Juri Pelkonen

Sotilasoperointia ilmassa

651 viestiä aiheessa

14 minuuttia sitten, Tero Tuominen kirjoitti:

Minua on aikanaan valistettu, että parhaiten geetä eivät kestä pitkänhujakkaat rantalentopalloilijat

He eivät ehkä myöskään menneet silloisten heittoistuimien spekseihin?

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pituus ei kyllä missään nimessä ole etu, mutta pyylevyys ja hyvä kardiovaskulaarinen kunto ovat liki aina toisensa poissulkevat ominaisuudet. Lyhyt lihaskimppu kyllä pärjäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Ja jälleen kerran tuommoinen keskivertovartaloinen kaveri. Tuolla kropalla ei paljoa kaartotaistella.

Itse epäilen, että noille sotalennoille pyritään laittamaan mahdollisimman kokeneita lentäjiä, eikä tehtävien tarkoitus ole saavuttaa ilmaherruutta tai kaartotaistella vastustajien koneiden kanssa.

 

Vastassa on voimakas ilmatorjunta ja elektroninen häirintä. Tilannekuva voi olla sekava ja tuskin kumpikaan osapuoli haluaa sitoa koneitaan lähitaisteluun. Ukraina ei halua yksinkertaisesti siksi, että sillä on vähemmän ja lähtökohtaisesti heikompia koneita. Venäjä haluaa välttää tappiota ja käyttää ilma-asettaan taktisiin operaatioihin. Ukraina varmaankin on hajauttanut kalustonsa, operoi niillä keskitetysti ja pyrkii saavuttamaan alueellisen ilmaherruuden hetkittäin suojatakseen tärkeitä operaatioita. Jostain luin, että operoivat koneillaan pääsääntöisesti öisin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/28/2022 at 21.29, Jorma Kosonen kirjoitti:

Juicen mielenkiintoinen haastattelu.

Rodney

https://coffeeordie.com/ukrainian-mig-29-pilot-interview/

 

7 tuntia sitten, Tuomas Eronen kirjoitti:

Itse epäilen, että noille sotalennoille pyritään laittamaan mahdollisimman kokeneita lentäjiä, eikä tehtävien tarkoitus ole saavuttaa ilmaherruutta tai kaartotaistella vastustajien koneiden kanssa.

Juuri kuten Tuomas kirjoittaa. Tuossa Juicen haastattelussa tuo kaartotaistelun välttäminen ja beyond visual range (BVR) taistelu mainitaan.

Tuosta länsimaiden ja Venäjän ilmavoimien erosta oli myös aiemmin hyvä juttu linkki tässä säikeessä (myös alla).

Rodney

"One key disadvantage the Ukrainians face is their air-to-air missiles, which rely on semi-active radar targeting. That means that Ukrainian missiles, once launched from a jet, rely on the pilots keeping their aircraft’s onboard radars pointed at the Russian opponents until the “moment of explosion,” Juice said. The Russians, on the other hand, have their own active-radar missiles, allowing them to hone in on an enemy with no help from the jet that fired them. That means the pilot can turn away or turn off his own radar after firing his missile, a so-called “fire and forget” technology. “Unfortunately, we don’t have something like that,” Juice said."

"Juice recounted an engagement in which 12 Russian fighter jets engaged two Ukrainian jets in a beyond visual range, or BVR, aerial engagement. One Ukrainian pilot was killed in that encounter. “Our guys were trying to intercept them, to push them from the border. And one by one the Russians were trying to shoot our guys. Unfortunately, their missile found the target,” Juice said."

https://theaviationgeekclub.com/know-your-enemy-why-the-russian-air-space-force-is-not-meant-to-fight-the-way-western-air-forces-do-and-why-it-rules-the-ukrainian-skies-above-the-frontline/

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
korjaus/lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Tuomas Eronen kirjoitti:

Itse epäilen, että noille sotalennoille pyritään laittamaan mahdollisimman kokeneita lentäjiä, eikä tehtävien tarkoitus ole saavuttaa ilmaherruutta tai kaartotaistella vastustajien koneiden kanssa.

Vastassa on voimakas ilmatorjunta ja elektroninen häirintä. Tilannekuva voi olla sekava ja tuskin kumpikaan osapuoli haluaa sitoa koneitaan lähitaisteluun. Ukraina ei halua yksinkertaisesti siksi, että sillä on vähemmän ja lähtökohtaisesti heikompia koneita. Venäjä haluaa välttää tappiota ja käyttää ilma-asettaan taktisiin operaatioihin. Ukraina varmaankin on hajauttanut kalustonsa, operoi niillä keskitetysti ja pyrkii saavuttamaan alueellisen ilmaherruuden hetkittäin suojatakseen tärkeitä operaatioita. Jostain luin, että operoivat koneillaan pääsääntöisesti öisin.

Varmasti näin. Oma kommentti oli vähän humoristinen, ja se siitä. Olikohan tässä ketjussa linkki artikkeliin jossa puitiin venäläisten ilmasodankäynnin periaatteita, joka oli juurikin tuon mainitsemasi suuntaista. Eipä kai nykyään yleensäkään kaartotaistelu oikein ole se primääritilanne johon hävittäjillä ajaudutaan, varsinkaan pyritään, jos ilmaherruutta ei olla hakemassa tai pitämässä. En tunne hävittäjälentämisen perusteita siinä määrin, että osaisin sanoa onko ohjusten väistämisen kannalta kuinka olennaista kyetä rajuun liikehdintään, ohjukset taitava kepittää minkä tahansa hävittäjän ellei omasuojajärjestelmiä ole käytössä?

Se mikä näissä tiputuksissa olisi mielenkiintoista tietää, on laukaistujen ohjusten ja tiputusten suhde. Stingerille taidetaan interneetsissä kertoa jopa 70% kill ratio, joka sinällään on kyllä lentäjän kannalta todella masentava luku, jos nyt siinä on mitään perää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläisen Kamovin pudotus ukrainalaisella Stugna pst-ohjuksella (Youtube-linkki). Erään kommentin mukaan videon ampuja pitää tarkoituksella tähtäinristikkoa (laserohjain fire forget -systeemille) sivussa, jotta kopterin anturit eivät havaitse sädettä. Viime hetkellä risti kohdilleen ja bumtsibum:

Wikipedia-artikkeli po. ohjussysteemistä:

https://en.wikipedia.org/wiki/Skif_(ATGM)

On mahdollista, että yhdestä venäläiskopterista on päästy eroon hieman erikoisemmalla (jo Talvisodassa yritetyllä) konstilla. Ukraina on luvannut venäläisille lentäjille 500 000 USD helikopterista sekä anonymiteetin ja turvapaikan kolmannessa maassa. Internetistä löytyy toimintaohjeet: https://ukroboronprom.com.ua/en/news/ukroboronprom-gotovii-viplatiti-premiyi-za-vikradenu-boiovu-aviaciinu-texniku-okupantiv1

4.4.2022 iltakahdeksan aikaan 6 kopteria Zjabrovkasta Valkovenäjältä Shtalovoon Venäjälle. Yksi kopteri RF-04812 (mahdollisesti Mi-8AMTSh) katosi etelään Ukrainan suuntaan. ja sen perään huhuiltiin vielä tuntia myöhemmin. Arvellaan, että lentäjä on loikannut. Tapauksesta ehkä kuullaan myöhemmin.

Google Translate osaa kääntää uutisen tästä:

https://defence-ua.com/army_and_war/rosijski_lotchiki_peregnali_armijskij_vertolit_v_ukrajinu_z_bilorusi_belaruski_gajun_opublikuvav_perehoplennja_rozmovi-6811.html

 

Kari

 

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

En tunne hävittäjälentämisen perusteita siinä määrin, että osaisin sanoa onko ohjusten väistämisen kannalta kuinka olennaista kyetä rajuun liikehdintään, ohjukset taitava kepittää minkä tahansa hävittäjän ellei omasuojajärjestelmiä ole käytössä?

Se mikä näissä tiputuksissa olisi mielenkiintoista tietää, on laukaistujen ohjusten ja tiputusten suhde. Stingerille taidetaan interneetsissä kertoa jopa 70% kill ratio, joka sinällään on kyllä lentäjän kannalta todella masentava luku, jos nyt siinä on mitään perää.

Nykysysteemeillä pyritään ilmataisteluohjukset laukaisemaan mahdollisimman kaukaa ja tietysti vastustajan huomaamatta, lähtökohtaisesti kuitenkin kymmenien kilometrien päästä. Samalla tietysti yritetään itse pysyä pois vastustajan asejärjestelmien vaikutusalueelta.

Edullisilla, yksittäisen ihmisen laukaisemilla, ilmatorjuntaohjuksilla tietysti odotetaan jossain positiossa josko joku kohde sattuisi tulemaan kantomatkan sisäpuolelle ja liikkuvan sellaisella nopeudella, että ohjuksella on mahdollisuus osua kohteeseen.

Koneissa on eri sensoreita mitkä pyrkivät havaitsemaan tutkalukituksen, tapahtuneen ohjuslaukaisun, ohjuksen aktiivisen (tai aktivoituvan) etsinpään. Eli erilaiset tutka- ja infrapunavaroittimet ja niihin yhdistetyt (aktiiviset) vastatoimet. Rajua liikehtelykykyä tarvitaan ainoastaan silloin jos ajaudutaan lähitaisteluun tai ohjus pääsee huomaamatta lähelle tai se ammutaan läheltä. Riippuu tietysti ohjuksesta, mutta yleensä niiden kaartokyky on huomattavasti konetta parempi. Eli rajua väistelyä tärkeämpää on kuluttaa liikehtelyllä ja vastatoimilla ohjuksen energiaa ja pyrkiä siihen, ettei ohjus koskaan saavuta maaliaan.

Toi kill ratio on varmaan totta jos ohjus ammutaan optiminopeudella ja -korkeudella vakaasti lentävään kohteeseen, joka ei suorita mitään vastatoimenpiteitä. Todellisuus on jotain ihan muuta ja osa siitä koostuu myös ohjuksen laukaisijan taidoista.

Muokattu: , käyttäjä: Tuomas Eronen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

laserohjain fire forget -systeemille

Menee pilkun viilaamiseksi, mutta Stugna-P ei ole "ammu ja unohda" systeemi.

Rodney

https://www.armyrecognition.com/ukraine_ukrainian_army_vehicle_missile_system_uk/stugna_stugna-p_anti-tank_guided_missile_technical_data_sheet_specifications_description_information.html

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Linkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
56 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Menee pilkun viilaamiseksi, mutta Stugna-P ei ole "ammu ja unohda" systeemi.

"The Skif or Stugna-P..." "Two firing modes are available: manual, and fire-and-forget.

Näin on linkittämässäni Wikipedia-artikkelissa. En ala enempää väittelemään.

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

En ala enempää väittelemään.

En minäkään. "Guidance System: Semi-automatic by laser beam"

Rod :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/11/2022 at 17.27, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Näiden lisäksi, sotatoimialueen ulkopuolella Venäjällä on pudonnut muun muassa yksi Mil Mi-8T ja Kamov Ka-52 .

Lisäksi Kroatian Zagrebiin syöksyi eilen ilmeisesti Tupolev Tu-141 -drone, joita ei tiettävästi lähialueella ole käytössä muualla kuin Ukrainassa. Miten se joutui Kroatiaan saakka onkin mysteeri.

Tässä lähes kuukauden ajalta Aviation-Safetyyn listatut sotatoimialueella tai sen läheisyydessä tapahtuneet vauriot.
Merkillepantavaa on erilaisten dronejen crashit/pudotukset, joten näyttää sille että toimintaa on painotettu niihin.

Tuo muutaman päivän takainen Su-35 näyttäisi myös vielä puuttuvan listoilta.

pudotukset4.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/5/2022 at 23.05, Kari Lumppio kirjoitti:

Venäläisen Kamovin pudotus ukrainalaisella Stugna pst-ohjuksella (Youtube-linkki).

The Drive'n hyvä artikkeli laserohjatun Stugna-P panssarintorjuntaohjuksen Kamovin pudotuksesta ja yleensä pst-ohjusten käytöstä lähinnä helikoptereita vastaan.

Rodney

"The Use Of Anti-Tank Guided Missiles Against Helicopters Didn't Start In Ukraine

Ukrainians seen shooting down a KA-52 attack helicopter with an anti-tank missile in a viral video isn't as unusual as it seems."

https://www.thedrive.com/the-war-zone/45084/the-use-of-anti-tank-guided-missiles-against-helicopters-didnt-start-in-ukraine

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni onkin ihmetellyt miten Mariupol on voinut taistella jo viikkoja piirittäjiä vastaan. Nähtävästi joukkoja on huollettu todella rohkeilla helikopterilennoilla

Lainaa

Venäjän alas ampumat Ukrainan helikopterit herättivät kysymyksen: Onko Mariupolin puolustusta huollettu hurjilla lennoilla öisen meren yllä?:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008735595.html

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montakos lentoa MI8: lla pitäisi päivittäin lentää jotta 3-4 tuhatta taistelijaa ja vielä useampia siviilejä piiritetyssä kaupungissa saataisiin huollettua? Sinnehän pitäisi toimittaa puhdasta vettä, lääkkeitä ja ruokahuoltoa, aseista puhumattakaan päivittäin tonnikaupalla vihollisen hallitseman ilmatilan läpi. Sisukkaita puolustajia joka tapauksessa. :thmbup:

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Tuo Beech 350ER/ALSR (ANKIN32) on uusi tuttavuus ainakin minulle ja vielä siviilirekisterissäkin.

Itse asiassa tuo on sotilasrekisterissä, tunnus 1018 on pyrstön yläosassa. (Tyypillisesti Ranskan ilmavoimissa käytetään rekisterinä koneen valmistusnumeroa.)

Siviilirekisteritunnusta käytetään lentosuunnitelmissa helpottamaan ylilentolupien saamista. Aina niitä ei ole maalattu koneisiin.

https://forums.jetphotos.com/forum/aviation-photography-videography-forums/aircraft-types-and-other-photo-data/60104-french-air-force-code-registrations

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

Siviilirekisteritunnusta käytetään lentosuunnitelmissa helpottamaan ylilentolupien saamista. Aina niitä ei ole maalattu koneisiin.

Tämä on tuttua vuosien takaa. Algerian ilmavoimien AaÄnnät olivat tuplarekistereillä, kun tulivat hakemaan yhtiömme kamaa 70-80-luvun vaihteessa. En vain ole huomannut, että tuplarekisteriä käyttäisivät isot länsimaat. Oppia ikä kaikki.

Rod

P.S. Ilmeisesti pelkällä siviilirekisterillähän tuolla toimii tälläkin palstalla aiemmin mainittu U.S. Armylle infoa tuottava ARTEMIS eli Challenger 650 N488CR.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/7/2022 at 18.08, Jorma Kosonen kirjoitti:

The Drive'n hyvä artikkeli laserohjatun Stugna-P panssarintorjuntaohjuksen Kamovin pudotuksesta ja yleensä pst-ohjusten käytöstä lähinnä helikoptereita vastaan.

Tekniikka&Talous on myös käsitellyt tapausta.

Rod

"Ukrainalaiset pudottivat venäläisen Ka-52-taisteluhelikopterin – panssarintorjuntaohjuksella

Edullisen aseen käyttö ilma-aluksia kohtaan on tietyissä tilanteissa perusteltua, ja siitä on aiempiakin kokemuksia."

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/d144ce3a-916d-4922-b0c5-119e3ad95d73?ref=newsletter:9dd1&utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sodankäynti on muuttumassa

Suuret taistelulaivat edustivat ennen muinoin äärimmäistä mahtia. Sitten niistä tuli maalitauluja. Nyt tankeille ja helikoptereille näyttää käyneen samoin.

Kaupunkien keskustoihin ei enää voi noin vaan mennä mahtailemaan. Kannettavat ilma- ja panssaritorjunta-aseet ovat kehittyneet hyvin tehokkaiksi. Esimerkiksi Javelin ja Stinger ja muutamat muut keveät ohjukset saavat vihamielisen tankki- tai helikopterikuskin ajatuksen katkeamaan.
 
Aikoinaan Saigonissa nautin tuplapalkasta ja pidin itseäni kuolemattomana, kuten nuoret miehet yleensäkin. Nyt en haluaisi ajella sotatoimialueella ainakaan tankilla tai helikopterilla. Onneksi taidan olla liian vanhakin siihen.
 
Sodankäynti näyttää olevan muuttumassa droonien ja robottien väliseksi taisteluksi, jossa käytetään ammu- ja unohda aseita. Vähenevätköhän ihmisuhrit tulevaisuuden taistelukentällä, koska ihmisen läsnäoloa ei tarvita? Tuleeko sodasta hyväksyttävämpi?
 
Esa
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minuuttia sitten, Mauri Jokela kirjoitti:

Nyt on transponderit päällä Kaliningradin vahtijoillakin.

Onkohan tuo tanskalaisen Bioflightin Partenavia sotahommissa vai Itämeren kuntoa mittaamassa kuten tavallisesti?

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolan rajavartioston pojat tarkkana rajalla Wilgan kanssa, eikä korkeuttakaan näytä paljon olevan.

Sippo

Screenshot 2022-04-15 10.12.10.png

Screenshot 2022-04-15 10.19.19.png

Muokattu: , käyttäjä: Sippo Nevalainen
Lisätty tarkennus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään