tuollaista yhtäpuuta olevaa tekstiä.... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää foliohattuilua: hämärässä muistikuvassa on, että kun Tampere-Pirkkalan kenttä ( ja lennosto siellä toisella reunalla ) aikoinaan avattiin, Aeroflot avasi lyhytikäisen reitin sinne. PV:llä on toivottavasti asiasta enemmän tietoa mutteivat siitä kerro, ja hyvä niin 🙂

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ota kantaa ketjun foliohattuiluun mutta uskon, että tiedustelua tapahtui ainakin Neuvotoliiton aikoina myös ns. siviililiikenteen toimesta. Hyvä esimerkii tästä oli Sodankylän EISCAT -tutka. Kun se rakennettiin 70 -luvun lopulla, ei ollut yksi eikä kaksi venäläistä rekkaa, joita jouduttiin "korjaamaan" juuri sen ison lautasantennin kohdalla nelostiellä. "Remonttiin" saattoi mennä koko päivä :cool:. Siihen aikaan lautanen näkyi hyvin tielle, nykyään se jää aika tarkkaan puiden taakse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Sehän se virallinen selitys oli :cool:. Mutta oikeasti, mitä se suunnistaja sieltä lasinokasta katseli? Pilvimuodostelmia? :lol:

Jos se venäläinen IFR oli "I Follow Roads"?

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Tuo teksti tuosa ilmoituksessa alkaa pänniin, kun sitä lukee. Helvetin pitkä litania, mutta kappalejako loistaa poissaolollaan. Todella rasittavaa lukea tuollaista yhtäpuuta olevaa tekstiä.... 

No sitten ei varmaan kannata hakea tuota hommaa 😂

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Don't worry, kunhan joku kielipoliisin perskele pääsi puolivahingossa valloilleen ;D;DMulle riitti aikanaan pari tuntia Ratakadulla pienessä kuulustelussa:cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Mulle riitti aikanaan pari tuntia Ratakadulla pienessä kuulustelussa:cool:

Oliko se niitä kuulusteluita, mistä syntyi aiheeseen liittyvä T-paitakin SLK:ssa osanottajille?

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Oliko se niitä kuulusteluita, mistä syntyi aiheeseen liittyvä T-paitakin SLK:ssa osanottajille?

Rod

Rod, en tiedä mihin SLK:hon viittaat. Oma tapaukseni liittyi aikanaan 80-luvulla Cocom-sääntöihin ja niiden rikkomiseen . Meillä oli mukava rupatteluhetki siihen asti, kun erehdyin kysymään kuinka he olivat onnistuneet saamaan lähettämäni telefaxin käsiinsä. Sen kun lähetin kotoani erääseen privaattinumeroon eräässä maassa. Joka tapauksessa lähettämishetkestä noin tunti sain puhelinsoiton ja kutsun käymään ;D;DMeni SUPO:n kavereilta loppupalaveri ns nillittämiseksi:lol:

Mutta se oli sitä aikaa, kun SUPO kyttäsi vähän kaikkea ja kaikkia.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Rod, en tiedä mihin SLK:hon viittaat.

Suomen Laskuvarjokerho. Eli ei ole sama tapaus, jossa hyppääjiä niihin aikoihin vieraili Ratakadulla.

Rod

P.S. Itse faxiaikoina, 1980-90-luvuilla, saatoin laittaa faxin otsikoihin tai tekstiinkin välimerkkejä tyyliin L-i-b-y-a, I=r=a=n, niin oli pieni mahdollisuus, ettei mennyt suoraan GCHQ:lle. :cool:

SuPo:n luentoja olen kuullut aikanaan. Niistä mieleen jäi, että jos viehättävä naishenkilö osoittaa kiinnostusta insinööriä kohtaan, niin kannattaa funtsata mistä se saattaisi johtua. Normaalistihan insinöörin persoona suojaa hyvin tällaisilta lähestymisiltä.

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
,
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään