Juhani Hämäläinen

Sähkölentokoneet ja suunnitellut reitit Suomessa

20 viestiä aiheessa

Yle on kirjoittanut artikkelin sähkölentokoneiden avulla avattaviksi aiotuista reiteistä Lapissa ja Pohjois-Norjassa sekä Pohjanmaalla Vaasasta ja  Kokkolasta Ruotsiin. Olisi tarkoitus avata ensi syksynä Lapissa 19 paikkaisella potkurikoneella käyttäen uusiutuvaa polttoainetta.

https://yle.fi/uutiset/3-12299523

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen väite. " Sähkölentokoneiden tulo mullistaa matkustamisen, sillä lentäminen tulee kannattavaksi pienemmillä matkustajamäärillä."

Itse olen kuvitellut, että sähkökoneet nostaisivat lentämisen kustannuksia, mutta ympäristösuojelun nimissä asiakkaat hyväksyvät sen. Sähkölentäminen kyllä saadaan näyttämään edullisemmalta nostamalla fossiilisten poltoaineden verotusta.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla Merenkurkun neuvoston kaksivuotisella Fair-hankkeella on 1.338.000 € julkinen rahoitus (https://www.kvarken.org/fi/hankkeet/fair/). Valmista (?) pitäisi olla lokakuussa 2022.  Rahat näemmä polttelee käsissä, kun pitää keksiä tuollaisia Kokkola - Skellefteå reittejä vaikka sähköllä ei vielä päästäkkään. Keksitty sitten uusiutuvat polttoaineet, että päästään lentämään!  Kaipa tuohon joku operaattori ja sopiva kalusto löytyy vaikka Balttiasta, että saadaan liiat rahat poltettua? 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulisiko kuitenkin edullisemmaksi edelleenkehittää tätä lentolaitetta merenkurkun liikenteeseen? Pienoismalli on valmiina ja koelento tehty (aivan kuin Heart Aerospacellakin) kuten oheisesta kuvasta voi todeta, Nyt ei muuta kuin raha-anomus sisään ja rakentamaan sama hieman isommassa mittakaavassa!

sling.gif

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viidessä vuodessa voisi ehkä kehittää täysin uuden tyyppinen lentokone, mutta onko riittävän hyviä akkua saatavissa tuolla aikataululla. En pysty kuvittelemaan tyyppihyväksyttyä lentokonetta jossa on kokeelliset akut. Entä voiko tyyppihyväksyntä-ohjelman ajaa läpi polttomoottorilla toimivalla generaattorilla ilman akkuja?

"Sähkölentämisen tekninen kehitys edistyy nopeaa vauhtia. Useita alueellisiin lentoihin tarkoitettuja sähkölentokoneita tulee markkinoille tulevan viiden vuoden kuluessa. Koska sähkölentokone ei tuota lentäessään kasvihuonepäästöjä, se kuuluu tulevaisuudessa ilmasto-tehokkaimpiin liikennemuotoihin. Samalla sähkökäyttö vähentää dramaattisesti polttoaine- ja huoltokustannuksia, mikä tarjoaa erittäin kilpailukykyiset käyttökustannukset ja sen myötä potentiaalia täysin uudelle aluelentojärjestelmälle."

Ilmasto-tehokas ei liene synonyymi energiatehokaalle liikennemuodolle (sähkölentokone parempi kuin sähköjuna)?

Lentokoneessa akuista joudutaan ottamaan melkoisesti tehoja. Voisi olettaa, että tuollaisessa käytössä akku ei olisi kovinkaan pitkäikäinen. Akut eivät ole halpoja. Näkisin, että huoltokustannukset tulisivat olemaan dramaattisen korkeat. Tämä on tietysti pelkkää spekulaatiota, koska riittävän hyviä akkuja ei ole vielä edes keksitty.

Jos pitäisi ennustaa, niin lentokone suunnitellaan ja siihen käytetään kaikki se raha mitä maailmalta vain saadaan haalittua. Projekti pidetään hengissä kunnes rahoitus loppuu ja sitten syytetään muita. On jonkun muun vika ettei fiktiivisiä super-hyper-akkuja saa kaupasta.

 

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HANKKEEN ODOTETUT TULOKSET

Menetelmä sähkölentämisen kaupallistamiseen Merenkurkun alueella

– Tieto sähkölentämisen vaikutuksista alueelle
– Linjaus tarvittavista toimenpiteistä ja rahoitusratkaisuista
– Innovatiiviset konseptit (tuotteet, palvelut ja liiketoimintamallit)
Sukupuolten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden integrointi
– Sähkölentämisen kansainvälinen verkosto
– Alueellisten toimijoiden ja yritysten välisten yhteyksien helpottuminen
– Panos EU:n ja Pohjoismaiden tasolla, kansallisella tasolla ja ilmailuteollisuuden suuntaan

Projektin takaraja on lokakuu 2022. Tuossa olisi edes vähän järkeä jos olisi oikeasti olemassa jotain kaupalliseen liikenteeseen soveltuvia sähkölentokoneita. 1388000€ pitää muutaman tutkijan leivän syrjässä lokakuuhun saakka. Muuta vastinetta tuolle rahalliselle panostukselle ei tulla saamaan.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna 408 Skycourier on uusi 18-matkustajapaikkainen (vai oliko 19) turboproppi. Paineistamaton, kiinteä laskuteline. Prototyyppi lensi ensimmäisen kerran toukokuussa 2020. Sen jälkeen koelentoja on lennetty neljällä koneella, puolisen vuotta sitten lentotunteja oli kasassa yli 700 tuntia. Nyt varmaan noin tuhat, voisi kuvitella. Skycourierin moottoreina on P & W PT6:t, joita on käytetty lentokoneissa yli 60 vuotta. Yleisesti sitä pidetään maailman luotettavimpana lentokonemoottorina. Cessna, jolla on "hiukan" kokemusta lentokoneisen suunnittelusta, rakentamisesta ja tyyppihyväksynnästä, on kertonut saavansa FAA:n tyyppihyväksynnän "lähiaikoina".

Samaan aikaan toisaalla, esim Ruotsissa, puuhastellaan firmoissa, jotka eivät ole koskaan rakentaneet ensimmäistäkään lentokonetta, projektien parissa, joista pitäisi syntyä lentokoneita, jollaisia kukaan ei ole koskaan missään ennen tehnyt. Ja joille ei ymmärtääkseni ole vielä viranomaisvaatimuksiakaan olemassa. Ruotsalaiset siis kertovat, että vuonna 2026, eli alle viiden vuoden päästä, tämmöisellä kuljetetaan kaupallisessa liikenteessä maksavia matkustajia. Uskoo kuka haluaa.

Kuten edellisessä kommentissa todettiin: tämmöisellä puuhastelulla työllistetään ihmisiä yhteiskunnan varoilla. Jotkut kai onnistuvat saamaan yksityisiä rahoittajiakin mukaan.

12 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sähkölentämisen hypetys vaikuttaa minuun
 
Elektronit ovat hyvin keveitä. Sähkökenttä, magneettikenttä ja fotonit ovat painottomia. Äärimmäisen kevyt sähkö on kuin luotu lentämiseen. Sähkökemiallinen akku on kauhistuttavan painava virhe.
 
Star Trekkiä katsoneet tietävät, että aika-avaruudessa poimunopeuteen tarvitaan valtavasti energiaa. Silloin ajankulkukin muuttuu suhteessa muihin havainnoitsijoihin. Valon nopeushan on kaikista näkökulmista sama.
 
Paras energiaratkaisu löytynee (kvantti)fysiikasta. Ehkäpä energia saataisiin Higgsin bosonien avulla mustista aukoista tai gravitoneilla pimeästä maailmankaikkeudesta. Olisi varmaan hyvä oppia hallitsemaan massattomia välittäjähiukkasia. Hölmöläiset saattoivat olla valoa säkittäessään oikeilla jäljillä.
 
Näen kummallisia unia sähkölentämisen herkeämättömän hypetyksen vuoksi.  They're Coming to Take Me Away, Ha-Haaa! - YouTube
 
Esa
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heart Aerospacen tähänastiset rahoittajat alla. Mukana mm. eurooppalaista julkista rahaa, ruotsalaisia riskirahoittajia ja parin lentoyhtiönkin riskirahoitusyksiköitä.

 

https://app.dealroom.co/companies/heart_aerospace

Muistelen jostain lukeneeni, että tässä hyödynnettäisiin sitä, että alle 20-paikkaisella olisi kevyempi sertifiointiprosessi. Tuo Juhan kertoma Skycurier-esimerkki antaisi aihetta epäillä, ettei sekään kovin vaivaton ja nopea prosessi ole. Kuinkahan pitkälle sitä prosessia 50M$:lla pääsee, kun valmiita koeteltuja komponentteja ei juuri ole. 

22F9CAB1-E77E-4AF2-BD35-6DB1BE8E17F2.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Markku Mikkola
Kuvan lisäys rahoittajista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sähkölentäminen on täynnä samanlaista perseilyä kuin puurakentaminen. Sille olisi paikkansa, mutta nytpä ilmastokiimassa sitä pitää tunkea kaikkialle. Osallistun kuulkaas parhaillaan sellaiseen puurakentamisen koulutukseen jossa pitäisi perehtyä innovatiiviseen puun käyttöön yms. sontaa. Ilmoittautuminen tähän huippupuuhasteluun tapahtui tulostamalla(!) excel-lomake(!!) joka piti täyttää käsin(!!!) ja postittaa(!!!!) järjestäjälle.

Voi ristus. 

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Realismikin saa onneksi sijaa mediassa.

Rodney

"Sähkö voi mullistaa lentoliikenteen ja moni odottaa tämän tapahtuvan piankin – asiantuntija epäilee: "Menee kymmenen vuotta"

Ruotsalaiselta valmistajalta odotetaan tyyppihyväksyttyä sähkölentokonetta jo vuonna 2026, ja sillä olisi tarkoitus lentää esimerkiksi Enontekiölle. Asiantuntija pitää aikataulua epärealistisena.

Lentoalan asiantuntija Juha Ritaranta toppuuttelee toiveikkuutta, joka liittyy sähkölentokoneiden nopeaan yleistymiseen."

https://yle.fi/uutiset/3-12303506

10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sähkölentäminen on hyvää

Kaikki lentokoneen rakennusta korkeakoulussa opiskelevat osaavat laskea paljonko lentokone tulee painamaan ja paljonko energiaa se tarvitsee. Mitään oikotietä onneen ei ole. 

Ihmisluonteeseen kuuluu todellisuuden tuskan lievittäminen kuvittelemalla ja unia näkemällä. Otsat kirkkaina uskotaan utopistisiin haaveisiin. Kuten sähkölentämiseen lähitulevaisuudessa. Mitä useampi uskoo, sitä vahvempi usko. Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. Sähkölentäminen on hyvää.
 
Aina on löytynyt niitä, jotka osaavat tavoitella omaa etuaan toisten ihmisten hyväuskoisuuden kustannuksella.
 
Esa
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 hours ago, Juri Pelkonen said:

Sähkölentäminen on täynnä samanlaista perseilyä kuin puurakentaminen. Sille olisi paikkansa, mutta nytpä ilmastokiimassa sitä pitää tunkea kaikkialle. Osallistun kuulkaas parhaillaan sellaiseen puurakentamisen koulutukseen jossa pitäisi perehtyä innovatiiviseen puun käyttöön yms. sontaa. Ilmoittautuminen tähän huippupuuhasteluun tapahtui tulostamalla(!) excel-lomake(!!) joka piti täyttää käsin(!!!) ja postittaa(!!!!) järjestäjälle.

Voi ristus. 

Tarjoa seminaariin esitelmä, jossa esität innovatiivisen ideasi puurakenteisesta sähkölentokoneesta pian perustamasi firman piikkiin. Jos seminaaria on kuuntelemassa joitakin koronan takia taskut pullollaan olevia, mutta tietämättömiä piensijoittajia, niin rahan tuloa ei voi estää. Ja jos tehtaaseen on ihan pakko rakentaa rinnehissi, saat myös Turun kaupungin mukaan.

Tämä oli ilmainen vinkki, mutta saathan toki kiitokseksi kutsua viettämään joskus viikonloppua sinne Bahamalle.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Cessna 408 Skycourier on uusi 18-matkustajapaikkainen (vai oliko 19) turboproppi. Paineistamaton, kiinteä laskuteline. Prototyyppi lensi ensimmäisen kerran toukokuussa 2020. Sen jälkeen koelentoja on lennetty neljällä koneella, puolisen vuotta sitten lentotunteja oli kasassa yli 700 tuntia. Nyt varmaan noin tuhat, voisi kuvitella. Skycourierin moottoreina on P & W PT6:t, joita on käytetty lentokoneissa yli 60 vuotta. Yleisesti sitä pidetään maailman luotettavimpana lentokonemoottorina. Cessna, jolla on "hiukan" kokemusta lentokoneisen suunnittelusta, rakentamisesta ja tyyppihyväksynnästä, on kertonut saavansa FAA:n tyyppihyväksynnän "lähiaikoina".

Toisena esimerkkinä voisi olla 9-matkustajapaikan Tecnam P2012 Traveller https://en.wikipedia.org/wiki/Tecnam_P2012_Traveller

Tuossa kokenut lentokonevalmistaja on suunnitellut omassa valikoimassaan uuden kokoluokan koneen. Koneen kehittämistä ruvettiin suunnittelemaan 2009 ja  hanke julkistettiin 2011. Ensilento oli heinäkuussa 2016, EASA tyyppihyväksyntä tuli joulukuussa 2018 ja ensimmäiset koneet toimitettiin 2019.

Ideasta asiakkaalle 10 vuotta - ja voimalinja on niinkin edistyksellinen kuin 2 × Lycoming TEO-540C1A 6-sylinterinen mäntämoottori.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sähkölentäminen on hyvää, sanoi The Boeing Company ja investoi pari viikkoa sitten 450 miljoonaa dollaria lisärahoitusta kalifornialaiseen yritykseen nimeltä Wisk Aero, joka kehittelee joint venture-yhteistyössä Boeingin kanssa sähköllä toimivia eVTOL-lentotakseja. Niissä siirrytään suoraan autonomisiin eli ilman pilottia lentäviin laitteisiin. On kuulemma turvallisempaa, kun inhimillisen erehdyksen mahdollisuus on eliminoitu ;D

Lainaa

Boeing on Monday announced it was investing an additional $450 million in California-based Wisk Aero, making Wisk “one of the most well-funded AAM [advanced air mobility] companies in the industry.”

The deal offers further evidence that Boeing supports Wisk’s business plan of moving directly to self-flying, automated air taxis instead of electric vertical takeoff and landing aircraft (eVTOL) with on-board pilots.

“Where this whole market goes—where you actually get to scale—is once you get to self-flying and you’re not relying on a pilot in a cockpit,” said Wisk CEO Gary Gysin in a virtual news conference Monday. “It’s much safer and will allow us to scale and allow us to price this affordably.”

The company says autonomous flight is safer because it removes human error from the equation, which Wisk says is the primary cause of most general aviation accidents. Autonomous systems are projected to result in reliable, predictable outcomes on a consistent and repeatable basis, according to Wisk.

https://www.flyingmag.com/boeing-invests-450-million-in-wisk-aeros-autonomous-evtol/

https://wisk.aero/news/press-release/wisk-aero-secures-450-million-from-boeing/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Realismikin saa onneksi sijaa mediassa.

Rodney

"Sähkö voi mullistaa lentoliikenteen ja moni odottaa tämän tapahtuvan piankin – asiantuntija epäilee: "Menee kymmenen vuotta"

Ruotsalaiselta valmistajalta odotetaan tyyppihyväksyttyä sähkölentokonetta jo vuonna 2026, ja sillä olisi tarkoitus lentää esimerkiksi Enontekiölle. Asiantuntija pitää aikataulua epärealistisena.

Lentoalan asiantuntija Juha Ritaranta toppuuttelee toiveikkuutta, joka liittyy sähkölentokoneiden nopeaan yleistymiseen."

https://yle.fi/uutiset/3-12303506

No asiantuntija nyt epäilee mitä epäilee, mutta kyllä maakuntajohtaja sekä liikenne- ja viestintäministeri tietävät paremmin! :) 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennenkin on oltu optimisteja uuden teknologian esiinmarssista ilmailussa. Alla alkulauseet tieteellisestä artikkelista 25 vuoden takaa aiheena vetylentokoneiden vaikutus lentokenttien turvallisuuteen. Sen mukaan tässä olisi jo 5-10 vuotta lennetty vety-Airbusseilla. Kirjoittajissa pari Airbussilaista.

Lainaa

Hydrogen will be used as aviation fuel in the foreseeable future. First flight tests with a hydrogen demonstrator aircraft, currently under investigation in the scope of the German-Russian Cryoplane project, are scheduled for 1999. Regular service with regional aircraft may begin around 2005, followed by larger Airbus-type airliners around 2010–2015.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1364032197000075

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Sähkölentäminen on hyvää, sanoi The Boeing Company ja investoi pari viikkoa sitten 450 miljoonaa dollaria lisärahoitusta kalifornialaiseen yritykseen nimeltä Wisk Aero, joka kehittelee joint venture-yhteistyössä Boeingin kanssa sähköllä toimivia eVTOL-lentotakseja. Niissä siirrytään suoraan autonomisiin eli ilman pilottia lentäviin laitteisiin. On kuulemma turvallisempaa, kun inhimillisen erehdyksen mahdollisuus on eliminoitu ;D

https://www.flyingmag.com/boeing-invests-450-million-in-wisk-aeros-autonomous-evtol/

https://wisk.aero/news/press-release/wisk-aero-secures-450-million-from-boeing/

Bojo on erinomainen esimerkki yrityksestä jonka on ihan kannattavaa syytää rahaa oman organisaation ulkopuolelle ettei sitä sutattaisi kaiken maailman epäonnistumisiin 😂

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

No asiantuntija nyt epäilee mitä epäilee, mutta kyllä maakuntajohtaja sekä liikenne- ja viestintäministeri tietävät paremmin! :) 

Olisi suuri erehdys väheksyä likenne- ja viestintäministerin asiantuntemusta tällä alalla jo hänen sukutaustansakin vuoksi.

Muokattu: , käyttäjä: Osmo Jalovaara
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään