Carl-Fredrik Geust

USA:n ilmailuasiamiesten lentokoneita

24 viestiä aiheessa

Tietääkseni viimeisin oli Len Foxin omistama Christen Eagle II  (N444LF), jonka hän itse lensi USAsta Suomeen 1994.  Lenin lähtiessä Suomesta 1996 koneen osti suomalaisten taitolentäjien porukka, ja se merkittiin Suomen ilma-alusrekisteriin tunnuksella OH-XEC. Sillä on uransa aloittanut ja sen kautta on myöhempinä vuosina kulkenut omistajana pitkästi toistakymmentä suomalaista taitolentäjää. Kone on edelleen aktiivisessa käytössä Suomessa.

Muokattu: , käyttäjä: Osmo Jalovaara

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko am. sotilasasiamiehillä myös militaryrekisterissä olevia koneita?

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
43 minuuttia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

 

Onko am. sotilasasiamiehillä myös militaryrekisterissä olevia koneita?

Muistelen hämärästi, että vielä 1950-luvulla USAn lähetystölllä oli käytössään Helsingissä Convair. Missä rekisterissä kone oli, en enää muista. Joku minua vielä vanhempi voisi tarkentaa muisteloitani.

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Vai olisiko tuo kuitenkin tarkkaan ottaen C-47 (VC-47D), jenkkien sotilasversiona? 

Olihan koneissa kuitenkin hieman erojakin.


Voi ollakin, näyttää olevan iso rahtiovi kun tarkemmin katsoo. Tätä Ritarannan Juhan vastausta siinä nopeasti vaan katsoin ja siitä otin ”DC-3:n”. C-47-versioitahan oli lukemattomia. Moni alun alkaen DC-3 tilattu muutettiin vielä tehdaslinjalla C-47:ksi ym. joten…

”Tuo amerikkalainen DC-3 on USAF:n sarjanumero 44-77204, valmistusnumero 33536, alkujaan tyyppiä C-47B-40-DK ja myöhemmin muunnettu VC-47D:ksi, eli VIP-versioksi. Oliskohan tämä ollut USA:n Suomen suurlähetystön käytössä ennenkuin heille tuli Convair T-29?”

Tein Tähtimoottori-lehteen aikoinaan jutun näistä DC-3:n C-47/48/49/50/51/52/53 ym. eri sotilasversioista ja niiden alavarianteista.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin finna.fi-sivustolta tämä mielenkiintoisen, mutta aika huonolaatuisen kuvan.

"USAF:n sotilasasiamies Maj. Schanum vierailulla. Taustalla Suomen ilmavoimien kalustoa."

Kuva: Finna/Suomen Ilmailumuseo/Tuomikoski Kauko 1945-1950 Valkeala, Utti, Utin lentoasema (EFUT) ?

Jukka

 

M016-20082.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 hours ago, Jukka Nisula said:


Voi ollakin, näyttää olevan iso rahtiovi kun tarkemmin katsoo. Tätä Ritarannan Juhan vastausta siinä nopeasti vaan katsoin ja siitä otin ”DC-3:n”. C-47-versioitahan oli lukemattomia. Moni alun alkaen DC-3 tilattu muutettiin vielä tehdaslinjalla C-47:ksi ym. joten…

”Tuo amerikkalainen DC-3 on USAF:n sarjanumero 44-77204, valmistusnumero 33536, alkujaan tyyppiä C-47B-40-DK ja myöhemmin muunnettu VC-47D:ksi, eli VIP-versioksi. Oliskohan tämä ollut USA:n Suomen suurlähetystön käytössä ennenkuin heille tuli Convair T-29?”

Tein Tähtimoottori-lehteen aikoinaan jutun näistä DC-3:n C-47/48/49/50/51/52/53 ym. eri sotilasversioista ja niiden alavarianteista.

Jukka

Tuo minun vastaukseni oli ehkä hiukkasen ylimalkainen, ei perustu tietoon, että kone olisi modattu DC-3:ksi. Itse asiassa uskon, että niin kauan kuin "DC-3:t" olivat USAAF:n tai USAF:n väreissä, ne myöskin tunnettiin jonakin C-47:n (tai jonkun muun C-:n, vaikkapa 53:n) alatyyppinä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pentti Manninen arveli, että olisiko C-47:n edessä USA:n lähetystön ilmailuasiamies, ensimmäinen päätoiminen kautta aikojen, majuri Cullen A. Brannon Jr.? Eikä majuri Schanum, kuten on kuvatekstissä. Takana on Brannonin C-47 A-20-DK 42-93066 nokka. Sotilasasiamies oli tuolloin ilmeisesti joku US.ARMY eversti tai everstiluutnantti, ei kuitenkaan ilmavoimien majuri, Pena lisäsi. 

Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä on Penan artikkeli, kun Brannon lensi MT-479:llä tyypit tuolloin Utissa. SIHL 4/2012.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MoI!

Oletetaan, että kuva on Utista kuten Finnan kuvateksti sanoo.

Taka-alalla näyttäisi olevan lentokuntoinen JK. Milloin sellainen on käynyt Utissa yhdessä USA:laisen C-47:n kanssa? Voiko kuvaa ajoittaa tämän perusteella?

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

MoI!

Oletetaan, että kuva on Utista kuten Finnan kuvateksti sanoo.

Taka-alalla näyttäisi olevan lentokuntoinen JK. Milloin sellainen on käynyt Utissa yhdessä USA:laisen C-47:n kanssa? Voiko kuvaa ajoittaa tämän perusteella?

Kari

Mistä tieto Utissa vierailevasta USAF:n C-47:stä? Eikös tuo kuvan Dakota ole suomalainen? Nokassa ainakin komeilee Lentolaivue 34:n tunnus. 

Edit. Vai onko tunnus maalattu USAF:n koneeseen "vierailun kunniaksi"? 

Muokattu: , käyttäjä: Klaus Pylkkänen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Klaus Pylkkänen kirjoitti:

Mistä tieto Utissa vierailevasta USAF:n C-47:stä? Eikös tuo kuvan Dakota ole suomalainen? Nokassa ainakin komeilee Lentolaivue 34:n tunnus. 

Edit. Vai onko tunnus maalattu USAF:n koneeseen "vierailun kunniaksi"? 

Ilmavoimilla ei ollut DC-3/C-47-koneita vielä, eikä Aeron koneisiin ollut maalattu tuota 34:n tunnusta. Kyseessä on nimenomaan amerikkalainen DC-3/C-47. En ole ehtinyt katsoa Mannisen artikkelia vielä, mutta todennäköisesti asia selviää sieltä.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkkivekottimeksi tuon tunnistaa myös AN/APN-2 tutkavarustuksesta, jonka toinen vastaanotinantenni näkyy sivuoven etupuolella. Näitä keksintöjä ei meikäläisissä koneissa ollut.

Kolmosten siivillä - kirjassa (tekijöinä A. Hyvärinen, J. Klemettinen, T. Juutinen ja K. Partonen) on sivulla 106 tuo sama kuva, jonka kuvatekstissä henkilö on nimetty majuri Cullen Albert Brannon jr:ksi ja Hävittäjälentolaivue 33:n (virhe/ lipsahdus...po. 34?) tunnuksen maalaus ilmeisesti huhtikuussa 1948, jolloin amerikkalaiset kävivät tutustumassa mm. Messerschmitt-kalustoon.

 

apn1.JPG

apn2.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Typo
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä on Penan artikkeli, kun Brannon lensi MT-479:llä tyypit tuolloin Utissa. SIHL 4/2012.

Mielenkiintoisen artikkelin mukaan pvm oli 27.4.1948. Mersulento, joka kesti 20 minuuttia, starttasi klo 18.20.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

MoI!

Oletetaan, että kuva on Utista kuten Finnan kuvateksti sanoo.

Taka-alalla näyttäisi olevan lentokuntoinen JK. Milloin sellainen on käynyt Utissa yhdessä USA:laisen C-47:n kanssa? Voiko kuvaa ajoittaa tämän perusteella?

Kari

USAF:n C-47:n liikkeistä ei löydy lentomerkintöjä, mutta jos kone on kuvattu Utissa ja amerikkainen majuri Brannon kuvassa, silloin taustat kloksahtavat kohdilleen...

HLeLv.31 / LeR 3. Majuri Brannon´in (U.S.A.) "tyyppilento" Mersulla MT-479 toteutui 27.4.1948 kello 18:20-18:40 välisenä aikana. Suurin lentokorkeus 2000 metriä.

PLeLv.43 / LeR 4. Samana päivänä lähti Luonetjärveltä Junkers 88-pommarit JK-252, -253, -258, -271 "ryhmälentoharjoitukselle" kello 18:30, laskeutuen Uttiin kello 19:20.

Utissa valmistauduttiin JK-koneilla tehtäviin "yölentoharjoituksiin" miehistöjen kookoonpanoja vaihdellen. Tässä yölentojen ajat: JK-252; kello 22:00-22:40 ja 22:45-23:25 sekä 23:25-00:35. JK-253; 23:00-24:00. Vuorokausi vaihtui (28.4.). JK-253; 01:35-02:50. JK-258; 02:00-02:30.

Tähän päättyi harjoitus ja konekunnat valmistautuivat palaamaan Luonetille aamuvarhaisella. Ensimmäisenä kello 05:00 lähtenyt JK-252 pääsi onnistuneesti kotikentälleen, laskeutuen sinne 06:15. Mutta loput konekunnat joutuivat sään takia keskeyttämään kotimatkan ja palaamaan takaisin Uttiin. Sää parani ja JK-253 lähti Utista kello 12:45, JK-271 klo 12:55, viimeisenä lähti JK-258 klo 14:40.

Valokuvassa taustalla näkyvä kone voisi olla JK-253? Koneesta on useammassa ilmailukirjassa keväältä 1946 samalta puolelta otettu kuva. Väriraja on toki paikkamaalauksessa jonkin verran muuttunut.

Nisulan Jukan laittama "huonolaatuinen" kuva olisi otettu joko 27.4. noin kello 20 jälkeen JK:n saavuttua Uttiin ja Brannon´in vaihdettua lentohaalarit pois. Itse pidän todennäköimpänä kuvan otolle 28.4. ennen JK-253:n poistumista klo 12:45. Ei voi tietää, mutta tuskin JK:t tulivat Uttiin amerikkalaisten takia.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
typo
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Taustalla olevan JK:n spinnerissä näyttäisi olevan valkoinen raita. Oli alunperin 4. /LeLv 44 tunnus, mutta kesällä -44 tarkoitti jo 2. /PLeLv 44 koneita.

Voisi olla JK-271 tai -258?

Sherlock Holmesin tyyliin. Voidaanko 100% varmuudella sulkea pois mahdollisuus, että kyseessä on vuosi 1946? Tarkemmin aika n. 15.-16.7.1946 Utissa (muistinvaraisesti)? Esim. JK liikkeisiin perustuen? 

Kari

PS Eikö AN/APN-2 ole sama kuin Rebecca? Kohtilentolaite maamajakalle, joka voi olla myös liikuteltava esim. tavara- tai joukkojenpuodotuksia varten?

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Moi!

Taustalla olevan JK:n spinnerissä näyttäisi olevan valkoinen raita. Oli alunperin 4. /LeLv 44 tunnus, mutta kesällä -44 tarkoitti jo 2. /PLeLv 44 koneita.

Voisi olla JK-271 tai -258?

Sherlock Holmesin tyyliin. Voidaanko 100% varmuudella sulkea pois mahdollisuus, että kyseessä on vuosi 1946? Tarkemmin aika n. 15.-16.7.1946 Utissa (muistinvaraisesti)? Esim. JK liikkeisiin perustuen? 

Kari

PS Eikö AN/APN-2 ole sama kuin Rebecca? Kohtilentolaite maamajakalle, joka voi olla myös liikuteltava esim. tavara- tai joukkojenpuodotuksia varten?

On Rebecca, kuten tuossa alemman liitteen dokumentissa lukee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Kolmosten siivillä - kirjassa (tekijöinä A. Hyvärinen, J. Klemettinen, T. Juutinen ja K. Partonen) on sivulla 106 tuo sama kuva, jonka kuvatekstissä henkilö on nimetty majuri Cullen Albert Brannon jr:ksi ja Hävittäjälentolaivue 33:n (virhe/ lipsahdus...po. 34?) tunnuksen maalaus ilmeisesti huhtikuussa 1948, jolloin amerikkalaiset kävivät tutustumassa mm. Messerschmitt-kalustoon.

Sodan jälkeen laivuenumeroista tuli parittomia.

Lisätty. Luin Arin toteamuksen ajatuksella, siis kyllä, C-47:n nokkaan maalattu tunnus sisälsi alkuperäisen 34:n laivuenumeron.

IMG_8750.thumb.JPG.d21612e4ad4f7a5454c52fae56dc0b1e.JPGIMG_9434.thumb.JPG.ab3b0fa5fb114812787199461a9be2c1.JPGIMG_9437.thumb.JPG.38ce6b467a47af96f6ed680cc6eabd5a.JPG

MT-peräsin on kuvattu Hallinportin Ilmailumuseossa.

IMG_3168.thumb.JPG.06f56f64a94a36d965193922ac69e948.JPG

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
liitteitä lisätty
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Sherlock Holmesin tyyliin. Voidaanko 100% varmuudella sulkea pois mahdollisuus, että kyseessä on vuosi 1946? Tarkemmin aika n. 15.-16.7.1946 Utissa (muistinvaraisesti)? Esim. JK liikkeisiin perustuen?

Totta on, että Uttiin saapui Ju 88:t JK-270, -273, -252 ja -258 17.7.1946 kello 10:25. Tuolloin siellä oli menossa SKK-harjoitus. Junkersien tehtävänä oli "Utin kentän syöksypommitus". Suurin lentokorkeus 3000 metriä. Paluu Luonetille oli heti kello 18 jälkeen.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo!

CU-578 sai eriittäin todennäköisesti HLeLv 33 kotkanpoikasen sivuperäsimeen 15.-16.7.1946 (päivät muistinvaraisesti, lähdeaineisto 200 km päässä). Valokuva löytyy Porin Lentokentän historia 2 -kirjasta.

Kun ruiskut ja sabluunat oli otettu Utissa esille niin po. tunnusta maalattiin sitten vähän enemmänkin? USAAF C-47, CU-578 ja ... MY-36???

https://www.flightforum.fi/topic/48444-onko-olemassa-my-36-valokuvia/ )

Tai ehkä mielikuvitukseni laukkaa vähän liikaa.

 

t

Kari

 

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11.2.2022 at 08.45, Jukka Nisula kirjoitti:

Löysin finna.fi-sivustolta tämä mielenkiintoisen, mutta aika huonolaatuisen kuvan.

"USAF:n sotilasasiamies Maj. Schanum vierailulla. Taustalla Suomen ilmavoimien kalustoa."

Kuva: Finna/Suomen Ilmailumuseo/Tuomikoski Kauko 1945-1950 Valkeala, Utti, Utin lentoasema (EFUT) ?

Jukka

Kauko Tuomikoski oli Mersu-lentäjänä HLeLv.33:ssa. Hän on hyvinkin saattanut napata tuon valokuvan koska nimikin mainitaan kuvan yhteydessä. Tämä tieto ei ikävä kyllä auttanut kuvausajan määrityksessä. Tarkistuksen jälkeen selvisi, että Tuomikoski oli töissä ja paikanpäällä molemmilla haetuilla kerroilla, vääpelinä 1946 ja lentomestarina 1948. Olen nähnyt Tuomikosken tekemiä piirrostöitä, enkä ihmettelisi, jos laivuetunnusten ilmestyminen C-47:n nokkaan ja Curtissin peräsimeen on ollut hänen ideoima juttu...

CU-578:n uusi peräsintunnus ehti hyvin kuivua seuraavaan päivään ennen paluuta Poriin.

hlelv.11_1946.thumb.JPG.1d2582dc3f931f173d7ba58822107a20.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään