Juhani Hämäläinen

Blue 1:sen tiivistetty historia

16 viestiä aiheessa

Tuossa oli nopeasti sivuutettu vuodet 1995 - 1998. Meikäläinen aloitti Botnian tekniikassa 1996 helmikuussa, 1998 asti ajettiin Jetikoilla (viisikö niitä oli OH-rekkareilla, ja yksi Kanuski C-FHOE joka oli tavan 31, muut 31 Super) Bandeirantet oli ainakin vielä 1996 ajossa, EBB ja EBD.

Samoin MD-90 hirvitykset oli unohdettu kokonaan, niilläkin kuitenkin leikittiin hetki.

Kaikenlaista tuuliviirihommaa tuolla oli mutta perus mekaanikonplantut, eikä lentelijätkään, päässeet ihan hirveästi kyllästymään kun fleet vaihtui useampaan kertaan. :P

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jouni Olavi Rautio kirjoitti:

Samoin MD-90 hirvitykset oli unohdettu kokonaan, niilläkin kuitenkin leikittiin hetki.

Tästä kiinnostaisi kuulla tarkemmin, mikä niistä teki hirvityksiä. Maalauskaavioltaan ne olivat omaan silmään hivelevän kauniita, miltei kauneimpia koneita koko suomen ilmailuhistoriassa...

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jouni Olavi Rautio kirjoitti:

Tekniset ominaisuudet lähinnä. Ihan lentokoneeltahan ne näyttävät.

Onko kyse siitä, että olivat vanhaa vaijeritekniikka ym. Ja sitten sovitettu nuo nykyajan systeemit vähän väkisin päälle? Eli 60-luvun perustekniikka päivitetty 2000-luvulle? Vähän niin kuin B737 Max...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Onko kyse siitä, että olivat vanhaa vaijeritekniikka ym. Ja sitten sovitettu nuo nykyajan systeemit vähän väkisin päälle? Eli 60-luvun perustekniikka päivitetty 2000-luvulle? Vähän niin kuin B737 Max...

Tämä. 717 oli sitten loppuaikoina paljon toimivampi vehje kun siitä oli siivottu paljon turhaa monimutkaista rompetta pois.

Mut juu, ainahan se on mukava nähdä näitä pikkuruisen putiikin ponnistelujen julkituonteja. Jonkinmoista yritystä AB:lla/Pululla oli parhaina päivinään.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuo Air Botnia nyt oikein syntyi, oliko se alun alkuaankin SAS:in perustama?

Kuvitellut, että se olisi ollut Wasawingsin jatkaja, mutta tämä taitaa olla ihan väärä käsitys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS tuli kuvioihin kun osti koko systeemin 1998. Ihan tarkkaa alkuperää Yhtiölle en minäkään niin hyvin tunne että voisin luennoida, Seinäjoen seuduilta on lähtöisin, jotain business-hahmoja siellä oli takana ja ehkä paikallinen pankki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Mites tuo Air Botnia nyt oikein syntyi, oliko se alun alkuaankin SAS:in perustama?

Kuvitellut, että se olisi ollut Wasawingsin jatkaja, mutta tämä taitaa olla ihan väärä käsitys?

Muistaakseni näin,ihan lyhyesti kerrottuna: WasaWings,jonka perustivat seinäjoen alueen ilmailija-businesmiehet.Erinäisten vastoinkäymisten(mm.OH-EBA) myötä syntyi sitten Pohjanmaan Lento,jolle myös ilmaantui karikoita. Seuraavana oli Air Botnia jonka osti SAS ja sittemmin AB:stä tuli Blue1.   AB:n entiset omistajat perustivat Finncomin joka operoi kotimaan reittejä yhdessä Golden Airin kanssa.(Saa korjata)

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Tommi Pettinen kirjoitti:

Tästä kiinnostaisi kuulla tarkemmin, mikä niistä teki hirvityksiä. Maalauskaavioltaan ne olivat omaan silmään hivelevän kauniita, miltei kauneimpia koneita koko suomen ilmailuhistoriassa...

Pienenä viilauksena, että MD-90:ssä oli Blue1:n perusvärit, mutta B717:ssa oli jokaisessa koneessa oma maalauskaavionsa.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Botnialla ei ollut mitään tekemistä Wasawingsin kanssa. Aikanaan lensin Botnialla Fokker 28:aa vähän aikaa, ja minulle jäi semmoinen kuva, että firmaan ei otettu minkäänmoisiin töihin ketään, joka olisi joskus ollut Wasawingsin palveluksessa. Varmaan tähänkin löytyy poikkeus?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos minun tietoni ovat oikeita ja jos vielä muistankin oikein (mikä ei välttämättä ole asianlaita), niin Wasawings oli alun perin Jorma Talvisen yritys. Jossakin vaiheessa siihen tuli mukaan Veikko Tuutti, ja käsittääkseni Talvinen jäi joko kokonaan pois tai ainakin taka-alalle. Wasawings aloitti kevytreittiliikenteen Ilmajoen ja Helsingin välillä C402-kalustolla, siinä vaiheessa EFHK:n Business Flight Centerissä oli heillä toimisto ja lentotoiminnanjohtajana/pääohjaajana (tai ainakin keskeisenä puuhamiehenä) oli Koskelan Jussi. Piloteista muistan ainakin Timo Tuurin. Myöhemmin homma kasvoi, kukoisti ja kukistui, mutta niistä vaiheista minulla ei ole omakohtaista tietoa.

Air Botnian ihan alkuvaiheitakaan en tunne. Itse menin sinne töihin 1994 alussa, jolloin kalustona oli Bandeirantet OH-EBB, OH-EBC ja OH-EBD, ja sitten Jetstream 32 OH-JAB sekä Jetstream 31 OH-JAC. Valta-asema yrityksessä oli Pakarin perheellä (isä ja poika), mutta jossain vaiheessa homma ajautui kriisiin ja käsittääkseni rahoittajapankit ottivat firman haltuunsa. Toimitusjohtajaksi tuli monen värikkään käänteen jälkeen Kari Hohti. Bandut poistuivat jossain vaiheessa, samoin JAC, ja 32-mallin Jetukoita tuli liuta lisää (JAD, JAE, JAF ja JAG). SAS osti Botnian sitten 1998 ja siitä alkaa taas uusi ajanjakso.

Sen jälkeen, kun Air Botnia oli luisunut pois Pakarien määräysvallasta, he perustivat uuden yrityksen joka operoi aluksi yhdellä MU-2:lla. Sen jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa oli Finncom Airlines. Mutta kaikki tämä perustuu enää muistikuviini puhtaasti sivustakatsojana, joten viimeistään tässä vaiheessa vastuu siirtyy lukijalle...

Muokattu: , käyttäjä: Erkki Korpela
Lisätty OH-EBB. Kolmehan niitä Banduja oli.
11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 minuuttia sitten, Erkki Korpela kirjoitti:

Jos minun tietoni ovat oikeita ja jos vielä muistankin oikein (mikä ei välttämättä ole asianlaita), niin Wasawings oli alun perin Jorma Talvisen yritys. Jossakin vaiheessa siihen tuli mukaan Veikko Tuutti, ja käsittääkseni Talvinen jäi joko kokonaan pois tai ainakin taka-alalle. Wasawings aloitti kevytreittiliikenteen Ilmajoen ja Helsingin välillä C402-kalustolla, siinä vaiheessa EFHK:n Business Flight Centerissä oli heillä toimisto ja lentotoiminnanjohtajana/pääohjaajana (tai ainakin keskeisenä puuhamiehenä) oli Koskelan Jussi. Piloteista muistan ainakin Timo Tuurin. Myöhemmin homma kasvoi, kukoisti ja kukistui, mutta niistä vaiheista minulla ei ole omakohtaista tietoa.

Air Botnian ihan alkuvaiheitakaan en tunne. Itse menin sinne töihin 1994 alussa, jolloin kalustona oli Bandeirantet OH-EBC ja OH-EBD, j

Ja kyllähän listaan kuuluu myös tuo EBA  jolla kohtalokas aamuvarhainen oli 14.11.1988...

Tutkintaselostuksesta lainattua:Oy Wasawings Ab:n reittilennolla ollut OH-EBA tunnuksin varustettu lentokone tuhoutui maahantörmäyksessä.Kone oli Karair Oy:n omistama ja Oy Wasawings Ab:n vuokraama Embraer 110 Bandeirante. Koneen päällikkä ja perämies sekä neljä matkustajaa saivat surmansa.Kaksi matkustajaa vammautui vaikeasti,muut neljä matkustajaa selviytyivät vähäisin vammoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
32 minuuttia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Ja kyllähän listaan kuuluu myös tuo EBA  jolla kohtalokas aamuvarhainen oli 14.11.1988...

Niin, OH-EBA:n kaputti on tietenkin se mistä Wasawings parhaiten (pahiten) muistetaan. Mutta EBB, EBC ja EBD eivät tietääkseni koskaan olleet Wasawingsin fleetissä, vaan nimenomaan Air Botnian.

Alun alkujaanhan Suomeen tuli Finnaviationin väreihin kolme EMB-110-konetta, EBA, EBB ja EBC. Niillä lennettiin kevytreittiä lähinnä Pohjois-Suomessa. Sisäpiirissä vitsailtiin, että kyseessä on yhtälö, jossa Finnaviation lentää, Kar-Air huoltaa, Finnair korjaa rahat ja valtio maksaa viulut. Kun Finnaviation sitten saabistui, Bandut jäivät omistajiensa (Finnair-konsernin) käsiin ja sitä kautta päätyivät näiden kahden pohoojalaasen yksityisen yrityksen operointiin. EBD on kai myöhemmin käytettynä maahantuotu kone - tuliko jopa suoraan Air Botnialle? Tiedot löytyvät ilma-alusrekisteriä ja muita lähteitä tukimalla. Minun juttuni perustuvat vain omiin muistikuviin.

Muokattu: , käyttäjä: Erkki Korpela
Lisätty EBB Air Botnian Banduihin.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Embraer Bandeirantet ilma-alusrekisterissä:

OH-EBA:

Rekisteröimispäivämäärä 22.10.1979

Rekisteristäpoistopäivä 18.9.1991

Käyttäjät
Ajanjakso Nimi
15.2.1988 - Oy Wasawings Ab
22.10.1979 - 14.2.1988 Finnaviation Oy
Omistajat
Ajanjakso Nimi
22.10.1979 - Karair Oy

OH-EBB:

Rekisteröimispäivämäärä 19.11.1979

Rekisteristäpoistopäivä 20.9.1996

Käyttäjät
Ajanjakso Nimi
19.11.1979 - 7.9.1989 Finnaviation Oy
Omistajat
Ajanjakso Nimi
22.9.1989 - Oy Air Botnia Ab
19.11.1979 - 21.9.1989 Finnair Oy

OH-EBC:

Rekisteröimispäivämäärä 18.4.1980

Rekisteristäpoistopäivä 20.6.2000

Käyttäjät
Ajanjakso Nimi
10.3.1988 - 6.10.1988 Oy Air Botnia Ab
18.2.1987 - 7.1.1988 SJS-Lento Oy
Omistajat
Ajanjakso Nimi
11.8.1994 - Ab Skärgårdsflyg
7.10.1988 - 10.8.1994 Oy Air Botnia Ab
18.4.1980 - 6.10.1988 Finnaviation Oy

OH-EBD:

Rekisteröimispäivämäärä 26.7.1989

Rekisteristäpoistopäivä 13.3.2003

Käyttäjät
Ajanjakso Nimi
1.7.2000 - 4.9.2000 Ab Skärgårdsflyg
Omistajat
Ajanjakso Nimi
30.6.2000 - Lid Air Ab
12.5.1997 - 29.6.2000 Ab Skärgårdsflyg
26.7.1989 - 11.5.1997 Oy Air Botnia Ab

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään