Mika Laakso

Kokko

15 viestiä aiheessa

Kuvakaappaus Ilmavoimamuseon sivuilta. Mitä koneita kokossa?

"Oheinen kuva 2. Erillisen Merilentolaivueen juhannuskokosta vuodelta 1932 herättää monissa varmasti negatiivisia tunteita.

Koska suomalaisten ilmailumuseoiden tulevaisuudennäkymät ovat olleet hieman huolestuttavia, haluammekin tällä kuvalla antaa sekä ajattelemisen aihetta, mutta myös toivottaa kaikesta huolimatta oikein lämmintä, aurinkoista ja turvallista juhannusta!

Kuva: Ilmavoimien kuva-arkisto

Kuva jälkiväritetty"

kokko.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaanhan Jämillä poltettiin kokoissa Smolikeja tai ainakin siipiä. Sitten kun tämä ilmailumuseon Smolik rakennettiin, niin metalliosia  saatiin kai ihan kiitettävästi Jämin hiekasta sen aikaisilla metallinpaljastimilla.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jämillä poltettiin juhannuskokossa myös OH-NOA:n (Noorduyn Norseman) siivet joskus vuosien 1971 - 75 välisenä aikana. Vuonna -71, kun olin lennokkitoiminnanohjaajakurssilla, ne olivat vielä päärakennuksen vieressä olleen punaisen vajan seinustalla ulkona. Kun tulin vuonna -75 Molinolle (Eiriavion) töihin, niiden metalliosat olivat harjun päällä olleessa kokkokuopassa umpiruostuneina :(

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä niin ennen poltettiin kokossa. Nykyään kärrätään Kuusakoskelle, ei tarvitse kaivella edes muistoesineitä kuopasta.

Sippo

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Kuvakaappaus Ilmavoimamuseon sivuilta. Mitä koneita kokossa?

"Oheinen kuva 2. Erillisen Merilentolaivueen juhannuskokosta vuodelta 1932 herättää monissa varmasti negatiivisia tunteita.

Kuva: Ilmavoimien kuva-arkisto

Kuva jälkiväritetty"

kokko.jpg

Kokossa näkyy neljän Hansan rungot, joista kolme on tiedossa (neljännelle on vaihtoehtoja).

Kolme näistä on poistettu pvm:llä 6.5.1932. (IL-70 oli myös poistettu 6.5.32, vaikka koneella lennettiin viimeinen lento 19.5.).

-IL-70. Viimeinen lento 19.05.1932. Kokonaislentoaika 777.10 tuntia. Lentoja yhteensä 815 kpl./laskuja yhteensä 1184 kpl. "Poistettu pitkän käyttöiän takia."

-IL-95. Viimeinen lento 11.02.1932. Kokonaislentoaika 650.25 tuntia. Lentoja yhteensä 648 kpl./laskuja yhteensä 922 kpl. "Purettu. Varastoituna."

-IL-98. Viimeinen lento 14.11.1931. Kokonaislentoaika 653.40 tuntia. Lentoja yhteensä 731 kpl./ laskuja yhteensä 1138 kpl. "Varastoituna. Siivet puuttuvat."

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjä-lehti 2/1959. Sisäsivulla seuraava teksti: ”Kansi: Suomen viimeinen Sääski-harjoituskone ”polttoroviolla” Luonetjärven juhannusjuhlilla 1954.”

Että sellaista…

Jukka

E07A17B0-3ADC-424C-A9FB-13A9E77062BF.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13.2.2022 at 00.07, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kokossa näkyy neljän Hansan rungot, joista kolme on tiedossa

Tätä tietoa etsinkin. Mustavalkoinen valokuva Hansa-kokosta löytyy Pakarinen-Rajalainen

"Satakunnan Lennoston historia 1918-1998" s.73.

Ja tuosta Lentäjä-lehden 2/1959 kansikuva Sääskestä OH-VIA ex OH-ILF ex K-SILE

enemmänkin tarinaa täälä:

Ja täälä:

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13.2.2022 at 16.54, Jukka Nisula kirjoitti:

Lentäjä-lehti 2/1959. Sisäsivulla seuraava teksti: ”Kansi: Suomen viimeinen Sääski-harjoituskone

Eihän se viimeinen Sääski ollut? Merivartiolaitoksen LK-1 kuvattuna Merikeskus Vellamossa v.2013.

Ja SÄ-122 Ilmailumuseossa v.2020.

LIAS 2013 008.jpg

IMG_0094.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Eihän se viimeinen Sääski ollut? Merivartiolaitoksen LK-1 kuvattuna Merikeskus Vellamossa v.2013.

Ja SÄ-122 Ilmailumuseossa v.2020.

 

Vaan oliko OH-VIA ollut kuitenkin viimeinen lentokelpoinen Sääski…

Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä roihuaa Smolikin siipiä juhannuskokossa Jämillä. Vuotta ei ole mainittu. Lainasin kuvia Letov Smolik/Toivanen/Hietamies kirjasta, tulihan ne nyt hyvään tarkoitukseen.  Kirjan tekstistä kävi ilmi, että metalliosia löytyi runsaasti, ihan kuokilla ja lapioilla. Onkohan paikalla käyty sen jälkeen nykyaikaisilla metallinpaljastimilla tutkimassa. Kuvien ja Olavi Lumeksen kertomuksen perusteella polttopaikka on siinä lennokinlennätysrinteen kohdalta alkavan männikön keskellä oleva syvennys. Kuvien ottoaikaanhan koko rinne oli vielä sileäksi raivattu.

20220216_182309.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juhannuskokosta ja lentokoneiden polttamisesta on Aero -lehden kirjoituksessa n:o 3-1935 puhe, kun joukko "snilliläisiä" oli kutsuttu Santahaminaan purkamaan siellä palveluskäytöstä (13.11.1934) poistettuja Martinsyde Buzzard-lentokoneita. Puhutaan kolmesta "Martinsaikkarista" vaikka Santahaminassa tapahtui kuuden MA-koneen yhtäaikainen poisto koneille MA-23, MA-24 (= meni museokoneeksi), MA-26, MA-29, MA-36 ja MA-37.620d6d2ea4d9f_Aero-lehdet1387.jpg.52cd1fb7959b374f91f86e3b108ef898.jpg

"Snilliläinen" tuli lyhenteestä S.N.I.L. (= Suomen Nuorison Ilmailuliitto").

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman aiheen vierestä, mutta tässä palaa Martinsaikkari MA-33 13.6.1935. Kyseessä lienee harjoitus, koska koneesta on jo poistettu potkuri ja jäähdytin.

350613 1130   KAUHAVA, MA-333, TULIPALO.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Antti Lappalainen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, kyseessä sammutusharjoitus Ilmailukoululla Kauhavalla. MA-33 oli Ohjaajaosaston kone ja se poistettiin 21,12.1934 525 tuntia lentäneenä ",,,siivistön ja rungon veltostumisen, kannattamattoman peruskorjauksen ja vanhentuneen tyypin takia.". Myös MA-34 poistettiin samalla pvm:llä O/Ilm.K.n luettelosta.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Tekstiä lisätty
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään