Mika Laakso

Lentokone valokuvia

16 viestiä aiheessa

Sain eilen 14kpl vanhoja lentokone valokuvia, kuvakoko n. 60 x 80mm. Osa niistä jo selvisi, mutta laitan ne kaikki näytille.

Jos joku vaikka tunnistaisi kuvauspaikan, tai muuta lisätietoa..?

1. Fokker C.VE FO-77, kuvan taakse kirjoitettu: Puska

2. BW-352, Sama kuva löytyy SIH 1A, s.18. Hollolan Pyhäniemi 3/1940

3. LY-120, Sama kuva löytyy SIH 13, s.59. Siikakangas 8/1940

4. Curtiss?

5. Curtiss P-40M KH-51

6. Fokker D.XXI

7. Fokker C.X FK-78. Kuvan henkilöä tuskin tunnistaa?

8. BW-369. Melkein sama kuva SIH 1A, s.21. Malmi 6/4.1940

9. Fieseler ST-113

10. Bristol Bulldog

11. CUw-554

12. VH-12 vai IT-12, kuvauspaikka?

13. MS-603. Sama kuva SIH4, s.14, Lentokonetehdas kevät 1941

14. VL Sääski? Henkilöä tuskin tunnistaa?

 

 

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Mielenkiintoisia kuvia, kiitos.

CUw-554. Onko kyseessä väliaikainen korjaus siirtolentoa varten? Näyttäisi tuo lankku olevan ulkopuolinen vahvike, ehkä rautalangoilla surrattu pohjapeltiin. Aikamoinen taisko-temppu, jos näin on. Heikkisen Raimolta voisi löytyä arkistodataa?

Kari

 

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikalle kiitos mielenkiintoisesta kuvapläjäyksestä!

N:o 9. ST-113. Tuosta kuvasta saa vaikutelman, että se saattaa olla otettu Vesivehmaalla 28.5.1940. Tuolloin kentälle laskeutui ihka ensimmäinen lentokone. Konetta ohjasi silloinen luutnantti Oskari Haaki ja hänen matkustajanaan oli ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri J.F. Lundqvist.

Pienpainatteessa nimeltä Hei, me lennetään - Vesivehmaan lentokentän kesälehti 1990, on eri kuva ST-113:sta, johon tein vertailua ja lainasin kirjoituksen tekstiä.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva 6, Fokker vaikuttaa minusta vahvasti Siikakankaalta (LLv 32, 1940-41?). Siikakankaallahan oli kentällä tuollaista kanervikkopuskaa mitä tuossa näkyy ja kenttä oli mäntymetsän ympäröimä. Saman näköistä tuossa on kuin Lysander-kuvassa joka myös on Siikakankaalta.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. kuva, Fokker FO-77, voisi olla maisemasta päätellen Suur-Merijoelta -30-luvun lopulta. 

5. kuva, Curtiss P-40M, olisiko Mensuvaarasta. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Hei!

Mielenkiintoisia kuvia, kiitos.

CUw-554. Onko kyseessä väliaikainen korjaus siirtolentoa varten? Näyttäisi tuo lankku olevan ulkopuolinen vahvike, ehkä rautalangoilla surrattu pohjapeltiin. Aikamoinen taisko-temppu, jos näin on. Heikkilän Raimolta voisi löytyä arkistodataa?

Kari

 

Olisiko omatekoinen kannuslusikka?

Jussi

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Jussi Harola kirjoitti:

Olisiko omatekoinen kannuslusikka?

Jussi

Olisi kyllä järkevä selitys. Lankkuja on kyllä käytetty läpiammutun teräsputki(ristikko)rakenteen nurjadustukena jos olen ymmärtänyt oikein.

Kari

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Olisi kyllä järkevä selitys. Lankkuja on kyllä käytetty läpiammutun teräsputki(ristikko)rakenteen nurjadustukena jos olen ymmärtänyt oikein.

Kari

Koneen historiatiedoissa (Keskinen-Stenman-Niska SIH 5, Curtiss Hawk 75 A) mainitaan mahalasku hankeen Suulajärvellä 18.1.-42. Ylikersantti Jaakko Tiivola selvisi vammoitta. Luovutettiin lentokonetehtaalle korjattavaksi. Kuitenkin tämä on kesäkuva joten ei oikein stemmaa…

Edit: LLv 32:n spk:n mukaan Tiivolan Suulajärvellä rikkoma kone oli kuitenkin CU-564. Kumpihan tieto on oikein?

CU-554 ammuttiin alas it:n toimesta 19.3-43 Syvärillä ja ylikersantti Jaakko Kajanto sai surmansa.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

04.jpg.53b07aa174f8c1209373ddfecebb1855.jpg.4e11a8545d88823a2ddb5f7f1cb340f1.jpg

Kuva N:o 4. Tämän Curtiss´in tunnistustehtävä oli mielenkiintoista puuhaa. Päädyin lopulta vain yhteen kuvan kriteerit täyttävään koneyksilöön: CU-555.

Määräys, jonka mukaan nokan keltainen yläosa jätetään maalaamatta, annettiin jo 5.4.1944 (eikä vasta kesäkuussa suurhyökkäyksen alettua - kuten jossain on kirjoitettu), joten siltäkin osin kuvan ajankohdan tulkinta täyttyy.

Laskuvaurio tapahtui 14.5. Nurmoilassa ja samalla kentällä toiminut Kenttälentolentovarikko (KLeV2) työskenteli koneen kuntoonlaittamiseksi 15.5.- 25.5. välisen ajan. Valmistumisen jälkeen CU-555 katosi sotalennolla jo 28.5.44. Tässä otteita tutkintapöytäkirjasta liitteeksi.

IMG_3274.thumb.JPG.99ed812052236f64eb1823be67d3e52d.JPGIMG_3275.thumb.JPG.0f6334ebf77253ac89853b2043fb642c.JPGIMG_3277.thumb.JPG.ba3530fd6f55a3177f12d2a5d81cf423.JPGIMG_3278.thumb.JPG.97f0e2a7d611f26cb03732587f188cb6.JPGIMG_8986.thumb.JPG.56a87eb73b5f67c9ed476aec2dceb2d1.JPGIMG_8987.thumb.JPG.b60ca33f9e526623811397ecd584d4f3.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.1.2022 at 22.50, Jukka Nisula kirjoitti:

5. kuva, Curtiss P-40M, olisiko Mensuvaarasta. 

SIH 5 s.90. "P-40M Mensuvaarassa elokuussa 1944". Ja s.91 "Syyskuun puolivälissä KH-51:stä

poistettiin keltaiset itärintamatunnukset". Tässä s.91:n kuvassa näkyy sama potkurin spinnerin " kiemura",

kuin tuossa mun laittamassa kuvassa 5. Eli se 5. kuva on otettu syyskuu puoliväli -44 jälkeen?

KH-51 tarina SIHL 1/2004 sivut 16-19. Jutun viimeinen lause: "KH-51 myytiin romuna Kuusakoski Oy:lle

9000 markalla"

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

07.jpg.d8d4a2475810c3a1420243bfee58781e.jpg.ee07605ed8514b48ae3f46ee7181b64f.jpg

Kuva 7. Fokker C.X., FK-78. Kone saapui Hollannista ja luovutettiin Ilmailuvarikolle 16.1.1937. FK-78 joutui kovaan testiin syöksypommittajana (1255 syöksyä) kunnes huhtikuussa 1939 "rasittavan lentopalveluksen" ja 318 lentotunnin jälkeen kone siirrettiin Ilmailuvarikon kautta Valtion Lentokonetehtaalle peruskorjaukseen.

Vaikea sanoa ajankohtaa Mikan kuvalle. Koneen papereissa on kuitenkin merkintä suksien ja talvikannuksen kiinnityksestä 9.1.1938. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

11.jpg.07f3f5d34bd4976360e42158944d9fea.jpg.1d3ef408514056f08f16d2fd80d54322.jpg

Kuva 11. Curtiss, CUw-554. Kenttälentovarikko 1 korjasi rungon alaosaa kesä- ja heinäkuussa 1942. Kummastako kerrasta on kuvassa kyse?

kuva1.thumb.JPG.60ed1905519d591618b3e5205f8863d7.JPGkuva2.thumb.JPG.022f325f62ba8f0cd767bd9569bcd657.JPGkuva3.thumb.JPG.634629767f0e988fbfe4fc2e7154b96e.JPGkuva4.thumb.JPG.ac1e11f5db1c237ef152bf9e2abcf202.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain vielä yhden Curtiss-valokuvan, Sama kuva löytyy SIH 5, sivu 11.

Kuvatekstillä: 1/LeLv 12:n Curtiss CUc-505 Rantasalmella

heinäkuun alussa 1941 jne.

Mutta tunnistaako lentäjää kukaan?

20221106_201335.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väärää tietoa kuvanottopaikasta. Kari Stenman on korjannut sen myöhemmin kirjaansa Tiedustelulaivue -Lentolaivue 12 sodassa, sivulla 49: 

”Cuc-505 lentovarikolla Kuorevedellä vähän ennen luovutustaan 1/LLv 12:lle, joka tapahtui 2.7.41. Kone ehti olla yksikössään vain kaksi päivää, kun se rikkoutui moottorihäiriön aiheuttamassa pakkolaskussa.”

Ja melkein pistän pääni pantiksi, että kuvassa on silloinen Ilmavoimien Varikon koelentäjä luutnantti Erkki Itävuori.

Jukkaa

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Ja melkein pistän pääni pantiksi, että kuvassa on silloinen Ilmavoimien Varikon koelentäjä luutnantti Erkki Itävuori.

Jukkaa

Myös "Sintti" Siltavuori koelensi CUc-505:n. Mutta kyllä kuvassa on Itävuori. Giljotiinin terä jääköön yläasentoon:laugh:

IMG_1748a.thumb.JPG.2cba3e2dbbe3ac65c6fc1b194a0e6e92.JPGIMG_1749.thumb.JPG.58fe7da1f88feffae7f90f832575db9b.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään