Ilkka Mäkelä

10 hylättyä lentoasemaa eri puolilla maailmaa

9 viestiä aiheessa

Oheisessa artikkelissa on kuvia ja lyhyt selostus kymmenestä eri syistä hylätystä lentokentästä.

Itse olen näistä käynyt vain Tempelhofissa ja Ateenan vanhalla kentällä. Kai Tak olisi ollut mahdollinen, mutta piti jättää väliin. Ja jotkut näistä ovat niin eksoottisia, etten usko kenenkään foorumilaisen käyneen kaikilla näillä kentillä.

https://www.yahoo.com/news/10-abandoned-airports-around-world-173458866.html

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai pitäisikö sanoa "10 hylättyä lentoasemaa", pienempiä kenttiä on varmaan pilvin pimein ;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hylätty tuntuu vähän kummalliselta termiltä ainakin muutaman kohdalla, jotka on korvattu uudella ja kamat soveltuvin osin muutettu sinne, toki rakennuksia on pystyssä. Pilkkua vaan viilaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy olla tosi vahvat perusteet kyllä,kun joku vaikkapa kansainvälinen lentokenttä/asema hylätään.Onhan kyse miljardien investoinnista taas kun uutta korvaavaa kenttää aletaan suunnitella ja rakentaa.  Vai riittääkö sulkemiseen jostain nurkista löytynyt home tai halkeama?:-\No ei kai sentään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, noh, kyllähän esim. Hellenikon "hylättiin", koska Ateenan uusi lentoasema ”Elefthérios Venizélos” korvasi sen. Näin varmaan monen muunkin hylätyn lentoaseman kohdalla, syystä tai toisesta uusi korvasi vanhan.

Näyttihän siellä yksi lentoasema olevan, jota ei ole valmistumisensa jälkeen lainkaan käytetty, eikä Ciudad Real Central Airport sekään nontaa vuotta ollut käytössä.

 

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse käsittäisin, että lentokenttä tai mikä vaan rakennus on hylätty, jos sen käyttö loppuu ja rakennusta ei pureta eikä sitä oteta muuhunkaan käyttöön.

Malmikaan ei ole jäämässä hylätyksi, kävi miten kävi. Eikä kai Härmälän kenttääkään voi oikein laskea hylätyksi? Muita vastaavia ulkomailla tulee heti mieleen Tempelhof ja Gatow Berliinissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suljettu-uusiokäytössä listan hyvä esimerkki on Oslo. Fornebusta on jäljellä ainakin pala kiitorataa, terminaali, pari hangaaria ja lennonjohtotorni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Niin, noh, kyllähän esim. Hellenikon "hylättiin", koska Ateenan uusi lentoasema ”Elefthérios Venizélos” korvasi sen. Näin varmaan monen muunkin hylätyn lentoaseman kohdalla, syystä tai toisesta uusi korvasi vanhan.

Näyttihän siellä yksi lentoasema olevan, jota ei ole valmistumisensa jälkeen lainkaan käytetty, eikä Ciudad Real Central Airport sekään nontaa vuotta ollut käytössä.

 

Niin no joo,kyllä kansakunnalla rahaa näyttää olevan ja armon unioni antaa loput:laugh:Voisi kuvitella että sen verran nähdään tulevaisuuteen,ettei nyt aivan suotta rakennella kokonaisia lentoasemia ja samantien tai kenties vuosien päästä huomataan ettei sitä tarvittukaan tai ettei voikaan käyttää syystä tai toisesta.

Jaa,EU oli tässä(kin) tapauksessa se peikko.Wikistä lainattua:  

Syitä konkurssiin

"Suurin osa Ciudad Realin lentokentän sulkemisen takana olevasta syystä piilee seuraavista tekijöistä. Ensimmäinen tekijä keskittyi rakentamisen huonoon suunnitteluun. Suunnittelun alkuvaiheessa jotkin puutteet jäivät huomioimatta. Tärkein niistä oli sen sijainti lintujen erityissuojelualueella (SPA) [9] ja keskellä passiivista Campo de Calatravan tulivuorikenttää , ja Euroopan unioni esti sen rakentamisen, kunnes ympäristönsuojelutoimenpiteet oli toteutettu (siirretty osa suojelualue [10] ja lentoaseman tilojen vähentäminen). Tämä viivästytti ensimmäistä avaamista neljällä vuodella (2008 vuoden 2004 sijaan)."

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Suljettu-uusiokäytössä listan hyvä esimerkki on Oslo. Fornebusta on jäljellä ainakin pala kiitorataa, terminaali, pari hangaaria ja lennonjohtotorni.

 

Olen lentänyt ja ollut lennonjohtajana Tampere-Härmälän ja Helsinki-Malmin lentoasemilla. Nykyisellään en pidä niitä enää lentokenttinä. Kauhavasta en muuten ole ihan varma.

Minusta esimerkiksi satama ilman laivoja ja laitureita ei ole satama. Satamaan kuuluu toiminta. Laivojen lastaus ja lossaus. Sumutorven kaukokaipuusta käheä huuto ja kevytkenkäiset neidot. Samasta syystä lentokenttä ilman lentokoneita ja kiitotieitä, ilman moottorien pörinää ja rättisorsien värikkäitä varjoja, ei ole lentokenttä. 
 
Museot ovat yleensä elämästä irti olevia ankeita paikkoja. Muistoni Härmälästä ja Malmilta ovat niin voimakkaita, etten pysty mieltämään niitä edes museoiksi. Mitä ne sitten ovat? En osaa vastata. Taidan olla tässä asiassa liian romantikko.
 
Esa
Muokattu: , käyttäjä: Esa Karanko
typo
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään